Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/08/2019 in all areas

  1. 3 points
    Dat zegt mijn vrouw nou ook altijd als het koud is
  2. 3 points
    Ben het met je eens. Ik vond het een jaar geleden eigenlijk net zo logisch dat mijn App de verwarming aan zou kunnen zetten als ik nu denk dat de komende 3x16 lader ook 1x32 aankan. Eerst maar eens zien.
  3. 3 points
    Airco en verwarming tegelijk gaat bij de meeste hier in NL geleverde e-Niro’s niet *). Bij mijn dieseltje dat ik hiervoor reed stond de airco feitelijk áltijd aan. Daardoor werd de lucht eerst gedroogd (airco staat altijd op max) en daarna elektrisch verwarmd tot de gewenste temperatuur. Dat zie je vooral bij dieseltjes omdat die motor weinig restwarmte heeft en de auto anders de eerste 50 km niet warm wordt van binnen. Heerlijk was die combinatie, want als je bij regen met een natte, warme, dampende jas instapt, dan beslaat je voorruit nooit. Dat vocht wordt altijd onmiddellijk opgenomen door die airco. De meeste *) e-Niro’s die hier geleverd zijn gebruiken de warmtepomp (airco) voor zowel koelen als verwarmen. Uitzondering is als je je voorruitontwaseming aan hebt staan, dan werkt de airco (lucht koelen en dus drogen) + elektrische verwarming. Ik heb het regelmatig dat als ik ‘s avonds wegrijd in een koude auto, die voorruitontwaseming aan moet zetten en dan twee minuutjes moet wachten voordat de voorruit schoon genoeg is om verantwoord weg te rijden. Je ziet het verbruik dan zomaar op 60-70 kWh/100km staan! Die grap kun je dus eigenlijk beter aan de laadkabel uithalen. *) Uitzondering zijn waarschijnlijk de eerste e-Niro’s die aan de dealers geleverd zijn voor de proefritten. Die schijnen geen omkeerinrichting in de warmtepomp te hebben, waardoor die alleen kan koelen. Die wagens verwarmen dus met een verwarmingsspiraal. Die heeft een rendement van 100%, waar een warmtepomp dat met een rendement van 200-500% werkt, afhankelijk van de omstandigheden.
  4. 3 points
    Is dit topic ook bedoeld voor zomaar een foto om dat ik blij ben met m'n e-Niro?
  5. 2 points
    Dat valt nog te bezien. Jij legt een link tussen ‘alleen beschikbaar als de auto gestart is’ en wel/niet mogelijk via de CAN-bus? Die link zie ik niet zo. Er is nogal wat info beschikbaar via die bus en ik zie nog niet zo een reden dat er subsets van de commando’s zijn die slechts onder bepaalde omstandigheden beschikbaar zijn. Ik verwacht meer dat het een kwestie is van ‘nog niet uitgevonden hoe’.
  6. 2 points
    Hmm, dat zonder sleutel, daar had ik ff niet aan gedacht. Ik had het al eens geprobeerd: zonder voet op de rem die startknop indrukken. Na 2x indrukken staat de auto nl wel aan, maar je kunt er niet mee rijden. Zal het eens proberen zónder sleutel...
  7. 2 points
    Dat vind ik inderdaad een mooie oplossing. Zelfs betaald parkeren vanaf minuut 1 is geen probleem. Meestal kom je daar niet alleeen om te laden, maar vooral omdat je in de buurt iets gaat doen. Van een korte afspraak tot een middagje winkelen. Je kunt niet verwachten dat mensen dan terug komen om de auto te verplaatsen. Wel dat ze betalen voor het parkeren.
  8. 2 points
    Op het Laadplein Oliemolenhof in Amersfoort hebben ze dat mooi geregeld: Alleen toegang tot het plein met je laadpas, en zolang je laadt, is parkeren gratis (stroom wel afrekenen natuurlijk). 30 minuten nadat het laden is gestopt, gaat dan een normaal parkeertarief in.
