Ga naar inhoud

Blokkerende versnellingsbak


theoc

Aanbevolen Berichten

Wij parkeren onze Rio net zoals alle voorgaande auto`s voor ons huis op een vrij steile helling.

Ik op de handrem maar mijn vrouw gebruikt de handrem en de eerste versnelling.

Dit is al die jaren goed gegaan.

Deze week een telefoontje van mijn vrouw, de versnellingen zitten vast, de pook stond ook in een vreemde stand.

Ik heb gezegd ze zou het mobiliteitsnummer bellen, dat hebben we niet voor niets.

Binnen een half uur twee man van de plaatselijke dealer thuis, die kregen er ook geen beweging in!

Ze zouden een afsleepdienst laten komen.

Die kwam ook vrij snel.

Er was al geregeld dat mijn vrouw meteen mee kon rijden en een vervangende auto mee zou krijgen.

Maar binnen 10 minuten kwam hij weer binnen en zei dat de auto weer in orde was.

Hij had de auto van achteren opgetild met zijn afsleepwagen en toen kwam de versnellijngsbak weer vrij! 

Het had iets te maken met tanden die in elkaar haken?

We hoefden er ook niet mee naar de dealer want alles was weer in orde.

We moesten alleen niet meer op de helling parkeren!

 

Iemand zoiets al gehoord?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is een beetje raar als de versnellingsbak blijft haken en niet meer uit de versnelling komt lijkt me dat er toch ergens een beschadigde tandwiel zit ik neem aan dat het de eerste versnelling was waar deze instond door het optillen van de auto en het afslepen is er een bepaalde kracht gebruikt waardoor de stand van de versnelling is veranderd en hij weer beweeg baar was ik sta er niet versteld van dat dit je weer een keer gaat gebeuren.

Het verhaal niet meer op de helling parkeren kan ik uit het oog punt wel begrijpen als je hem in de versnelling zet maar als daar de handrem bij gebruikt word mag dit geen grote problemen mee ontstaan.

Probeer anders maar eens op een helling te slapen met alleen een stok die je tegenhoud kan je vertellen gaat zeer doen de andere dag :-) . 

Ik zou voor de zekerheid het toch even melden bij de dealer die daar dan wel of niets aan doet in ieder geval heb je dan altijd iets om op terug te vallen mocht hij echt stuk gaan.

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier in Zuid-Limburg hebben we ook de nodige hellingen!

Ja weet ik, ik kom er graag :wink:

https://www.flickr.com/photos/bigwade/sets/72157644664987143/

en

https://www.flickr.com/photos/bigwade/sets/72157635191503268/

en

https://www.flickr.com/photos/bigwade/sets/72157634413577668/

 

Zie het een beetje als buitenland ivm vakantie gevoel :-)

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 10 maanden later...

Bijna 11 maanden later, weer precies hetzelfde!

Op de handrem en in de eerste versnelling geparkeerd op onze oprit op de helling.

s`Morgens zit alles vast.

Mijn vrouw belt het nummer van Kia, er komt iemand met een takelwagen, tilt mijn Rio met de achterwielen op tot hij ongeveer waterpas staat, er knakt iets en alles werkt weer.

De takelwagen-chauffeur zei we hoefden niet bij Kia langs te gaan, want er is niets kapot. Alles is weer in orde

Zolang we nog die mobiliteitsgarantie hebben Ok, maar als dat afgelopen is hebben we toch een echt probleem! Dan wordt het duur om de auto ff op te laten tillen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


heb zef ook welleens als ik sochtends weg wil rijden het lijkt of de rio vast staat.

Als ik dan weg rijd hoor ik een knak ofzo beetje vreemd maar verder geen last van.

Heb dit een paar x gehad en alleen sochtends met weg rijden als de auto koud is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Oplossing is heel simpel. Eerst op de handrem en dan pas in de versnelling. Doe je dit niet dan komt er spanning op de bak te staan, het geluid wat je dan hoort is het los laten van de last die heerst op de bak. Bak kan er meestal wel tegen. Trouwens bij koud weer is dit sneller dan bij warm weer, ivm krimpen en uitzetten materiaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit werkt niet. Je kunt de motor starten met de koppeling ingetrapt,maar de handrem eraf en de auto blijft staan,de pook staat in een vreemde stand,je kan niet naar de vrij of een versnelling. De auto blijft rotsvast staan en komt pas los na horizontaal tillen door de takelwagen. Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit werkt niet. Je kunt de motor starten met de koppeling ingetrapt,maar de handrem eraf en de auto blijft staan,de pook staat in een vreemde stand,je kan niet naar de vrij of een versnelling. De auto blijft rotsvast staan en komt pas los na horizontaal tillen door de takelwagen. Theo

Als je de auto wegzet in zijn eerste versnelling zou die daar toch in moeten blijven staan. Raar, ben benieuwd naar de afloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...