Ga naar inhoud

Blogs

 

Kia Cee’d

Hallo, weet iemand hoe ik de gegevens van het navigatiesysteem van de Kia Cee’d uit 2011 kan vinden? Versie e.d.?

Gezel

Gezel

 

En de Picanto is (al)weer exit

Na een krappe 5 maanden alweer afscheid genomen van de Picanto...en van Kia. De Picanto bleek achteraf als enige auto toch te klein te zijn. Zelfs voor een weekendje Duitsland, de hond op de achterbank, bleef er te weinig ruimte over om spullen mee te nemen. Gezien dat er straks nog een Bobtail pup bijkomt gaat dit niet meer lukken. Tevens nogal wat gezeur met de plaatselijke dealer. Bij het monteren van de winterbanden hadden ze zelfs banden tegen de draairichting in gemonteerd. Vakwerk! Tevens bleek de eerstejaarsbeurt 3 maanden te laat te zijn uitgevoerd wat waarschijnlijk meteen het einde van de garantie na 2 jaar betekend in plaats van de 7 jaar. Opvallend was op onze 1.0 de Sportsline voorbumper, volgens dealer waar ik hem gekocht heb standaard daarmee afgeleverd. Door nog wat vage rammeltjes en klachten heb ik uiteindelijk zelf de dealer gebeld die hem nieuw heeft geleverd. Deze was wel behulpzaam en vertelde dat hij met de normale voorbumper was geleverd. Gevalletje flinke schade geweest dus  Dit verklaart meteen dat wij al de derde eigenaar in anderhalf jaar tijd waren. Dit zijn zaken die ik wel had kunnen checken, maar niet heb gedaan omdat ik hem tenslotte bij de merkdealer heb gekocht. Ik had zelf de zomerbanden al opgehaald na een discussie met de dealer over de auto, de laatste 3 occasions die ik bij deze dealer heb gekocht hadden allemaal wat. Terwijl je toch 595 euro afleverkosten betaald stonden we bij de vorige al na 2 weken zonder remmen. Echt vakwerk van de garage dus   Het vertrouwen in de dealer ligt dus onder het nulpunt, dus daar ook niet de opvolger aangeschaft. Het verschil tussen aankoop en inruil doet wel even zeer, maar hoop nu in ieder geval meer vertrouwen in de auto te kunnen hebben. De eerste 2000 kilometer met de opvolger zitten er al op, het is een Ford Focus uit 2013 geworden.

Xinix

Xinix

 

Even terug voor wat kleine dingen

Vandaag was de afspraak met de dealer om te kijken of er een oplossing gevonden kon worden voor de ontbrekende dagrijverlichting. Helaas is het geen optie om dagrijverlichting te monteren zonder dingen aan het front van de auto toe te voegen. Het vervangen van de koplampen voor projectie koplampen wordt te duur, dan zou het nog goedkoper zijn een andere auto aan te schaffen waar het al in zit (ongeveer €1000 per stuk). Wel zijn de instaplijsten gemonteerd wat net de lelijke krassen op de dorpels op kan vangen. Achteraf een beetje duur om door de dealer te laten doen maar ach...die moet ook wat verdienen   Gelijk gevraagd of ze het ISG systeem konden resetten daar ik deze nog niet werkend had gekregen op 600 kilometer. Wat ik al vermoedde bleek juist, de accu had niet voldoende spanning. Ze hebben een zware ventilator aangesloten die de accu zwaar belast en de auto een tijd stationair laten draaien. Bij ophalen auto werkte het naar behoren. Door het stationair draaien zal het verbruik op deze tank wel niet zo best zijn. Eerste tank was 1 op 17 met veel stadsverkeer, dus viel niet tegen. Nu is het ook zo dat ik met de Picanto makkelijk de 1 op 20 haal, maar mijn vrouw net zo makkelijk niet boven de 1 op 13 komt. Voor mij is het een sport zo zuinig mogelijk te rijden, zij heeft dat niet. Wat mij betreft zijn de verhalen over de (on-) zuinigheid van de Picanto grotendeels te wijten aan de bestuurder.

