Ga naar inhoud

Met de SP3 naar de Provence (FR)


Wimis on

Aanbevolen Berichten

Beste KIA-vriend(inn)en,

 

Hierbij een reisverslag van onze vakantie in de “Provence”  Zuid-Frankrijk:

 

Vrijdagavond 18 Juli (2014)
De SP3 staat klaar voor vertrek, gepakt en gezakt voor de reis naar ons vakantieverblijf, een luxe stacaravan, in het zuiden van Frankrijk: Les Berges du Lac, daar zullen wij 2 weken vertoeven.
Ons hoofddoel is: De lavendelvelden van deze streek. Wij hebben ons hiervoor door het reisbureau laten informeren en zelf hebben we de nodige mooie locaties al van te voren uitgezocht!

Het is 19:00 uur dus vertrekken we richting het zuiden (ODO 23804 KM). De sfeer zit er goed in, we hebben zin in onze vakantie, waar je altijd zolang naar uit moet kijken. De eerste kilometers leggen we snel af via Maastricht en we hebben elke 2 uur een pauze (benen strekken, wat eten of tanken)
De SP3 doet het prima op de cruise controle met een gangetje van 120 km/h en met het overschrijden van de Nederland-Belgische grens, mag er een tandje bij. 130 km/h, heerlijk zoals de SP3 dan vooruit wil het verbruik, wat ik de hele reis heb bijgehouden spreekt boekdelen op zich.
(zie tabel onderin dit verslag)

Na diverse stops komen we na 1130 km om 12:00 aan op onze locatie in Frankrijk. Echter zijn we 2 uur te vroeg dus rijden we naar een nabij gelegen dorpje, Le Lauzet Ubaye om ons van een vers glaasje drinken te voorzien. Omdat we er toch zijn en zojuist het middaguur is geweest, doen we ook de lunch daar, we moeten toch even 2 uur zien te overbruggen. Uiteindelijk hebben we de rit in 17 uur volbracht desondanks de stops, eten-benen strekken-tanken-en bijna 3 uur slapen! Slapen? Denkt u? Ja even de ogen dicht als het weer licht begint te worden in de ochtend. Overigens reden we om 6:00 uur weer verder richting het zuiden. De volgende plaatsen hebben we gepasseerd: Maastricht, Luik, Luxemburg, Nancy, Dijon, Lyon, Les Berges du Lac.

Eenmaal ingecheckt en de sta-caravan bekeken, kunnen we de SP3 uitladen en al onze spullen een plekje geven. Die dag, Zaterdag, doen we lekker rustig aan. We eten de macaroni die we mee hadden genomen, kan het nog Hollandser! Het was een lange dag en we besluiten om op tijd naar bed te gaan.

 

Zondag 20-9. We staan vroeg op en ontbijten nadat we hebben gedoucht. We gaan vandaag naar de Tour d' France!  Ik had de mede reizigers niet verteld over de Tour karavaan, zodat ze verrast werden nadat er veel spulletjes uit die wagen werd gegooid. Was een mooi gezicht en de tas was snel gevuld zo ook de aantallen mensen/toeschouwers die er waren voor de spulletjes. Nadat de karavaan voorbij was waren meer dan de helft van de toeschouwers weer weg! Apart volk, die fransen.....

Al snel kwamen er 5 helikopters onze kant op en dat betekende maar 1 ding, de renners waren dicht in de buurt. Al snel volgde er een kopgroepje van 3 renners en na 5 a 6 minuten het peloton. Het blijft een mooi gezicht omdat voorbij te zien denderen. Na dit feest zijn we weer naar de caravan gegaan en hebben s 'avonds nog wat gegeten in een nabij gelegen dorp, Le Savinnes du Lac.
S'avonds regende het weer (met onweer) we waren genoodzaakt om binnen te vertoeven.

 

Maandag 21-7. Vandaag wilden we de lavendel velden bezoeken en reden via veel kilometers naar het plaatsje: Linneau. En wat denk je? geen lavendel veld te bekennen........ verder zoeken richting Valensole en raak! Het ene na het andere veld doemt op. Veel chinezen die ook even kwamen kijken bussen vol. Heerlijk die geur van lavendel en zoveel velden en de 1 nog groter dan de andere, geweldig. We hebben alle tijd genomen voor de foto's en die geur zit nu nog in onze neus!
Onderweg wat gegeten en daarna rustig terug naar de caravan.

