Ga naar inhoud

Alleen niet ingelogde gebruikers en gasten zien deze advertenties
- - - - -

Verbruik Rio 2011

360 antwoorden op dit topic

#121 OFFLINE   bigmac

Blue Meanie

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 805 Posts:
  • 15 bedankjes
  • Geslacht:Man
  • Auto ('s):Kia Picanto 1.0 CVVT Comfort
Garage Bekijk Garage

Gepost 31 januari 2012 - 09:00

Brandstof is duur, wat kun je nog doen om je kosten beperkt te houden?
Vermijd allereerst onnodig brandstofverbruik. Een lege skibox op de auto veroorzaakt gemiddeld 16% extra verbruik. Imperiaals en fietsenrekken kunnen eveneens de stroomlijn van de auto verstoren en extra benzine slurpen. Evenals een open raampje in de zomer. Wanneer de skibox of de imperiaal beladen zijn, loopt het verbruik verder op. Datzelfde geldt voor sneeuwkettingen in de kofferbak. Rijd er dus niet onnodig lang mee rond. Elke extra bagage betekent meer verbruik.
In dewinter vraagt de motor bovendien meer startvermogen, terwijl de capaciteit van de accu lager is bij kou. De eerste kilometers constant en rustig rijden en de motor langzaam warm laten worden, bespaart enorm. Als de rit maar twee of drie kilometer bedraagt, is het ’t goedkoopst om de auto natuurlijk gewoon te laten staan.
Airco
In de zomer is de airco de grootste boosdoener, maar ook in de winter wordt deze veelvuldig ingeschakeld om de auto te ontwasemen. Als de airco met beleid wordt gebruikt, kost dat toch al tot 10% extra. Als deze onnodig lang en hard ingeschakeld staat, kan dat tot wel 25% meerverbruik betekenen.
In de winter is het ook vooral de achterruitverwarming die leidt tot 7% meerverbruik. Vaak zijn enkele minuten voldoende voor uitstekend zicht, maar houden mensen zonder erbij na te denken de verwarming veel langer aan.
Een juiste bandenspanning is natuurlijk ook veilig en zuinig. De besparing bedraagt 2 tot 5% als de bandenspanning regelmatig wordt gecontroleerd. Van winterbanden met hun aangepaste profiel is het extra verbruik gering. Dus daarvoor hoeft u ze niet te mijden.
Verdere tips: Tank bij onbemande benzinestations. U bespaart daarmee enkele euro’s per tankbeurt. Als u toch bij een bemand benzinestation wilt tanken, vraag dan altijd om een kortingskaart. Doe daarnaast mee aan ’het nieuwe rijden’. Op langere afstanden kan tijdig doorschakelen naar de vijfde of zesde versnelling namelijk zorgen voor 10% lagere benzinekosten.

#122 ONLINE   Remko .me

Senior Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 2486 Posts:
  • 26 bedankjes
  • Auto ('s):Kia Rio UB Super Pack
Garage Bekijk Garage

Gepost 31 januari 2012 - 18:46

De reactie van Kia Nederland berust op 0,0 waarheid.

De Rio rijdt echt niet zuiniger als je langer met de auto rijdt, dan doel ik op inrijden.

Zie ook mijn verbruikmonitor:
http://www.autoweek....super-pack-2011

Wat wel zo is, dat de temperatuur het momenteel niet de juiste is om het goed te testen.
De Rio krijg ik niet zuiniger dan wat je in mijn signature ziet, 1 op 18... en dat was echt het uiterste, dit kan ik niet volhouden, het verkeer ergert zich dan ook enorm om je.
Groet, Remko

Bezoek mijn persoonlijke website www.remko.me

Zuinigste verbruik: 20,5 km/l
Gemiddeld verbruik: 17 km/l

Geposte afbeelding /me = Winnaar Kia Best Picture 2011!

#123 OFFLINE   JosK

Gevorderd Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip
  • 58 Posts:
  • 2 bedankjes

Gepost 31 januari 2012 - 19:34

Jouw verbruik is nog behoorlijk netjes Remko. Ik heb vanmiddag de memorabele 8.0l/100km (1 op 12.5) gehaald. 1 keertje op en neer naar Utrecht, de rest enkel korte stukjes en stad... Da's geen 5.8l/100km zoals boekje zegt. Sterker nog, dat haal ik niet eens gecombineerd. Ook niet als ik nieuw of netjes of hoe je het ook noemen wilt rijd...