Xinix

Xinix

 

Panda eruit, Picanto (terug) erin

De dag voordat de Panda voor de 4e keer terug moest even op de site van dealer gekeken of eventueel de Panda vervangen kon worden door een Picanto. We hadden een kleine meevaller gehad waardoor het wat makkelijker werd weer een Picanto te gaan rijden. De vaste lasten zijn van beide auto's gelijk, alleen Picanto ligt in aanschaf hoger...en hing er vanaf hoe bereidwillig de dealer was de Panda terug te nemen voor een "normale" prijs. Er zit nu eenmaal een verschil in inkoop en verkoopprijs...dus ik ging er vanuit dat 2 maanden Panda best eens zeer kon gaan doen. Dealer had een 2015 First Edition staan, goede prijs, lage kilometerstand...dus maar even kijken. Jammer genoeg was de vorige eigenaar niet echt zuinig met de auto omgesprongen dus er zaten nogal wat deuken en krassen in. De dealer kon niet garanderen dat deze er allemaal uitgepoetst en/of weggewerkt konden worden voor de verkoopprijs. Er stond wel nog een 2016 ComfortLine Plus Navigator met 3300 kilometer....maar die lag buiten het budget waar ik naar gezocht had. Dealer gaf aan dat we altijd konden kijken of we "in de buurt" konden komen. Hij gaf een zeer schappelijke prijs voor de Panda terug gezien de problemen die we hiermee gehad hebben. Hierdoor paste de Picanto binnen budget en hebben we deze aangeschaft. Doei Panda  we zullen je niet missen.   Rijden nu alweer 3 weken met de Picanto en het verschil is duidelijk. Veel comfortabeler en in ieder geval betrouwbaarder. Enige waar hij nog voor terug moet is de ontbrekende dagrijverlichting en instaplijsten. Gelijk vragen of ze de ISG na kunnen kijken, deze heb ik nog niet aan het werk gekregen terwijl ik daar bij de First Edition nooit geen problemen mee heb gehad.

Xinix

Xinix

 

Verhuizing

Begin 2016: na behoorlijke fysieke achteruitgang werd vastgesteld door een arts dat ik om medische redenen naar een gelijkvloers appartement moest verhuizen om het traplopen tot een minimum te beperken. Daar het houden van een tweede huis, en de daarbij komende inrichtingskosten niet bepaald weinig zijn, besloten de Peugeot weg te doen. Om in ieder geval de verhuizing te kunnen doen met een beetje ruimte de Peugeot verkocht en hier een oude Ford Focus voor in de plaats genomen. De bedoeling was dat hij in ieder geval de verhuizing zou overleven en daarna direct weer verkopen. Gezien de enigszins onderschatte kosten in mei helaas moeten besluiten de Picanto First Edition ook te verkopen om inrichting appartement op een fatsoenlijke manier af te kunnen maken. Auto vertegenwoordige nu eenmaal nog een flinke waarde en de financiën voor het huis waren op. Dus beter niet je centen op de parkeerplaats laten staan. Om het zonder al teveel tijd (en gezeur) te kunnen afhandelen heb ik hem aan de dealer terug verkocht.    Eind juli was het inrichten etc. klaar en de verhuizing afgerond. Dit was ook het moment waarop de Focus dacht dat hij voldoende mishandelt was, deze stopte ermee. Omdat géén auto ook geen optie was, om budget technische redenen een Fiat Panda gekocht bij de Kia dealer. Niet eerste keus, maar er waren geen Picanto's in het toenmalig budget. Qua zuinigheid niets over te mopperen, maar qua comfort en betrouwbaarheid was het het niet. In 2 maanden (en 4000 kilometer tijd) had ik 2 keer stil gestaan en moest de Panda voor de 4e keer terug naar de dealer voor een reparatie. Gelukkig wel allemaal onder garantie.    

Xinix

Xinix

 

Inruil X-Pect voor First Edition

Mijn vrouw was iets minder gecharmeerd van de Picanto vanwege het ontbreken centrale portiervergrendeling en airco. In juni een email van de dealer dat ze de "nieuwe" First Edition op voorraad hadden en me een voorstel wilden doen wat ik niet kon weigeren (jaja). Nou....uiteindelijk was de inruilprijs erg goed. Hoewel de nieuwe Picanto wel veel duurder was moest er evengoed een voor de dealer vrolijkmakend bedrag bij, maar kwam wel een complete auto voor terug.  