 

Dinsdag 22-7. Wederom staan we vroeg op-douchen-ontbijten. Vandaag bezoeken we een bunker in de bergen, Col du Larse. We treffen hier een oude bunker gebouwd van 1931 t/m 1939 en krijgen een mooie rondleiding door alle vertrekken en 3 verdiepingen tellende bouwwerk. Na de rondleiding verder de berg opwaarts en net over de grens met Italië drinken we wat!  Onderweg picknicken we op een hoogte van 2300 meter en je merkt de aanwezigheid van ijle lucht. Genietend van het geweldige uitzicht en de met sneeuw bedekte toppen gaan we verder richting Colle del Parpaillon. Dit moet een tunnel in de bergen zijn en we zien wel waar we terecht komen! De slinger route die sterk varieert in hoogtes verandert op een gegeven ogenblik van mooi breed asfalt in een smal half vergane weg. Na een kilometer verandert deze in een gebroken puin weg en we hebben onze bedenkingen......... geen tegenliggers, ook geen achtervolgers! Na ongeveer 3 km van gebroken puin breken we onze route af, met nog 6 km te gaan had ik al het idee dat de SP3 al half uit elkaar gerammeld was. Jammer, we gaan deze tunnel niet zien. Onderweg nog wel even genoten van een mooie waterval. Dus terug naar de caravan en genieten van het uitzicht wat we 2 weken hebben.

 

Woensdag 23-7. Vandaag gaan we naar de markt in Sisteron nadat we vroeg zijn opgestaan.
Markt viel tegen, maar een paar kraampjes, het dorpje daarentegen was mooi! Dus met een mooie rondwandeling en een terrasje pikken....... was de ochtend snel voorbij. Onderweg naar de caravan hebben we geluncht bij een stuwmeer. Via een mooie binnendoor route hebben we toch een groot deel van de middag gereden en genoten van de mooie bergritjes rondom het meer waar wij dus 2 weken stonden. Einde van de middag zijn we nog even bij een zeep-winkeltje geweest waar de nodige souvenirs werden in geslagen voor het thuisfront.

 

Donderdag 24-7. Rustdag.

 

Vrijdag 25-7. Col de La Bonnette, daar gaan we vandaag heen. Onderweg drinken we nog ergens een bakje koffie en komen bij de voet van de coll aan........ wat een hoop fietsers en auto's! En die willen allemaal naar boven? Geweldige plaatjes onderweg en we bereiken de top waar veel fietsers staan te pronken met hun fiets voor een gedenksteen! 2803 meter. Mooi gezicht om te zien en we rijden na een rondje terug naar beneden aan de noordzijde, daar waar de sneeuw nog is te vinden! Na het gooien van wat sneeuwballen gaan we verder naar beneden. Volgende route in geprogrammeerd: Roubion. Een mooi dorp in de bergen en gebouwd tegen een bergwand. De weg is prachtig, erg steil en veel slingerweg........... Eenmaal in het dorp, lekker wat te drinken genomen. Via veel cols terug naar de caravan gereden.

 

Zaterdag 26-7. Vandaag gaan we naar de grootste kloof van Europa: Gorges du Verdon. We zijn weer op tijd vertrokken en na een mooie route via allerlei bergen en leuke dorpjes bereiken we de kloof. Eenmaal op de route/weg D23, merk ik aan de vrouw dat ze deze weg niet leuk vind, zit super gestrest op de passagiersstoel............ ik besluit om terug te gaan nadat ik een paar foto's heb gemaakt van de kloof. Prachtig. Onderweg nog veel lavendel gezien en dat maakte het voor het vrouwtje weer aannemelijk! Onderweg kwamen we nog een grootte markt tegen in Gassendi. Dochter ook weer helemaal blij. Die zat onderweg steeds veel film te kijken, is niet zo geïnteresseerd in de bergen en dalen, leuke dorpjes en bezienswaardigheden.

 

Zondag 27-7. We blijven nog een dagje op de camping het is prachtig weer!