Wat betreft de diesels, het lijkt erop dat het motortje dusdanig licht is, dat alleen onder de ideale omstandigheden en rijdend als een slak 1 op 33 gehaald kan worden. Een verbruik van 1 op 18 gemiddeld met de 1.1 diesel is dramatisch slecht te noemen. Maat van me met een Punto Evo rijdt met gemak 1 op 26. Mijn ouwe Corsa diesel deed 1 op 19 wanneer ik plankte en 1 op 21 als ik ultrazuinig reed. Da's een minimaal gat. De helft gaat helemaal nergens over...

#124 OFFLINE   christian-h

Gevorderd Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip
  • 90 Posts:
  • 2 bedankjes
  • Auto ('s):Kia Rio 1.1. CRDI Super Pack, Zwart, met Phantom velgen (2011)

Gepost 31 januari 2012 - 20:35

Bekijk Post JosK, op 31 januari 2012 - 19:34, zei:

Jouw verbruik is nog behoorlijk netjes Remko. Ik heb vanmiddag de memorabele 8.0l/100km (1 op 12.5) gehaald. 1 keertje op en neer naar Utrecht, de rest enkel korte stukjes en stad... Da's geen 5.8l/100km zoals boekje zegt. Sterker nog, dat haal ik niet eens gecombineerd. Ook niet als ik nieuw of netjes of hoe je het ook noemen wilt rijd...

Wat betreft de diesels, het lijkt erop dat het motortje dusdanig licht is, dat alleen onder de ideale omstandigheden en rijdend als een slak 1 op 33 gehaald kan worden. Een verbruik van 1 op 18 gemiddeld met de 1.1 diesel is dramatisch slecht te noemen. Maat van me met een Punto Evo rijdt met gemak 1 op 26. Mijn ouwe Corsa diesel deed 1 op 19 wanneer ik plankte en 1 op 21 als ik ultrazuinig reed. Da's een minimaal gat. De helft gaat helemaal nergen
s over...

Helemaal mee eens. Mijn Rio 1.1. diesel met circa 3600km op de teller haalde vandaag met het koude weer 5,8l/100km. Ik kijk het nog een tijdje aan om het daarna, waarna het verbruik echt geen daling vertoond, eens aan te gaan kaarten bij de officiële kanalen... Het gat tussen fabrieksopgave en werkelijk verbruik mijn inziens echt te groot..

#125 OFFLINE   dijk48

Gevorderd Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip
  • 96 Posts:
  • 5 bedankjes
  • Auto ('s):KIA Rio 1.25 CVVT, Signal Red met Superpack

Gepost 1 februari 2012 - 02:21

Bij Picanto en Rio in de verbruiksmonitor op autoweek.nl zie ik geen daling in het verbruik na 7500 km. Remko heeft het bij het rechte eind.
Bij de Rio's speelt natuurlijk ook het gedoe rond de airco mee dat gauw een stijging van 7 à 10 % in het verbruik veroorzaakt. Gelukkig vriest het nu en is de airco in winterslaap.
Heeft iemand een ingang bij een consumentenprogramma als Radar of Kassa o.i.d.? Ik zal van harte mijn bijdrage leveren als het gaat om het juistzetten van het beeld dat KIA nog steeds uitdraagt in de folder van 2012 (stad:5,8, buiten bebouwde kom:4,2, gecombineerd:4,8 liter per 100 km. voor 1.2 Rio).
Begrijp me goed, ik vind de Rio nog steeds een superauto om in te rijden maar op het gebied van het verbruik voel ik me genaaid.

#126 OFFLINE   bigmac

Blue Meanie

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 805 Posts:
  • 15 bedankjes
Garage Bekijk Garage

Gepost 2 februari 2012 - 10:30

Honda moet dokken voor niet zo zuinige Civic
LOS ANGELES (AFN) - Honda moet een Amerikaanse vrouw een schadevergoeding van bijna 10.000 dollar (bijna 7500 euro) betalen omdat haar hybride Honda Civic niet zo zuinig blijkt te rijden als de Japanse autofabrikant klanten had voorgespiegeld. Dat heeft de rechtbank in Los Angeles bepaald in een zaak die was aangespannen door de vrouw. Honda kan nog in beroep gaan.
Volgens Honda zou de Civic ongeveer 1 op 20 rijden, maar Heather Peters moest veel vaker tanken. Volgens haar rijdt haar auto op zijn best 1 op 15. peters noemde de uitspraak van de rechter ,,een overwinning voor bezitters van een hybride Civic en consumenten''.

