Klassement


Populaire bijdragen

Tonen van de leukste bijdragen sinds 23-01-18 in alle secties

  1. 5 punten
    Het niet tijdig laten uitvoeren van goed onderhoud is niet goed en ben daar zelf ook nauwkeurig in. Maar dat wil niet zeggen dat je dan al je rechten verspeelt. Dat het probleem niet door het iet tijdig laten uitvoeren van het onderhoud kan zijn veroorzaakt spreek ik ook niet tegen, maar ik weet dat niet. Het kan, zeker, maar hoeft niet. Ik keur het niet laten uitvoeren van onderhoud niet goed, maar heb in mijn bijdrage aan willen geven dat je dan toch nog rechten hebt. Echter het blijft natuurlijk altijd een eigen keuze of je de juridische kant op wilt en het wil aanvechten of dat je het zo wilt laten en het zelf wel oplost. De titel van dit draadje is “Garantie is een wassen neus!” en daar ben ik het absoluut niet mee eens! Als je je door een dealer gemakkelijk laat afwimpelen is ook dat je eigen keuze. Maar dan heeft het geen pas om over de garantie te klagen, wel over het gedrag van je dealer. Ik ben wel tevreden over de garantie van Kia en mijn Kia dealer en ook het draadje op dit forum over de ervaringen met de KIW die ik het gepost zijn zeer positief. Ik blijf dus Kia-fan!
  2. 4 punten
    Voor mij is er een verschil in filosofie tussen een hybride en een plug-in hybride. Een hybride is er op gericht om zo zuinig mogelijk met zo min mogelijk liters brandstof en bijbehorende co2 uitstoot de kilometers af te leggen. Het blijft in principe een brandstofauto die met hulp van een elektromotor de door het remmen en uitrijden opgeleverde energie niet verloren te laten gaan maar deze te her-gebruiken. Er komt dan ook geen stekker aan te pas om op te laten (gelukkig maar..). De auto berekent een zo min mogelijk brandstofverbruik. Dat er in sommige hybride auto's een knopje zit om gedwongen elektrisch te rijden is alleen voor de marketing en om het idee voor de klant. Vanwege de relatief kleine accucapaciteit in deze hybrides dient dit verder helemaal nergens voor; integendeel, het verhoogd het brandstofverbruik. Een plug-in hybride is in principe een elektrisch aangedreven auto die je oplaadt met een stekker maar omdat de kostbare accucapaciteit weliswaar een stuk groter is en deze dus verder komen maar hier toch ook beperkt is, wordt er daarnaast een brandstofmotor gebruikt om, zodra de accu's na een aantal kilometers leeg raken, over te schakelen op hulp van brandstof. Ook deze auto gebruikt vervolgens de rem- en uitloopenergie om te hergebruiken. Deze auto's rijden bij volle accu's het eerste stukje op elektriciteit en schakelen later zodra dat nodig is de brandstofmotor bij. Er zijn ook plug-in hybrides die altijd elektrisch rijden maar een generator op brandstof hebben ("range extender") die elektriciteit genereert voor de elektromotor. Een volledig elektrische auto heeft de benodigde dure grote accucapaciteit om altijd elektrisch te rijden wel en heeft dus geen brandstofmotor als backup. Dan sta je met een lege accu echt stil en moet die aan het zuurstof, ehhh aan de laadpaal. Naar mijn mening is de toekomst echter een elektrische auto met, in plaats van de accu's, een schone elektro-generator aan boord. Dit is dus de waterstof auto. Een waterstof auto is een volledig elektrisch aangedreven auto waarbij de elektriciteit wordt opgewekt door een brandstofcel aan boord van de auto. Waterstof wordt samen met zuurstof omgezet in elektriciteit zodat de zware, dure en vervuilende accu's niet meer nodig zijn. Simpel gezegd, neem een Tessla, sloop de zware accu's er uit, bouw de brandstofcel er in en hij trekt nog sneller op (vanwege het lagere gewicht)! De moeilijkheid is de waterstoftank die een hoge druk (700 bar) moet kunnen verdragen. De politiek zet echter voorlopig in op accu-auto's en subsidieert daar nu veel geld in maar straks kunnen m.i. al die laadpalen naar de schroot en tankstations alsnog worden omgebouwd naar waterstof stations (lijk op LPG tanken). Er zijn er nog maar een stuk of 4 in NL. De grondstoffen voor accu's is immers beperkt en de fabricage vervuilend. Bovendien is er veel concurrentie voor die grondstoffen omdat accu's voor veel andere apparaten (bijv. mobile telefoons) nodig zijn. Daar kun je immer moeilijk een waterstof cel met waterstoftank in inbouwen. De grondstof voor waterstof, water, is echter genoeg voorhanden en is schoon. De benodigde energie kunnen we er in stoppen met een schone energiebron zoals een windmolenpark, zonnepanelen, waterkrachtcentrales, etc. en op de plek waar dat voorhanden is. Momenteel is, na Japan (waaronder Hyundai en Kia) en Californie, nu ook Duitsland meer en meer geinteresserd in waterstof als schone energiedrager. En ik heb begrepen dat Frankrijk in 2024 een dekkend systeem van auto-waterstofstations wil hebben.
