Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/19/2011 in all areas

  1. Hallo forummers, We zullen ons even opnieuw aan jullie voorstellen, vooral ook voor de vele nieuwelingen op het forum die er de laatste tijd zijn bijgekomen. Het forum groeit namelijk enorm. De laatste jaren is het ledenaantal enorm gestegen. Kia timmert aan de weg met haar aansprekende modellen en dat heeft zijn positieve weerslag op de aanwas van leden op het forum. Je merkt ook dat wanneer er een nieuw model Kia op de markt komt, nieuwe leden zich melden en topic na topic openen, om met elkaar te communiceren over van alles. Dat is een goede zaak! Als kleine groep hebben wij gemeend voor de belangen van de Kia rijder op dit forum op te komen. Zes jaar geleden (2010) hebben wij daartoe de KCG (KiaContactGroep) in het leven geroepen. Met toch wel redelijk succes hebben wij in de afgelopen jaren de belangen van onze forummers behartigd bij KMNL (Kia Motors Nederland), de importeur. Twee jaar geleden is er voor het laatst een wisseling geweest van een nieuw lid. We zijn compleet. De kracht van het geheel zit 'm niet in de aantallen, maar in de manier waarop je elkaar kunt versterken/completeren. Op de achtergrond maken wij ook nog weleens gebruik van kennis en kunde van de 'oude' leden. Temeer ook omdat zij de achtergronden en precieze gang van zaken vaak nog helder op het netvlies hebben staan. Wie zijn wij? Smart, Specialmade, mika kjelld en Warmentuuter. Wij zijn als forummers een redelijke dwarsdoorsnee van het forum. Onze interesses spreiden zich uit over het gehele forum en wij discussiëren er net zo hard op los als jullie forummers. Wat doen wij? Wij registreren problemen op het forum. De problemen moeten van algemene aard zijn en de problemen kunnen niet door tussenkomst van de dealer worden opgelost. Dan zijn wij ervoor deze problemen (gebundeld) voor te leggen aan KMNL. Niet altijd kan een probleem zondermeer worden opgelost. Het eenmalig onder de aandacht brengen van een probleem bij KMNL is niet altijd voldoende. Wij moeten soms ook meermaals aandacht voor het onderwerp blijven vragen om enig resultaat te boeken. Daarnaast, af en toe volstaat dan weer een opmerking of mededeling om een probleem snel opgelost te krijgen. Wij doen dit belangeloos voor jullie, in onze vrije tijd en pro deo. Een aantal keer per jaar zitten wij met het management rond de tafel op het hoofdkantoor van Kia Nederland in Breukelen. Middels een verslag ná ons overleg met KMNL, houden wij jullie op de hoogte van hetgeen is besproken en afgesproken. Daarnaast hebben wij met enige regelmaat rechtstreeks mailcontact met individuele managementleden. Heb je vragen? Stel ze ons gerust! Met vriendelijke groet, Namens de KCG, Smart Specialmade mika kjelld Warmentuuter (gedoogd lid)
    11 points
  2. Zuinig? (20.800 km) In juni 2011 heb ik mijn Daihatsu Sirion ingeruild op deze Kia Picanto 1.0 CVVT. Redenen om over te stappen waren: specificaties benzineverbruik van de Picanto; de 7 jaar garantie, 500 EURO introductiekorting; belastingvrij; het fraaie uiterlijk; en last but not least: mijn Daihatsu begon op leeftijd te raken. Ik heb nog even bij de Toyota Aygo (kan geen trekhaak achter) en de Suzuki Alto (sprak me niet aan) gekeken, maar de proefrit in de Picanto bleek zo fijn, dat dit de doorslag heeft gegeven. De Kia is de 5 deurs uitvoering met Comfort Pack + airco, verder heb ik een afneembare trekhaak bij de aanschaf laten monteren omdat ik er ook mee op vakantie wil met een vouwwagentje. Ik heb de Picanto nu meer dan 7 maand en de eerste 20.000 km zitten er nagenoeg probleemloos op. Het enige noemenswaardige was de achterruitenwisser-schakelaar, die er de geest aan gaf en vervangen werd (7 jaar garantie, fijn he!) De Picanto rijdt en voelt als auto die een klasse groter is; heerlijke stoelen; fraai interieur, goed geisoleerd >weinig rij-geluiden, geen kaal metaal en mooi en degelijk afgewerkt. Het comfort pack betekent o.a. boordcomputer, toerenteller, electrische ramen voor en achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, extra opbergvakjes in het interieur, 2 din-radio die CD, MP3 en USB aan kan (hoewel de geluidskwaliteit niet denderend is), electr. verwarmde en verstelbare buitenspiegels, wegdraaibare bekerhouders, USB en dubbele 12 volt aansluiting. De Kia is met 3 personen, bagage en een vouwwagentje erachter mee op vakantie geweest naar Engeland. De kofferbak is wel aan de kleine kant (200 ltr), maar aangezien we een vouwwagentje hadden, ging daar veel van de bagage in. De 3000 km verliepen geheel probleemloos, maar wel flink schakelen bij heuvels om op snelheid te blijven. Het benzineverbruik was toen 1/15 tot 1/16,5 In het dagelijks gebruik voor het woon-werk verkeer had ik gedacht, gezien de verbruikscijfers van Kia zelf, dat ik zo'n 1 op 25 zou kunnen gaan rijden. Ik rijd bijna alleen 80 km-wegen en zo'n 5 % stadsverkeer. Verder is mijn rijstijl volgens het 'nieuwe rijden'; dus vroeg opschakelen (wat de Kia in de Eco-modus zelf in een display aangeeft), rustig wegrijden, bij langere stops de motor uit, airco en achterruitverwarming niet onnodig lang gebruiken, anticiperen op stoplichten en rotondes (ik neem de voet van het gas zo'n 300 m voor een rotonde). Het benzineverbruik is zodoende wel laag, maar niet zo laag als ik had gehoopt en verwacht. Het benzineverbruik was in de warmere maanden zo'n 1/19-1/21 met uitschieter van 1 op 23 en in de koudere 1/18-1/19 meet uitschieter van 1/16. Gemiddeld verbruik over 20.000 km is 1 op 19,1 (zie mijn verbruiksmonitor op deze site) Bij 80 kmh constante snelheid is het verbruik volgens de optimistische boordcomputer tussen de 3,7 en 4,5 l/100 km (zo'n 1/22 - 1/27) Bij 100 kmh ligt het verbruik tussen de 4,4 en 5,2(1/19 - 1/23) Bij 120 kmh tenslotte 6,0 - 7,5 L/100 km (1/13-1/17) Het is volgens mij wel mogelijk om 1 op 23 te kunnen rijden, mits je niet te veel stadsverkeer rijdt, want het stoppen en weer optrekken kost relatief veel benzine en trekt het gemiddelde snel omlaag. Dat is volgens mij ook de oorzaak dat veel Picantorijders minder zuinig rijden. De Picanto moet elke 15.000 km voor een beurt naar de dealer; de eerste (kleine) beurt koste 183 euro. Al met al ben ik erg blij met deze auto, de dingen die ik graag anders zou zien: het stadsverbruik en de afstand tussen onderhoudsbeurten zou van mij naar 20.000 km mogen. Probleemloos (31.300 km) Inmiddels flink wat meer probleemloze kilometers gemaakt. Midden mei was de 30.000 km beurt en enige probleem was een hoekje van de vloermat dat losliet. Over 10.000 km geen olie hoeven bijvullen, geen tussentijdse reparaties of defecten gehad. In de winterperiode ben ik met de originele zomerbanden doorgereden en die hebben nu nog 4,5 mm profiel. Benzineverbruik wordt nu lager, maar dat komt voornamelijk door het warmere weer. Verbruik in het eerste halfjaar: 1 op 19,1 (inclusief vakantie met vouwwagen); het volgende halfjaar 1 op 19,56. Gemiddeld dus 1 op 19,3. Ik heb de luidsprekers vóór vervangen door een setje Sony luidsprekers met ingebouwde tweeters; nu dus helderder geluid, maar nog steeds weinig bas. Probleemloos, degelijk en zuinig (41.100 km) Weer 10.000 km verder en de Picanto is nog iets zuiniger geworden. 1 op 20,12 over deze 10.000 km (zomerperiode), inclusief een 3 weken zomervakantie met een vouwwagen in Frankrijk. Geen problemen van betekenis tegengekomen; een klein puntje is dat het stadslicht soms branden als ik uitgestapt ben en het licht niet uitgezet heb. De Picanto start altijd, rijdt zuinig (zelfs een keer 1 op 25), ik hoef geen olie of water bij te vullen. Ik zal tegen het begin van de winter de standaard (zomer-)banden vervangen voor Goodyear All-Seasons, die zijn ook geschikt als winterband zonder dat je 2 x per jaar moet wisselen. Betrouwbaar, voordelig, zuinig (50.800 km) Bij 45000 km een kleine beurt laten uitvoeren; bij deze kilometerstand hoort ook een vervanging van het luchtfilter. Het interieurfilter heb ik ook laten vervangen. De deurschakelaar voor de binnenverlichting had een slecht contact, die is gerepareerd, evenals de gordelhouder rechts-achter. Bij de laatste was het kabeltje voor het verklikker-lampje stuk. Geen grote problemen dus en de picanto rijdt nog steeds als nieuw. Kosten voor deze beurt 205 euro. Bij kilometerstand 50.000 heb ik alle 4 de banden laten vervangen voor Goodyear Vector 4-Seasons banden in de standaard maat (165/60/R14) voor totaal EUR 280,40 incl. montage. Deze banden hebben ook een winterbanden-keurmerk (belangrijk voor het buitenland)en je kunt er het hele jaar mee rijden zonder dat je banden hoeft te wisselen. Het verbruik van de Picanto is nog steeds ongeveer hetzelfde, gemiddeld 1 op 19,4; iets hoger in de winter, iets lager in de zomer. Het stadsverbruik blijft slecht, dus het is niet echt een stadsautootje, ondanks zijn formaat. Degelijk, betrouwbaar, zuinig (61.800 km) Na 60.000 km werd het tijd voor weer een grote beurt. Deze keer offertes opgevraagd bij Kia-dealers op mijn woon-werk route en bij een Bosch Service Centrum dat vlakbij mijn werk is. Het prijsverschil is >100 euro. Dus mijn Picanto is voor de beurt bij het Bosch Service Centrum geweest: Grote beurt + nieuwe bougies + remolie verversen + nieuw brandstoffilter voor samen EUR 269,56. (bij Kiadealer EUR 375,- tot 410,50) Het nadeel van het onderhoud niet bij een Kia-dealer is dat je de Kia-Assistance(een soort wegenwacht) dan verliest na 3 jaar. Die heb ik één keer nodig gehad nadat het licht was blijven branden en de accu leeg was. De Picanto is verder niets mis mee; stuurt, remt en rijdt als in de eerste week en geen roest te bekennen. Het verbruik is 1 op 19,2 over 2 jaar gemiddeld. Mocht ik de Picanto in willen ruilen, dan zouden de 2 redenen zijn: het benzineverbruik (ik rij liever nóg zuiniger) en de kofferbak (liever iets groter). Marter onder de motorkap (70.300 km) Toch een keer pech met de Picanto; de auto wilde niet starten 's morgens en dankzij de Kia Assistance(soort wegenwacht) afgesleept naar de garage en daar werd vastgesteld dat een steenmarter aan mijn krukas-sensor-kabel had gezeten, waardoor de auto dus niet meer start. Kosten 160 euro. Hopelijk was dat een eenmalig bezoek, omdat ik normaal niet op die plek parkeer. Verder was er één lampje stuk van de dagrijverlichting. Een maand later ging het tweede DRL-lampje ook stuk. Daarnaast nog 2 weken met de Picanto+ vouwwagen op vakantie in Duitsland geweest. Op 4 plekken gestaan, van midden duitsland tot aan beieren. Hellingen tot 18%, maar dan moet je echt in de eerste versnelling naar boven. Het scharnierpunt van mijn autosleutel was gebroken, maar had gelukkig ook de reservesleutel bij me. Kleine beurt (75.900 km) 75.000 km op de teller dus een kleine beurt uit later voeren bij de Kia-dealer. Er waren geen problemen, dus geen extra kosten. Wel waren er van Kia NL uit een paar checks die uitgevoerd moesten worden: bevestiging van het sleepoog (OK), de lak bij de 'slotvanger'(OK), de manier waarop de schakel-kabels liepen(OK)en een software-update vanwege de koude start. Deze laatste update heeft geen effect op het hoge verbruik in stadsverkeer. Ik vond wel dat de Picanto iets lichter stuurde na de beurt, dus het kan zijn dat er bij de software-update nog een paar instellingen meer zijn aangepast. KMstand inmiddels 86.000 km
    11 points
  3. vrijdag me auto terug gekregen bij BMS uit haarlem waar ze de stoelen en hoofdsteunen voorzien hebben van leer ik heb er voor gekozen om de stiksels in de kleur van de auto te laten maken ik zou zeggen kijk maar voor je zelf ik vind in elk geval dat ze een onwijs mooi werk hebben geleverd http://www.bmsautobekleding.nl/
    11 points
  4. van de inzamelings actie die er is gehouden voor me (daarvoor nog heel veel dank ) heb ik een leuke action camera gekocht en die is vandaag binnen gekomen nu nog even wachten op de geheugen kaart en we kunnen creative filmpjes maken en ja ook in de regen of zelfs onder water
    10 points
  5. ik wil even laten weten dat jullie nachtmerrie IK weer helemaal up and running is en weer aanstalte zal maken om de boel weer lekker onder te spammen
    10 points
  6. ik ga hier een slotje op zetten het taalgebruik hier is op de man af en niet gewenst
    9 points
  7. Wij zijn het meer dan beu om geviseerd te worden omdat we met een witte Kia rijden , Laat ons allen samenspannen en een witte mars organiseren naar Achterhoek en naar Utrecht. Ik stel voor om onze witte wagens een week te parkeren voor het huis van niet nader genoemde anti-wit knorpotten zodat ze eigenlijk gaan moeten toegeven hoe mooi "wit" wel is.Laat allemaal jullie sterke stem horen en reageer MASSAAL! )))))))))
    9 points
  8. Soo, het is wel lang geleden dat ik hier wat gepost heb maar als "Lurker" las ik toch regelmatig de topics. Ik zie dat ik onze auto's ook uit de garage van het forum heb gewist maar dat is verder niet zo belangrijk. Mijn Sportage (aut/AWD) moest afgelopen week voor een grote beurt en 1e APK naar onze dealer. De verkoper had me al verteld dat hij een Optima zou meegeven om de dag mee door te komen. En wat gebeurd er die dag? Ik werd fliefd Nu wist ik dat ze deze Sportage graag zouden inkopen ( en weer verkopen, ik denk zelfs dat ze al een vraag hadden liggen) omdat deze uitvoering niet meer gemaakt wordt in de fabriek om langzaam maar zeker productieband stop te zetten en toe te gaan werken naar productie van de nieuwe Sportage 2016. Eind van de dag ga ik de Sportage ophalen en de verkoper vraagt me.. "Hoe vind je de Optima?" en ik zeg...Wowww wat een car zeg!!. Nu kent de verkoper me een beetje en die zegt, kom even mee naar binnen ik heb een aanbod voor je klaar liggen. Binnen laat hij mij het voorstel zien en hij vraagt wat denk je er van? Nou.....zeg ik.. er zou zowiezo 18" op moeten, OK zegtie, doen we als je dat wil. ennn.. die kleur is het niet helemaal.. dacht ik al zegt de verkoper in Vleuten hebben ze er 1 in stock staan: kleur Smokey Bleu... Kan allemaal wel zeg ik..maar inruilprijs valt me toch tegen... verkoper zakt wat.. maar eigenwijs dat ik ben zei ik..nope!! Als je een goed voorstel heb mag je me morgen bellen......... En dat gebeurde nog ook en na het 3e telefoontje van hem hadden we een deal!! Eind deze week ga ik de Sportage inleveren, dan even 3 weken met vakantie en dan staat m;n nieuwe auto 6 juli voor me klaar. Dus zie je na 6 juli een KIA Optima EX/ Hybride rijden in de kleur Smokey Bleu dan ben ik het Wowwwww....ik zie er echt naar uit Mijn vrouw blijft gewoon in haar Venga rijden.... en toen ik vandaag naar de Sportage keek denk ik toch dat ik die toch een klein beetje zal missen, heeft me tenslotte 4 jaar zonder problemen en ik rijdend met plezier overal gebracht waar ik naar toe wilde. Ik heb het idee dat er volgende maand wel wat foto's van de Optima in mijn profiel komen te staan.
    9 points
  9. vandaag in de regen even een proef opname gemaakt met de cam geluid is erg slecht als hij in zijn water vaste behuizing zit maar het beeld valt me helemaal niks tegen
    9 points
  10. vandaag bekent geworden dat het hoofdkantoor van de pimpmasters mijn eigendom is geworden
    9 points
  11. bij deze dan even een klein verslagje waarom er zo weinig neer te zien is zeg maar ben druk geweest met verbouwen van o.a de keuken eerst een nieuwe tegel vloer vervolgens oude keuken er uit nieuwe keuken kastjes en wat nieuwe wand tegels nog wat nieuwe apparatuur er in en dan nog een beetje afwerken en testen uiteraard en dan omdat moeders het zo leuk en gezellig vind een leuke haard op de schoorsteen mantel gemaakt
    9 points
  12. 9 points
  13. Aan de pimpmasters gevraagd of zij mij wilde helpen bij het inbouwen van Xenon en vooral bij het uitzoeken van Xenon. De enige vraag die ik terug leek te krijgen was: Wat voor koplampen heb je en wanneer heb je tijd? S' avonds maar gelijk even langs gereden dus! De grootste fout van mij was de straat in rijden van de pimpmasters... Ik zag de blauwe bolide staan en was meteen verkocht. Gekomen voor Xenon lampen.. Terug gekeerd met Xenon lampen, automatisch inklappende spiegels en bestelde LED bochtverlichting, bestelde led verlichting voor in de auto en een afspraak voor het inbouwen hiervan wanneer het binnen is. Ook was mijn vraag van: Zou je ook een telefoonhouder willen inbouwen? al beantwoord voordat ik uitgesproken was. De pimpmaster heeft nog even in mijn auto gereden en met puur vakwerk de Xenon verlichting en automatische (gaan dicht wanneer ik auto vergrendel) spiegels gemonteerd. Een vakman! Tot op de laatste detail in afwerking word gelet en er bleef geen vraag on beantwoord. Heel erg bedankt hiervoor! Een nadeel.... Ik wil meer!!! Foto van de xenon verlichting:
    9 points
  14. Het is dus echt mogelijk om er op te bouwen
    9 points
  15. voor de liefhebbers foto's van de auto zo als hij nu is
    9 points
  16. Dat is mij ook al eens gebeurd toen ik met m'n Leon voor 't stoplicht stond en er een Lupo naast me stopte. Gastje wilde een sprintje doen. Ik wist zeker dat dat geen probleem zou zijn (want ik heb 280 PK en wat heeft zo'n Lupo nou eenmaal???) Nou... die Lupo had 260 PK en weegt geen drol, dus met z'n betere gewicht/pk ratio ging die er vandoor! (lesje nederigheid en deuk in ego verder... don't judge the book by it's cover)
    9 points
  17. 9 points
  18. en dit is dan het eind resultaat ik vind het in elk geval er mooi geworden
    9 points
  19. TESTDRIVE KIA PRO CEE’D GT Vrijdag 9 augustus 2013 Ook nu weer worden we hartelijk welkom geheten in Breukelen door de PR Manager bij Kia Nederland. Vandaag is zijn vrije dag, maar toch speciaal voor ons gekomen. Dat is aardig. Hij komt met de Pro Cee’d GT aangereden, als wij net zijn gearriveerd. Hij heeft de auto even lekker voor ons opgewarmd. De exacte reden waarom hij bij de overhandiging van de auto aanwezig wil zijn is ons allen allang bekend…..bigwade en zijn tranentrekkende koude motorstart! Hij heeft ons met de hand op zijn hart beloofd dit in het vervolg na te laten. Een mooie dag voor onze testdrive met de nieuwe Kia Pro Cee’d GT. Het is een aangename, niet al te warme zomerdag, zodat we een heerlijke toertocht kunnen maken over Hollands wegen. We testen deze nieuwe familieauto op zijn specifieke kenmerken, waaraan hij minimaal moet voldoen, om mogelijk in aanmerking te komen voor het predikaat ‘ANWB gezinsauto van het jaar…’ De zit achterin is niet overweldigend, maar toch nog ruim voldoende voor één of meerdere kinderstoeltjes. Je moet wat leniger zijn om je kind(eren) achterin hun stoeltje(s) te prutsen. Gelukkig heeft Kia meegedacht en heeft de auto twee langsverstelbare voorstoelen meegegeven met geheugenstand. Ook de airbag ter hoogte van de bijrijdersstoel is d.m.v. de autosleutel standaard aan en uit te schakelen. De bagageruimte heeft voldoende ruimte om een buggy overdwars te vervoeren en er zijn standaard goed bereikbare IsoFix bevestigingspunten voor één of meerdere autostoeltjes. Uiteraard zijn de bamihaken op diverse punten links/rechts én onder de hoedenplank daarbij niet vergeten. Goed….nu gaan we over tot het serieuze testen! We worden eerst bijgepraat over deze nieuwe verschijning. De markt qua verkoopaantallen voor de Pro Cee’d GT is niet heel erg groot. Hij deelt deze met meerdere automerken in NL en dan nog komen de verkopen in z’n totaliteit niet boven de 900 auto’s per jaar uit. Met dit volume kun je dan ook echt spreken over een niche markt. Kia heeft er 35 naar Nederland gehaald, waarvan er twee in Breukelen staan en de rest bij een select aantal dealers. Je mag dus gerust spreken over een redelijk exclusieve auto. De Pro Cee’d GT die wij gaan rijden wordt geleverd in een Limited First Edition jasje, waarvan er exact 500 stuks van zijn gebouwd. Ze zijn ook genummerd en wij rijden met het nummer 406/500, zichtbaar op de instaplijsten. De First Edition uitvoering wordt altijd geleverd met de volgende extra's: wit (!) metallic lakkleur (Deluxe White), elektrisch panorama schuif-/kanteldak, hoogglanzend zwart/zilveren 18 inch lichtmetalen wielen (banden 225/40/R18), hoogglanzend zwarte spiegelkappen, verwarmbare voorstoelen en stuurwiel, rode moodverlichting bij de voetenruimte, vloermatten met roden bies en chromen instaplijsten met wederom rode accentverlichting. De witte kleur staat hem overigens goed, alhoewel dat niet door iedereen wordt beaamd...zo jammer dit! Kijk hier eens voor de standaarduitrusting op alle modellen. Eindelijk gaan we dan op weg. Heel beheerst….rijdt Smart weg bij Kia Nederland in Breukelen. Zo langzaam dat Smart is weggereden bij Kia Breukelen, zo losbandig laat hij even de teugels vieren van deze stalen ros. Op het rechte stuk weg op het industrieterrein geeft hij even een dot gas…..wat een acceleratie zeg! Dat belooft nog wat. We knallen nu eens niet direct de A2 op, maar gaan meer voor het beschaafde werk het Amsterdam Rijnkanaal over richting Straatweg. De Straatweg is de oude verbinding tussen Utrecht en Amsterdam. De binnenwegen nodigen uit voor het strak sturen door bochten en het nemen van talloze drempels die blijkbaar in de huidige tijd noodzakelijk zijn om ons danig in de weg te zitten. Het leert ons wel beheerst te rijden en het verlaagde onderstel te respecteren. Zelfs oom agent op de motor passeert ons met een blik opzij om deze auto eens goed in ogenschouw te nemen. Leuk! Wij hebben nog niet echt gemerkt dat er veel mensen hun nek verdraaien om ons (tijdelijke) trotse bezit te aanschouwen. Het is blijkbaar nog te vroeg in de ochtend. De auto stuurt merkbaar strak en alerter door de bochten, dit in tegenstelling tot de testdrive met de Cee’d in 2012. In de Pro Cee’d GT ontbreken de drie stuurinstellingen en we missen er niets aan. In ieder geval is het constante tegensturen verdwenen. Via Nieuwersluis en Loenen aan de Vecht rijden wij naar de Oostkanaaldijk richting Weesp en binnendoor naar Muiden, waar half ’t Gooi reeds aan de witte wijn zit. Lange rechte weggedeeltes nodigen uit om even gas te geven om daarna weer rustig over de talloze drempels te rijden. De motor van de GT geeft geen krimp en doet zijn werk naar behoren. Het schakelen daarentegen, zeker wanneer je wat sneller door het schakelpatroon heen wilt, valt ons eerlijk gezegd een beetje tegen. Het lijkt wel alsof de zes-versnellingsbak een lichte vertraging kent en het even niet kan bijbenen, met als gevolg dat je soms langer dan noodzakelijk in een versnelling blijft hangen. De zesde versnelling vinden is tevens een lastige. We schakelen soms onbedoeld terug naar de vier, om deze daarna behoedzaam te begeleiden naar de zes. Mogelijk dat de turbo iets meer gekieteld moet worden door meer op toeren te gaan rijden. Eens temeer reden om het mooie digitale display in het dashboard om te zetten naar een sportieve stand, d.m.v. het indrukken van het knopje GT op het stuur. Er komt nu prominent een sportieve digitale toerenteller tevoorschijn met aan weerszijden oplopende balken die de acceleratie, turbodruk en Nm meter in al zijn facetten toont. Ook wel GT-style supervision cluster genoemd. Een leuke feature. Bigwade is erg benieuwd naar de claxon en Smart geeft hem een slinger. Hé, dat klinkt niet slecht. De marmot is eindelijk ten grave gebracht. We stoppen voor ons 1e fotomoment op de parkeerplaats van de Zilverstrandweg (Oostkant A6) in Almere. Hier kunnen wij de auto van alle kanten eens goed bekijken. Het valt ons direct op dat de GT veel sportiever oogt vanaf dijkhoogte. De bredere taillelijn naar achteren vertoont wat trekjes met een aantal huidige Volvomodellen. We zijn het erover eens dat er meer stijlkenmerken van andere merken in het model voorkomen, alhoewel dat in de huidige tijd van windtunnels en aerodynamica ook niet echt verwonderlijk is. Kia heeft er toch wel een hele smakelijke verpakking van gemaakt en eerlijk is eerlijk, in de kleur Deluxe White oogt hij heel mooi. Niet voor niets dus de Red Dot Design Award 2013 voor ‘best of the best car design’ in de wacht gesleept. Tijdens al onze testdrives zijn de rollen bekend. Bigwade schiet de plaatjes, terwijl Smart zorgt dat de testauto in de juiste positie wordt gemanoeuvreerd. Onderwijl heeft hij ook tijd om de auto eens goed van binnen te bekijken. Het dashboard oogt strak en is mooi afgewerkt. De gebruikte materialen zijn weer wat hoogwaardiger en je moet goed kijken en voelen waar nog hard plastic is toegepast. Dat heeft Kia goed voor elkaar. Het valt direct op dat de elektrisch inklapbare spiegels zijn voorzien van een standenknop die het mogelijk maakt om de spiegels naar believen in te klappen of deze op automatisch te zetten. Een nuttige optie die niet meer elders in d’n lande hoeft te worden ingebouwd…. De auto is zowel van binnen en van buiten voorzien van glimmend hoogglans zwart gelakte kunststof onderdelen, die de auto sportiever doen lijken, zeker in deze witte uitvoering. Op het dashboard is ook sporadisch gebruik gemaakt van aluminium accenten. Het standaard aanwezige full map navigatiesysteem met achteruitcamera is een bekende en Brabantse Bea is hier net zo welbespraakt als in de andere modellen. Er is sfeervol ledlicht op de middenconsole en ook bij de voetenruimte voorin (First Edition). Het verwarmbare en geperforeerde lederen stuur is voorzien van een geborduurd rood GT-logo, afgestikt met een rode bies en rijkelijk voorzien van satellietknopjes voor de diverse functies aan boord. De verwarmbare Recaro sportstoelen zitten voortreffelijk, hebben een goede zijdelingse steun en zijn beiden voorzien van elektrische lendensteunverstelling. De stoelen zijn bekleed in een combinatie van leer en suède, afgestikt met een rode bies. Deze rode bies komen we verder ook nog tegen op de deurpanelen. Verder beschikt de GT over sportieve aluminium pedalen en voetsteun. Wat ons opvalt is het aparte GT logo…hij oogt als een machinegun. Kijk maar eens goed naar de foto hieronder! We vervolgen onze prachtige en afwisselende, door bigwade, gekozen route door kleine pittoreske plaatsjes. Vrij snel bereiken we ons 2e fotomoment bij Marina Muiderzand in Almere. Het valt ons op hoeveel Kia’s wij hier onderweg tegenkomen. De omgeving is prachtig en nodigt uit tot het maken van nog meer foto’s. We constateren al vrij snel dat we toch iets moeten omrijden vanaf onze 2e fotolocatie, naar het brute stuk van de IJmeerdijk voor de 3e fotolocatie. Bij het maken van de foto’s worden we hier onaangenaam verrast door een grote bermmaaier die onze witte GT in één klap veranderd in een minder witte uitvoering. De (soms gedroogde) grassprieten vliegen alle kanten op en wij zelf zitten er ook helemaal onder. Leuk is anders. Het lawaai en het opvliegende gras hindert ons danig bij de fotoshoot. Het lange rechte stuk geasfalteerde dijk nodigt echter uit om de GT eens de sporen te geven. Hierbij bemerken wij dat de GT begrenst bij het doortrekken in de toerentallen. Bij meer dan 5500 toeren treedt er blijkbaar een veiligheidsvoorziening in werking die niet toestaat dat er té lang in de versnellingen wordt doorgetrokken. We merken wel dat de 1.6 Turbo GDi (204pk/150kW) motor gretig is en dat de accelaratie vanuit stilstand en de snelheid een positieve kick geeft. De schijfremmen rondom doseren goed en grijpen op het juiste moment goed aan. En ja, wij hebben geconstateerd dat het VSM-pakket volledig aanwezig is. We krijgen honger en vervolgen onze weg met gemengde Akerslootgevoelens. De rit gaat over de Oostvaardersdijk tot aan Lelystad/Bataviastad. Nieuwbouw in oude sfeer met leuke eettentjes her en der. Maar ja, waar laat je nu de auto? Om het verhaal kort te maken, we hebben drie rondjes gereden en geen enkele parkeerplaats redelijk dichtbij in de buurt gevonden! Hoezo welkom in Lelystad? Snel maar weer vertrokken uit het altijd gastvrije Lelystad richting het zuiden en de A6. Bij parkeerplaats De Lepelaar dan maar het Hajé restaurant, één van de betere wegrestaurants, aangedaan. Daar hebben wij heerlijk gegeten en heeft bigwade een bijzondere tosti gegeten. Je maakt ook altijd wat mee met die gast, het kan nooit normaal gaan! Heb ik weer…. Via de A27 richting Utrecht en bij Bilthoven er weer af, zijn we binnendoor via de Soestdijkseweg de A28 opgereden, om daarna via de A27 te vervolgen richting de A12 Den Haag. Op de A12 hadden wij nog een leuk contactmoment met een jong stel in een jonge Cee’d. Bigwade kon het niet laten en zwaaide druk sturend naar het lachende stel. Zij kwamen meteen achter onze auto aan, want zij wilde toch weleens weten met wat voor een Kia zij te maken hadden. Hierop werd er nog even vriendelijk langs elkaar heen gedraald en verlieten wij daarna de snelweg ter hoogte van De Meern om binnendoor te gaan naar de A2 richting Breukelen, onze eindbestemming. Conclusie Kia heeft met de Pro Cee’d GT een heerlijke rijdersauto in de markt gezet, die met zijn sportieve looks, voldoende vermogen en met een zeer compleet pakket aan standaardopties of met extra opties (Limited First Edition) een begerenswaardig hebbeding is. Wel jammer dat de geluidsbeleving van zo’n sportieve auto amper doordringt tot in het interieur. Daarentegen is de isolatiewaarde hoog te noemen…… Het stijf afgeveerde en verlaagde onderstel in combinatie met de 18 inch wielen levert een strak sturende, bijna Duits degelijke auto op. Een compliment aan Kia! Voor een bedrag van € 29.995,00 rijdt je al in een Pro Cee’d GT. Wil je gaan voor het rijker uitgeruste First Edition model, dan moet je € 31.595,00 neertellen (+ € 1600,00). Onderscheidend goed uitgerust en met 7 jaar garantie zijn argumenten om toch ook even een proefrit in de Pro Cee’d GT gemaakt te hebben. Je bent gewaarschuwd! Smart bigwade Wil je nog meer foto's bekijken? Kijk dan hier!
    9 points
  20. KOGEL GATEN ???? EN WEG ZIJN DE KOGEL GATEN
    9 points
  21. Let er bij het monteren van de interieurdelen op dat het afdichtingsrubber weer netjes over de interieurdelen heenvalt: En zo is het geworden: En gelijk op weg naar de botenhelling: Krijgt zo'n armieterig 1.6GDI-tje nou nog een beetje beweging in zo'n aanhanger: ik heb een boottrailer met een totaalgewicht van iets meer dan 600kg aan mijn trekhaak en dat gaat prima, hij sleurt hem overal uit en doorheen. Ook bij de boothellingen genoeg tractie door de grote banden van de sportage. Boven de 100 gaat het wel wat minder vlot allemaal, in de 5 en 6 raakt de fut er vrij snel uit. Ik ken 1 iemand die een caravan van 1200 kilo (gelijk het maximum trekgewicht van de 1.6GDI) en dat gaat ook redelijk goed. Wat ook fijn is: door de immense buitenspiegels heb je prima zicht. Monteren zo'n ding!
    9 points
  22. Gisteren de auto mogen ophalen. Heerlijk , die geur van een nieuwe auto. Zoeven over de weg. die rust.. Binnenkort foto plaatsen, was al donker toen we thuis kwamen..
    8 points
  23. Lang geleden heb ik eens beloofd de Prlwytzkofsky score te geven: als de nieuwigheid eraf is: welke auto rij je nou het liefst? Het antwoord is even voorspelbaar als onbevredigend: beide. Even over onze situatie: we zijn allebei ZZP'er en rijden veel voor werk en ook privé. De Niro is vandaag door de 51000 km gegaan (sinds 1 februari 2019) en de Tesla heeft er 24000 opzitten (sinds 10 september). De Niro is van mij, en de Tesla van mijn vrouw maar we rijden veel in elkaars auto. We zijn in 2019 veel met de auto op vakantie geweest: Denemarken (Niro), Noorwegen-Zweden 2X (1x Niro, 1X tesla) en 1X Parijs (met 2 auto's en 7 man). Dus zo'n 13000 vakantiekilometers. Meestal is het zo dat we elkaar s'ochtends aankijken en vragen "met welke ga jij?". Onze voorkeur hangt meestal een beetje van de stemming af. Heb je zin in scheuren ga je met de Tesla. Heb je zin in relaxed sturen ga je met de Niro. Wat soms ook uitmaakt is naar welke klant je gaat. Met de Kia ben je lekker anoniem en nooit een patser. De Tesla straalt toch nog steeds een beetje uit dat je het gemaakt hebt. Soms helpt dat, soms werkt het juist tegen je. Nog wat bevindingen in volledig willekeurige volgorde: - Als je echt lange ritten maakt (>400km) is de Tesla duidelijk sneller. Voor een ritje Groningen-randstad maakt het niet zoveel uit. Maar op echt lange ritten is de hogere laadsnelheid en vooral het supercharger netwerk echt heel prettig. Dat geldt wel alleen weer voor echt lange ritten in het buitenland. In de spits met een Tesla langs de supercharger is geen pretje meer in Nederland. Ik heb als wel eens 10 minuten moeten wachten op een plekje en kreeg toen 35 kW (Tesla stalls zijn gedeeld). Maar echt lange stukken zijn zorgelozer en een stuk (ik schat 30%) sneller met de Tesla. - Het doel van de rijhulpsystemen is volgens mij zorgen dat de bestuurder minder vermoeid raakt. Dat doen ze allebei ongeveer even goed. In de Kia moet je opletten op scherpere bochten die hij niet aan kan. In de Tesla moet je opletten op Phantom brakes. De Tesla is wel significant beter geworden maar nog steeds stap ik na een lange rit even vermoeid uit de Kia als de Tesla. - Ondanks dat ie kleiner is is de Kia een stuk praktischer als het gaat om bagageruimte en ruimte voor mensen achterin. - Ik mis in de Tesla stuurverwarming en stoelventilatie (ja, echte 1st world problems) - De Tesla is een stuk duurder als het gaat om banden, velgen etc. Voor de Kia kocht ik winterbandenvelgen voor 70 Euro per stuk. Voor de Tesla was dat 150. En banden waren ook iets van 50 Euro per stuk duurder (Nokian's onder de Tesla, Michelin's onder de Niro) - Hard optrekken en door bochten raggen is ook na 24000 km nog F**cking leuk met de Tesla. Toen ik hem kreeg vond ik de Niro snel. Nu voelt het vreselijk traag aan. - Tesla fanboys zijn bijzonder irritant. De sfeer op dit forum is een stuk beter dan op dat van Tesla. - Beide zijn erg betrouwbaar. De Kia heeft in 51000 km alleen een nieuwe laadkabel gekregen (oude werd heet). De M3 krijgt binnenkort een nieuwe achterruit vanwege een doorgebrande achterruitverwarming. Ik vermoed dat ik onder de recall voor waterpomp valt. Als je nu een pistool op mijn hoofd zou zetten en zeggen dat ik moest kiezen tussen een M3 SR+ of een Kia zou ik voor de Kia kiezen. Als de keuze was tussen de LR AWD die wij hebben en de Kia zou ik de Tesla kiezen ondanks de hogere kosten. Nogmaals: beide auto's zijn beter dan alle auto's die ik ooit heb gehad. Ik ga echt noot meer tanken.
    8 points
  24. Ik heb nu iets van 3500 km op de Tesla staan, en 40.000 km op de Niro. Tijd dus om ze eens te vergelijken. De anwb heeft ze al getest, maar die klopt van geen kant. https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2019/september/dubbeltest-kia-e-niro-vs.-tesla-model-3 De SR+ heeft een accu van ongeveer 50kWh, niet 75. Verbruik hebben ze gemeten aan de hand van een GOM in de Niro die zich aanpast I.p.v. SOC. Dat klopt dus niet. De Tesla is echt een stuk zuiniger dan de Niro (veel minder frontaal oppervlak, betere CW waarde). Zie ook de tests van NextMove en TeslaBjorn. Ik heb niet de auto uit de test, maar een LR AWD met FSD. Dus met twee motoren I.p.v. 1, een grotere accu (75kWh) en Full Self Driving. Die kost meer. Looks/styling: Wat mij betreft wint de Tesla dit. De Niro is zeker geen lelijke auto, maar alle lijnen bij de Tesla zijn toch net wat mooier, completer. Enige uitzondering zijn de aero velgen/wieldoppen. Die zijn op de Tesla echt lelijk, terwijl ik de aerodynamische velgen op de Niro best mooi vind. Prestaties De Niro is bepaald geen trage auto, maar de acceleratie in de Tesla is ronduit belachelijk. Ook de wegligging is in de Tesla een heel stuk beter. Waar je met de Kia onder bijna alle omstandigheden de voorwielen aan het spinnen kan krijgen is me dat bij de Tesla nog nooit gelukt. Ook de bochtsnelheden die je kan halen heb ik nooit eerder in een auto meegemaakt, maar ik ben geen sportieve auto’s gewend. De Tesla is dat duidelijk wel. Wat ook opvalt is dat de Tesla (nog) directer reageert op het gaspedaal. Als je uit een fossiele auto komt zal je het niet merken, maar als je weer in de Kia stapt merk je dat er toch iets van een tiende seconde vertraging zit tussen gaspedaal en accelereren. De Kia heeft bovendie vrij veel last van torque steer terwijl dat op de Tesla volledig afwezig is. Comfort Het kan een kwestie van smaak zijn, maar wat mij betreft wint de Niro het hier op vrijwel alles. De Kia is al vrij strak geveerd (ik kom uit een Citroen), maar de Tesla doet daar nog een schepje bovenop. In de Tesla moet je echt langzaam over verkeersdrempels, en is een klinkerweggetje echt rustig aan doen. Ook de zitpositie in de Niro vind ik prettiger. In de Niro zit je een beetje meer zoals je aan de keukentafel zit terwijl je in de Tesla zit alsof je in een raceauto zit. De Tesla maakt ook duidelijk meer herrie. Zowel rolgeluiden op lage snelheid als windgeruis op hoge snelheid zijn minder in de Niro. Ik ga nog wel zo’n rubbertje kopen voor de Tesla, en hoop dat het dan wat beter wordt. Enige punt waar de Tesla beter scoort is met raampje open rijden. Dat kan in de M3 tot een veel hogere snelheid zonder dat het irritant wordt. Autopilot/LFA en andere rijhulpsystemen. Toen ik de Tesla kocht dacht ik dat die op alle punten beter zou zijn dan de Niro wat dit betreft. Tesla is er immers mee begonnen. Maar dat is niet zo. De Kia heeft met LFA een systeem met niet al te hoge ambities: Lane Follow Assistant. Tesla heeft met autopilot een systeem dat ambieert volledig zelfstandig te kunnen rijden. Kia doet het vrijwel perfect, Tesla doet het af en toe best haperend. De Tesla rijdt een stuk zekerdere door bochten, remt zelf af voor scherpe bochten en rijdt over het algemeen rustiger in druk verkeer. In de Kia zet je hem al snel af als het druk wordt, de Tesla redt zich in wat drukker verkeer ook prima. Grootste nadeel in de Tesla is toch wel het ghost-braking. Af en toe remt ie (hard) voor dingen die er niet zijn zoals schaduwen. Zeker als het zonnig is moet je met je voet boven het gaspedaal blijven hangen om ze op te vangen. Ik hoop dat dat snel verbeterd wordt. Ook het handmatig wisselen van rijstrook vind ik in de Tesla lastiger. Bij de Kia: - doe je knippelicht aan, stuurhulp schakelt uit. - stuur naar de andere baan, stuurhulp schakelt vanzelf weer in. Tesla: - doe je knippelicht aan, stuur “door de weerstand heen” om stuurhulp uit te schakelen (lastig om soepel te doen en er klinkt een gong) - stuur naar de andere baan en zet de stuurhulp weer aan (weer een gong). Dus twee geluidjes en 4 handelingen I.p.v 2 en geen geluidjes. Stom is bij de Tesla verder dat de “nag” om je eraan te herinneren je handen aan het stuur te houden dan weer volledig stil is en alleen een beetje blauw getoond wordt in het scherm. Kinderachtig is dat Tesla autopilot volledig uitschakelt als je een keer te laat was. Je moet dan volledig stil staan en in P voordat je hem weer mag gebruiken. Dode hoek detectie zit in de Kia in je buitenspiegels. Er gaat een lampje branden als er iets in je dode hoek zit. Dat is veel handiger dan bij Tesla. Daar staat het als een rood lijntje op je scherm. Je moet dus eerst naar links in je spiegel kijken, en vervolgens naar rechts om te zien of er niets in je dode hoek zit. Ik merk dat ik dan liever ouderwets even over m’n schouder kijk. Ik mis op de Tesla toch wel de adaptive regeneration. In de Kia past de regeneratie zich aan aan de verkeersomstandigheden. Dus als je het gas loslaat terwijl er niks voor je zit rolt hij rustig uit, terwijl hij vollle regen gebruikt als er voor je een auto remt. Verder heeft de Kia cross traffic warning. Als je achteruit uit een parkeerplaats rijdt kijkt hij naar verkeer dat van links of rechts komt en geeft een waarschuwing. Handig, maar geen heel groot gemis in de Tesla. Zowel de Tesla als de Niro hebben lane departure warning/asssistant. In de Niro zet je die op wegen zonder middenstreep al snel uit, maar hij doet over het algemeen wat ie moet doen. In de Tesla maakt hij echt een afgrijselijk geluid. Alsof je op een duif stapt. Bovendien gaat hij af en toe af zonder duidelijke reden. Bijvoorbeeld bij een baanwissel. Ik kan er nog niet helemaal de vinger op leggen of het iets is dat ik fout doe. Laden/range Ik ga voor de range even uit van de worst/best case schattingen van ev-database. Want die kloppen meestal aardig. Tesla SR+: 245/505km Niro: 265/565km Tesla LR AWD: 340/685km De Niro komt dus een stukje verder dan de prijsconcurrent, maar de duurdere Tesla is weer een stuk beter. Waar ze volgens mij weinig rekening mee hebben gehouden is dat de Tesla geen warmtepomp heeft maar een verwarmingselement. Als het goed koud is trekt die zo’n 4,3kW terwijl de ik de verwarming in de Niro noot meer dan een kilowat heb zien trekken. In de Tesla is dat overigens niet inzichtelijk. Je kan het huidige energieverbruik zien, maar voor zover ik weet is dat alleen het gebruik van de motoren, niet het gebruik voor klimaat en electronica zoals in de Niro is af te lezen. Wat laden betreft wint de Tesla het op alle fronten. Even 10 minuten bijladen met 140kW bij een supercharger is echt heel fijn. De SR+ is overigens beperkt tot 100kW, dus daar is het verschil kleiner (Niro max 80kW, max 77 gezien). Superchargers zijn erg fijn. Enige nadeel is dat ze vaak bij een hotel zitten waar je niet makkelijk een broodje ofzo kan kopen. Daarom zal ik toch ook bij Fastned/Ionity gaan stoppen. Grootste nadeel van de Niro is de 1 fase lader. Die maakt opladen op bestemming vrijwel nutteloos, en je moet grappen uithalen zoals loadbalancing of een transformator om thuis redelijke laadsnelheden te krijgen. Privacy De app van de Kia is zo beperkt dat ik die niet eens heb geactiveert. Daardoor wordt van de Kia helemaal niets vastgelegd bij anderen (nagevraagd bij Kia). Bij de Tesla kan dat niet. Tesla zelf kan ten alle tijden bij je auto, zien wat je doet, etc. Bovendien ondersteund de Tesla geen TMC (verkeersinformatie via de radio). Om verkeersinformatie te gebruiken moet je toestaan dat Tesla en partners (google vermoedelijk) je locatie kennen. Tesla beloofd weliswaar dat die gegevens anoniem zijn, maar dat kan vrijwel niet bij locatiegegevens. De auto die elke avond op mijn adres geparkeerd staat is vrij eenvoudig terug te leiden naar mij ook al wordt dat niet direct met google gedeeld. Navigatie, stereo Heel simpel: de Tesla wint op alles. De stereo in de Niro is abosluut niet slecht maar die in de Tesla is van een andere orde. Ook de navigatie is slim, doordacht en voegt bijvoorbeeld supercharger stops aan je reis toe. Om naar huis te navigeren hoef je alleen naar beneden te swipen, en je kan met google gewoon je bestemming opzoeken. Aan het scherm in het midden was ik in een half uur gewend. Enige moment dat ik er problemen mee heb is als ik moe ben en s’nachts rijd. Ik heb een bril voor veraf zien en het kost me dan soms even om te focussen op de kleine lettertjes in het scherm. Tot zover deel 1. Ik ga nog wel een stukje tikken over kwaliteit, service, interieur etc.
    8 points
  25. En klaar is-ie. Dank je Oscar, keurig werk!
    8 points
  26. gister naar Noord-Frankrijk en weer terug gereden, op één lading! Heb dit keer echt als een oude dame gereden, gewoon om te kijken of ik het zou redden. Dus cruisecontrol aan en achter vrachtwagens blijven plakken. Uiteindelijk 372 km gereden en nog 113 km rijbereik over, met een gemiddeld verbruik van 13,4 kWh/100 km. (ca. 15 graden, weinig wind) Het zal niet in het Guinness book of Records komen, maar met bijna alleen maar snelweg kilometers en zonder file, vind ik dit toch een behoorlijk net verbruik! Wat heb ik hiervan geleerd? * volgende keer gewoon normaal doorrijden, dan haal ik het ook makkelijk. * ik kan gewoon naar f*cking Frankrijk en weer terug met m'n elektrische auto, zonder bij te laden!
    8 points
  27. Hallo allen, Zojuist bij de dealer geweest. De update voor de CC is gisteren net vrij gegeven. Ik heb hem onder de 100km getest en daar lijkt hij nu geen gas meer te geven maar stabiel te blijven op huidige snelheid. Morgen test ik hem boven de 100km. Wie weet is het probleem dus opgelost~! Jammer dat ze zo geheimzinnig doen. Dit hadden ze beter transparant kunnen aanvliegen. Mvg, Kenny
    8 points
  28. Ik heb net 9 dagen door Duitsland gereden, 1500 km en ben een zeer tevreden Niro rijder, de auto bevalt erg goed, blij verrast was ik dat de auto tijdens het rijden op de Cruise Control zelf bedacht dat dat stuk autobaan uitstekend elektrische gereden kon worden, je merkte dat alleen maar doordat op het dashboard het verbruik naar 0 ging en de letters EV oplichten. De overgang naar benzine of elektrische gaat onmerkbaar. Ik zit met mijn 1.83 m en 120 kilo uitstekend in de auto en kan een goede stuurpositie vinden. De auto rijd ook erg comfortabel en ook bij lange stukken relaxt. De automaat doet zijn werk uitstekend, maar ik ben dan ook de robot bak uit de Citröen gewend, en die heeft een dipje tussen de 1e en 2e versnelling, maar daar heeft de Niro geen last van, je merkt helemaal niets van het schakelen. De navigatie doet het op het scherm uitstekend, maar de gesproken aanwijzing zit soms behoorlijk verkeerd, en volgt dan het scherm niet, het scherm heeft tot nu toe altijd gelijk. Het verbruik is laag, de folder klopt niet maar dat weet iedereen, maar toch zit ik met 1600 km al boven de 1 : 20 en dat is voor een nieuwe auto in de kou ( het was onder 0 in Duitsland ) goed te noemen en belooft wat voor de toekomst. Ik heb bij aflevering gelijk Michelin Cross Climat banden laten monteren en die zijn goed bevallen ze zijn stil en ook het meer verbruik ten opzichte van de standaard Michelin energy saver banden valt volgens mij mee, ik heb geen sneeuw , ijs of regen meegemaakt, dus hoe ze dan presteren weet ik niet. Waar ik ook erg blij mee ben zijn de verwarmde stoelen en zeker het verwarmde stuur, dat heb ik toch een paar keer gebruikt, ze zijn erg snel warm en dat is heerlijk als je in een ijskoude auto stapt, alleen dit is de meerprijs voor de Bussines line al waard, heb ik het nog niet over de adaptieve CC dat erg fijn werkt, je kan het afstellen op afstand en hoe abrupt het werkt dus dat moet je even uitvogelen. Het intelligente remsysteem heb ik nog niet uitgeprobeerd, ik kan niemand vinden die tussen twee auto's de weg op wil lopen maar dat zal ook wel goed zijn. Lane warning werkt, het is even wennen maar het stuurt zeker in flauwe mochten mee, en dat is wel grappig. Al met al ben ik erg blij met de auto, hij kost een berg geld maar is het in mijn ogen zeker waard, jammer dat de wegenbelasting in januari gelijk zo'n klap omhoog gaat, maar ja dat was toen ik hem kocht al bekend en ik heb hem er toch niet voor laten staan. Ik laat het hier maar even bij anders wordt het zo'n lang verhaal en leest niemand het.
    8 points
  29. Hallo forum leden, Hierbij bied ik mijn dienst (uit de hand gelopen hobby) aan om jouw wagen in top conditie terug te brengen toen hij voor de eerste keer uit de showroom rolde. Dit is geen gewone carwash service maar een echte detail waar ik jouw auto tot in de kleine puntjes kan verzorgen naar jou wensen. Ik gebruik hierbij de volgende stappen. -Je auto wassen op de goede manier -Je auto kleien om de vervuiling die in de poriën van het lak zitten te verwijderen. -Complete auto polijsten doormiddel van een machine om zo een kras/swirl vrije resultaat te bieden. Opties -Velgen detail -Lakbescherming wax of sealant +trim -Motor detail -interieur detail Voor prijzen/vragen kun je mij het beste een PM sturen. M.v.g. Kris88
    8 points
  30. WTF denk je eerst. Dan land je weer en denkt; Tja VANZELF….. Die van mij is OOK rood en OOK Italiaans. Ik sta hier achter een collega ahw.. Wel een gekke ervaring om vanwege sound met open ramen de wasstraat in te rijden, haha ! Kan morgen wel drogen; bij de Pimpmasters schijnt tenslotte altijd de zon Bij het gratis zuigen heb ik hem/haar niet meer gezien, vreemd. Jijbuis filmpjes staan te laden.. Zullen wat schokkerig zijn vanwege emotie, haha ! Have Fun !
    8 points
  31. Egorissen, kaarten kan je updaten bij je dealer helemaal legaal. En daarna doorrijden voor een bril, forum staat vol met nuttige tips. Meneer Derrek met u heb ik medelijden, verkoop je Kia en koop een auto zonder navagatie. Hoezo geen nuttige tips. Ps sorry mede leden dit is niet mijn gewoonte maar genoeg is genoeg. Geniet van je Kia en staar je niet blind op bijzaken. (Nuttige tip ). Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    8 points
  32. mochten jullie al over de schrik van vorig jaar zijn, en het lukt me weer om af te vallen zou ik ook zomaar aanwezig kunnen zijn
    8 points
  33. Bij deze wil ik even gebruik maken van de gelegenheid om alle clubleden en aanhang een gezellige kerst en veilig oud & nieuw toe te wensen. De moderators wou ik ook even bedanken voor het aanhoren van m'n oeverloze gezeik af en toe en het gezellig en aangenaam houden van deze site. Het kost tenslotte toch tijd en moeite, wat dan ook erg gewaardeerd wordt door de rest van de leden. Nogmaals; ik wens jullie een gezellige kerst toe en een vooral veilig uiteinde!!
    8 points
  34. Bert&Bert gaan on the road. Fraaie zware delegatie van het forum ! We kijken uit naar het verslag. (EN WAT EEN MOOIE AUTO !!)
    8 points
  35. Geweldig! 4 juni 2014, mail in de box........... uitnodiging (via het KIA-forum) voor een testrit. Ik mag met Jack_z een testrit maken in de Kia Sportage 2.0 CRDi AWD diesel HP 2014 (G-label) Al snel is er een datum, 25 juni is de dag dat we de 184 PK los mogen gooien. Over het uiterlijk van deze Sportage ga ik jullie niet bijpraten, de andere grill en verlichting kennen jullie al. Met onze testrit gaat het meer om de inhoud van deze (niet milieuvriendelijke) turbo diesel. Het is maandag 23 juni en Jack-z blijkt ziek te zijn, wat nu? Gelukkig is er snel een vervanger, in de persoon van de "Pimpmaster" him self! Het is 10:20 uur in Breukelen en net op het moment dat we binnen willen stappen komt Bigwade de poort binnen rijden. Nog even wachten en dan gaan we op zoek naar onze contactpersoon van het "KIA Experience Center" Hijzelf is er dan niet maar we worden snel geholpen door een collega die wel even de Sportage moest zoeken tussen alle andere auto's. Na een korte uitleg en grondige inspectie van de SUV op uitwendige schade, kunnen we instappen en op weg naar onze eerste bestemming. We beginnen met een route van hoofdzakelijk autosnelweg: via de A2 richting het zuiden. Eelko zit achter het stuur opdat ik de eerste aantekeningen kan maken. Wat gaat die 2.0 TD snel van zijn plek........ in combinatie met een automatische versnellingsbak brengen de paardenkrachten ons zeer rap naar de toegestane snelheid. Eelko heeft al snel de Cruise Control er op en wat hierbij opvalt is de stilte! Daar hebben de ingenieurs hun best gedaan. Wat een verschil met mijn SP3 1.6 GDi. We hebben al snel het panoramadak dicht gedaan want die geeft wel veel herrie die proberen we op een andere snelheid nog maar eens uit. Ter hoogte van knooppunt Everdingen vervolgen we de autosnelweg via de A27 in westelijke richting en mag het gas het nog verder op (120km) Het is verbluffend zo snel als dat gaat, wel schakelt de automatische transmissie even een versnelling terug. Ik zit stiekem in de rechter buitenspiegel te kijken en ontdekt tot mijn verbazing geen zwarte walm of enig rooksignaal. Wel wordt er een rammeltje geconstateerd die later in dit verhaal wordt opgelost. We komen na het laatste stukje via een mooie binnendoor route aan op onze eerste bestemming: Kinderdijk. Het is er druk dus er staan parkeerwachters waaraan we vragen of we toch even een foto mogen schieten en dan weer weg. Dat mag, dus zoeken we een mooie locatie met een sfeervolle achtergrond. De Sportage wordt op verschillende manieren geparkeerd. En ondertussen vind het hoofd van de parkeerwachters het niet zo leuk dat er allemaal foto's worden genomen en moet ik, Eelko me melden. En mijn naam en adres achter laten om later aan een crimineel onderzoek te kunnen onderwerpen ??? Dus snel weer weg en proberen we de aanwezige Navigatie te programmeren naar de volgende locatie wat niet ineens wil lukken. Eelko neemt de handleiding onder de loep en snel zijn we achter de volgorde van intoetsen. We vervolgen onze weg naar het begin van een mooie route door de Alblasserwaard, die start in Alblasserdam. Nog even uitzoeken/instellen hoe je de snelweg kan vermijden en eigenlijk probleemloos rijden we heerlijk binnendoor naar Hardinxveld-Giessendam. Met het instellen van een vervolg route krijg je 3 alternatieven aangeboden. Nabij een oude en "in verval" zijnde molen stoppen we even voor de nodige foto's van onderweg. Eigenlijk staan we in een stuk weiland waar we achteraf niet hadden mogen komen! Zo zegt het bord "verboden toegang" die we naar links kijkend rechts voorbij reden. Ook moesten we even de AWD in het half hoge gras en mul zand proberen. De Sportage in deze uitvoering snijd als een "mes door boter", die wil vooruit zeg! Onderweg valt ons op dat er veel ooievaars te spotten zijn en tevens zijn er de nodige fietsers op pad, dus zitten we op de juiste route. Het is al na 12:00 uur dus de inwendige mens begint met protesteren. Na de oude molen treffen we een gezellig restaurant "De kat in de wilg" en onze honger is snel gestild met een lekkere uitsmijter en het nodige drinken. We vervolgen onze weg over de smalle weggetjes met veel bochten echter de Sportage weet zijn koers te houden middels de AWD. Het wegennet wordt afgewisseld door B-wegen en provinciale wegen, waar dan even het pedaal onderin gaat. Houdende aan de juiste snelheid zijn we snel gearriveerd in Hoornaar. Hier stoppen we nog even om de navigatie verder te programmeren zodat het wel naar wens gaat, waarbij we willen opmerken dat de Navigatie zeer snel zijn weg vindt/geladen is met het volgende deel van de route. Ondertussen kwamen we er achter (door onze medepassagier Monique) dat het achterste binnenscherm van het panoramadak steeds automatisch dicht schoof......... dan heb je een hemels mooi dak in de auto en heb je wasknijpers nodig om die open te houden? Gelukkig werd ook dit weer opgelost door het scherm goed 'in de klik' te drukken en de rest van de route is dat zo gebleven. Geweldig is de hoeveelheid licht die je daardoor meer in de SUV hebt. Eenmaal in Arkel vonden we het tijd voor een grondige inspectie onder de motorkap. Die toeter is nog steeds een drama.....! Hier bleek na een zorgvuldig onderzoek van onze technisch specialist: Eelko, dat de kap van de zekeringenbak los zat. Dat hebben we even hersteld en keken vervolgens verder naar de geweldig mooie afwerking van deze door een echte turbo aangedreven motor, CRDi wat staat voor Common Rail