Tegen Honda loopt ook nog een groepsproces. Maar Peters wilde zich daar niet bij aansluiten omdat zij had gehoord dat ze dan hoogstens 100 dollar zou kunnen krijgen.

#127 OFFLINE   john-52

Lid

• Leden
  • Pip Pip
  • 19 Posts:
  • 0 bedankjes

Gepost 2 februari 2012 - 17:17

Bekijk Post bigmac, op 2 februari 2012 - 10:30, zei:

Honda moet dokken voor niet zo zuinige Civic
LOS ANGELES (AFN) - Honda moet een Amerikaanse vrouw een schadevergoeding van bijna 10.000 dollar (bijna 7500 euro) betalen omdat haar hybride Honda Civic niet zo zuinig blijkt te rijden als de Japanse autofabrikant klanten had voorgespiegeld. Dat heeft de rechtbank in Los Angeles bepaald in een zaak die was aangespannen door de vrouw. Honda kan nog in beroep gaan.
Volgens Honda zou de Civic ongeveer 1 op 20 rijden, maar Heather Peters moest veel vaker tanken. Volgens haar rijdt haar auto op zijn best 1 op 15. peters noemde de uitspraak van de rechter ,,een overwinning voor bezitters van een hybride Civic en consumenten''.

Tegen Honda loopt ook nog een groepsproces. Maar Peters wilde zich daar niet bij aansluiten omdat zij had gehoord dat ze dan hoogstens 100 dollar zou kunnen krijgen.
laten we eerlijk zijn
kia gebruikt zijn gunstig verbruik wel als een verkoop argument
gezamelijk geld storten in een pot voor 1 advocaat maar dan wel de beste dhr. mos.......

#128 ONLINE   Remko .me

Senior Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 2486 Posts:
  • 26 bedankjes
Garage Bekijk Garage

Gepost 2 februari 2012 - 17:29

Ik heb het bij mijn dealer gemeld, maar wordt niks mee gedaan.
"Normaal" gebruik wordt er gezegd.....

Ja.. ik weet niet of ik er iets mee kan, maar de dealers gaan ons echt niet helpen.
Groet, Remko

#129 OFFLINE   riodriver

Senior Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 268 Posts:
  • 4 bedankjes
  • Auto ('s):rio 1.2 sp

Gepost 5 februari 2012 - 18:20

van het weekend er weer 500km opgezet met 110 op de cruize bij -10 op de BC kwam ik op 1 op16,18 vind ik niet gek.

#130 OFFLINE   JosK

Gevorderd Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip
  • 58 Posts:
  • 2 bedankjes

Gepost 5 februari 2012 - 19:52

En ik heb net weer kunnen tanken en een verbruik van 1 op 12.5 neergezet. Ook niet gek. Na bijna 10000 km heb ik ook pas twee keer een actieradius van meer dan 500km bereikt.

#131 OFFLINE   riodriver

Senior Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 268 Posts:
  • 4 bedankjes

Gepost 5 februari 2012 - 20:43

Bekijk Post JosK, op 5 februari 2012 - 19:52, zei:

En ik heb net weer kunnen tanken en een verbruik van 1 op 12.5 neergezet. Ook niet gek. Na bijna 10000 km heb ik ook pas twee keer een actieradius van meer dan 500km bereikt.

1 op 12,5 behoorlijk toch .ik pak nu met dit weer 250 km op half tankie

#132 OFFLINE   JosK

Gevorderd Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip
  • 58 Posts:
  • 2 bedankjes

Gepost 5 februari 2012 - 21:09

1 op 12,5 was ongeveer 2/3 binnen bebouwde kom en 1/3 snelweg 110-120.

#133 OFFLINE   bigmac

Blue Meanie

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 805 Posts:
  • 15 bedankjes
Garage Bekijk Garage

Gepost 6 februari 2012 - 12:32

Ecotest van de Rio met o.a. het verbruik (duitse ADAC)
KIA Rio 1.2 ISG Spirit
CO2-Ausstoß: 129,7g/km¹ Otto-Motor, 63 kW 1248 ccm Hubraum
6,35 / 4,63 / 6,82 L pro 100 km
(Innerorts / Außerorts / Autobahn)

Gemiddeld verbruik: 5,73l/100km¹ (=1 op 17,45)

Verbruik Kia 1,2 CVVT volgens http://www.autoweek.nl/verbruik :
Hoogste: 8,07 l/100km
Laagste: 6,10 l/100km
Gemidd: 6,66 l/100km
Fabrieksopgave:4,80 l/100km