  3. 4 punten
    Ik ga kijken of het lukt 27-5. in de luxe gedoogde hoek
  4. 3 punten
    De Niro heeft de kenmerkende zilverkleurige strips op de voor- en achterbumper. Aan de voorzijde (rond de DRL's en de mistlampen) misstaan ze niet, maar op de achterbumper vind ik de grote zilverkleurige 'snor' persoonlijk geen porum; het oog wil ook wat... Bij het bestellen heb ik gevraagd om ze matzwart te spuiten; zie bijgaande foto's voor het resultaat. Je krijgt het natuurlijk niet hetzelfde als het al bestaande zwart van de auto, maar ik ben er niet ontevreden over
  5. 3 punten
    Na mijn persoonlijke voorsteldraadje, gaat dit tweede bericht over de auto. Want eind september besteld, en vandaag geleverd: mijn geleasede Niro Executiveline. De volgende opties/accessoires zitten er op: Temptation Red metallic (het is vandaag voor het eerst dat ik deze kleur zie op een Niro ) Schuif- / kanteldak af-fabriek (dankzij dit forum wist ik dat deze te bestellen was ) Vaste tekhaak (van Mobius/KIA, ook weer dankzij de bekende draadjes hier expliciet besteld) Michelin Cross Climate+ banden (ja, ook dankzij de tips hier!) Wielslotbouten Witte LED in- en uitstapverlichting Witte LED verlichting voetruimte voorzijde Matzwart gespoten zilverkleurige sierstrips op de achterbumper (lees hier waarom) Dashcam (Viofo A119S v2) Metaalkleurige voetpedalen Waxoyl behandeling Meer kon ik er niet op verzinnen.. Het grote ontdekken kan beginnen!
  6. 3 punten
    2 weken geleden mijn Niro besteld, komt 11 juni (de boot uit Korea in arriveert mei, maar mijn lease loopt tot 12 juni) BusinessLine, kleur Deep Cerulean Blue, Kosong LM velgen, slotbouten, Michelin CrossClimate+ banden via omruil, Mobis afneembare trekhaak omdat deze veel stabieler met een fietsdrager is (wetenschap dankzij dit forum!). De zwarte uitvoering van de trekhaak (€530) komt van GDW, de zilveren uitvoering (€650) van Mobis en deze is stijver door het ontbreken van montageplaten, zie de trekhaken discussie op dit forum.
  7. 3 punten
    Helemaal mee eens. Ik vind dit ook geen minpunt maar een eigenschap van dit model t.o.v. een ander model (Toyota Verso). Bovendien kun je dat nog voor de proefrit zelfs zien. Je kunt de Niro ook vergelijken met een Volkswagenbus, dan valt de bagageruimte wat tegen......
  8. 3 punten
    Hallo, Mijn naam is Robert-Jan van Kuppeveld, 47 jaar en ik woon samen met mijn vrouw in Lelystad. Ik mocht een nieuwe lease auto bestellen en ik heb gekozen voor een Kia Niro ExecutiveLine, in de kleur platinum graphite, hij wordt half Juli geleverd. Op dit moment rij ik een Toyota Auris TS dus ik ben al bekend met het hybride rijden. Pas geleden de proefrit gedaan in de Niro en ik vind hem heel lekker rijden. Heb hem vergeleken met de Toyota HRC en Honda HRV maar uiteindelijk voor de Kia gekozen. Kan niet wachten.. Mvg Robert-Jan
  9. 3 punten
    Lijkt mij wel grappig om te zien hoe jullie de vakantie beginnen. Hoe laat ben je er......?
  10. 3 punten
    Dat het nog even mag duren..... Ik probeer erbij te zijn (ergens achterin)
  11. 3 punten
    Hij staat in. de agenda. Tot dan.
  12. 3 punten
    Eind maart 2018 verwachten wij onze Kia Niro op te kunnen halen bij de dealer. Wij hebben gekozen voor de Dynamicline uitvoering in de kleur Gravity Blue. We kijken er erg naar uit!
  13. 3 punten
    Sorry kon het niet laten... En ik moet toch wel laten weten dat ik nog gewoon mee lees
  14. 2 punten
    heb 'm ; gaat als de spreekwoordelijke brandweer
  15. 2 punten
    Hallo mijn naam is Reinier, woon in Amsterdam, en in 2019 wordt ik gepensioneerd. Mijn vrouw is Filipijnse, en ik ben van plan mij daar te vestigen na 2019. Omdat ik dan geen normaal salaris meer heb, heb ik nu daar een Kia Pride sedan 4 deurs gekocht, fel geel zodat ik na mijn pensionering daar een auto heb. Jamer genoeg is de Pride verhoogd op een doe hetzelf manier, de veerpoten voor zijn aan de bovenkant doorgezaagd, en er een stuk staal tussen gelast, achter zitten rubbers tussen de veren. Het resultaat is een waardeloze wegligging, de sporing is totaal verkeerd. Een APK is daar wel maar er wordt zoveel toegestaan dat deze auto gewoon goedgekeurd is. Gelukkig heb ik familie waarvan de zoon leraar op een voertuigtechnische school is. Die rijdt bij mijn afwezigheid deze auto, en heeft me beloofd de auto in originele staat terug te brengen. Dat was t even voor nu.....
  16. 2 punten
    Daar ik de vraag steeds vaker kreeg waneer gaan we weer zo een leuke meeting/bijeenkomst houden hebben we besloten om de eerste te houden op 27-05-2018 vind u dit leuk en wilt u ook komen dan bent u van harte welkom en leert u zo ook wat gezichten achter de forum naam kennen
  17. 2 punten
    Afgesproken was eind maart, was wel een eind weg nog, 3 januari besteld. Werden eergisteren gebeld door de dealer, 20 februari mogen we hem ophalen Executive grafiet blauw met vaste trekhaak
  18. 2 punten
    En je hoeft natuurlijk ook niet alles te becijferen.. Ik zou willen dat de auto meer electrisch kon rijden, want dat rijdt toch nog net wat lekkerder dan met de brandstofmotor aan. Ik reed vanmorgen achter een outlander PHEV.. bij hem kwam rook uit de uitlaat, mijn EV lampje brandde.. Moest toch gniffelen.
  19. 2 punten
    Precies dezelfde gekocht! Mooie kleur hé? Levering ook eind maart/begin april.
  20. 2 punten
    ik heb mijn Niro Sense (all-in options in Belgie) omgeruild na één jaar, was een demo model met 4000 km opteller. Helaas bleek later dat er geen trekhaak kon geplaatst worden op dit model, wat wel bij aankoop was afgesproken. De dealer heeft mij toen mondeling beloofd een nieuwe identieke Niro te bestellen zonder meerkost. Verleden week belde dealer dat ik mijn nieuwe wagen met trekhaak kon komen omruilen voor mijn huidige met intussen 12000 km. En dit zonder kosten ! Wat een service , ik ben mijn dealer eeuwig dankbaar !
  21. 2 punten
    De Niro is gewoon blij je te zien en wil met je de weg op
  22. 2 punten
    De Niro phev is te bestellen. dit heb ik net gedaan . Levertijd is een maand of 5 . Staat niet op de site en de dealer had ook nog geen boekjes. Heb hem besteld in de kleur Platinum Graphite in de Dynamic uitvoering. Dus ik hoop heb ergens in juli te hebben. Deze keuze voor phev is omdat ik mijn woon/werk verkeer electrisch kan rijden en gratis kan opladen op het werk .
  23. 2 punten
    Deze mooie zonnebril zijn Gesponsord door Kia Nederland - The Power to Surprise en dat was in 2016
  24. 2 punten
    Helaas verkeerd gedacht want Kia heeft ook twee demo versies neer gezet op het parkeer terrein bij de Meern De auto's werden keurig gebracht en gehaald op kosten van Kia. Dus dat ze geen zin in hebben lijkt mij niet. Maar goed bij de ene is het glas half leeg en bij de andere half vol
  25. 2 punten
    ik raad iedereen een rechtsbijstand verzekering aan voor Consumentenzaken. Kost maar een paar euro per maand. En je biedt je auto uiteraard om de 15.000 km aan als dat de vastgestelde onderhoud frequentie is. Dan moet je niet 7000 km te laat komen. Die voorwaarde is echt niet onredelijk. En als je daaraan gewoon voldoet is de KIA 7 jaar garantie echt perfect. En als je dat niet vindt ga dan aub naar een ander merk. Die doet het dan vast beter(?) dan Kia. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  26. 2 punten
    Hoi picanto 80. Wij hadden voor onze rio ook een picanto. Was prima te doen met twee pubers achterin de auto. Tegen het eventuele doorhangen kun je bij de automaterialenzaak rubbers halen om tussen je veren te doen. Auto opkrikken zodat wiel uit de vering komt. Dan deze rubbers tussen de veren en laten zakken. Het was bij ons het verschil tussen trekhaak wel of niet op de drempel. En ook een picanto kan je als pakezel gebruiken...geloof mij. Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
  27. 2 punten
    Natuurlijk ben ik van se partij [emoji106]🖒 Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
  28. 2 punten
    27 mei, dat past wel bij mij Ik zal net als sommige/andere in de gedoog zone zijn!
  29. 2 punten
    Dat is eigenlijk heel simpel. Als je stilstaat of onder het rijden de pook naar je toe bewegen (naar links trekken) je staat dan in de automatische (SPORT) stand. De Niro trekt dan feller op en schakelt wat later dan in de ECO stand. Door de pook in de sportstand naar voren te bewegen schakelt hij 1 versnelling op. Door de pook naar achter te trekken schakeld hij 1 versnelling terug. De stand van de versnelling is af te lezen op je dashboard. Ook kun je in stilstand of rijdend de pook weer naar rechts bewegen om in de eco stand terug te komen. Het handmatig schakelen in de sport stand is uitermate handig in de bergen. Je hoeft dan minder te remmen om niet steeds harder de berg af te gaan.
  30. 2 punten
    Daar was ik weer! Terug van lang weggeweest. Ben opgegroeid tussen de auto's met een voorliefde voor Aziaten en heb daar ook mijn werk van gemaakt. Dus heb je een vraag, misschien kan ik je dan wel helpen! Groeten, GekkeGerrit.
  31. 2 punten
    In Autowereld de volledig elektrische Kia Niro EV concept. RTL Autowereld, zondag 28 januari om 17:30 bij RTL 7 en de herhaling, zaterdag 3 februari om 11:30 bij RTL 4.
