Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/26/2023 in all areas

  1. De dealer zegt..... Vaak pure bluf. Maar bluf dan zelf beter en sterker. De dealers "lullen" vaak maar wat (bijvoorbeeld ook over "coulance" terwijl ze gewoon verplicht zijn. Vraag hem bijvoorbeeld waar dat beschreven staat. Of anders of hij het zwart-op-wit op papier zet. Geef dan meteen aan dat je het gaat voorleggen bij de ANWB of de Consumentenbond. Wedden dat hij dan zijn keutel intrekt!
    3 points
  2. De auto heeft een paar dagen bij de KIA dealer gestaan en ze hebben uiteindelijk het probleem gevonden. Het heeft te maken met de OBC(On Board Charger) bij snelladen wordt de auto direct via gelijkstroom geladen en is de OBC niet nodig. Bij een normale lader wordt wisselstroom omgezet naar gelijkstroom via de OBC. Deze is dus stuk, waardoor dit fout ging. Er is nu een nieuwe besteld en hopelijk zal dit het probleem verhelpen
    2 points
  3. Als je op de 12 V accu meet gaat die bij ingeschakelde motor naar tussen 14 en 15 volt, hoe het ook werkt, er gaat voldoende stroom naar de 12 V accu om de rest van de elektronica 'bij te houden'. Er is (voor mij) geen goede reden te bedenken om de 12 V accu "af te koppelen" tijdens het rijden, dus waarom zouden de ontwerpers zoiets extra ingewikkeld maken??
    2 points
  4. Denk niet dat er een rechter in Nederland te vinden is die beoordeeld dat je voor het vervangen van een accu een soort van HBO opleiding moet hebben. Dat is echt een klusje voor de hobbyist. We hebben het hier immers niet over een grote reparatie aan de motor. Daarbij is de bewijslast dat een probleem komt door het vervangen van de accu en daarmee de garantie zou vervallen aan de verkoper/dealer. Het is dus ook niet zo dat de verkoper/dealer zomaar de gehele garantie op de auto mag laten vervallen als je zelf een accu vervangt.
    2 points
  5. Wat een onzin. Pure manipulatie en bangmakerij van de dealer. Daar is geen enkele juridische grond voor te vinden. Integendeel. Net zoals de wettelijke garantie niet vervalt als een andere garage dan een dealer de auto onderhoudt mits vakkundig met goede onderdelen. Alleen als (het verwisselen van) de accu zelf de reden zou zijn voor een probleem waarvoor de bewijslast dan ook nog bij de verkoper (dealer) ligt, dan hebben ze een punt en alleen voor die specifieke storing. Garantie is een wettelijk recht, geen vrijblijvende "coulance" van de dealer/verkoper of zo en om de garantie op de hele auto te lagen vervallen snijdt dan ook geen hout.
    2 points
  6. Zo, de eerste 250 km er 'al' opzitten in de nieuwe Niro EV. Bij deze mijn eerste indrukken: - punten 5 maanden levertijd werden er 10 (nooit proactief gemeld); niet geleverd in de kleur die ik zelf uitgekozen heb (Steel Grey is niet lelijk) Op dag 2 schoot de nieuwe auto in Zombie Mode en werd een soort veredelde baksteen. Kwam voor mij als verrassing maar bleek een al 4 maanden oud probleem (waar KIa 'alles' aan doet) waar ik niet voor gewaarschuwd was (te voorkomen door niet vooraf voor te verwarmen) De een of ander gogeme Kia medewerker heeft de zoekfunctie in de PDF uitgezet........ (klantvriendelijkheid??) Knopjes op stuur zijn van links naar rechts verhuisd (en andersom); superlastig omdat je gewent bent de ACC rechts te hebben Verbruik lijkt veel hoger (ik hoop nieuwigheid); ik haalde gemiddeld 13 kW/100 km; nu 15!! Er is geen fatsoenlijke plek meer om een telefoon op te hangen (de Brodit oplossing is ronduit waardeloos); voorlopig rommelig los snoertje. Ik hoop dat hier nog iets voor komt + punten Besteld nog voor mei 2022; gelukkig dus nog vaste prijs, ik wacht op de SEPP Smoelt veel modernerner; de e-Niro ernaast lijkt echt ouderwets Stiller Soepeler (vooral te merken bij verkeersdrempels) Rijdt allemaal net wat verfijnder en rustiger dan de e-Niro Open dak! Frunk Bagageruimte lijkt echt groter App met veel meer mogelijkheden HUD (ipv HK); echt een (onverwacht) goede toevoeging; zou ik weer voor kiezen (is nu (gelukkig) 'opgedrongen'); audio systeem is ook prima ? In de e-Niro had je een soort van score menu waarin je kunt zien hoeveel % ECO je hebt gereden (nog niet gevonden in de EV; alleen in de App) In de e-Niro had kon je live aflezen hoeveel energie naar de verwarming en elektrische verbruikers gaat (nog niet gevonden in de EV; wel in de App) Ik mis de knopjes; alles werkt nu via twee wisselende (nog onwennige) touchscreens Nog steeds geen draadloos Carplay? Ik heb het nog niet gevonden. Instellingen voor stuurassistentie nog niet gevonden; je moet de stuurassistent iedere keer zelf aanzetten (zit vast wel ergens een verstopt vinkje); ook de mate van ondersteuning kan je niet veranderen (of toch?)
    1 point
  7. Vooral het lange wachten is inderdaad niet leuk maar komt uiteindelijk goed en dan denken we er niet meer aan maar gaat heel veel van onze tijd naar het nog eens en... nog eens... doorlezen van 'alle' mogelijkheden dat op de Sportage beschikbaar is. Duimen dat je deze maand een positief telefoontje mag ontvangen.
    1 point
  8. "Dank voor je reactie en openheid. Mag ik vragen wat je nu hebt gekocht en rijdt?" We hebben een Tesla gekocht.
    1 point
  9. Zonet getest maar nada.... ik vermoed dat het voor mijn of ons model / EU versie 'niet van toepassing' is. Mogelijks wel voor de US en Aziatische versie. In de procedure spreekt men over 'beweging van de spiegel... L/R.... Center....' Center is niet het geval want ik kan de switch enkel naar links of rechts duwen. Eigenlijk 2 echte standen. Bij mijn vorige was er wel een midden maw switch met drie standen. Had leuk geweest had deze er ook geweest maar geen erg eigenlijk met al die camera's zoals Smollie terecht opmerkte.
    1 point
  10. Hebbe gij een digitale versie ofzo?
    1 point
  11. Mogelijk heb je last van 'cupping' op je achterwielen. Veeg/aai eens over het profiel van die banden, wanneer je een beetje 'zaagtanden' voelt, is dat je probleem en kan het wellicht opgelost worden door de auto opnieuw en goed uit te laten lijnen. Misschien ook even checken of de banden een 'verplichte draairichting' hebben en dan of ze ook in de juiste richting draaien. (Dat kan weleens mis gaan bij een zomer/winter-bandenwissel)
    1 point
  12. 8 december was er nog geen chassisnummer bekend, week later een afpraak kunnen maken voor 3 januari. Binnen een maand dus.
    1 point
  13. nee kantelen is niet mogelijk. maar er is een Beel betere optie je kan zelf je camera beeld kiezen en dus ook eentje die bij het voor en achteruit rijden je linker en rechter band naast elkaar zet en daar weer naast een bovenaanzicht van je auto. zo kan je heeeeeeeeeeeeeel precies de afstand tot de stoeprand zien. daarnaast mocht je de stoeprand wel raken, zolang je dat heel zachtjes doet is dat geen probleem.... je velg ligt namelijk iets naar achter ten opzichte van de band.