Xinix

Xinix

 

2014

In 2014 de Picanto vanwege lage kilometerstand (13000) overgedragen aan mijn vrouw omdat zij meer kilometers maakt. Een lage kilometerstand scheelt wel met inruil, maar na een aantal jaren maakt dit ook niet meer uit. In de voorgaande jaren buiten het onderhoud nergens voor terug gehoeven naar de dealer. Voor mezelf een nieuw setje wielen aangeschaft.  

Xinix

Xinix

 

Kia Picanto 1.0 X-Pect 2010-2015

Na de nodige reparaties aan voorgaand voertuig en het weer stilvallen ervan gestrand bij de Kia dealer voor de deur. Aangezien ik fysiek afhankelijk ben van mijn auto hier naar binnen gelopen voor een nieuwe auto. Dit was een combi-dealer Kia, Toyota en Suzuki. Omdat ik snel weer moest kunnen rijden was er keuze uit een Toyota Aygo, Suzuki Alto of een Kia Picanto. Omdat de Picanto de enige 4 cilinder was heb ik hiervoor gekozen. Het was een basis auto met alleen spiegels en bumpers in carrosserie kleur, geen electrische ramen, airco etc. Alleen als extra lichtmetalen velgen erop.  

Xinix

Xinix

 

Auto gewassen

Vandaag is de dag dat ik me auto voor het eerst ga wassen. Tegelijk heb ik ook me was / poets spullen uitgetest.   * Allereerst heb ik de velgen gewassen en schoongemaakt met velgen reiniger. Vervolgens goed afgespoeld.   * Daarna heb ik de auto gewassen; Gebruikt product: Meguiars Gold Class Wash   * Auto droog gemaakt. Auto was in 1x droog; Gebruikt product: CSF - Delirium Orange Drying Towel ( 60x90 cm)   * Vervolgens auto gewaxt; Gebruikt product: Meguiars Gold Class Wax & Applicator Pad van Meguiars   * Uitlaat schoongemaakt; Gebruikt product: Belgom - Belgom Chrome   * Auto gestofzuigd en van binnen schoongemaakt.   [attachment=8459:IMG_0425.JPG]
[attachment=8460:IMG_0428.JPG]
[attachment=8461:IMG_0429.JPG]
[attachment=8458:IMG_0424.JPG]
[attachment=8462:IMG_0416.JPG]
[attachment=8463:IMG_0418.JPG]
[attachment=8464:IMG_0420.JPG]
[attachment=8465:IMG_0421.JPG]
[attachment=8466:IMG_0422.JPG]

Joeyvb

Joeyvb

 

Benzinemeters.....

Vandaag een stukje route van de VFR club nagereden. De oorspronkelijke route voldeed niet wegens wegwerkzaamheden en een weg die alleen met een Leopard fatsoenlijk gereden zou kunnen worden. Was ook blij dat we bij de eerste keer rijden niet met de picanto (de oude) reden.... Maar goed. Route voldoet nu wel.   Maar.... onderweg kreeg ik allerlei informatie die niet met elkaar klopte.   Wegrijdend van huis: nog te rijden km's 130, gemiddeld gebruik 5,5 liter/km en de analoge meter stond op 1/4.   Bij Schoonebeek nog te rijden km's 30, gemiddeld gebruik 5,5 liter/km en de analoge meter stond tegen de 0 aan.
Even hoofdrekenen.... tankinhoud 35 km... 5,5 liter/km is 1 op 18. 30x 18 is 540 km, 35x 18 komt er 90 bij dus 630... En de teller stond op 475....   Heel veel tegenstrijdigheden. Theoretisch moet ik met 5.5 liter/100 km makkelijk meer dan 500 km kunnen rijden. Maar de meters vertellen het tegenovergestelde. In overweging nemend dat mijn 5 liter reservetank niet gevuld was (heb ik voor het inruilen in de vorige picanto laten lopen) en ik niet in the middle of nowhere in Duitsland langs een olieleiding stil kwam te staan ben ik toch maar richting Twist gereden.
Hier heb ik voor 1,52/l 34,3 liter in de auto laten lopen (oke, stond wel iets scheef) en 5 liter in het bakje. 484 gereden kilometers levert op: 1:14!! Wat klopt er niet?   Het rekenen gaat door.... alle meters gereset. Na 5 kilometer - even afwijken... als je in Twist bent moet je zeker naar Kiek in de Pann gaan... lekkere schnitzels in soorten en maten en niet te duur - na 5 kilometer dus... 1 meter stond op 5,5 liter/100 km, het aantal kilometers te gaan stond op 600 en de meter... tja, die stond na 170 km nog steeds boven 1.   Conclusie van deze eerste blog: Een volle tank bij aflevering is niet altijd een volle tank.....   Maar he.... ik heb er zin in... wie weet hoe lang het duurt dat ik weer zin krijg, dus we gaan nog heel even door na de conclusie. Gerustgesteld (het tankbonnetje zal natuurlijk het ultieme yes gevoel geven) de route weer opgepikt en gekeken of het vervangend stukje inderdaad te rijden is (heel vervelend dat ze geen streetview hebben in Duitsland). Conclusie was: ja, dus met 30 graden celsius (en 21 binnenin) doorgereden naar Tecklenburg. Hier nog even de steinstrasse opgereden. Konijne wat is die stijl. Dacht het al met het voorrijden met de motormaat met de volvo, maar met de picanto was het echt heel duidelijk. Hij ging mooi omhoog, maar had op 1 plek moeite met de 2e versnelling. Dus naar de eerste.... Daarna een lekker ijsje gegeten in Tecklenburg en weer terug gekard naar het hoge Noorden.   Verbruik tijdens deze rit overigens ook nog 2 liter water voor de bestuurder en bijrijder :)

