Ga naar inhoud

Erelijst


Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 11/13/18 in alle zones

  1. 2 punten
    Sinds afgelopen vrijdag zijn we trotse bezitters van een nieuwe Ceed 3. Het is onze derde Kia alweer. De eerste was een Cee'd SW 1.6 GDI van 2012, de tweede een Cee'd SW 1.0 T-GDI GT-line van 2015. Over beide auto's was ik erg tevreden en ik heb er hier in het forum ook verslag over gedaan. En nu rijden we dus in een mooie 1.0 t-GDI "dynamic plus line" in de kleur Cosmo Blue. Een hatchback wel te verstaan. De stationwagon van serie 3 is namelijk een flink stuk gegroeid en voor ons tweetjes gewoon véél te groot geworden. Ook de hatchback is gegroeid, hij is maar weinig korter dan de SW uit serie 2. De kofferbak heeft trouwens een vloertje dat in 2 standen kan; in de bovenste stand past er precies een volwaardig 16 inch wiel onder. Dat is dus het aller-allereerste dat ik heb gedaan... Ik heb het namelijk niet zo op "thuiskomertjes". Ik heb liever een "echt" wiel waar je zonder beperkingen mee kunt rijden dan zo'n fietswiel waarmee je 80 mag. Ik heb de laatste 10 jaar wel 3x een lekke band gehad met verschillende auto's dus heb ik een reservewiel leren waarderen. Eerste rij-indrukken: Het onderstel van de Ceed is echt flink verbeterd. Dat merk je meteen als je schuin over een verkeersdrempel rijdt, de koets deint veel minder na dan voorheen. Deze auto voelt totaal anders aan dan onze vorige Ceeds. "Wendbaarder" is volgens mij het juiste woord. Je voelt ook veel meer van wat er gaande is onder de wielen. Het bochtenwerk is veel leuker geworden. Tot mijn verwondering lijkt de motor ook wat krachtiger bij lage toerentallen te trekken dan onze vorige auto. Onze vorige had er pas bij 2500 toeren echt zin in, deze nieuwe is al beduidend eerder enthousiast. Andere afstelling? Anyway, de auto is gelukkig niet ondergemotoriseerd met de 1.0 liter T-GDI, iets waar ik in het begin wel even bang voor was. Ook de overbrengingen van de 6-versnellingsbak sluiten prima op elkaar en op het karakter van de motor aan. De zesde versnelling is duidelijk bedoeld om op de rechter rijbaan met laag toerental zuinig mee te zwemmen met de rest van het verkeer. De motor maakt dan 2500 toeren bij 120 km/h. Met de vijfde versnelling kun je zowaar nog geloofwaardig accelereren, bij de vorige Ceed moest ik dan echt terug naar de 4e. Tussensprintjes op de Autobahn zijn geen enkel probleem in de 4e en 5e. Vandaag ben ik met de auto naar Hannover gereden, een ritje van 335 km dat ik wel vaker rijd. Ik vertrok met een randvolle tank super E5 en tankte hem meteen na aankomst ook weer vol om het verbruik zo nauwkeurig mogelijk te meten. Voorheen verbruikte ik op dit traject reproduceerbaar 1 op 15.5 met de SW. Het verbruik aan de benzinepomp was deze keer 1 op 17.6 en de boordcomputer meende zelfs nog een halve kilometer verder te kunnen komen op een liter. Deze kleine overschatting is volgens mij te wijten aan de licht afwijkende maat van mijn winterbanden (zie verderop). Wauw. Hij is dus duidelijk zuiniger dan onze vorige! En dat met een motor die nog niet eens goed is ingereden en op winterbanden met grof profiel. De hatchback versie 3 is vermoedelijk wat aerodynamischer dan de SW versie 2. Hij is ook wat lager en heeft nu van voren zo te zien ook een soort spoilertje onder de bumper om de lucht naar opzij te leiden. De velgen zijn 16 inch (onze GT line had 17). Alle beetjes bij elkaar opgeteld helpen kennelijk. 1 op 17,6 is wat mij betreft keurig! Ik heb bij de aankoop van deze auto trouwens meteen de winterwielen er op laten leggen, het zijn Dunlops in de maat 195/55/16 die ik nog van de vorige Cee'd had. Die maat is inderdaad niet helemaal de ideale (de omtrek is namelijk 1,7% kleiner dan bij 205/55/16 of bij 195/65/15) maar verder is dat geen enkel probleem. Alleen de werkelijke snelheid van de auto is hierdoor een fractie lager dan wat de tachometer aangeeft. De bandenspanning had ik op 2,3 bar rondom ingesteld (koud), ik heb me daarbij georiënteerd aan het tabelletje aan de binnenzijde van het portier. Dit om het verbruik en ook het rijcomfort onder realistische condities te ervaren. De bandenspanning kun je op de Ceed 3 overigens aflezen op het