Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
  • entries
    17
  • comments
    40
  • views
    90765

Warmentuuter en Bigwade in een nieuwe Sportage

Warmentuuter

6611 weergaven

Testdrive Kia Sportage 2014
5-TGX-54
datum 27-03-2014

Vandaag werd de nieuwe Kia Sportage aan de tand gevoeld door bigwade en .............. Warmentuuter.
Er is niets met de testrelatie tussen het alom vertrouwde bekende duo alleen Smart moest deze keer wegens drukte verstek laten gaan.
En de Warmentuuter zei natuurlijk geen nee.

Bij aankomst bij KMNL in Breukelen staat de nieuwe Sportage al voor de deur te glimmen en wat valt je dan meteen op?
Hij is eens niet wit maar zwart!

004.JPG


En natuurlijk de nieuwe zwart glimmende grill, de Sinan 18 inch velgen en de haaienvin antenne achterop .
Dus snel de sleutels halen en luisteren naar het inleidende gesprek door Rick Zwart, de PR Stagiair van KiaMNL
en dat onder het genot van een heerlijk kopje koffie.

Het model wat klaar staat is de BusinessPlusLine met een 166 pk 2.0 GDI motor.
Dat ziet er op papier goed uit.

De nieuwe modellen zijn ook voorzien van een dikkere voorruit........
Hier stonden wel wat glazig van te kijken en dachten al aan thermopane maar de nieuwe ruit is niet direct voor de warmte isolatie maar is er voor om de rijwindgeluid tegen te gaan wat er bij de vorige wel was.
Misschien scheelt het met de volgende winter wel dat de voorruit niet meer aan de binnenkant bevriest. Tja, hij is dikker.
Voor verdere specificaties http://www.kia.com/n...ijzen-en-specs/

De PR Stagiair pakte het slim aan want hij gaf de sleutels af maar ging niet mee naar buiten en dan is natuurlijk het effect van een jumpstart met koude motor weg dus dat is dan ook niet getest.
bigwade maar ook de Warmentuuter weten hoe ze een koppeling moeten testen maar het valt meteen op dat deze soepel en vloeiend zonder trillingen oppakt.
Ook het schakelen gaat soepel en de slag van de pook is precies goed.

En zo rijden we naar de eerste fotosessie in het plaatsje OpBuuren net onder Maarssen. (http://nl.wikipedia....n_(buitenplaats))
Een plaatsje waar de nieuwbouw in 2007 gestart is maar je voelt je in de tijd van begin negentiende eeuw.



001.JPG


002.JPG



De Warmentuuter stuurt de Sportage langs de grachten en bruggetjes terwijl Bigwade alles op de gevoelige plaat vast legt.
Via de noordelijke rondweg Utrecht rijden we de A27 op richting Hilversum Almere
De Sportage kan prima meekomen met het verkeer en zo rijden we door naar de Stichtse Brug. (grens Utrecht - Flevopolder)


Op de A27 trappen we wat dieper het gas in en zit je redelijk vlot op de honderd.
Wat wennen moet is de zesde versnelling.
Die zit er op dus willen we hem gebruiken ook. Wel moet je de zesde zien als overdrive.
Daar komen we meteen bij het zwakkere punt van de 2.0 GDI motor.
Die 166 paarden zijn vast allemaal aanwezig maar of ze dezelfde kant op lopen betwijfelen we.
Boven de 100 doen de 5e en 6e versnelling eigenlijk niks meer dan een toeren reductie.
Van trekkracht is geen sprake en dat is jammer.
Komen we nog op terug.

Koppelen en schakelen doet de auto nu uitstekend
Geen gekraak tussen 1 en 2 en geen oplopend toerental tussen het schakelen.
Ook het sturen wat bij de vorige discutabel was gaat echt vele malen beter; lekker licht en precies binnen de bebouwde kom en
koersvast op hogere snelheden. (NB deze auto stond nog op winterbanden!)
Zo had het kunnen/moeten zijn bij de introductie van deze auto in 2010 !


003.JPG


008.JPG


005.JPG


Bij de Stichtse brug is het tweede foto moment.
Vanaf hier neemt bigwade het stuur over.
Het is wel een kunst om te zien dat een lang persoon zoals bigwade achter het stuur kruipt.
Al oogt de auto ruim en hoog, de instap is vanwege de lage en vooral dikke daklijn een uitdaging voor zijn 1m93. (en wat stramme nek)
De bestuurders stoel zit goed en is prima te verstellen; de damesstoel is nogal korter en heeft (zelfs in deze luxe uitvoering) geen hoogte instelling…….

Gelukkig komen we ook op ons pad wat buitengebied-drempels tegen waar we met 85 km overheen gingen en moeten zeggen dat gaat prima.
Zeker dat we later zagen dat de adviessnelheid eigenlijk 60 km is.
Het schakelen is bigwade niet verleerd en we gaan de snelweg weer op. Een plaatselijk schaap kijkt ons nog na en roep Kiaaaaa.
Ook op de snelweg is de Sportage goed koersvast !

Door al de gespring beginnen onze magen ook wel best te knorren en komen we aan bij een Hajé wegrestaurant waar ze heerlijke broodjes verkopen.
Een aanrader om daar eens een stop te maken.
Met een aangevulde energie voorraad rijden we naar Lelystad en gaan richting de dijk (Enkhuizen/Lelystad)
De Sportage laat zich prima sturen door het „stads verkeer” van Lelystad.