KIA Rio 1.4 ISG Spirit
Kleinwagen
CO2-Ausstoß: 139,7g/km¹ Otto-Motor, 80 kW 1396 ccm Hubraum
Verbrauch: 6,08l/100km¹ (=1 op 16,45)

#134 OFFLINE   JosK

Gevorderd Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip
  • 58 Posts:
  • 2 bedankjes

Gepost 10 februari 2012 - 09:22

Een week geleden is mijn Rio bij de dealer geweest voor een aantal puntjes, waaronder het verbruik. Er valt helaas niets af te stellen, noch zijn er bij het uitlezen waarden aangetroffen die het hogere verbruik verklaren. Een reactie van Kia NL via de dealer was ronduit teleurstellend te noemen. Een medewerker van Kia NL rijdt 1 op 17 en soms zelfs 1 op 19. Punt. Wat moet je daar nou mee? Ik rijd in mijn 10 jaar oude Ford gemiddeld 1 op 11 bij een fabrieksopgave van 1 op 12.5. Dat noem ik een reële afwijking. Maar 1 op 14 bij een fabrieksopgave van 1 op 21 klopt toch niet? En dan rijd ik in de Rio zuinig, in die Ford rijd ik veel pittiger.
Ik heb een goeie dealer waar ze me graag helpen, maar zij zijn ook beperkt tot de middelen die ze hebben. Kia NL schuift het opzij, doet er niks mee. Zegt zelfs op bepaalde klachten dat er helemaal niets van bekend is, "geen enkele klacht bij ons binnengekomen", terwijl hier op het forum klachten genoeg te vinden zijn... Raar.

#135 OFFLINE   riodriver

Senior Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 268 Posts:
  • 4 bedankjes

Gepost 10 februari 2012 - 10:54

niets bekent...............ik weet ze kijken mee bij ons op het forum.

#136 ONLINE   Remko .me

Senior Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 2486 Posts:
  • 26 bedankjes
Garage Bekijk Garage

Gepost 10 februari 2012 - 11:25

Ik denk dat we moeten bundelen, en eigenlijk hoop ik op hulp van KCG, maar ben bang dat zij dit onderwerp niet durven aansnijden.
Groet, Remko

#137 OFFLINE   Derrek

Senior Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 241 Posts:
  • 17 bedankjes
Garage Bekijk Garage

Gepost 10 februari 2012 - 13:40

jonge jonge, wat en klaagzang!
Je weet toch dat voor het bepalen van het fabrieksverbuik (en ook de CO2) volgens een vaststaande procedure wordt gemeten met een kale auto zonder niet noodzakelijke stroomverbruikers en zeker ook zonder airco. Daar wordt tegenwoordig ook de belasting op afgestemd dus neem je voordeel.
Het heeft inderdaad weinig met de praktjk te maken maar wie verwacht om het fabrieksverbruik ook te halen wens ik veel succes.
Iedereen weet toch dat de Rio niet niks weegt en die luxe stroomverbruikers waar waar de Rio mee is volgepakt en waar wegen we allemaal zo trots op zijn ook niets en gebruiken ook geen energie?
Geniet van je mooie Rio!
Woef

Bedankt door 1 Gebruiker:

#138 OFFLINE   riodriver

Senior Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 268 Posts:
  • 4 bedankjes

Gepost 10 februari 2012 - 14:32

ik klaag niet hoor met mijn 1op 16.5 met dit weertype en idd met vanalles aan stroomverbruikers aan.

#139 ONLINE   Remko .me

Senior Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 2486 Posts:
  • 26 bedankjes
Garage Bekijk Garage

Gepost 10 februari 2012 - 15:16

Het gekke is dat je tevreden bent met een verbruik wat ENORM slecht is.... tov de fabrieksopgave + alle andere testen die gedaan zijn.
Groet, Remko

#140 OFFLINE   christian-h

Gevorderd Lid

• Leden
  • Pip Pip Pip
  • 90 Posts:
  • 2 bedankjes
  • Auto ('s):Kia Rio 1.1. CRDI Super Pack, Zwart, met Phantom velgen (2011)

Gepost 10 februari 2012 - 16:27

Ik ben het met je eens Remko, Kia gebruikt de fabrieksopgave het als een verkoopargument dus is een 'klaagzang' bij een dergelijk groot verschil als er nu optreedt wel op zijn plaats. Iedereen weet dat er een verschil is tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijk verbruik. Het verschil wat er nu aan het optreden is, is mijn inziens toch echt te groot. Hierover opheldering vragen is dan ook zeker wel op zijn plaats.

1 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers