Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/08/2022 in all areas

  1. Is SG2 dan niet wat dubbelop? SG = Second Generation en die 2…?
    5 points
  2. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Paar uur geleden gebeld door de dealer. Mijn auto is in Rotterdam en staat op het punt om op de trailer richting de dealer te gaan. Volgens hun ook eerder dan verwacht. Ze moeten nog een blackbox inbouwen dus hij belt mij vandaag of morgen terug wanneer ik de auto op kan halen. Er komt dus eindelijk schot in de zaak, denk dat dit ook goed nieuws voor de rest betekent.
    4 points
  3. 22-7 was het dan zo ver! Eindelijk werd onze Sorento (PHEV executiveline ) afgeleverd! nog net geen jaar gewacht (5-8-2021 besteld). Het is het wachten zeker waard tot nu toe alleen maar positief, wat een heerlijke auto wat een luxe, comfort en rust! Genot om in te rijden. 31-7 de eerste grote rit naar Oostenrijk.
    4 points
  4. Nou, daar is hij dan. Staat hij te shinen of niet?
    4 points
  5. Ik heb een bericht gekregen van de dealer dat ik op 31 augustus mijn zwarte DynamicLine kan ophalen Deze is medio mei in bestelling gegaan.
    3 points
  6. Ah, bedankt voor deze bevestiging. Overigens is het van de gekke dat elk land in Europa weer zijn eigen stickertje en procedures moet hebben. Ik heb een sticker van Spanje (blauw) en ik moet weer een andere sticker hebben voor Frankrijk (groen). Er zullen vast ook nog andere landen zijn met hun eigen ideetjes. Aljs je met de auto door Europa wilt kun je straks niet eens meer door de voorruit naar buiten kijken. Kunnen we dat in Europa nou niet op elkaar afstemmen? Allemaal dezelfde sticker met een plekje voor het eigen vlagje en symbooltje ipv ieder voor zich?
    3 points
  7. @Hippe lip Ik heb de auto nog steeds maar ik heb een tweede EV inmiddels, een Peugeot e208. Dat zou je ergens gelezen kunnen hebben. Qua Kia heb ik geen reden om hem weg te doen want hij rijdt prima en tegen zeer lage kosten. Iedere 30.000 km ongeveer 250 piek aan beurtjes, om de 60.000 een setje banden en dat is het wel. Op de heenweg ik heb ABRP het navigeren laten doen maar de volgende rit (Tamariu naar Ampolla en daarop Ampolla naar NL ga ik Waze gebruiken om naar de door ABRP berekende punten te navigeren want ABRP hangt wel eens en is soms ronduit onduidelijk waar je heen moet. Ik heb twee keer een paar km terug gereden voor een laadpaal en dat voelt niet leuk. Dit was bij de selectie van een alternatieve laadpaal waar je zeer slecht kunt zien waar die andere laadpaal staat tov je route. Inmiddels heb ik wel een driefasen aansluiting thuis ivm de aanstaande warmtepomp en extra zonnepanelen die nog moeten komen (20*250Wp eraf, 27*460Wp bifiacial terugplaatsen) maar dat betekent niet dat ik ook op driefasen wil laden want het gaat nu ook goed. Liever zet ik een 10kW DC lader neer wanneer deze betaalbaar worden. Dat geeft veel minder conversieverlies vanuit de zonnepanelen en het is de bedoeling om de 50% laden uit eigen opwek te verhogen naar 75% door de extra zonnepanelen. Ook kan ik dan alle EV's laden voor de deur en niet alleen een 3F op 1F want je hebt dan niks meer met AC te maken. Dat is een ander verhaal en zal mogelijk pas over een paar jaar spelen wanneer thuisaccu's ook betaalbaar worden. Het blijft altijd een keuze; extra belasting betalen of investeren. Doe ik doorgaans liever het tweede....