  9. 2 points
    Tsja, ook daar is iets voor te zeggen. Heb je zelf een beter idee? Die bestuurder van de plofauto ken je natuurlijk niet en is in geen velden of wegen te bekennen. Ik heb ook een milde versie (rode kaart zonder plaksel) met een QR code die linkt naar een opvoedkundig filmpje (EV rijder die zijn auto bij een pomp parkeert en wegloopt):
  10. 2 points
    Om je aansluiting om te laten zetten van 1x35 maar 3x25 kost je eenmalig 250 euro . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  11. 2 points
    Mijn auto laadt aan een snellader van 50 kW niet sneller dan 23 kW per uur. Heb hem uitgebreid laten testen, Kia vindt het bij deze temperaturen (6°) in orde, volgens hun normen. Als ik dan vraag waarom hij in januari en februari, bij temperaturen tussen 3, ' nachts onder 0, en 8 graden dan wel laadde met 41 kW, zeggen ze, weet ik niet. Voor de goede orde: er is niets mis met mijn geheugen. Aan de hand van de Maingau facturen van toen kan ik gewoon hardmaken wat ik zeg. Tot 1 februari betaalde je per minuut, daarna per kWh, en als je langer dan 2 uur bleef hangen aan een snellader, 10 cent per minuut erbij. De facturen werden vanaf 1 feb zeer gedetailleerd, laden dan en dan, daar en daar, van zo laat tot zo laat, zoveel kWh geladen, 20% omlaag gecorrigeerd ivm met in snellader gebruikte wisselstroomapparatuur, je kan precies zien wat je gedaan hebt. Bij Kia leuteren ze ook nog dat je hem moet voorprogrammeren voordat je aan een snellader gaat hangen, want dan gaat ie voorverwarmen. In het boekje staat dat dit alleen werkt bij wisselstroomladen, duidelijker kan het niet. Die boekjes zijn geen Telegraafuitgave of zo, ze worden door diverse afdelingen samengesteld en door de directie goedgekeurd, er zit nog geen typefout in, dus ik hecht daar meer waarde aan dan het geleuter van een Kia dealer, die mij vroeg, nadat ik mijn snellaadproblemen te berde had gebracht, heb je de kabel van je collega al eens geprobeerd? Ik ga nu met 'Breukelen' (De importeur) in conclaaf, kijken of dat wat oplevert. Weet niet of het bij jullie ook zo is, maar het lijkt me erg vervelend als je onderweg in Duitsland, om de 1 1/2 uur rijden, 1 1/2 uur aan de paal moet hangen; dan kan je beter met de trein gaan en onderweg lekker een biertje nemen, lijkt me. (Bij een Fasrnet-paal van 350kW laadde hij, binnen bepaalde marges trouwens wel even met 60 kW, daarna veel te vroeg met 40, ook die 60 is te weinig, had 80 moeten zijn).
  12. 2 points
    UPDATE! Alhoewel er nog niemand hierop heeft gereageerd wil ik even meegeven dat de keuring onlangs heeft gezien dat een van de stabilisatoren vooraan scheef getrokken is. Dit zal hoogstwaarschijnlijk alle bovenvernoemde problemen geven. Blijkbaar goedkoop om te vervangen ook.
  13. 2 points
    De praktijk heeft al meermalen bewezen wat ook al vaker geschreven is: je kunt beter gewoon doorrijden en dus op de hele rit 1 of 2 x extra laden, dan dat je het uiterste uit je bereik probeert te persen. Dat laatste kost, van begin tot eind gerekend, meer tijd namelijk. Zeker als je echte snelladers (>50 kW) kan gebruiken. Plan met de genoemde ABRP geschikte tussenstops elke ca. 200 km, zodat je gezonde rustpauzes combineert met een half uurtje snelladen. En over die verwarming: zit je alleen in de auto dan kun je idd stuur- en stoelverwarming gebruiken ipv de gewone verwarming, als je het resultaat acceptabel vindt. Ben je met meerderen, dan lijkt me dat niet echt haalbaar. Maar kijk en probeer; comfort lijkt me ook wat waard.
  14. 2 points
    Precies zo zit ik er ook in. Hetzelfde overigens voor een simpele 16A thuisaansluiting in plaats van iets zwaarders. Ik ben dan ook geen grootverbruiker en sta pas op 12.500 kilometer (nog steeds op 137 Wh/km, maar dat gaat niet meer lang duren ben ik bang). Ik geef toe dat het best 'leuk' zou zijn om 3-fasen laden er bij te hebben maar ik zou er geen extra geld voor over hebben. Uiteraard is dat voor iedereen anders; ik kan me echt voorstellen dat 3x16 voor velen een verbetering is, ik hoop dan maar dat je hier ook 1x32A uit kunt halen.