 

Maandag 28-7. weer vroeg op en rond 8:15 uur rijden we al weer richting Mont Dauphin. Dit is een burcht op een bergwand. Eenmaal bij de burcht is het niet de burcht die wij dachten dat het zou zijn? Wel een flinke wandeling gemaakt en het was warm. Daarna zijn we richting een waterval gereden, nabij Reallon. Was wel een mooie maar niet zo groot. Daar geluncht en verder richting een dierentuin met hoofdzakelijk roofvogels en wat bergmarmotten.

 

Dinsdag 29-7. Vandaag gaan we naar Mont Ventoux. Wederom met een prachtige route door berg en dal, langs de zoveelste lavendel velden............... onderweg naar de berg. Vanaf een afstand zagen we al dat er een flinke wolk op de berg was. En helaas, boven op het hoogste punt zaten we in de dichte mist, jammer want het uitzicht moet zo mooi zijn. We hebben nog een klein uurtje in een souvenirs winkeltje staan wachten maar dat mocht niet baten. Via een mooie route en binnendoor zijn we terug gegaan naar de camping en daarbij werd het weer slechter en slechter...........  

 

Woensdag 30-7. De dag van de markten. De eerste bevond zich in Barcelonette en die was niet erg groot dus op naar de volgende en die was in Embron en prima qua afmeting, groot dus! Bedenk hierbij dat je minimaal een half uur rijd van dorp naar dorp. Uitaard via binnendoor weggetjes dus de SP3 mocht zijn best weer doen! Na de markten was het weer richting camping.

 

Donderdag 31-7. De laatste dag van de tripjes: Alp D' Huez. Ook weer via veel colls de route hierna toe gedaan en dan krijg je de mooiste dingen te zien. Alp D' Huez, hier heeft onze jongste zoon in 2010 de Alp bedwongen op de fiets. Zeer knappe prestatie ge zien de vele bochten en het stijgingspercentage, ik doe het hem niet na! De SP3 daar in tegen volbracht de tocht naar boven als of deze er al meerdere keren geweest was. Halverwege hebben we de lunch gebruikt en op de top hebben we door het dorp gewandeld tot het tijd om was om via de achterzijde weer naar de camping te rijden. Via de Col de Gabrier en de Col Latauret hebben we nog een geweldig uitzicht op een dik besneeuwde bergtop gehad. Dit was een mooie afsluiter van onze vakantie want morgen is het inpakken.

 

Vrijdag 1-8. Rustig wakker worden en de spullen klaarzetten die in de namiddag in de auto gepakt kunnen worden. In de avond staat de SP3 weer volgepakt voor de terugreis van morgen.

 

Zaterdagmorgen 6:00 uur staan we op! De laatste spullen gaan de auto in en kunnen we de caravan schoon opleveren. Om 8:10 uur is het tijd voor inspectie en om 8:15 uur zitten we in de auto om onze terug reis aan te vangen. Kijken we terug op een geweldige vakantie met iets minder mooi weer dan anders. Veel regen in de ochtend en avond met de nodige klappen van onweer, maar dat vind ik prachtig om te zien, volgend vanaf de veranda!
De SP3 brengt ons in een recordtijd in België, het logeeradres waar we onze dochter afzetten. 20:00 uur zijn we daar, drinken wat en doen het laatste uurtje op huis aan. (ODO 28748)

De SP3 heeft het prima gedaan, je kan ook leuk tanken met die benzineprijzen daar!
Hellingen tot 13% zijn volbracht en als je op het juiste moment gas gaf of terug schakelde dan ging alles lekker vlot door de Alpen daar. Alle benzine E95/E10 is dus met veel bio-fuel en eigenlijk heb ik er weinig van gemerkt dan dat het net iets andere brandstof is dan waar je gewent bent mee te tanken. De SP3 heeft geen hik gegeven. Bagageruimte was er genoeg echter merkte ik wel verschil met de SP2. Gelukkig kon ik veel kwijt bij het reserve wiel en op de plek van de 4e passagier achterin.

Je moet er dan niet aan denken dat je een wiel moet wisselen vanwege een lekke band of zo. De wasstraat is de dag erna ook snel gevonden, Anac doet dan weer zijn best om de SP3 toonbaar te maken. Er lag nog veel lavendel zaadjes en brood kruimels in de kofferbak en veel vliegende insecten hebben de voorkant van de SP3 niet overleefd. Dat alles is weer netjes schoon.

 

We kijken dan ook graag terug middels de foto's naar een best wel actieve vakantie!