Vfrood

Vfrood

 

Storing afstandbediening met beide sleutels Sportage

Sinds enkele maanden reageren beide sleutels steeds vaker niet meer na het uitstappen.
Auto is 4 jr oud.

Tijdelijke oplossing als volgt:
- contact aanzetten
- via de schakelaars in de auto vergrendelen en ontgrendelen
- sleutel er uithalen
- deuren dicht doen
- vergrendelen/ontgrendelen werkt dan weer met [b]beide [/b]sleutels

Kia dealer is op de hoogte gebracht en een afspraak is gemaakt.
Tot dat het probleem is opgelost kan het elk moment een acuut probleem worden.

Iemand misschien het zelfde meegemaakt?

kiamossel

kiamossel

 

zelf je trekhaak monteren

Beste bezoekers,

Voor iedereen die ook een trekhaak wilt, deel ik mijn ervaring dit zelf te doen. Een uitgebreide foto rapportage kan je vinden op[url="http://trekhaakmonteren.com/"] trekhaakmonteren.com[/url] van een kia picanto en rio, meerdere modellen volgen spoedig indien hier animo voor is.

Op trekhaakmonteren.com vind je ook een sub pagina met een lijst van ongeveer 70 Doe Het Zelf Garages in Nederland en ook een paar in Belgie.

Bij deze garages kan iedereen een brug huren. En geheel zelf of onder begeleiding sleutelen aan je eigen auto voor een gereduceerd tarief.

[sharedmedia=core:attachments:7363]
[sharedmedia=core:attachments:7362]
[sharedmedia=core:attachments:7361]
[sharedmedia=core:attachments:7360]

pepe2

pepe2

 

US software voor Sportage

Ik heb ik 2009 toen ik in de VS woonde een Sportage (2.7l, V6) gekocht. Ik heb nu problemen met de control unit van de automatische versnellingsbak. De lokale KIA dealer kan mij niet helpen omdat hij alleen beschikt over Europese software. Ook KIA Nederland geeft aan dat zij alleen Europese software hebben. Weet iemand of er in Nederland iemand is die wel de beschikking heeft over US software voor een KIA Sportage?

jponcia

jponcia

 

Stuur gedrag Sportage

Mijn Sportage van 2010 ( nieuw model) heeft al vanaf het begin een gevaarlijk stuur gedrag. De auto is niet in staat recht door te rijden zonder steeds bij te sturen. De dealer heeft diverse keren de stuur computer gecalibreerd. Ook heeft de dealer de complete stuur computer met stuurbekrachtiging (elektrisch) vervangen. Dit heeft nagenoeg geen beter stuur gedrag op geleverd. De 18 inch wielen zijn vervangen door 17 inch wielen. Ook dat gaf geen verbetering. Na 23000 km in deze auto te hebben gereden heb ik besloten hem van de hand te doen, mede omdat de importeur mededeelde dat er verder niets aan te doen was en deze auto nu een mal een "wollig" stuur karakter heeft. Hoewel de dealer er alles aan gedaan heeft laat de importeur je dus mooi in de steek. Voor mij geen KIA meer! In januari krijg ik de nieuwe Mazda3.