  15. 2 points
    Vandaag (vanuit Zutphen) op en neer naar helemaal bovenin Groningen geweest. Aanvankelijk dacht ik dat zonder tussendoor laden te kunnen, maar omdat ik op de heenweg iets harder moest rijden dan ik eigenlijk wilde (tijdgebrek) haalde ik het niet. Op de terugweg probeerde ik het nog te redden door achter een vrachtwagen te blijven hangen, maar een eindje boven Apeldoorn werd me duidelijk dat ik het niet zou redden. Koos toen om te laden aan de zuidkant van Apeldoorn. Dat was nog 14 km te gaan met een Gom van 18 of 19. Geen probleem, dacht ik. Bij een GoM van 10 km werd de tutle mode actief. Die had ik verwacht, maar de manier waarop die werkte had ik niet verwacht! De SCC stond op 100 en toen turtle mode actief werd zakte de snelheid naar 85 op de teller (80 echte kms), ondanks dat de SCC nog steeds op 100 stond. Maar tot mijn stomme verbazing zakte de snelheid vrij rap steeds verder! Bij een GoM van 7 km wilde de snelheidsmeter niet meer dan 70 aangeven, bij 6 nog maar 47. Inmiddels reed ik maar op de vluchtstrook. Uiteindelijk kwam de auto niet harder dan 25 km/h vooruit. En bij het stoplicht optrekken ging vrijwel niet; ik vroeg me zelfs af of het ding nog wel vooruit wilde. Een fiets zou harder optrekken. Uiteindelijk met 4 km (1%!) resterend bij de Ionitypaal aangekomen. 9 minuutjes aan de paal waren toen ruim voldoende om thuis te komen, maar dit was wel een goede ervaring om eens mee te maken. Ik wist dat het minder werd, maar niet zó erg! Als er een heuvel of viaduct in die laatste kilometer had gezeten dan was ik die misschien niet eens meer op gekomen. Ter lering ende vermaeck van andere EV-rijders..... Ondanks dat de SCC op 100 staat....
  16. 1 point
    Maar weet ook dat de remklauwen van de e-Niro groter zijn dan die in de gewone Niro, waarschijnlijk vanwege het grotere gewicht. Dat zou ook wel eens de reden kunnen zijn dat die 16" niet past.
  17. 1 point
    Las zojuist het bijbehorende verhaal op de site AD Auto. Uit een praktijktest van het Engelse blad TyreReviews bleek dat Winterbanden geen nut hebben (behalve op sneeuw). Conclusie van de onderzoekers: gebruik in de zomer zomerbanden en in de winter allseason banden. Vind het wel een behoorlijk verrassende uitkomst.
  18. 1 point
    Toch moet er op besturingsniveau in de auto wel een commando zijn dat de verwarming aan zet, want de timer voor voorverwarming zet die aan terwijl de auto niet aan is en er geen sleutel is. Nu is het de sport om het commando voor de CAN-bus te vinden dat die voorverwarming aan zet. En als je die dan toevoegt aan de e-Niro-module voor de OVMS toevoegt, dan kun je er gebruik van maken. Kan iemand die bus ‘afluisteren’ als de auto zelf de voorverwarming aan zet (doordat je die met timer ingesteld hebt)?
  19. 1 point
    Even zoeken in dit forum op Functie flippers bij HEV versie. Of google op 'flippers in auto'. Je zult er genoeg over vinden.
  20. 1 point
    Niet dus. Ik begrijp dat ik hier heel duidelijk moet communiceren Bij alle EVs met een app waarmee je pre-conditioning (verwarmen / koelen) op afstand kunt bedienen kan dat ook als de betreffende EV niet aan de laadpaal hangt. Kia (in NL) heeft geen app waarmee dat met de huidige modellen van de e-Niro kan. Het kan dus niet en het is zeer onwaarschijnlijk dat iemand er een oplossing voor kan bedenken om dat wel mogelijk te maken. Over MY20 weet nog niemand hoe dat zit.
  21. 1 point
    Is er überhaupt een EV die dat kan? Tesla waarschijnlijk, maar verder ook andere?
  22. 1 point
    Dat zijn toch weer 2-3 wachtminuten, buiten in de kou. Het is natuurlijk fijner als je dat kunt starten wanneer je nog lekker warm binnen zit....
  23. 1 point
    Kan niet. Ik vond het ook teleurstellend. Maar nu ik in de praktijk zie dat het slechts 2-3 minuten kost om de auto zonder krabben compleet te ontdooien boeit het me niet meer zo.