010.JPG


Op de derde fotolocatie valt ons op dat er eigenlijk best een aardige oosten wind staat.
We gaan de dijk op naar Enkhuizen.
Van de straffe zijwind heeft de Sportage weinig last van maar het panoramadak zorgt voor behoorlijk hinderlijk windgeruis.
Uiteindelijk is het hemeltje dichtgeschoven en was het probleem stukken minder.
Dan valt wel op dat het dak een beste hoeveelheid hoofdruimte vraagt.
Wij zouden hem niet met zo’n dak bestellen.

Op de dijk hadden we wel een schrik momentje.
Sukkelend in de vijfde versnelling reden wij 90 km/h achter een vrachtwagen en die willen we eigenlijk wel inhalen.
Dat probeerde Warmentuuter in de vijfde versnelling te doen maar dit viel tegen.
De 166 pk deden eigenlijk niks en we moesten snel terug naar zijn vier.
Dat is met een zesbak oppassen want je zit zo in zijn 2 ipv 4
De tegenliggers werden snel groter.
In zijn 4 konden we we er uiteindelijk net langs.
De auto had 8000km op de teller dus dit was geen nieuwigheid en/of gevalletje inrijden, hij gaat echt pas wat doen bij hogere toerentallen.
De motor is afgesteld op zuinig en dat merk je bij dit soort acties.


De nieuwe remlicht units zijn groter van bij de vorige Sportage maar in Enkhuizen zag een gehaaste bouwvakker in zijn witte busje deze toch bijna over het hoofd.
Volgens ons had hij de rest van die middag wat te doen.
De kunststof kozijnen lagen nu voorin de witte bus.
Via Hoorn rijden door het West-Friese landschap via Edam (!) naar ringweg Amsterdam richting Breukelen, Kia HQ.
Daar aangekomen leken ze wel een beetje in de ban van Oranje zullen we maar zeggen.
Maar hier komen we later op terug.


006.JPG


007.JPG


009.JPG



Conclusie:
Het is en blijft een prachtige en degelijke auto en hij rijdt nu zoals het zou moeten.
De optische veranderingen zoals nieuwe grille, achterlichten, dakantenne en velgen maken het helemaal af.

De auto is met deze motor beslist geen strepentrekker en voor even inhalen op een tweebaans weg moet je echt tijd en ruimte hebben.
De gereden uitvoering was een zeer luxe versie met prima geluidsinstallatie met subwoofer.
w.b. brandstof hadden we een gemiddeld verbruik van 7.8 en da’s niet slecht voor een 2.0.

Komen we meteen bij het volgende; de prijs !
De geteste auto staat bij u op de oprijlaan voor 37034 euro en 70 eurocentjes.
Dan heeft u een handgeschakelde 2.0 GDI, afgeleverd en wel met metallic lak, een teleurstellend energie label E en 25% bijtelling indien zakelijk gereden.
Dat is serieus geld en hoe fraai en vooral goed de auto ook is, de concurrentie zit niet stil.

Overigens zit er 11562,- euro BPM en 4067,- BTW in dat totaal bedrag.
Doen ze in Den Haag leuke dingen mee ;-)

Het was weer een mooie Kia dag
Groet,
Bigwade en Warmentuuter.



4 reacties


Aanbevolen reacties

Wat een leuk verslag.

 

Ik ben sinds november eigenaar van een Kia Sportage Businessline 1.6 bwjr. 2014.

 

Als voormalig Alfa rijder was het even wennen aan de Kia Sportage.

Mijn rijgedrag heb ik moeten aanpassen van snel en sportief, naar cruisen.

Ik herken de punten die jullie beschreven hebben.

Vooral het inhalen is even wennen.

Verder ben ik heel erg tevreden over deze wagen.

Mooi uiterlijk, van allerlei snufjes voorzien, een prima geluidsinstallatie en lekker ruim.

Ik denk dat ik nog veel plezier aan deze wagen ga beleven.

  • Like 1

Deel deze reactie


Link naar reactie

Wat een leuk verslag.

 

Ik ben sinds november eigenaar van een Kia Sportage Businessline 1.6 bwjr. 2014.

 

Als voormalig Alfa rijder was het even wennen aan de Kia Sportage.

Mijn rijgedrag heb ik moeten aanpassen van snel en sportief, naar cruisen.

Ik herken de punten die jullie beschreven hebben.

Vooral het inhalen is even wennen.

Verder ben ik heel erg tevreden over deze wagen.

Mooi uiterlijk, van allerlei snufjes voorzien, een prima geluidsinstallatie en lekker ruim.

Ik denk dat ik nog veel plezier aan deze wagen ga beleven.

 

Wij hebben die dag met veel plezier met de Sportage gereden.

Dus ik wens je ook veel plezier en veilige kilometers toe.

  • Like 1

Deel deze reactie


Link naar reactie

grappig ik heb nu de 1.6 uit 2013 en vind hem zoveel sneller als mijn vorige auto een kia cee'd SW 1,4

maar moet ook eerlijk zeggen dat ik geen hardrijder ben, ik sukkel altijd lekker met het verkeer mee.

Leuke review mooie foto's volgende keer een kia sorento? vind ik ook hele mooie auto's alleen laat de portemonnee het niet toe om die te gaan rijden 

  • Like 1

Deel deze reactie


Link naar reactie

 

Leuke review mooie foto's volgende keer een kia sorento?  

 

Nou dat lijkt me wel een uitdaging. :-)

Deel deze reactie


Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×