    3 points
  8. Inmiddels zitten wij in Noord-Spanje en zijn daarbij prima begeleid geweest door de combinatie OBDlink LX dongle en de betaalde versie van ABRP. Ik gebruik EVNotify om de OBD-informatie naar ABRP te pushen. Het enige dat ik als nadeel zie bij de standaardinstellingen is dat de BT-connectie down gaat na een minuut of 20 of 30 maar daarvoor heb ik de volgende settings aangepast. Op Telegram heb ik contact met de maker van EVNotify and hij gaf me deze tips. Wat is een mooie feature vindt is dat er in ABRP te zien is hoeveel vermogen de gekozen laders hebben (vb: 300kW) waar je momenteel heen reist en hoeveel laadpunten er zijn (gesegmenteerde groene ring om de 300kW) en hoeveel er hiervan bezet zijn (de gesegmenteerde groene schil wordt voor iedere bezette laadplek rood). Ook zie je hoeveel SoC je nu hebt en hoeveel je hebt wanneer je op de laadbestemming aankomt en tot hoeveel % je moet laden inclusief de geschatte tijdsduur. Dit zie je in de details (nu niet zichtbaar in de screenshots) Bij Knuvelkes was alles bezet ten tijde van het er naartoe rijden, toen ik aankwam was er 1 plekje vrij en gelukkig was het de 300kW lader. De 50kW lader was ook beschikbaar maar als je auto 77kW aan kan, waarom zou je langzamer laden? Dit was ons laatste laadpunt van de heenreis, in de buurt van Perpignan en daarna was het nog 140 km naar de vakantiebestemming. Ik heb expres zo ingesteld in ABRP dat ik met 20% SoC aan zou komen zodat ik nog wat ritjes kon maken voordat ik aan de lader 'moet'. Helaas was in Pals de 30kW DC lader kaduuk en heb ik 2 uur met 7,5kW AC geladen en zat de accu daarna weer op 51%. Ik heb nog nooit zo'n relaxte vakantierit gereden en dat komt door ABRP. De instellingen heb ik zo gedaan dat er ongeveer 2 uur gereden werd en daarna moest er +- 20 minuten geladen worden, ik laadde doorgaans tussen 20/30 tot de 50/60 procent. De auto laadt dan het snelst en meer heb ik ook niet nodig. Wij hebben kinderen van 9 en 11 en die kunnen het gewoon niet volhouden om langer te zitten dan dit. Ook wij vonden het wandelen, toiletteren en eten/drinken na iedere rit erg prettig.
    3 points
  9. Gisteren mij GTplus HEV mogen ophalen. De trekhaak komt later ivm niet kunnen leveren van de kabelset. Blauw is ook echt gaaf.
    3 points
  10. Eindelijk goed bericht, hij is binnen. Woensdag 3 augustus op mijn verjaardag kan ik mijn Kia Sportage HEV GT plus line ophalen. Leuke verjaardag kado.
    3 points
  11. We weten allemaal dat je via deze knop kan switchen tussen de Airco/Multimedia stand. Maar wist je ook dat als je in het midden hiervan langdurig drukt , je kan aangeven naar welke stand hij automatisch terug gaat?
    3 points
  12. Nou, hier is hij dan. Vanochtend opgehaald. Eerst eens met de instellingen zitten stoeien (heb je een dagtaak aan!). Daarna een ritje van ongeveer 100 km gemaakt, deels binnenwegen deels snelweg. Eerste reactie: 1) Ik ben zeer verbaasd hoe vaak en veel je electrisch kunt rijden, dat gaat echt een sport met mijn rechter voet worden, dat weet ik nu al. Rit 100 km verbruik 1: 19,2 hetgeen mij behoorlijk positief verraste in dit prille stadium. 2) Alhoewel ik wist dat de 6-bak niet zo verfijnd is als de 7-bak in mijn Ceed, valt de soepelheid van de automatische bak mij niet (nog) helemaal mee. Blijft bij het rustig optrekken in 2 en 3 net iets te lang boven in de toeren hangen voordat er opgeschakeld wordt. Ik ga er maar vanuit dat dit nog gaat verbeteren. De strik is er per slot van rekening nog maar net vanaf . 3) Het interieur ademt en straalt rust en luxe klasse uit. Tot zover even in het kort (voor zover het nog niet duidelijk was: ik ben behoorlijk enthousiast).