    1 point
  14. Nog 3 keer slapen zeggen we dan... Geniet er van zowel van de spannende dagen vooraleer af te halen en van alle momenten daarna en die zullen er heel zeker zijn Smollie! Ben naar het Brussels autosalon geweest en mijn eravring was dat ik identiek dezelfde wagen zou kopen als deze Sportage 5 terwijl ik met Kia totaal geen ervaring had. Op naar woensdag...
    1 point
  15. Betekent ‘workaround‘ niet ‘een andere manier’? Dat houdt dus in dat je niet met je app gaat voorverwarmen. Dat bedoelde ik in elk geval.
    1 point
  16. Hoezo bijzonder? Dat is toch gewoon met jou overlegd? De fabriek kan niet precies leveren wat jij wilt en de dealer vraagt je wat je wilt. Doorgaan met alternatieve specs of annuleren. Jij kiest voor doorgaan. Das toch een iets andere nuance dan hoe jij het hierboven beschrijft.
    1 point
  17. Vraag me niet hoe dit kan, maar alles lijkt weer normaal te functioneren. Vanmiddag even weggeweest met de auto, bij vertrek deed het probleem zich nog voor, bij thuiskomst was alles weer in orde en moest ik de deur weer gewoon met het knopje sluiten. Wat de oorzaak geweest kan zijn weet ik niet, vocht of mechanisch en misschien te vroeg om nu al te gaan juichen maar voorlopig doet hij het weer en scheelt het me weer een rit naar de garage. In ieder geval bedankt voor je reactie's!
    1 point
  18. Dat laatste moet je dan ook doen in plaats van voorverwarmen.
    1 point
  19. Twee workarounds: 1. Je zorgt dat je dat voorverwarmen op tijd stopt. Als die dat voorverwarmprogramma gewoon helemaal af kan maken is er nix aan de hand. 2. Stap in de auto, zet ‘m aan en stap weer uit. Nu verwarmt je auto ook en kun je any moment ermee wegrijden. Simple comme bonjour.
    1 point
  20. Nog niet meegemaakt maar het klinkt wel plausibel dat het niet werkt met slecht zicht toch. Ik ga er dan gemakshalve van uit dat de LFA en LKAS beide met een optische sensor(camera) werken en die ziet net als jij te weinig in dichte mist, dan vind ik het wel verklaarbaar. Systemen die met radar werken hebben uiteraard geen last van de mist maar die kunnen dan weer door zware regen of sneeuw gehinderd worden,
    1 point
  21. Spannend Smollie nog een paar dagen wachten. Alvast heel veel rijplezier en uiteraard vind ik dat je de beste kleur hebt gekozen
    1 point
  22. Bedankt voor de info. Dan moet hij al een heel eind in Nederland zijn inderdaad. Helaas heeft de dealer alleen maar gezegd 1e week februari bij de dealer en verder geen informatie. Ik ga er maar van uit dat het goed komt. (ik weet het, luxe problemen, maar ik ben ongeduldig ) Ik heb een Kia Sportage PHEV DynamicLine in de kleur zwart besteld. (via Athlon, lease auto vanuit mijn werk).
    1 point
  23. Dank je dat had ik nog niet gevonden, ga ik zeker meenemen naar de garage
    1 point
  24. Beste KIA, Ik heb 'voor de grap' een paar willekeurige dealers eens gevraagd of ze klanten, die een Niro EV afgeleverd krijgen, nog iets bijzonders meegegeven. Uiteraard een beetje geholpen door te vragen naar het gebruik van de App en daarna met name de functie voorverwarmen. Resultaat: niet alle dealers zijn voldoende op de hoogte met dit 'Zombie' probleem. Een enorme kans op verbetering voor KIA. Zolang de correctie (reparatie van de software) er niet is (laat staan een corrigerende maatregel (hoe voorkom je dit soort blunders helemaal) is het minste wat KIA zou moeten doen de dealers nadrukkelijk instrueren klanten goed te informeren. Via de mail krijg je een keurig 'het spijt ons' mailtje en 'we doen er alles aan om het op te lossen' (al ruim 3 maanden??) bericht. Ik ben er niet van overtuigd dat KIA inziet dat er laaghangend fruit is wat ze vanmiddag nog kunnen plukken (als de wil er is). Eric Sorry; ik werk de laatste 30 jaar in de kwaliteitszorg en heb geleerd dat communicatie en het adequaat oplossen van probemen (signalen uit de markt) best wel belangrijk zijn. Ik wil KIA met alle plezier eens een '4-O' training geven.
    1 point
  25. Dat denk ik toch wel Hippe. Die van mij is ouder en heeft het ook.
    1 point
  26. Het verbaast me niet dat het doormeten van de accu hier geen storing aangeeft. De accu doet het normaal goed is dan plotseling “dood”. Er gebeurt blijkbaar iets in deze accu’s waardoor het aantal kWh vermogen dat erin is opgeslagen plotseling weggelekt zou zijn. Dat is nogal wat. Als dat niet in “arbeid” weglekt dan moet het in warmte zijn, maar waar dan? Dat moet ergens blijven en dat zou je ergens op moeten merken. Mogelijk is dat vermogen wel in de accu, maar komt het er niet uit. Ik zou gaan “changenieren” en voor die 70 Euri’s en een Varta inzetten met heet risico dat dit het toch niet is. Maar gezien de ervaring van anderen ook een redelijke kans dat dit wel het probleem oplost.
    1 point
  27. Helaas geen enkele zekeringkast tweede hands. Ik een nieuwe moeten bestellen is duur maar het werkt nu wel weer. Ik ga dit weekend de oude zekeringkast uit elkaar halen. Als ik iets ontdek zal ik dat hier melden.
    1 point
  28. @Fietsp Zelf heb ik het niet meegemaakt, zo’n defect slot van de achterklep, dus wat je dan precies ervaart weet ik helaas niet. Misschien dat iemand met die ervaring het hier kan melden? Je kunt het hoogstens je garage vragen, maar aangezien Kwik Fit zegt dat je accu prima in orde is zou het daar toch niet in zoeken. Er moet ergens iets anders aan de hand zijn. Als het aan blijft houden zou ik in jouw geval aan de garage voorstellen dat ze de auto een weekje houden en dagelijks gebruiken. Als het euvel bij jou minstens eens per week voorkomt, dan zullen zij het ook ervaren en weten ze in elk geval dat het echt is.
    1 point
  29. Nou, de teneur is duidelijk. Ik ga voorlopig maar even niet updaten. Teveel dingen die mis gaan… If it ain’t broken, don’t fix it!
    1 point
  30. Het heeft dan dik 10 maanden geduurd. Maar het is het wachten waard. Nu 400 km gereden, en gemiddeld 17 kwh met deze buitentemperaturen. Model DPL met HK. Snow White.
    1 point
  31. Tpms resetknop 5 seconden vasthouden tot het waarschuwingslampje in het dashboard gaat knipperen
    1 point
  32. Bij de VAG groep werkt het ook niet altijd![emoji23] Zie hier de test[emoji12] Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    0 points
  33. Hallo Ele, Gaat de dealer er ook wat aan doen. Mijn laadklep sluit ook niet goed (zie foto's) . Ik heb dit met mijn dealer besproken en hij was er niet bekend mee.
    0 points
  34. Zorg dat je met deze "lus" de negatieve pool van je startaccu even ontkoppelt, dan start je auto weer. En hoef je niet telkens de motorkap te openen om de - pool van je startaccu los te maken. Dan kun je de auto dus wel voorverwarmen. Het ziet er natuurlijk wel sneu uit dat je een kabel vanuit je motorkap naar je cabine hebt. Al 4 x stil gestaan omdat de opwarmmodus van de Kia Niro EV een bug heeft. Dit geeft de dealer toe, KIa Nederland ontkent het en verwijst voor problemen naar de lokale dealer, die weer verwijst naar Kia NL
    0 points
This leaderboard is set to Amsterdam/GMT+01:00
×
×
  • Create New...