 

 

Knipsel15.JPG

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast GreyGriffin

Hallo Wimis,

 

Mooi vakantieverslag! Ik ken de streek goed, dus veel situaties en plekken uit je beschrijving roepen leuke beelden op. Ik vind het wel dapper dat je verschillende hoge bergen over bent geweest, want vooral op de Mont Ventoux wemelt het 's zomers van de fietsers/wielrenners en die snijden de bochten aan zonder enige rekening te houden met de auto's die van de andere kant komen. Het is alsof die tweewielers de routes claimen. Ik mijd met de auto die cols in de zomermaanden tegenwoordig. Maar de Provence is een prachtige streek die ik iedereen kan aanbevelen. Dat is eigenlijk niet meer nodig, want als ik in juli of augustus over de markt in Vaison la Romaine loop, is de voertaal … Nederlands! En lijkt camping 'Carpe Diem' sprekend op een Hollandse kolonie.

 

En over de geur van lavendel gesproken. Ooit moet je terug naar die streek, maar in de herfst. De lavendel is dan intussen gemaaid en de oogst wordt in speciale ovens verhit. Die ovens staan in de open lucht, en uit de schoorstenen komt een intense - bijna bedwelmende - lavendelgeur, twintig maal sterker dan wat je 's zomers op de velden ruikt. Het concentraat wordt gebruikt voor de parfum- en zeepindustrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Leuk verslag en hele mooie foto's. Zit er veel verschil tussen de sp2 en sp3 qua bagageruimte?

 

Ik weet nu dat de SP3 564 liter heeft, wat de SP2 had weet ik niet meer.

Maar mijn gevoel zegt dat die groter was! Wellicht dat iemand even in zijn instructieboekje wil kijken?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Leuk verslag en hele mooie foto's. Zit er veel verschil tussen de sp2 en sp3 qua bagageruimte?

Uit ervaring weet ik dat de SP3 makkelijker te beladen was ivm wielkasten en minder achter overhangen achterbank dan de SP2, iets langere laadvloer maar een lager afdek zeil had.

Ik was 2011 met 2 m/v op vakantie gegaan en met 4 teruggekomen.

Dat ging, maar dat afdek zeil moest er echt af en lag behoorlijk in de weg.

Niks mis met de SP2 btw, vind ze weer steeds leuker worden en dan met name de V6-AUT :-)

BTW Geen enkele wanklank w.b. die SP2 hier op het forum.

Moet een ijzersterke bak zijn !

 

 

.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet nu dat de SP3 564 liter heeft, wat de SP2 had weet ik niet meer.

Maar mijn gevoel zegt dat die groter was! Wellicht dat iemand even in zijn instructieboekje wil kijken?

 

Middels een oude folder met spec van een SP2 (2009) weet ik nu dat ik goed zat:

Kofferbak SP2 was 667 liter!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


@ Bigwade,

Ja wij waren ook altijd heel erg blij met de sp2.

Zaten een beetje rond te kijken vandaar de vraag.

De V6 jes (de leukste dus) zijn voor niet al te veel te krijgen. (wel 1:8  )

Vaak gebruikt door mevroi voor het shoppen...

Vond ook de ruimtelijke beleving van die auto erg prettig.

De roerbak was de enige reden om afscheid te nemen. (buiten het verpletterende uiterlijk in 2010 van de SP3)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


De V6 jes (de leukste dus) zijn voor niet al te veel te krijgen. (wel 1:8  )

Vaak gebruikt door mevroi voor het shoppen...

Vond ook de ruimtelijke beleving van die auto erg prettig.

De roerbak was de enige reden om afscheid te nemen. (buiten het verpletterende uiterlijk in 2010 van de SP3)

Ja wij hadden een sp2 diesel maar dat reed ook erg goed. Hebben een paar modellen bekeken van de sp3 en Sorento tot zelfs de envoque van landrover, ook een mooie auto alleen prijzig :-)

Maar de sw bevalt nog prima dus heeft het geen haast.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
  • 1 jaar later...

Ik geniet er nog steeds van (als ik het verslag weer lees :) )

Schotland was 2015 -mis ik nog hier- :online2long:

 

En Italië wordt de volgende :tt1:

Ritje 2016; Houten-Imperia (It)-Napels )It)- Imperia (It)-Houten

 

Is zo leuk dat (vooraf) plannen van een vakantie !

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...