    3 points
  13. Nieuw motortje was met spoed besteld en is vandaag gerepareerd, dus nog net voor vertrek vakantie. Flinke klus, viel gelukkig toch onder de garantie.
    3 points
  14. Wij wachten al van 24 januari op een PHEV GT+ green. Eind juni was de verwachting dat deze half september zou geleverd worden, maar eigenlijk kunnen ze niets zeggen en is er geen duidelijke leverdatum van Kia uit. Ik verwacht hem dan ook niet in september. Ik heb de hoop wel beetje opgegeven, tot nu toe altijd de dealer zelf gecontacteerd m.b.t. nieuws. Ik geloof het wel en ga er niet meer achter zitten. We horen het wel als ie komt, ook al is dat pas in 2023 Het is vooral jammer dat Kia totaal geen informatie geeft. Kan wel begrijpen dat er te korten zijn of wat dan ook. Maar daar is geen informatie over, laat staan een uitleg waarom klanten die in april/mei een Sportage hebben besteld er wel al in rijden en wij bijvoorbeeld nog niet. Elk merk heeft zijn problemen, maar iets meer duidelijkheid mag wel. Dan valt het voor de wachtende klant wat te begrijpen, want testmodellen voor YouTube reviews en reclame zijn er wel genoeg.
    2 points
  15. Laadpalen, dat is een studie op zich. Ben er in gedoken en wil uiteindelijk zelf gaan voor een slimme “Zappi”. Heb al vast een YMVK kabel en een UTP kabel getrokken van de meterkast naar mijn garage waar het laadstation komt.
    2 points
  16. Nou. We zijn aangekomen in Italië, maar niet met ABRP als navigatie.. Ik vind het een lastige en onduidelijke @#$$@@ route planner, maar misschien ben ik te veel eisend. Als je navigeert met een laadpaal op de route, moet je soms van de snelweg af... niet fijn om dan steeds weer te zoeken waar de paal is .. en de locatie is soms te onduidelijk, en soms ook op een bedrijven terrein. die is afgesloten !!! Maar goed , ik zal wel iets fout hebben gedaan, maar wat wel fijn is dat je exact weet hoeveel je verbruikt.. Ik heb maar gewoon met de Kia Navi gereden en een laadstop in het menu gekozen en ingepland, ging ook prima Auto reed wel super zuinig. 15.4 kw met soms 14.9 kw op 100 km in Duitsland , in Oostenrijk en Italië zelfs 13.4 ! Vooral met de afdalingen is lachen... lekker bijladen in de afdaling Snelheid van 100 tot 130 km per uur gereden , afhankelijk van verkeer en aangeven max snelheid. Airco is bijna de hele reis aan geweest. Laden van 24 to 80 % in max 35 min. bij max laadsnelheid van 74 kw.. Plassen , benen strekken. eten.... rust pakken en weer door.. Is mij 100% meegevallen, dat je er dan wat langer over doet ala, maar wel in alle rust, geen gejakker en stress. Ook de laad palen waren goed bereikbaar, palen gebruikt van Ionity, EnBW en nog een paar. EnWb is super en maar 0.55 ct per kw... ipv 0.77 ct per KW bij Ionity . en laad net zo snel.. alleen staan er niet 4 of 5 palen...maar soms maar 1 of 2... Ben benieuwd op de weg terug, over 10 dagen weer een verslag.. Mvg. Mark ( Hitmark )
    2 points
  17. Vandaag telefoon gekregen , levering op 18/08. Besteld op 28/05 dus 2 maand en een half, had begin november gerekend Is de HEV PACE met alle optiepakketten. Ik blij
    2 points
  18. Ze weten het simpelweg niet. Meeste problemen zijn met de automaat, amper chips beschikbaar/ toegekend aan de Proceed. Denk inderdaad dat het deels policy kan zijn om niet te veel vertraging door te geven per keer, denk in verband met mogelijke annuleringen ven klanten. Maar dat is giswerk van mijn kant. Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    2 points
  19. Ik heb bij mijn Picanto TA iets vergelijkbaars gehad, dat had ook geen code, maar bleek te liggen aan een half losse stekker van het gaspedaal, waardoor de motor in noodloop ging.