Direct Injection met 184 PK. Helaas konden de heren bij Kia ons niet echt van specificaties voorzien dus hebben we even een mooi plaatje van de motor geschoten met en zonder engine cover (daar had ik tenslotte geen gereedschap voor nodig) En zo ziet het er dan onder de cover uit: Ook daar is alles prima afgewerkt! Aangekomen op een gedeelte van de "Linge-route" wordt het landschap sterk afgewisseld door dieper gelegen stukken land en dorpjes en zijn daar ook de nodige dijkjes om het water uit de rivieren en polders aan de juiste kant te houden. Goed moment voor het uittesten van de DBC = Downhill Brake Control. Wanneer u van een steile helling rijdt, zorgt DBC automatisch voor een gestage kruipsnelheid van 3 km/uur, zonder dat u op het gaspedaal of op de rem hoeft te trappen. Zo ook bezit deze Sportage de HAC = Hill start Assist Control. Zonder problemen wegrijden op een (steile) helling: de rem wordt 2 seconden lang bediend, totdat u gas geeft. Werkt perfect echter zal dit in dit vlakke land niet echt nodig zijn! Glasstad Leerdam rolt ook nog even onder onze wielen door, dwars door de binnenstad lijkt onze aanwezigheid niet eens op te vallen door het stil 'zoemen' van de motor! Daar waar het land rijk is aan water vind je al snel bunkers waarvan wij vonden dat dit een mooi afsluitend plaatje zou opleveren alvorens wij weer naar Breukelen moesten. 16:00 uur weer terug zijn, was de afspraak en 2 minuten voor die tijd overhandigde we (met enige weemoed) de sleutel van de Sportage aan de contactpersoon die er nu wel was. Met hem: Rick, evalueerde we de Sportage nog even onder het genot van een lekkere koffie en 2 thee (met luxe koekjes) Daarbij kreeg Eelko nog een informatie boekje en prijslijst van de Sportage overhandigt. Voldaan en geladen met de ervaringen van een Turbo Diesel stapten we in onze eigen Sportage/Rio. Terug kijkend op een zeer leuke en geslaagde dag en daarmee in de gelegenheid zijn geweest om een dergelijke testrit te maken. Zeker voor herhaling vatbaar: Danken wij het KIA-forum en "KIA Experience Center" voor deze geweldige ervaring. En hadden we tenminste de juiste lakkleur! Zwart Met vriendelijke groet, Monique, Eelko en Wim. Specificaties: Kia Sportage 2.0 CRDi AWD HP 2014 136 kW (184 PK@4000) 392 Nm@1800-2500 6 traps automaat Bijna € 55.000,00 Foto Album: http://www.mijnalbum.nl/Album=LGLY6B6S
    8 points
  36. bij deze een paar fotos van de werkzaam heden die we hebben verricht op zaterdag het was een beste lijst dus geen tijd om overal fotos van te nemen maar als eerste is er xenon ingebouwd en omdat de koplampen er toch al uit was hebben we meteen die cavia vervangen voor een grote mensen toeter uiteraard de bedrading keurig netjes ingepakt en weggewerkt zo als dat iedereen nu wel van me gewend is vervolgens was de achteruit rij camera aan de beurt dus eerst even het halve interieur er uit af en toe kreeg ik hulp van onze bedrijfs mascote ook hebben we nog een extra cigarette aansteker tegen de achterzijde van de arm steun gemaakt
    8 points
  37. Voor mijn dochters heb ik particulier dit voertuig aangeschaft. Een 2006 versie KIA Picanto met 11222 km op de teller en splinternieuwe banden omdat de oude droogte scheuren hadden van het stilstaan.... Leuk wagentje, was van een 81 jarige die haar rijbewijs niet meer verlengd kreeg. Dat het wagentje een tijd stilgestaan had was goed te merken; remmen werkten al als je er alleen maar naar keek (roest op rem trommels en -schijven?). Verder reed hij soepel. Picantootje had ook een ander probleempje. Kwamen we achter toen iemand voor een verkeerslicht stond te snurken en het licht op groen ging en we een bescheiden geluidsignaaltje wilde geven om de bestuurder te wekken. Bonken op het stuurwiel hielp niet. Picachu (ja zo heet ie inmiddels) zweeg. Zag al weer visioenen van een open gesleutelde stuurkolom op zoek naar defecte sleepringen of een of ander vage breuk in een kabelboom. Gisteravond onder het motorkapje gekeken; zekeringetje van de claxon was heel, het claxonrelais werkte (klikken) en achter de grill poogde een metalen toetertje zo waar geluid te maken. Meer dan een stom 'ngn, ngn' kwam er niet uit. Kennelijk was het membraan vastgeroest. Geen nood. Ik had nog twee mooie toetertjes liggen voor een Ford Transit. Even wat gefreubel met connectortjes en wat draad en nu kan Picachu weer praten; zij het met een zeer diepe stem. Geluid van de toeter is namelijk groter dan het imago van het karretje. Ook weer gefixt
    8 points
  38. Morgen ga ik me hondje ophalen Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
    8 points
  39. Die cam in de koelkast is zo gek nog niet. Ik werd vannacht wakker van een enorme bak lawaai. Ik ging m'n bed uit en op onderzoek uit. Na enig speuren bleek het muziek te zijn en die kwam uit de keuken. Ik deed de koelkast open en wat denk je: was het de blue band!
    8 points
  40. Eind januari komt onze kleine baby <3 daar kijken wij naar uit! Voor de rest, afstuderen eindelijk en officieel 1e graads bevoegd docent zijn. Daarnaast, verder afvallen (ik heb er nu in totaal 35 kilo af), nog 10 te gaan. Tja, dat was het wel..
    8 points
  41. ik zeg jij bent goed bezig eerst alles mooi schilderen daarna nog even alles versieren ik heb zo als je gezien hebt de boom dit jaar maar weer opgehangen niet zo mooi alles versiert als jij maar het is tenminste iets
    8 points
  42. zo het was weer een flinke klus dag vandaag hebben we onderhoud uitgevoerd met allemaal orginele onderdelen ook hebben we meteen een Cold Air Intake Injection Induction Kit System gemonteerd en omdat we zo lekker bezig waren ook meteen even de nieuwe winterbanden gemonteerd en dan klinkt het filter zo en zo klinkt het onder het rijden
    8 points
  43. Tuning day Gingelom 1 (belgië) 29-09-2013 we zijn met 3 auto's van het forum in de prijzen gevallen van de 88 inschrijvingen
    8 points
  44. Klussen met de nieuwe pet gaat prima! Goede kwaliteit en 7 jaar garantie Geronimo-Kia
    8 points
  45. En dan natuurlijk deze nog: Onze Kia-Ninja's Met deze temperaturen kunnen jullie leker blijven zweten!
    8 points
  46. heren/forumleden, afgelopen week nieuwe striping op mijn auto geplakt. weer eens wat anders. nu nog een spoiler scoren. groeten marc
    8 points
  47. Hallo Bigwade... geef de schuld aan de vervelende zon! Wat duurt het ontzettend lang voordat het donker wordt! Was het toch maar weer winter... hahahah lol Maar nogmaals bedankt Theo en Eelco voor een top werk die jullie gedaan hebben bij mijn Rio. Mijn dank is groot en ik heb alleen maar respect voor jullie kunst. Vandaag, samen met de Pimpmasters de volgende in mijn Rio ingebouwd: nieuw navigatie programma + nieuwste kaarten brillenhouder spiegel in/uitklap module last but not least, de Kia projectors bij alle 4 deuren ala Batman
    8 points
  48. Als ik dit als "Buitenstaander" bekijk, zie ik het volgende: KCG heeft het m.i. netjes proberen op te lossen, hen valt dan (zoals ik het zie) niets te verwijten op welk gebied dan ook (meningen/discussiepunten zullen altijd verschillen). Zoals vaker aangegeven heeft iedereen het beste met iedereen voor, maar net even anders, gewaagd of juist minder gewaagd. KMNL komt nu met die bonnen op de proppen. Ten eerste zou ik hier zelf geen genoegen meenemen. Hoe je het ook went of keert, je hebt een auto ontvangen zonder opties die in de brochure staan. Ten tweede vind ik het wel lef hebben van Kia om die bonnen en brieven te versturen zonder enige goedkeuring van de klant. Ze sturen het op en gaan er van uit dat deze bonnen positief in ontvangst genomen worden. In plaats daarvan had dit ook via de dealer kunnen lopen in overleg! Nu moet je weer zelf gaan bellen om aan te geven het niet eens te zijn met deze regeling.... Ik snap dat deze oplossing voor Kia de meest makkelijke is, maar zelf vind het op bepaalde punten niet helemaal kloppen.
    8 points
This leaderboard is set to Amsterdam/GMT+02:00


×
×
  • Create New...