Ga naar inhoud

Hoe lang gaat de TOD / lamellenkoppeling mee ?


Koppelomvormer
Ga naar de oplossing Opgelost door hermansorento,

Aanbevolen Berichten

Als ik het goed begrepen heb is in de normale stand AUTO de tussenbak altijd bezig de oliebad lamellenkoppeling meer of minder in elkaar te trekken ( met een electromagneet ) om zo deze te laten varieren tussen 0 en 100 % ingeschakeld ( wat 50/50 v/a tractie zou geven )

 

Nou lijkt me dat als leek behoorlijk slijtagegevoelig en de auto heb ik met 100k km gekocht.......en dat het logisch is dat op een gegeven moment die lamellenkoppelings platen op moeten zijn.

 

Nergens lees ik dat die lamellenkoppelingsplaten vervangen kunnen worden maar wel her en der dat als die tussenbak versleten is door banden van ongelijke afrolomtrek te gebruiken "defect" is en totaal vervangen moet worden a bedragen vanaf 1500 euro. Nu zaten er bij de koop banden van gelijke omtrek om maar die waren uitgedroogd ( scheuren ) dus ik heb ze maar vervangen door uiteraard 4 gelijke op gelijke druk dus dat speelt als het goed is niet.

 

Toch zag ik op Youtube iemand die tussenbak demonteren, openen en o.a de ketting die erin zit vervangen die te slap geworden was. Kennelijk kun je dus wel wat zonder een hele ruil/nieuwe tussenbak te moeten kopen ?

 

Hoe zit dat nou ?

 

Ik heb gelezen over die superlocker maar dat lijkt te lang geleden zijn hoogtijdagen te hebben gehad ( Sorento I JC is nu behoorlijk op leeftijd ) dus maar de vraag of je nog steeds aan zo'n ombouw kit kan komen. In de stand 2WD zou de tussenbak niet slijten. Dat kan belangrijk zijn als die lamellenkoppeling en/of ketting vervangen niet kan zonder hele bak te vervangen. Wat ik overigens maar een vreemd gegeven vind...

 

Op zich kan ik TOD wel waarderen omdat puur 2WD achterwielaandrijving toch af en toe nadelen zou kunnen hebben zoals uitbreken op nat wegdek. En 4x4 HI niet permanent gebruikt mag worden dus die AUTO functie wil ik niet kwijt zijn. Ook lijkt mij dat het achterdifferentieel er minder van langs krijgt als bij bergop trekken ( ik heb een 1,5 ton caravan ) ook het differentieel voor meerwerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Klopt, ik was daar 1 van :)

 

De superlocker is een product van een duitse ingenieur Dirk Pflug.

Je hem mailen op info@dip-tech.de

 

Ik was € 186,75 kwijt inclusief verzendkosten.

Ik heb de SL bij http://www.autoquik.nl/(Heerde) laten inbouwen.

 

Zeker een aanrader de SL, ik rij in de praktijk altijd op 2WD, rijd die veel soepeler door.

 

Volgens mijn dealer kan de ketting in de TOD wat speling hebben na verloop van tijd, je kan dat horen als je wisselt van versnelling (D,N,R)

maar is niet iets om veel zorgen over te hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...