    2 points
  20. Ik rij ook met een Amazon uit '63 met dezelfde caravan. Terugschakelen naar hogere toerentallen en je komt boven. Ooit mezelf meer bezig gehouden met de kids op de achterbank dan met de flauwe helling in een Volvo 940 in zijn 5 totdat ik rechts werd ingehaald door een vrachtwagen. Gas bijgeven helpt dan niet terugschakelen naar 3 wel. Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
    2 points
  21. Het was ook een mededeling, geen vraag ., natuurlijk 'weet' de app niet dat ik de volgende morgen de airco ga gebruiken (dom ding he? ).
    2 points
  22. Misschien heb je dit gemerkt, maar is nergens op gebaseerd. Ik vind dat dit soort opmerkingen hier niet thuis horen.
    2 points
  23. Even een kleine refresh van dit onderwerp. Uit recent onderzoek blijkt dat de accu van onze geliefde auto het best goed uithoudt: 1,1% degradatie na 120.000 km!
    2 points
  24. Helaas nog geen geschikt hondenrek kunnen vinden, dus ben ik over gestapt op de MimSafe VarioCage Large+. De hond was er binnen een dag aan gewend dat er een deurtje dicht gaat. Eigenlijk is het in combinatie met de elektronische achterklep nog veiliger. Hij heeft inmiddels al heel wat uren lekker geslapen achterin.
    2 points
  25. Mijn (on)geduld is aardig op proef gesteld, maar vanmorgen kwam dan het lang verwachte telefoontje ….. ik kan over 2 weken mijn bestelde HEV dynamic plusline gaan halen Helemaal happy
    2 points
  26. Ik was aan de wandelen vanmorgen en zag mijn auto bij de dealer niet meer buiten staan, dus ik dacht toch even binnen wippen. Tot mijn verbazing waren ze vanochtend toch bezig met inbouwen van de trekhaak. Dus ik hoop dat dit vlot gaat het is hun eerste trekhaak die ze inbouwen die volledig electrisch is. Ik heb er even bij staan kijken maar is toch nog wel een behoorlijke klus. Kan ik misschien toch nog eind van de week rijden.
    2 points
  27. Geen zwaardere maar wel een goedkopere Varta accu. Nu 4 jaar gelden na 2x deze problemen met de originele accu te hebben gehad sindsdien zonder problemen
    2 points
  28. De gen5w mei update is online! INCLUSIEF WIDE SCREEN ondersteuning. Ik heb bovenstaande tips om Google maps scherm vullend te krijgen nog niet geprobeerd omdat ik liever alles proportioneel correct houd.
    2 points
  29. Vandaag gebeld door Kia van Mossel in Harderwijk. Mijn in april bestelde Kia Sportage DynamicPlusLine HEV is binnen, ik ga hem volgende week vrijdag ophalen. Top
    1 point
  30. Ik heb vandaag 2x nieuwe Samsung Fit Plus 64gb in de bus gekregen en meteen getest en het werkt !! Deze zijn in ExFat geformateerd (standaard uit de blister gehaald) en m'n muziek gekopieerd en eureka ! https://tweakers.net/pricewatch/1230801/samsung-fit-plus-64gb-zwart.html Succes voor de anderen!
    1 point
  31. Mooie info, @Ton van Hout Je rijdt nog steeds je MY19? Want ik meende me te herinneren dat je een nieuwe had? En hoe doe jij de navigatie onderweg? Ik las van meerdere mensen dat ABRP prima is om uit te zoeken waar je moet/kunt/wilt laden, maar dat ze voor de ‘turn by turn’ navigatie (om het eens in goed Nederlands te zeggen) liever een andere app gebruiken. Is ABRP inmiddels zover ontwikkeld dat dit daar ook goed genoeg gaat?