  24. 1 point
    Ha ha ha, dat klinkt als een zeer bekende ervaring. Goed dat je dit hier ook ff meldt. Nu er twee van zulke meldingen zijn hoop ik dat de rest nu echt weet hoe dat gaat met die laatste kilometers. Ik ben blij voor je dat je de dijk nog op kwam. Dat was dus na dat tergend langzame optrekken? Goed om te horen dat die power er dan nog wel in zit, al kan ik me voorstellen dat je bovenaan de dijk meteen een paar kilometer minder op je GoM had staan dan onderaan.... Maar je wás dus wel gewaarschuwd....
  25. 1 point
    Ik had afgelopen weekend nog 15 km te gaan naar huis op de A2, met nog 26 km bereik. Melding schildpadje "beperkt vermogen". Temperatuur buiten 9 graden, dacht niks aan het handje...eerder in de zomer gehad en toen met 5km bereik. Alleen ging het nu van 100 naar 90 naar 80 naar 70 naar 60 en toen reed ik 50 op de snelweg. Snel stukje vluchtstrook en afrit Culemborg. Dacht ga wel binnendoor maar de auto ging tergend langzaam naar de 50, met geluk nog de dijk omhoog gekomen haha. Uiteindelijk in Everdingen aan een 11 kw paal kunnen hangen maar dan schiet het 1 fase laden echt niet op Vrouwlief maar gebeld en op laten halen, paar uur later opgehaald en dan maar 64km bereik op de teller....dan merk ik dat het 1 fase laden echt een dingetje is. Daarna maar even aan de snellader gehangen. Hoe dan ook in de winter er maar even rekening mee houden
  26. 1 point
    De meeste materialen krimpen als ze kouder worden. Heel gewoon verschijnsel....
  27. 1 point
    Hmm, dat klinkt wel mooi, maar ik vraag me serieus af of er zo’n app is. Het probleem is dat de bestaande hardware hiervoor niet geschikt is. De bestaande Kia-app communiceert met een module die er bij aankomst in de haven hier in Rotterdam specifiek voor de NL markt is ingezet. En die module is niet in staat tot tweewegcommunicatie. Die kan alleen data doorgeven van de auto naar de servers van Kia NL. Dus als je de autoverwarming op afstand wilt aanzetten, dan zul je daarvoor extra hardware aan moeten brengen. Er wordt al gespeeld met Autopi en met OVMS en daarmee kan steeds meer. Maar tot nu toe is het op afstand aanzetten van de verwarming van de auto nog niet gelukt. zelf speel ik met de gedachte om OVMS te gebruiken en wat aanpassingen aan de auto te maken. Als je een extra paar draadjes aan de startknop van de auto maakt en aan de knop voor de voorruitontwaseming, dan kun je die twee schakelen met twee vrije uitgangen van het OVMS-bordje die nog wel beschikbaar zijn. Twee keer op de startknop drukken (2s tussentijd) en na 2s de voorruitontwaseming en het moet draaien.....
  28. 1 point
    Bij mij was het klepje ook vrij snel lastig tot niet meer te openen. Tijdens een beurt is het eerst volgesmeerd met vet, maar na een week hielp dat niet al meer. Toen bij een andere dealer geinformeerd, die meldde dat het een bekend probleem was, met een fix. Afspraak gemaakt en in 20 min. gefikst. Ik heb niet al te veel details, maar ik begreep dat het te maken had met het verleggen van een kabel. Ik verwacht dat die (soms?) te strak tegen het scharnier kan duwen, waardoor deze te zwaar loopt. Rijd overigens al 22000 km met plezier in de E-Niro.
  29. 1 point
    ... en de e-Niro op veel andere vlakken de betere auto is.... (die vergelijking heeft iemand hier al een paar stevige verhalen over geschreven).
  30. 1 point
    Heb hem los gekregen door eerst het afdekklepje van de speaker los te wurmen (voorzichtig met dun mesje of zo). Daarna kun je hem van onder naar boven lostrekken. Zit stevig vast met die drukkers met weerhaakjes....(ff geen idee wat daar de officiële naam van is).
  31. 1 point
    Aangezien smaken en wensen nogal kunnen verschillen is hier door een ander weinig of niets zinvols over te zeggen.... bovendien mist zinvolle informatie zoals rijstijl, gezinssituatie, regelmatig aanhangwagen / caravan mee en ook schakel of automaat voorkeur. zelf proefrijden en zelf ervaren en dan kiezen is de enige zekerheid voor jouw waarheid
  32. 1 point
    Zo'n rode kaart vind ik dus een veel beter idee.