  32. 2 punten
    Uitgebreide technische uitleg, maar jammer dat er dan niet in besproken wordt dat de Niro een "Atkinson" motor heeft. Bij het Atkinson principe wordt ook extra vulling in de cilinders wordt bereikt, maar dan zonder turbo, waardoor er een gunstiger rendement wordt behaald (en dus zuiniger). De inlaatkleppen blijven iets langer openstaan dan het laagste punt van de zuiger en je zou verwachten dat de inlaatlucht door de weer omhoog bewegende zuiger weer uit de cilinder wordt geperst. Echter dat gebeurt niet vanwege de massa van de naar de cilinder bewegende lucht die, tegen de omhoog komende zuiger, niet zomaar tegengehouden kan worden en toch nog extra lucht in de cilinder perst. Een soort turbowerking maar dan zonder turbo. Dit werkt het beste bij hogere toeren, wanneer de inlaatlucht hogere snelheden bereikt, en is daarom zuiniger is bij hogere snelheden (snelweg), maar werkt minder bij lagere toeren wanneer de inlaatlucht niet zulke hoge snelheden bereikt waardoor een Atkinson motor een relatief laag koppel heeft bij lage toeren. Maar ziedaar de kracht van de elektromotor bij een hybride die juist enorm veel koppel heeft vanaf o toeren en dit gemakkelijk compenseert. Een ideaal stel dus!
  33. 2 punten
    Doe dat maar eens. Hier is de stemming om te snijden. Dat ligt er denk ik aan omdat het binnenklimaat in sommige Pica's nogal bedompt is door overmatig airco gebruik. Wolter
  34. 2 punten
  35. 1 punt
    De achterste spatlappen zijn inderdaad te kort, ik heb ook een gt line. De achterraam moet bij slecht weer regelmatig schoongemaakt worden. Aan de voorzijde van de auto vind ik ze wel fijn.
  36. 1 punt
    Ik heb wat foto's gemaakt voor het vervangen van het lampje (T10 W5W ) aan de rechter zijde van de kentekenplaatverlichting. Om beschadigingen te voorkomen heb ik wel wat tape gebruikt. Steek met een aardappelschilmesje aan de rechterzijde onder het "glas" zodat deze iets naar beneden komt. ( voorzichtig ) Vervang het mesje voor 2 platte schroevendraaiers en duw het "glas" iets verder naar beneden. ( nog steeds voorzichtig ) Ter hoogte waar ik de breedste schroevendraaier heb geplaatst zit een klemmetje, deze druk je in naar links Het "glas" zal iets verder naar onderen gedrukt kunnen worden. Trek het "glas" gelijktijdig naar onder en rechts zodat deze uit de linkse lipjes valt. Om bij het lampje te komen draai je de houder een 1/4 slag, ging bij mij vrij moeilijk aangezien de bekabeling aan de connector heel kort is.
  37. 1 punt
    Nee, er zit geen bochtverlichtng op de Niro. Niet bij stilstand en ook niet tijdens het rijden.
  38. 1 punt
    Op uw "Mijn Kia" staan de vaste onderhoudsprijzen voor uw model Kia die de officiele dealer moeten gebruiken. Althans in Nederland....
  39. 1 punt
    Ach in de winter ligt het altijd een beetje stil dus zijn we maar stikkers gaan maken [emoji16] maar vañ de zomer zullen we wel weer vol op er tegen aan gaan Verstuurd vanaf mijn Debielen Mobiele Telefoon met Tapatalk 🤣🤣
  40. 1 punt
    heb de Niro phev bestelt in Platinum Graphite in de DynamicLine . verwachte levertijd een maand of 5 extra's tegenover de hybrid DynamicLine zijn autonome noodremassistentie, adaptieve cruise control en Chromen exterieur accenten . Dit zijn de sierranden op de voor en achterbumper met een blauwe strook zoals op het plaatje is te zien en de beschermstrips op de deuren. Deze zijn ook chroom ipv zwart. Dus nog even geduld hebben .
  41. 1 punt
    Omtrent de vraag: Geen (elektrisch) verwarmde buitenspiegels (Dynamic line). Dit is volgens mij wel iets heel basic wat een auto met deze aankoopwaarde zeker zou moeten hebben.. Mijn vorige auto uit 2003 had dit zelfs standaard. Volgens mij zit ie er standaard bij vanaf comfortline. Bij de picanto moet je je achteruitverwarming aanzetten zodat de buitenspiegelverwarming ook aangaat. Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
  42. 1 punt
    Super, toen ik de auto bestelde was de keuze er nog niet. Achteraf gezien had ik het anders wellicht gedaan.