Leopold

Leopold

 

Franse diesel

Na een paar keer op de snelweg gestrand te zijn door volledige uitval van de motor, is vastgesteld dat de binnencoating van de dieseltank loslaat. Dit levert gevaarlijke situaties op. Mijn verzoek aan de dealer om een oplossing van dit probleem te bedenken en om een substantiele geste te doen ivm met de kosten werd beantwoord.
De importeur en de dealer hebben samen vastgesteld dat het hier gaat om een mankement met een externe oorzaak gaat. Frankrijk en skandinavie voegen middelen toe die het loslaten van de coating tot gevolg hebben. De vervanging van de tank is duur. De geste zal bestaan uit een korting op de nieuwe tank inclusief vervanging van 8,7%. .
In feite geeft KIA hiermee de medeling af dat een Kia Sorento niet geschikt is om in Frankrijk of Skandinavie mee te rijden. Dat kan toch niet waar zijn. Ik ben het ook niet in de gebruiksaanwijzing tegen gekomen. Is er meer ervaring op dit gebied?

kiarit

kiarit

 

3de remlicht

Sinds een jaar nu een Kia Cee'd uit 2007!!
Top auto...super tevreden mee! Service van de kia dealer echt top.

Nu is alleen mijn 3de remlicht stuk...mooi led velichting. Volgens de garage kost een nieuwe dikke 220 euro's!!
Zelfs de garage is het daar niet mee eens.

Volgens het boekje van oom agent mag je niet zonder 3de remlicht rijden, maar heb momenteel geen andere keus!

Wie kan mij helpen aan een 3de remlicht?!...

pranger87

pranger87

 

inhouden Rio 1.25 op snelweg

Ik ben net terug van vakantie naar Zuid-Duitsland, op de weg naar het vakantie adres
komen dus bergen voor,het begint al op de snelweg. Nu komt hier ook mijn probleem te
voorschijn. Alles gaat goed op de weg tot we bij de eerste bergen komen,ik kan goed
meekomen met het verkeer en rij zo rond de 140km/u, tot het moment dat we omhoog moeten
en de auto gaat inhouden.
Langzaam aan neemt de snelheid af,probeer gas te geven maar er gebeurt niks,druk mijn
pedaal verder in maar geen verandering,snelheid neemt nog meer af en we rijden nog maar 100km/u,
probeer terug te schakelen naar 4 maar dan gebeurt er nog niks,behalve dan dat we nog langzamer
gaan rijden. We zijn bijna boven en de snelheid is nu nog maar 60km/u en de frustraties
alleen maar groter, we werden zelfs door vrachtwagens ingehaald.
Dacht eerst komt misschien omdat we wat volgeladen waren maar eenmaal op vakantie adres
is dit meerdere malen voorgekomen,ook met de auto niet volgeladen.
Kent iemand dit probleem of heeft iemand hier ook last van gehad,en misschien weet iemand
of hier istes aan te doen is.
Kijk uit naar jullie reacties.

Dennis

keetje

keetje

 

uitlaat kia sportage 2006

Hoi kia leden,

Zou iemand mij kunnen helpen aan een uitlaat voor een kia sportage van 2006 met een dubbel uitlaat.
Wie weet waar ik het nieuw zou kunnen krijgen en wie weet wanneer ik die tweede hands zou kunnen krijgen?
En waar de prijzen ongeveer zou kunnen liggen?

Groet Philip

tjulm1969

tjulm1969

 

Gratis update's naviatiekaart

Kan iemand mij vertellen of dit bericht juist is. Het komt er op neer dat de kaartupdates vanaf heden gratis zijn. Ik heb dit al gevraagd bij KIA Nederland, maar zij weten van niets (of willen van niets weten)

[url="http://www.pocketnavigation.nl/2013/03/kia-rijders-krijgen-gratis-kaartupdates/"]http://www.pocketnavigation.nl/2013/03/kia-rijders-krijgen-gratis-kaartupdates/[/url]

rcmjansen

rcmjansen



×