  33. 1 point
    Soms ligt de oplossing zo voor de hand. Met een paperclip het systeem gereset en hoppa, alles werkt weer als vanouds. Zelfs de ritgegevens van de afgelopen dagen zijn bewaard gebleven. Dank Kia voor de tip.
  34. 1 point
    Setup, voertuig,eco, airco.
  35. 1 point
    Hoofdstuk 1 vers 12: (uitleg winter mode): “Ook wordt deze modus gebruikt om de rijprestaties te verbeteren wanneer de batterijtemperatuur laag is tijdens het rijden of wanneer de geplande airconditioning/verwarming actief is.” De winter mode zou juist bij DC snelladen helpen, over AC laden en voorverwarmen zie ik niks. Maar dat gepland laden icm onderweg snelladen lijkt me vreemd als Kia dat als advies geeft. Zou je dan de aankomsttijd van de snellader in kunnen plannen? Lijkt me niet dat dat werkt..
  36. 1 point
    Ehh, ik dacht dat het boekje (het dikke boek) redelijk had doorgewerkt, maar van voorprogrammeren (om de accu te verwarmen?) kan ik me nix herinneren. Ben ik het alweer vergeten? Help me even....
  37. 1 point
    Ja dit is cold gate zoals Bjørn Nyland al vroeg blootlegde, maar wat je nu stelt @Cabjo is dat je begin dit jaar onder gelijke omstandigheden wel een stuk sneller kon laden dan nu. Heb je al updates gehad vanuit de dealer? Is je vermoeden dat er daardoor iets anders is gaan werken? Ik baal ervan dat we zelf geen controle hebben over wanneer de batterijverwarming aan gaat. Ik zou daar een knopje voor willen hebben, laat maar loeien met dik 2kW vanaf 30min voor aankomst bij een snellader, dan gaat je laadsnelheid gegarandeerd omhoog. vraag me ook nog af of er niet nog iets te doen is aan de isolatie van de accu, zou het vanaf de onderkant beplakken met radiatorfolie iets helpen bijvoorbeeld?
  38. 1 point
    Ik deel je zorg. Juist dat (rapidgate) was voor mij reden om afscheid te nemen van de Leaf (na een half jaar) en een e-Niro aan te schaffen. Grote verschil: de Leaf had er juist in de zomer last van als het accu pakket (al na twee keer snelladen of 400 km bij een Leaf) te warm werd. Is het bij alle 50 kW snelladers hetzelfde of heb je er eentje die gewoon niet waarmaakt wat er op staat? Ik ben reuze benieuwd hoe de importeur hier op reageert. Hou ons op de hoogte.
  39. 1 point
    Even een mailtje aan gewaagd: 'The engine runs clean' (engine? hahaha) en 'I have made an agreement with ebay to act as a neutral third party' en 'As soon as I will have the confirmation from eBay that the funds have reached their account, I will immediately start the shipping process.' en meer van dit soort geneuzel. Duidelijk uit op geld dus.
  40. 1 point
    Heb ook al lang TT Go op me Smartphone staan, incl kaartupdates en verkeers info. ( beide ook gratis ) Verder heb ik op het dashboard vaak mijn TT Go6000 op mijn dashboard staan op een echt geweldige TT Plate, deze heeft continu ook internet doormiddel van een simkaart, dit is ook gratis en levenslange kaartupdates tot hoelang de TT blijft werken. Beide TomToms werken echt zeer veel beter als de nu ingebouwde Navi van Kia.
  41. 1 point
    Het zou zo mooi zijn als Kia liet zien dat ze hier gewoon meelezen (Heee, jongens en meisjes van Kia: dan doen jullie toch wel?) en uit zichzelf antwoord geven op dit voor de hand liggende algemene vragen. Op het Outlander PHEV forum en het Nissan Leaf forum was de importeur wel aanwezig en gaf ook antwoorden op prangende vragen die ons allemaal aangaan. Kans op verbetering voor Kia? Bij deze biedt ik mezelf belangeloos aan om namens Kia te antwoorden (moet Kia natuurlijk mij wel een direct en kort lijntje geven ).
  42. 1 point
    Gaaf! Ik had niet verwacht dad je bij een positieve GOM al zo afgeknepen zou worden. Ik heb altijd aangenomen dat dit bij een negatieve GOM gaat spelen. Ik ben zelf niet verder gekomen dan 7%. Leuk dat je dit deelt, weer wat geleerd.
  43. 1 point
    Maar ondertussen stoot je wel weer lánger die uitstoot-per-kilometer uit.