    1 point
  32. Gefeliciteerd heel veel fijne kilometers, Ik ga vrijdag onze HEV GT Plus Line , ook de groene versie.
    1 point
  33. Helaas dit gaat niet passen Niro is breder en de bevestiging is anders
    1 point
  34. Heb je hier nou gekeken? Daar staat veel meer info over ABRP en het gebruik van dongles. Lees dat draadje, zoek op wat je zoekt en stel daar je vragen. Dan blijft de boel een beetje bij elkaar…
    1 point
  35. Gisteren even langs de dealer gefietst en foto’s gemaakt…. woensdag aflevering
    1 point
  36. Ik zou voor de HEV gaan. 230 pk, automaat, lager benzine verbruik.
    1 point
  37. Dan zit je in het zelfde schuitje als ik. Ik heb de zelfde besteld alleen dan zwart. 6 februari dit jaar. Hier is de levertermijn al 2x uitgesteld en staat nu voor 2de week september. Echter is dit ook onder voorbehoud. Meeste problemen zit het in de automaat versies die veel vertraging oplopen.
    1 point
  38. Standaard wacht termijn is 8 maanden. Dit wordt overigens ook netjes op de officiele Kia website weer gegeven. Dus daar zou ik eerder vanuit gaan dan de 12 weken die geschetst worden. Of ze moeten achterstanden kunnen weg werken... who knows
    1 point
  39. Sportstand en niet automatisch maar zelf schakelen en op 2500-3000 toeren houden. Max. koppel bij 4000 toeren lees ik net. Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
    1 point
  40. Het was ook meer een bericht met een , al zette ik die er dáár niet bij…
    1 point
  41. Het is nu vakantie periode, derhalve is er nu geen overleg met KiaNL. Ja hoor, geen probleem.
    1 point
  42. Uit wikipedia (nuclear diamond battery) blijkt, dat de specifieke energiedichtheid zó laag is t.o.v. gewone batterijen en accu's, dat het vnl bruikbaar is voor ruimtesondes en dergelijke voor een langzame maar zeer langdurige energiebehoefte. Snelle energieafgifte als bij een autoaccu is (nog) niet mogelijk. Maar wel een mooi idee.
    1 point
  43. Dit is dus de reden waarom wij voor "onze situatie" voor een PHEV gekozen hebben en het wordt nog steeds lager. .
    1 point
  44. Super! Bij ons is dat niet echt een optie ivm bagage wat wij ook meenemen. Elk weekend camping. In ieder geval bedankt. Wij gaan zelf een tussenschot voor de time being maken .
    1 point
  45. Kreeg gewoon direct te horen dat de levering eind februari 2023 zou plaatsvinden. Waarschijnlijk. Hahaha. xD
    1 point
  46. Dat klinkt als een vlotter die blijft hangen in de tank.
    1 point
  47. Goede oplossing…..gefeliciteerd
    1 point
  48. Lijkt me niet zo'n moeilijk verhaal. Tijdens het regenereren werkt de motor "omgekeerd" als generator. Het (electro) magnetisme remt het voertuig contactloos af, er zitten immers geen remblokken in of zo. De slijtage zal niet anders zijn als dat dat door aandrijven veroorzaakt wordt (maar dan in mindere mate omdat de krachten lager zijn). Zelfs bij niet of nauwelijks regenereren draait de motor mee.
    1 point
  49. Nee, je kunt wel in sportmode gaan rijden, waardoor hij de accu wat verder zal opladen dan normaal. (tenminste dat lijkt hij te doen)
    1 point
  50. Hier de eerste indruk en een eerste tip (op 5:50), hoe je de standaard split screen binnen schermvullend AA kan omzetten naar de oude interface maar dan schermvullend
    1 point
This leaderboard is set to Amsterdam/GMT+02:00


×
×
  • Create New...