display, leuk feature. Helaas merk ik op de snelweg dat de auto iets naar rechts trekt. Irritant. Dat deed de vorige auto overigens ook op deze winterwielen, maar totaal niet op de zomerbanden... het hoeft dus niet per se aan de uitlijning van de auto te liggen. Misschien is er om de een of andere reden een verschil in rolweerstand tussen de wielen links en rechts? Tijdens een koffiepauze op "Autobahnraststätte Grönegau" krijg ik het idee om het rechtervoorwiel een heel klein beetje harder (0,2 bar) op te pompen. Een harder opgepompte band heeft namelijk minder rolweerstand. Zo gezegd, zo gedaan. En inderdaad: de auto rijdt nu veel beter rechtdoor! Kennelijk heeft bij deze Dunlopjes de bandenspanning een grote invloed op de rolweerstand. Hopelijk is dat probleempje nu opgelost. Toch handig, een eigen mini compressortje aan boord. Helaas heb ik nu ook een paar eerste puntjes van kritiek: - De luidsprekers van de stereo installatie zijn werkelijk "k## met peren". Boven in het dashboard zitten namelijk twee tweetertjes (hogetonenluidsprekers) waarvan het geluid via de voorruit direct in je gezicht weerkaatst en die daardoor veel harder klinken dan de overige luidsprekers. Dat scherpe getetter doet gewoon pijn aan je oren. Leg je er links en rechts een doek over dan is het ineens een stuk minder irritant. De radio heeft weliswaar een equalizer, maar zelfs als je de hoge tonen op -10 dB verzwakt en de rest op +5 dB versterkt klinkt het nog erg mager. De diepste basfrequenties ontbreken ook totaal. Ik zal binnenkort eens kijken of ik bij de aansluitingen van die tweeters kan komen om er een serieweerstand tussen te solderen om ze wat zachter te laten klinken. - Boven op het dashboard links loopt een U-vormige naad die haarscherp door de voorruit wordt weerspiegeld. Je hebt dus tijdens het rijden constant die naad midden in je blikveld. Hopelijk went dat... Tor dusverre mijn eerste indrukken. Wordt vervolgd! Arthur Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk
  2. 2 punten
    Lane Following Assist
  3. 1 punt
    Vraagje, Heb een Kia Niro HEV januari 2018. Ben dik tevreden over de auto en heb 8000 km nu op de teller staan. Mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen periode is 1: 22. Wat me opvalt is dat de remmen soms wat happerig (schokkerig) aanvoelen. Dit heb ik alleen in de ochtend en vooral in de herfst en winter (vochtig). Meestal heeft de auto dan ook enige dagen stilgestaan (buiten). Na enige tijd rijden is het probleem weer weg. Is dit herkenbaar? Zou het met vocht te maken kunnen hebben? groeten, Ceedje
  4. 1 punt
    Was vergeten even berichtje te doen,maar hierbij dan nog. Maandag kontakt gehad met van Mossel. De man die ik aan de lijn had zei dat er een vergissing had plaats gevonden. Er is een grote beurt gefactureerd terwijl er een oliebeurt is uitgevoerd( de 1 e beurt of 15000 km) De olie beurt zou rond de 185 euro kosten.De man heeft zijn excuus aangeboden. Zaterdag de nieuwe factuur ontvangen met een bedrag van 185,40 euro. Hier kan ik met leven. Groet Jan
  5. 1 punt
    Leuk verslag over de eerste ervaringen met de Ceed 3. Ik rijd dan wel de 1.4 ltr variant maar ook een Dynamic Plus Line en toch ervaar ik enkele dingen anders. Allereerst kan ik me niet herkennen in het slechte geluid van de speakers, sterker nog dit is de eerste auto voor mij die af fabriek over goed tot zeer goed geluid beschikt. Ook als ik hem harder zet, tot +/- 35, harder vind ik tijdens het rijden niet kunnen. De spiegeling van het dashboard in de voorruit heeft denk ik met de zitpositie te maken, dit ervaar ik niet of zie het gewoon niet. De wegligging en het weggedrag zijn zeker héél veel beter dan de vorige Cee'd, na het verlagen ligt die van mij als een blok op de weg. Motorisch is de 1.4 ltr motor met 140 pk en een koppel van 242 nm sowieso heerlijk om te rijden. Het verbruik in het dagelijkse verkeer vind ik met 1 op 14,7 gemiddeld gezien niet slecht daar ik ook niet echt voor het zuinige rijden ga. Maar het allerbelangrijkste is denk ik toch wel dat de nieuwe Ceed volwassener is geworden, met name in de afwerking waardoor het veel luxer en minder goedkoop oogt. Ik ben in ieder geval hartstikke blij met de nieuwe Ceed.