  44. 1 point
    De tabel geeft de uitstoot per km weer, niet per tijdseenheid. De hoeveelheid CO2 hangt namelijk af van de hoeveelheid brandstof die je op het traject verbruikt en niet van de tijd die het kost om die hoeveelheid te verbruiken. Volgens de gegevens op ZERauto (HOE ZUINIG IS DE KIA NIRO) verbruikt de Niro Hybrid bij 90 km/u over het traject van 52 km 2,47 liter en bij 110 km/u 3,05 liter.
  45. 1 point
    Ik hoop dat er een uitzondering voor EV's komt. Ik wil graag sneller kunnen rijden als ik dat wil en uitstoot is toch 0 of ik nou 100 of 130 rij met EV.
  46. 1 point
    Het enige compliment wat Kia Nederland verdient is dat ze erg consistent zijn in het beleid ten aanzien van informatieverstrekking . Helaas worden we er niet echt wijzer van.
  47. 1 point
    Volgens mij een slecht advies . Je had nl 1 x 35 a of 1 x 40 a waardoor je 7.4 kw kon halen nu heb je per fase nog maar 25a dus haal je nog maar 5.7 kw . Waarschijnlijk heeft de leverancier je dit geadviseerd omdat de paal geen load balancing heeft en er het risico was dat je hooft zekering er uit ging als de laadpaal aan stond er er in huis ook nog stroom werd gebruikt . had je een laadpaal genomen met dynamic load balancing bv de zappi had je wel gewoon 7.2 kw kunnen laden en geen 250 euro hoeven betalen om de aansluiting te laten aanpassen.
  48. 1 point
    Zal mischien net aan passen maar lijkt mij niet wenselijk banden maat moet dan ook weer juist zijn Rio word ook standaard op 15 inch geleverd Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  49. 1 point
  50. 1 point
    Beste mede-eigenaars van de Sportage 3 af-fabriek Xenon , Aangezien de mechanieker mij niet kon antwoorden, en dat het bij KIA Belgium al enkele dagen stil blijft, heb ik besloten zelf eens een kijkje te nemen. De lamp zit achter het plaatje met de gele sticker "DANGER! High Voltage". De lamp zelf is een D1S Osram Xenarc 35W. S staat voor shielded en zijn voor projectoren of katogen, R staat voor reflectoren. Sportage dus S! Gebruik ook best OEM lampen om je ballast niet defect te laten gaan. Om aan de lamp zelf te raken moet je 3 vijsjes losmaken met een Torx-20 imbus. Ik raad een imbus aan omdat je niet echt veel plaats hebt voor de onderste. Verder dan dit heb ik het ook niet gedemonteerd angezien ze nog werken en correct afgesteld staan, maar je begrijpt het idee wel. De lamp zit achter een metalen houdertje welke vastzit met 2 kruisschroefjes. Dan is het een kwestie van uithalen en loskoppelen, of omgekeerd. Wanneer 1 of beiden defect zijn, zal ik ze waarschijnlijk vervangen door de Osram Cool Blue CBI 5000K omdat deze een wittere uitstraling heeft, en na inbranding zelfs 5500K zou geven. http://www.well-done-xenon.nl/Osram-D1S-Cool-Blue-66140CBI Let wel dat je er geen D3S insteekt, die werken met andere ballasten. D3S zijn de uitvoeringen zonder kwik en werken op een lagere spanning. D1 and D3 style bulbs These bulbs have an integrated igniter, which looks like an aluminum box, attached to the bulb. These bulbs are generally more expensive due to this extra component, and because these are the less-common bulb types. Similar to D2/D4, the difference between D1 and D3 is the voltage requirement: D1 bulbs operate at 85 volts, while D3 bulbs operate at only 42 volts. For this reason, these bulbs cannot be interchanged, unless you are also switching ballasts, which provides that voltage. Additionally, D3 bulbs are more environmentally friendly, as they are free of mercury. If you attempt to install a D1 bulb in a D3 socket, the bulb will ignite, but go off after a few seconds as the ballast lowers the voltage to 42V, at which point the D1S bulb shuts off as it needs a higher voltage. Because the igniter is integrated into the bulb, it is very important to purchase only high-quality bulbs as replacements, as a poor igniter can overdraw the ballasts, leading to an expensive ballast failure over time. If you install D1S replacement bulbs and experience any type of flickering, we recommend immediately removing them so as to prevent long-term ballast damage. Groetjes, Neo.
This leaderboard is set to Amsterdam/GMT+01:00


×
×
  • Create New...