  43. 1 punt
    Voor die 70 euro ga je toch niet gelijk lopen klooien met je nieuwe auto, schroevendraaier schiet per ongeluk uit de boel beschadigd of andere fratsen. Gewoon lekker bij je dealer laten doen als er dan iets niet goed is heb je er garantie op.
  44. 1 punt
    Mijn verwachte levertijd is april/mei hoop natuurlijk dat hij eerder arriveert En dat klinkt goed en ook een mooie two tone kleur.
  45. 1 punt
    Volgens mij heeft Frankyman geen been om op te staan. De laatste beurt is 9000 km te laat uitgevoerd en dat is aanzienlijk. De fabrikant heeft niet voor niets een interval van 15.000 km onderhoud ingesteld. De huidige generatie motoren met EGR en directe inspuiting vergen meer van de olie. De olie wordt vervuild door roet, vocht en benzine. Door niet op tijd te verversen kan het filter verstopt raken, oliekanalen dichtslibben en extra slijtage opstaan door onvoldoende smerende werking van de olie. Dat hoeft niet op te treden, maar dat is niet te zeggen. Dat de fabrikant de claim afwijst is dan ook terecht. Immers kan de schade opstaan zijn door onvoldoende onderhoud. In dit geval is het wie eist bewijst. En dat is Frankyman. Hij eist nakoming van de garantie. Dan moet hij ook aan kunnen tonen dat de schade niet opstaan is door het onderhoud maar een andere oorzaak heeft(alleen binnen een half jaar na aanschaf geld deze regel niet) Het is netjes dat de importeur wel coulance aanbied. De prijs van 2000 euro wijst daar ook op. Een ingeschakelde jurist zou eventueel dat bedrag nog omlaag kunnen praten. Dat de ene dealer heel anders omgaat met garantie dan de andere onderschrijf ik. Uit ervaring weet ik dat er dealers zijn die de blaren op hun tong praten om alsnog een garantieclaim ingediend te krijgen. Of dat in dit geval zou lukken weet ik niet.
  46. 1 punt
    Je ziet ze nog steeds niet bij bosjes rijden, maar vandaag reed ik een heel stuk op de A12 bij duiven achter een Niro. Er zijn ergere dingen om op uit te kijken.
  47. 1 punt
    Bij de Niro is er idd geen “controle slag” van de ruitenwissers. Je kunt ook, van de overgebleven champagne, kurkken tussen de ruitenwisser arm zetten. staan de ruitenwissers net ver genoeg van het raam en het valt niet zo op. Als je ruitenwissers vastgevroren zijn kunnen ze ook beschadigen door ze los te trekken van de ruit.
  48. 1 punt
    Onlangs in Engeland geweest en op de boot zag ik koplamp stikkers in de shop liggen om verblinding tegenliggers te voorkomen. Hier had ik niet aan gedacht en een setje gekocht. Er zat net als voor andere merken een specifieke instructie voor de Niro bij. Vandaag zat ik in de handleiding te bladeren en kom ik dit tegen. Pag 4-102 Wisselen tussen links en rechts rijdend verkeer De dimlichtbundel is asymmetrisch. Als u naar een land gaat waar het verkeer links rijdt, kan dit asymmetrische deel tegemoetkomend verkeer verblinden. Om verblinding te voorkomen schrijft het ECE-Reglement verschillende technische oplossingen voor (bijv. een automatisch aanpassingssysteem, afplakken of de koplampen lager afstellen). Deze koplampen zijn zo ontworpen dat ze tegemoetkomend verkeer niet verblinden. Daarom hoeft u de koplampafstelling niet te veranderen als u in een land rijdt waar het verkeer aan de andere kant rijdt. Niet nodig dus.
  49. 1 punt
    Beste sloper, dit is wat ik zie in het donker...
  50. 1 punt
    Ja heb hem ingeruild binnen een jaar en eigenlijk was dat wel een vergissing ben ik nu achter. De inruilprijs was zeker goed te noemen, maar zit er toch over na te denken om volgend jaar er weer eentje aan te schaffen.
Dit klassement is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00