0
  • entries
    17
  • comments
    40
  • views
    90120

0
Venga in de Duitse Eifel

Entry posted by Warmentuuter · - 3293 weergaven

Maandag 16-1 zijn we rustig naar Stadtkyll gereden voor een midweek in de Duitse Eifel. Het eerste stuk van Noord Holland tot Stein via de snelweg en daarna de navigatie op de economische route gezet. Laten we zeggen "weg van de snelweg". Eerst dwars door Aken reden we zo de Eifel in. De zon scheen vol op en rijdend door de bossen dan waan in een andere vooral rustige heuvelachtige wereld. Hoe de Kia Venga op de vlakke weg presteerde was me ondertussen bekend maar hoe doet hij/zij dat met de eerste serieuze heuvels. Dat viel me niet tegen. Uiteraard moet je wat meer toeren maken maar dat kan de 1.4 best hebben en je kan prima meekomen in het verkeer. Voor Stadtkyll nog even E10 getankt voor €1.48 en dat is toch veel leuker dan de 1.75 in Nederland. We hebben een kleine vierhonderd km gereden en uiteindelijk staat de teller op 4850.
Vakantie Duitsland 2012 009a.jpg

Dinsdag werd het de autoruiten krabben maar het was weer knap weer. Dat ik het contactsleuteltje omdraaide zag op de display min twaalf graden staan. Dat zijn we in Noord Holland niet gewend maar de Varta accu had er geen enkel probleem mee. Deze dag staat Monschau in de planning. Wederom een mooie rit hier naar toe. Twintig jaar terug waren we hier ook geweest maar of het nu het jaargetijde is maar er was kort gezegd niets te beleven. Na een kop koffie hebben we besloten om naar de Watervallen van Coo te rijden. Ik moet zeggen als je de navigatie op de korte of economische route zet pak je geen enkele snelweg en rij de de mooiste routes. Via de stuwdam van Robertville kwamen we bij de watervallen van Coo. Hier heb ik leuke foto's kunnen maken. Terug via het circuit van Francorchamps om precies de eerst 5000 km op de teller te krijgen. Helaas je kan dus niet meer over het circuit zoals vroeger. Wat me vandaag opviel was dat het ISG systeem keurig zijn werk doet. Het schomelde tussen de -3 en +4 graden overdag. Boven de drie gaat het ISG lampje uit en zodra je de bossen inrijdt en de temperatuur onder de drie komt gaat het lampje kort daarop weer aan en werkt het ISG niet.

Duitsland_2012_024.jpg

Duitsland_2012_033.jpg

Woensdag was het niet zo koud als de dag er voor. De zon schijnt weer maar je merkt dat het gaat veranderen. We hadden geen zin om bij het huisje te blijven dus zijn we naar Cochem gereden. Eerst naar de Rijksburcht van Cochem en hier kregen we een hele mooie rondleiding. Een aanrader. Dat we buiten kwamen was de zon weg en er stond een guur windje. Na even het stadje Cochem rond gelopen kwam de mist opzetten dus besloten om terug te gaan naar Stadtkyll.
Duitsland_2012_060.jpg

Donderdag was het weer totaal van slag. Het kwam letterlijk met bakken uit de lucht. Toch wilde wij naar Luxemburg. Clervaux en Vianden zijn we geweest maar het regende zo hard dat we door zijn gereden naar Echternach. He.he, hier regende het even niet dus konden de benen even strekken. Na een kop koffie besloot ik om toch ook maar te tanken in Luxemburg. Je snapt echt niet waarom het zo per land moet verschillen. Voor 1.33 de liter heb ik toch wat meer werk besteed. Normaal stop ik na de eerste of tweede klik van de tankinstallatie, maar nu had ik zoiets van voor die prijs moet ie maar goed vol. :D
Op de terugweg naar Stadtkyll kregen we een paar beste hellingen voor onze kiezen. Zelfs ééntje van 17%. Ik moest wel even aan het forum denken van de opmerking dat een Venga niet goed af remt op de motor. Uiteindelijk deed hij het met hoge toeren wel. Maar of één van mijn vorige auto's het beter zo hebben gedaan??? Dat betwijfel ik.

Vrijdag deed ik de gordijn van ons vakantiehuisje open en tot onze verbazing een witte wereld. Eindelijk kan ik mijn Good Year winterbanden optimaal gebruiken.
Vlug de snelle terugreis ingevoerd en rijden.
Achteraf gezien hebben Duitsers een ander stooibeleid dan in Nederland want ik was het park nog niet af en de wegen zagen er schoon uit.
En als je in Duitsland bent en er op de snelwegen geen limit is waarom zal je niet eens proberen of de Venga ook boven de 130 km zijn best doet. Dat gaat prima maar ik begrijp wel waar om er ook mensen zijn die zeggen van wat extra pk-tjes zou leuk zijn. Want boven de 130 - 140 heeft hij zijn tijd nodig. Als je het weet is hier goed mee te leven. Het is geen 2 liter met 145 pk zoals onze vorige auto. In ieder geval heeft de Kia Venga deze vakantie zijn best gedaan en zien de volgende vol vertrouwen naar Frankrijk te gemoed.
De teller staat op 5800km.
Genoeg rondgereden. :lol:

Groet,
De Warmentuuter


  Report Entry
0


1 Opmerking


Aanbevolen reacties

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden