Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. ah excuus, nee de contra heb ik. Maar kan de stekker niet vinden in het Dashboard
  3. Today
  4. Ik dacht dat dit door Apple afgeschermd was. Maar jij gebruikt het dus met een GEN5 systeem?
  5. Yesterday
  6. ... dat werkt alleen voor de telefoon, niet voor de navi.
  7. @Soulplayer had al aangegeven om welk kastje het ging:
  8. De eerste keer dat ik mijn telefoon aansloot vroeg de Kia of die mijn adresboek mocht kopiëren. Dat zou de truc toch moeten doen?
  9. Sorry, ik snap je vraag niet helemaal. Ben je nou op zoek naar een passende (contra)stekker, of ben je in de auto deze connectie kwijt?
  10. daar is maar 1 manier om achter te komen en dat is om het even te demonteren en te kijken wat er nog wel en niet orgineel is
  11. Sinds kort rijd ik in een Kia Opirus, een buiten beentje in de Kia-historie, maar een prima auto. Ik heb een vraag over de destijds door de importeur ingebouwd navigatiesysteem. Is het mogelijk m.b.v. een nog verkrijgbaar infoscherm de oorspronkelijke functionaliteit terug te krijgen. M.a.w. zijn de oorspronkelijke connectoren nog aanwezig? Ik heb deze vraag al neergelegd bij Kia Nederland, maar zij kunnen niets terug vinden over deze upgrade vanaf de importeur. Het systeem dat in de Opirus zit is een Pioneer 9DVD met separaat scherm. DE navigatie dateerd uit 2007 en is niet meer up te daten. Is gezien het gebruik van de smartphone natuurlijk ook niet nodig. Vandaar dat ik het systeem terug wil brengen naar het oorspronkelijke infodisplay.
  12. Aan het "traag" opstarten wen je aan, vooral omdat door mijn launcer de muziek en dergelijke automatisch opstart. Overigens kun je een sleep functie instellen, dan (max een 2 uur) start de radio meteen op zodra je het contact inschakeld. Dus ff tanken, en je radio is wel weer up and running. Telefoon automatisch een wifi punt zodra de telefoon verbind met de radio (BT). Heb er nog niet veel mee gereden! Dus alles is nog vrij nieuw. Vond de kosten van deze head unit meevallen tov een "normale" unit. Aansluiten was een eitje. Alle knoppen aan het stuur werken, kon zelf een knop welke ik nooit gebruikte een andere functie geven. Nadelen jazeker, GPS wil het niet altijd meteen doen, of ik zie het niet updaten in de launcer, daar ben ik nog niet uit. Android op een chinees product, is toch maar afwachten of dat het blijft werken. Met een beetje geluk, jaren van updates als de rom communitie meewerkt. Voordeel van Android is dan weer wel het enorme aantal apps, ben je je scherm beu, installeer je een andere launcher, en je telefoon, eeeuuuu radio is weer als nieuw. 16gig intern, zit al bijna vol. Heb Igo eraf gegooid, maar kwam laatst nog wat bestanden tegen. Je kunt er overigens een micro SD kaart instoppen. .
  13. Ik zit met hetzelfde dilemma, maar ik ga toch kijken naar een Pioneer. Ik zit namelijk niet te wachten op een langzaam opstartend systeem. Ik heb nog geen frame besteld bij Ali, ook dat vind ik nog een lastige keuze. Teveel kleurafwijking met het origineel wil ik ook niet. En wat je zegt met die kabels, ik ben ook niet ervaren in elektra, maar ik ga de klus gewoon een keer uitvoeren....wanneer weet ik alleen nog niet. Denk ergens in de zomer!
  14. Oké thx voor jullie antwoord en uitleg. Ik ben er nog niet 100% over uit of ik hem wel of niet wilt bestellen?! De plug en play lijkt me ideaal, aangezien het het eerste systeem is wat ik zelf in een auto ga bouwen. Maar het trage opstarten, de issues met het airbaglampje en het wel of niet werken van andere dingen zoals cd/dvd speler en achteruitcamera zetten me weer aan t denken. iemand hier die wat anders heeft ingebouwd? Ik zie dat je losse kappen kan kopen voor rond de 50 a 60 euro, zodat je de plek hebt voor een 2-din systeem. Alleen ben dan weer bang dat het lastiger is met het plug en play. Ik weet dat er zaakjes zijn die het inbouwen. Maar dan ben je ruim 400 euro kwijt en die hebben ook gewoon de systemen uit China die ze inbouwen (weet ik uit betrouwbare bron)
  15. Goedemorgen mede Kia rijders, Een tijdje terug is de standaard radio van mijn Kia Cee'd (2011 Facelift) overleden, onder garantie is deze vervangen bij de Garage door een merkloze Android radio. Deze bied helaas niet de functionaliteit die ik wilde. Dus heb ik besloten er een andere radio in te zetten die ik al een tijdje op het oog had, en ook recent in prijs was gedaald. Keus is uiteindelijk gevallen op: Pioneer SPH-DA230DAB ( https://www.coolblue.nl/product/795727/pioneer-sph-da230dab.html?cmt=c_a%2Ccp_6521722522%2Ca_76483084977%2Ct_kwd-425039442917%2Cn_g%2Cd_c&gclid=EAIaIQobChMIqPel_O3Q6QIVWojVCh2L6QLoEAAYASAAEgLK3_D_BwE ) Stuurwielbediening adapter: https://www.navishop.nl/stuurbediening-kia-soulceed-271179401-p-12354.html Lead kabel van adapter naar Pioneer: https://www.navishop.nl/pioneer-lead-27100009-p-1727.html Inbouwkooi: http://www.vervanguwautoradio.nl/epages/63194302.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/63194302/Products/19970087 Tot zover is alles dus wel te vinden, en het inbouwen op zich is ook behoorlijk simpel. Ik zit echter nog met 1 ding, en dat is de achteruitrij camera. Die zat aangesloten op de oude, originele radio, maar kan nergens meer de aansluiting vinden. Op deze site heb ik wel alle connectoren, pinouts en diagrammen gevonden: https://pinoutguide.com/Car-Stereo-Hyundai-Kia/Kia_Ceed_2000-2012_Navi_S_pinout.shtml Het signaal van de camera zou dus op deze connector D moeten zitten. Het mooiste is zelfs, dat ik waarschijnlijk al een verloop heb gevonden voor deze connector naar een RCA connector, zodat ik hem kan aansluiten op de Pioneer: https://www.navishop.nl/camera-interface-kia-sorentocarnival-2015-29117975-p-18468.html Nu alleen nog die vermaledijde connector zien te vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand hem wel eens gezien?
  16. Last week
  17. Als ik puur op die €175 een percentage van 4,5% loslaat en daar nog eens BTW overheen gooi kom ik op ruwweg €50 incl. BTW (dik €40 excl.) voor de verzending...
  18. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/hoeveel-betaal-ik-de-douane-als-ik-iets-koop-bij-buitenlandse-webshop 3 tot 4.5% over aankoopbedrag, verzendkosten en zo en dan nog eens BTW over het geheel zo te lezen. Heb alleen even geen puf omdat ook nog uit te rekenen....
  19. Ik kreeg die ook bij m'n winkelmandje erbij. Ik heb uiteindelijk alleen niet besteld, want het airco gat is nog steeds niet gefixt door ze. Je zal dus zelf, zoals hierboven ook is gebeurd, moeten friemelen om de airco / gordel signalen goed in het gat te krijgen. En volgens mij zijn het geen invoerrechten, maar shipping omdat ze het vanuit Europa versturen om de invoerrechten te voorkomen. (dacht ik uit m'n hoofd gezegd)
  20. Ja kan best, maar had niet gedacht dat die zo hoog zouden zijn eerlijk gezegd. Dus mijn vraag ook of dat klopt die 95 dollar, dat dat bij iedereen was die die Witson had besteld via AliBaba
  21. Dat zijn toch de invoerrechten +btw?!
  22. 15.05.2020 | Hybride technologie | Rijverslag + test | Online artikelen Kia Niro PHEV in vergelijkingstest met de Kia Niro HEV Auteurs: Patrick Schäfer , Sven Eisenkrämer , Marc Ziegler 6:30 min leestijd De Kia Kiro is verkrijgbaar als Niro Hybrid, met plug-in hybride aandrijving of als puur elektrische auto. MTZ en springerprofessional.de hebben de twee hybride modellen getest en vergeleken. Kia Niro HEV en PHEV Springer Fachmedien Wiesbaden / sve De Kia Niro is 4355 millimeter lang, 1805 millimeter breed en 1545 millimeter hoog. Als zogenaamde cross-over combineert het designelementen van een stationwagen met die van een SUV, zoals de wielkastlijsten van robuust, zwart kunststof. Bij de geëlektrificeerde modellen is het tijgerneusrooster volledig gesloten. Een dakspoiler aan de ietwat boxy achterkant verbetert de aerodynamica. De luchtweerstandscoëfficiënt van de Kia Niro is 0,29. Aandrijving: parallel hybride De combinatie van een benzinemotor met een elektromotor biedt in beide hybride modellen een systeemvermogen van 104 kilowatt (141 pk). De 1.6-liter GDI-verbrandingsmotor levert 77 kilowatt (104 pk), de elektromotor ook op de vooras draagt 32 kilowatt (43,5 pk) bij; de PHEV heeft 45 kilowatt (61 pk). De krachtoverbrenging van het maximale koppel van 265 Newtonmeter wordt uitgevoerd door een transmissie met dubbele koppeling en zes trappen. De Niro PHEV is wat levendiger en accelereert in 10,8 seconden naar 100 km / u, in de Niro Hybrid duurt het 11,5 seconden. De topsnelheid in de PHEV is 172 km / u, in de Niro Hybrid is dat 162 km / u. Scherm Met zijn grotere accu (8,9 kW tot 1,56 kW) kan de Niro PHEV ook puur elektrisch langere afstanden afleggen. Volgens het display is het elektrische bereik ongeveer 54 km volledig opgeladen (gegevensblad 58 km). Elektrisch rijden kan in de PHEV worden geregeld met de "Drive Mode Select" -knop, die onderscheid maakt tussen auto, HEV (voornamelijk elektrisch rijden) en puur elektrisch rijden (EV). Maar: bij een koude start start de verbrandingsmotor altijd eerst. En er is geen opslagfunctie voor elektrisch rijden. Eco is ingesteld als de standaard rijmodus; als u de automatische keuzehendel naar links duwt, bevindt u zich in de sportmodus. Dan wordt het luid, maar het voertuig accelereert veel sneller. Met de peddels op het stuur kan de transmissie met dubbele koppeling worden geschakeld in de Sport-modus, in de Eco-modus wordt deze gebruikt om de mate van recuperatie te regelen. Het systeem, dat in drie fasen kan worden ingesteld, staat het rijden met één pedaal niet toe, maar komt heel dichtbij. Interieur / HMI De bestuurder kijkt naar een zeven-inch digitaal instrumentenpaneel dat Hyundai "supervisie" noemt. Maar zo goed is het niet, zoals de naam al doet vermoeden. Het is niet vrij configureerbaar en is enigszins gefragmenteerd. Om dit te doen, biedt het een te grote weergave van gedeeltelijk onbelangrijke informatie, zoals dat de achterruitwisser net is geactiveerd. Aan de linkerkant zijn de staafdiagrammen voor zuinig rijden of recuperatie leuk om naar te kijken, maar dat is ook niet echt belangrijk. De snelheidsweergave wordt altijd uiterst rechts weergegeven. Het stuur is ook overbelast, het biedt twaalf dicht tegen elkaar ingedrukte knoppen, waarvan er twee er aan elke kant hetzelfde uitzien met verschillende schuifregelaars met verschillende functies direct naast elkaar. Soms moet je goed kijken, zodat je niet per ongeluk de snelheid van de cruisecontrol aanpast als je alleen verder wilt schakelen in het weergavemenu. Scherm Sinds de facelift is het infotainmentscherm 10,25 inch groot geweest. Het touchscreen behaagt met scherpe graphics en reageert zeer gevoelig tijdens het typen. De knoppen zijn meestal groot genoeg. Apple CarPlay en Android Auto, navigatie, DAB + radio en online services zijn geïntegreerd in het systeem. Maar ook hier zijn er enkele geneste menu's. Het uitschakelen van het centrale display is vooral relevant tijdens het rijden 's nachts, maar je hebt vijf acties nodig voordat het scherm eindelijk donker wordt. Als u echter bijvoorbeeld de temperatuur van het airconditioningssysteem aanpast, moet het proces worden herhaald omdat de weergave opnieuw begint. De aangenaam gestoffeerde stoelen zijn voorzien van stoelverwarming en ventilatie aan de voorzijde. De lederen stoelen met geperforeerde oppervlakken zijn voorzien van witte contraststiksels, die ook terug te vinden zijn op het lederen stuur. De verwerking van de Koreanen is goed, zelfs op slechte wegen is er geen gekraak of gerammel. De ruimte is achterin goed, ook hier is er stoelverwarming. De airconditioning kan alleen voor de bestuurder worden ingesteld met de knop "Alleen bestuurderszijde". De functie kan niet echt overtuigen, in de winter wordt het merkbaar koeler in het voertuig. Beide Niro-modellen zijn uitgerust met de volgende rijhulpsystemen: adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, actieve rijstrookwisselassistent met dodehoekwaarschuwing, kruisverkeerswaarschuwing achter en camera achter. De voorste pieper moet elke keer dat u parkeert handmatig worden ingeschakeld, tenzij de achteruitversnelling vooraf is geactiveerd. Rijgedrag Niro HEV en PHEV Zelfs als de prestatiegegevens op papier vergelijkbaar zijn, verschillen de concepten aanzienlijk tijdens het rijden. Enerzijds komt dit natuurlijk door de mogelijkheid van de PHEV om puur elektrisch te rijden. De actieradius op batterij is 58 kilometer volgens de fabriek. We bereikten in de test een maximum van 49 kilometer over land, met relatief weinig recuperatiemogelijkheden. Anderzijds heeft de grotere accu van de PHEV invloed op het voertuiggewicht en de bruikbaarheid van de Niro. Het kofferbakvolume is 112 liter minder dan dat van de HEV door de daar geïnstalleerde accu en het leeggewicht neemt met 100 kg toe door extra componenten zoals boordlader en energieopslag. De PHEV compenseert dit met het grotere nominale vermogen van zijn elektrische machine van 45 in plaats van de 32 kilowatt van het hybride model. Beide hybride versies bieden vergelijkbare prestatiegegevens, maar de Kia Niro HEV en PHEV verschillen aanzienlijk in rijgedrag. In het dagelijks leven wordt de verbrandingsmotor in de hybride constant ondersteund door de elektromotor. De motor wordt zo vaak mogelijk uitgeschakeld in de naloopmodus en bij constant rijden zonder grote gasvragen. Het rijgedrag is vergelijkbaar met dat van een conventionele verbrandingsmotor en de langst mogelijke glijdende fasen worden ondersteund, omdat een hoge recuperatie niet vereist is, zoals het geval is bij de PHEV. Bij vertragingen wordt altijd eerst het recuperatievermogen van de elektrische machine in generatorstand gebruikt om de accu op te laden. Op de lange termijn is het opvallend dat de PHEV alleen een verbruiksvoordeel kan behalen als de accu volledig opgeladen is bij het starten van de reis. Beide Niro's kunnen dan alleen comfortabel over de snelweg worden verplaatst in nauwkeurige snelheidsbereiken. In theorie kun je maximaal maximaal 120 km / u elektrisch rijden, maar zelfs bij 130 km / u wordt de verbrandingsmotor vaak ontkoppeld om elektrisch korte afstanden af te leggen. Helaas verloopt de overgang tussen elektrisch en hybride rijden niet bijzonder soepel; elke keer dat de motor wordt gestart en de motor wordt uitgeschakeld, schokt de auto en verlies je direct zonder de ondersteuning van de verbrandingsmotor snelheid. Dit heen en weer rijden is zo ongemakkelijk dat het beter is om wat langzamer te rijden dan de constante veranderingen te ondergaan. elke keer dat de motor wordt gestart en uitgeschakeld, schokt de auto en natuurlijk verlies je direct de snelheid zonder de steun van de verbrandingsmotor. Dit heen en weer rijden is zo ongemakkelijk dat het beter is om wat langzamer te rijden dan de constante veranderingen te ondergaan. elke keer dat de motor wordt gestart en uitgeschakeld, schokt de auto en natuurlijk verlies je direct de snelheid zonder de steun van de verbrandingsmotor. Dit heen en weer rijden is zo ongemakkelijk dat het beter is om wat langzamer te rijden dan de constante veranderingen te ondergaan. HEV- en PHEV-verbruik Zoals gezegd hangt het verbruik over lange afstand van de Niro PHEV af van het laadniveau van de accu. Als deze aan het begin van de reis vol is, wordt de lading geleidelijk over de route vrijgegeven om ondersteuning te bieden. Over een totale afstand van 500 kilometer verbruikt de PHEV dus gemiddeld 6,1 liter Super. Als de accu aan het begin van de rit leeg is, verbruikt de auto gemiddeld een soepele liter meer, dat is bijna precies zoveel als de hybride, die op dezelfde route 7,1 liter super verbruikte (BAB met een beoogde snelheid van 130 km / u). Conclusie vergelijking Kia Niro HEV vs. PHEV In stedelijke gebieden en op korte afstanden kan de Kia Niro overtuigen in beide hybride varianten. Wie niet ter plaatse over een oplaadpunt beschikt, kan op routes tot 50 kilometer nauwelijks profiteren van de voordelen van de PHEV. Om de aanzienlijk hogere aankoopprijs van de plug-in hybride te laten uitbetalen, moet de batterij altijd worden opgeladen om het elektrische bereik zo effectief mogelijk te gebruiken. Als dit niet het geval is, neemt het verbruik van de auto aanzienlijk toe, en over korte afstanden overtreft het ook dat van de pure hybride, die iets minder gewicht en iets meer kofferbakvolume biedt en waar u zich geen zorgen hoeft te maken over opladen. Investeren in de PHEV heeft dus weinig zin, vooral in gebieden waar het niet mogelijk is om 's nachts of gedurende lange periodes van stroom te voorzien.
  23. Hebben jullie bij het bestellen van die Witson ook nog 95 dollar shipping fee moeten betalen?
  24. Is er geen optie voor "SWC" ofzo? Ik vond voor een ander model dat het zou zitten onder Settings Tandwielen SWC Aan de andere kant vond ik ook een topic op dit forum dat bij een Venga alles werkte, behalve de telefoonknoppen... https://www.kiaclub.nl/topic/13669-stuur-bediening-pioneer-f920bt/
  25. Vind ik persoonlijk niet. Achteruitrijcamera ziet zijkant van het hekje niet waar de parkeersensoren wel zitten. Denk aan hekje aan zijkant van de auto. ik merk heel vaak dat de sensoren iets opmerken en dat je dat niet zien in camera. Naar voren kan ik gewoon kijken en zie ik of ik ergens tegenaan ga komen.
  26. De kiadealer is wel gevraagd naar de mogelijkheden om de melding van de parkeersensoren aan de achterzijde te vervangen door melding parkeersensoren voorzijde. Immers de parkeersensoren achterzijde zijn overbodig ivm de achteruitrij camera.
  27. Zou zomaar kunnen; ik heb de hele Kia navi nog nooit gebruikt. Met Apple Carplay heb je veel betere Apps, ik gebruik zelf Waze. Ik heb een houder (Brodit) waar ik mijn telefoon goed zichtbaar inzet. Dus ook geen gedoe met snoertjes en altijd een opgeladen telefoon.
  28. Lijkt mij persoonlijk niet echt fijn 2 schermen om te kijken of je ergens tegenaan rijdt. dan moet ik als ik achteruit rijd in het middelste scherm kijken voor de achteruitrijsensoren en ergens anders voor de sensoren voor. Dan heb ik liever alleen geluid.
  1. Load more activity


×
×
  • Create New...