  6. 1 punt
    Als topicstarter had ik dit ook in een ander topic geplaatst. Kees. Ik heb dat probleem al vanaf nieuw met m'n model Niro Business van juli 2016. Gestart met dit topic: Nog steeds roep ik (on)regelmatig Kia service er bij om de auto een boost te geven. Ik rij regelmatig wat kleinere stukjes en dan wordt de accu niet voldoende opgeladen/of loopt te snel terug na een paar keer starten. Zowel ik als mijn dealer zijn niet happy met deze situatie. Dealer heeft van alles gedaan om het proberen op te lossen.. tips van van dit forum en alles wat KMNL aan gaf om het mogelijk op te lossen. Met en KM stand van bijna 21000 duizend ben ik eigenlijk nog niet toe aan een andere auto maar mijn dealer kwam 2 weken geleden met een naar mijn idee een net voorstel. Er wordt op korte termijn een nieuwe Niro Businessline geleverd - met daarin de "accu reset" knop en verder kleur en uitvoering zoals ik nu heb en door een kleine bijbetaling heb ik huidige Niro gereden voor circa 300 euro per maand ( inclusief wegenbelasting en verzekering). Dus nog héél even en ik rij met de Niro die ik wil en had + accu reset knop en ik hoop dat ik dan als ik in de auto stap niet steeds moet denken "doetie het wel of doetie het niet" het accu reset knopje DE oplossing is voor mij. Ik zie naar de nieuwe Niro Businessline uit!
  7. 1 punt
    We zijn er achter. Bleek dat er vermoedelijk een constructie fout zat in de schermen van de zijramen; ze pasten iig niet goed. Peter van bedrijf Ivolved (o.a. www.PrivacyShadesnederland.nl) heeft zonder extra kosten oid nieuwe schermen gestuurd. Zeer klantvriendelijk en professioneel gehandeld. Bedrijf www.ivolved.nl is aanrader. Ook wel eens goed om te noemen! Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
  8. 1 punt
    Volgens mij is dit een gevalletje hybride: de remmen worden niet bedient met het rempedaal. Die bedient alleen een schakelaar. Een computer stuurt het remmen en zorgt voor de juiste mix opladen accu en echt remmen. Er wordt dan in het remsysteem een tegendruk opgewekt waardoor het lijkt of je zelf remt. Als het koud is wil de accu helemaal niet, of maar beperkt opgeladen worden. Dan is het remgevoel ook anders. Bij mijn Honda Hybride was dat verschil heel groot en duidelijk te merken, bij de Niro merk je daar veel minder van. Roest op de remschijven kan het niet zijn omdat je zelf niet remt. Het is gewoon een producteigenschap. Het hoort erbij.
  9. 1 punt
    In het filmpje praat hij over LKAS (lane keeping assist) en over LFA (?). Iemand enig idee wat dat laatste betekent?
  10. 1 punt
    Staat duidelijk vermeld op 4-108 afbeelding B. Gewoon ruitenwisserhandel 1 stap naar boven.
