Nirofan

Leden
  • Aantal bijdragen

    97
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    4

Waardering in de gemeenschap

69 Excellent

Over Nirofan

  • Rang
    Newbie

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Auto ('s)
    Kia Niro Executive Line Snow White
  1. Verbruik Niro

    Neems eens vaker de fiets!!
  2. Koplamp stikker voor links rijden (UK)

    Onlangs in Engeland geweest en op de boot zag ik koplamp stikkers in de shop liggen om verblinding tegenliggers te voorkomen. Hier had ik niet aan gedacht en een setje gekocht. Er zat net als voor andere merken een specifieke instructie voor de Niro bij. Vandaag zat ik in de handleiding te bladeren en kom ik dit tegen. Pag 4-102 Wisselen tussen links en rechts rijdend verkeer De dimlichtbundel is asymmetrisch. Als u naar een land gaat waar het verkeer links rijdt, kan dit asymmetrische deel tegemoetkomend verkeer verblinden. Om verblinding te voorkomen schrijft het ECE-Reglement verschillende technische oplossingen voor (bijv. een automatisch aanpassingssysteem, afplakken of de koplampen lager afstellen). Deze koplampen zijn zo ontworpen dat ze tegemoetkomend verkeer niet verblinden. Daarom hoeft u de koplampafstelling niet te veranderen als u in een land rijdt waar het verkeer aan de andere kant rijdt. Niet nodig dus.
  3. Vrijloopbegeleiding

    Volgens mij werkt deze functie nog niet.
  4. onregelmatig rijden Kia Niro

    De huidige (2018) modellen hebben volgens mij een extra knop op het dashboard om de start accu snel op de laden vanaf de hoofd accu.
  5. Wanneer verwacht je je nieuwe Niro?

    En welke type/merk trekhaak krijg je nu dan?
  6. ervaringen met ACC

    Je kan de ACC dus omschakelen naar CC en dat werkt super. Enig nadeeltje is dat je de ACC weer moet opzetten naar CC nadat de Niro uit is geweest. De instelling wordt helaas niet opgeslagen.
  7. ervaringen met ACC

    Mijn ervaring met ACC op snelwegen is minder positief. Ondanks ingesteld op kortste afstand mindert de Niro te vroeg in snelheid. Met name als het snelheidsverschil tussen voorligger groter is zoals bij naderen vrachtwagens. Door te vroeg (blijvend) afremmen wordt het snelheidsverschil met linkerbaan dan (te snel) te groot om nog gelijkmatig naar links tussen te voegen om in te halen. Op snelwegen gebruik ik vaak alleen de CC en schakel deze even handmatig uit wanneer ik niet op tijd links kan invoegen. Hierdoor heb ik meer controle om snelheid aan links baan aan te passen en op geschikt moment in te voegen. (de ACC instellen op CC doe je door de afstand instelling knop (linksonder op foto) enkel seconden vast te houden voordat je de snelheid vastzet). Op woon-werk route ligt op 1 mtr naast de weg een fietspad. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat de Niro in een flauwe bocht een fietser op het fietspad als een voorligger registreert en de Niro "zeer strek" afremt. Je schrikt dan behoorlijk. Daarom gebruik ik de CC voornamelijk op snelwegen.
  8. Irritant welkomstscherm

    Nee dit kan je niet uitzetten. Juridische indekking. Maar ach, ik start eerst de auto, doe mijn gordel aan, kijk links/rechts en in de spiegels en rij dan aan. Intussen is die melding weg.
  9. Oplaad nivo energiemeter Niro

    In het begin heb ik volgens mij ook meer op het verbruiksscherm gekeken dan op de weg. Je wil gewoon weten wanneer de verbranding of elektromotor zijn werk doet. Na vele kijksessies (en gelukkig geen ongelukken) denk je te snappen hoe dat werkt in bepaalde situaties. Nu kijk ik nooit meer ik geloof het wel. Soms kijk ik na een rit naar het verbruik. Dat zit bijna altijd rond 1 op 18/20 hangt en dan is het goed.
  10. achteruitrij camera

    Op foto weerkaatst de achteruitrijverlichting sterk op geparkeerde auto. Verder ziet het beeld er hetzelfde uit als op mijn beeldscherm in het donker.
  11. Montage afneembare trekhaak Niro

    Bedankt voor de tip. Zal dit eens voorleggen aan de dealer. Ik heb trouwens even moeten zoeken naar info over Mobis trekhaak. Voor de geïnteresseerden onder ons. Hier de link. Daar kan je overigens ook overige accessories voor de Niro vinden. http://www.mobisparts.eu/de_de/custom/mobis_accessories_db/carmodel_products.php?brand=K&carmodel=81&category=17
  12. Montage afneembare trekhaak Niro

    Ook in alweer 8 wkn geleden het probleem per mail gemeld. Kreeg bevestiging dat KIA in Sept met een oplossing zou komen. Afgelopen week maar eens bij dealer langs geweest. Kreeg de mededeling dat ze net een paar dagen geleden een KIA vertegenwoordiger op bezoek hadden gehad maar dat er nog geen oplossing was. Grappig dat er forumleden maanden geleden al een oplossing is geboden en recent het nieuwe hoekstuk. Ik kreeg wel het aanbod om de afneembare om te ruilen voor een vaste. Daar ga ik voor want weet zeker dat dit goed is en de "haak" blijft er bij mij toch altijd aan zitten. (Een vaste was bij aanschaf Niro vorig jaar Nov helaas niet beschikbaar)
  13. Navigatie met tomtom services en files

    Afgelopen week een nieuwe smartphone gekregen en wilde de KIA Hotspot App (Android) opnieuw installeren uit de Google app store. De app staat er wel maar bij installeren wordt de Kia service app geïnstalleerd!!. Vreemd genoeg kan ik er ook niets (meer) van vinden op de NL Kia site. Na wat zoeken kom ik op de Duitstalige KIA site (zie link) wel info tegen. Je kan daar de QR code scannen met je smartphone en kan dan de Hotspot app downloaden. Vreemd allemaal maar ik ben er blij mee want het is zeer handig. http://www.kia.com/de/service/technologien-in-ihrem-kia/hotspot-app/
  14. caravan trekken

    Het maakt volgens mij niet uit of je een automaat of schakelauto hebt. Voor beide gebruik je de motor om de remmen te ontlasten bij steile afdalingen. Zie hier het antwoord van Joop! https://www.acsifreelife.nl/caravans/techniek-praktijk/va-raakt-oplooprem-oververhit/
  15. caravan trekken

    Bij niet te steile afdalingen liet ik de CC staan en rem ik (licht) bij indien nodig. Hiermee wordt de accu ook mooi opgeladen voor de volgende klim. Bij steilere afdalingen haal ik de cc eraf, ga naar S om handmatig een lagere versnelling te schakelen indien nodig. Rij dan in pricipe als een schakelauto. Dit geeft mij (misschien gevoelsmatig) meer controle over de auto. Bij mij is het rijden met een caravan in zijn geheel niet tegen gevallen. Laat de keuze voor de Niro niet alleen afhangen van het caravan trekken (of op dat klimmetje in Luik). Die hangt er slechts een paar dagen per jaar achter. De andere dagen kan je genieten van een fantastisch rijdende auto.