  11. 1 punt
    Het werkt bij mij nu ook weer; zonder iets te hebben aangepast staat het forum weer in mijn lijst met Groups. Tapatalk zelf zag het ook niet mis gaan, maar als dat weer gebeurt moet ik ze contacten op mijn bestaand ticketnummer...
  12. 1 punt
    bij private lies com in Zeist ik heb hem in december een nero dynamisch kleur grijs 2018 gekregen in middels 18500 km gereden voor die prijs is dat goed koper dan er een kopen maar door dat de bpm is ver hoog is de lies prij ook om hoog gegaan ik petaal 356 euro per maand in cursief 20.000 km per jaar inclusief wegenbelastin verzekering onderhoud dus je hoef alleen tetanken voor mijn Mazda twee die twee jaar oud was met 35000 km op de teller kreeg ik van de KIA dieler 16500 euro gestort op mijn rekening
  13. 1 punt
    Eerst even de factuur afwachten. Dan weet ik meer en gespecificeerd wat er gedaan is tegen welke prijs. Heb ook om navigatie update gevraagd wat niets zou mogen kosten.
  14. 1 punt
    het lachen zal je woensdag wel vergaan
  15. 1 punt
    Ja, wordt heftig...........
  16. 1 punt
    Dat is ook zeker zo. Onder extreme omstandigheden zal een 4WD ook veel beter presteren, liefst met spijkerbanden. Rupsbanden zijn uiteraard nog beter. Het punt in Nederland is dat je in november vorst kunt hebben en later weer 15 graden en droog weer. In de bergen is dat nog veel extremer. Wat ga je dan doen? Je zomerbanden weer monteren? Neem je die dan altijd mee op vakantie? Dus... het blijft altijd een compromis en het veiligst is goede banden, maar vooral je rijstijl afstemmen op de omstandigheden.
  17. 1 punt
    (vervolg) Ik kan jullie tot mijn plezier meedelen dat het ISG (intelligent stop & go) in de Cee'd 3 eindelijk werkt zoals het bedoeld is. Stilstaand bij een rood stoplicht de versnelling in zijn vrij zetten, de koppeling loslaten en meteen staat de motor stil. Feilloos. Om pijlsnel weer aan te springen als je de koppeling intrapt. Zo hoort het! En de motor trekt definitief enthousiaster bij lage toerentallen dan de 1.0 t-gdi van onze Ceed 2. Ik weet niet of ze de motor nu zo verbeterd hebben of dat onze vorige benedengemiddeld presteerde.
  18. 1 punt
    Hier lijkt iets echt mis, mijn Niro is verbazingwekkend snel warm en kan warmer stoken als me lief is. Staat dus gewoon op 21°C auto. Ritje naar de dealer lijkt me op zijn plaats.
  19. 1 punt
    Wero dan heb jij ook een mooie auto.
  20. 1 punt
    Hallo kia rijders ik ben Ray, en ik kom uit het zuiden van het land. En sins kort trotse bezitter van ern kia sportage uit 2017.
  21. 1 punt
    Die van de airbag niet, maar die verdwijnt volgens mij vanzelf. De dagteller is geen "melding", blijkbaar heb je zelf deze "voor" gezet in de boordcomputer. Zoek eens naar een knopje "trip", daarop drukken zal verschillende dingen laten zien. Overigens staan dergelijke dingen ook altijd in het boekje van je auto. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  22. 1 punt
    Simpel; de eerste is dagteller A, dus zoveel km gereden vanaf resetten van deze teller. De tweede geeft aan dat de passagiersairbag aan staat en je dus geen kinderzitje rechtsvoor mag gebruiken.
  23. 1 punt
    bij mij ook hetzelfde Dave dus niks aan de hand met je auto
  24. 1 punt
    Ook gekeken en bij overdag zie je inderdaad ook bij de Rio vrijwel geen verschil tussen -5 en +5.
  25. 1 punt
    Klopt. 3 dB is een verdubbeling van de geluidsdruk, niet van het geluidsniveau. Zoals PeterD zegt is ons gehoor logaritmisch, vandaar dat je het niet ervaart als een verdubbeling. Vandaar dat 10 dB 2 keer zo hard lijkt. 3 dB is zoal ik al zei een hoorbaar verschil (voor de meeste mensen). 1 of 2 dB verschil merkt nagenoeg niemand op.
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00


×