Nirofan

Leden
  • Aantal bijdragen

    74
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    3

Waardering in de gemeenschap

63 Excellent

Over Nirofan

  • Rang
    Newbie

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Auto ('s)
    Kia Niro Executive Line Snow White
  1. caravan trekken

    Ik zag dat https://www.caravantrekker.nl/ zijn beoordeling ook heeft geupdate. Bij aankoop besluit van mijn Niro heb ik deze site enkel keren bekeken. Het eindoordeel was gemiddeld tot goed maar ze gaven ook aan dat ze nog geen idee hadden hoeveel/hoelang de electromotor op langere afstanden zou blijven ondersteunen. Als die weg zou vallen vonden ze de benzinemotor toch aan de licht kant. Maar inmiddels zijn ze wat positiever. En zo is het.
  2. flitspalen laden via usb

    Ik heb de KIA Hotspot app op GSM geinstaleerd. Deze app opent en sluit de hotspot op je GSM automatisch wanneer de GSM via bluetooth wordt gekoppeld of verbroken met de Navi. Erg handig en werkt perfect.
  3. herrie 18" banden

    Winterbanden mogen (officieel) ook max 6 jaar oud zijn, ook al hebben ze nog voldoende profiel. (hebben ze mij ooit wijsgemaakt).
  4. caravan trekken

    Inrijden is tegenwoordig niet echt nodig. KIA adviseert wel om 1e 2000km geen aanhanger/caravan te trekken. Veel plezier met de Niro, dat gaat zeker goed komen.
  5. caravan trekken

    In S in 4e met ACC. Dat is een optie waar ik niet aan heb gedacht. Ga ik volgende keer uitproberen. Bedankt voor tip.
  6. caravan trekken

    Afgelopen weken op en neer naar het Zwarte woud met wisselde ervaring. De caravan weegt geladen 1050kg en kogeldruk was 80kg. Twee volwassen personen en geen extra belading in de achterbak. De Niro toonde geen doorzak verschijnsel op de achterkant en ik heb ook niets gemerkt van een slappe trekhaak, in tegendeel. Na een wat rustige start op de snelweg de ACC op 90km/h gezet (automaat in D). Na 2 km is de accu leeg (1 blokje en blijft leeg) en stond de benzinemotor er dus alleen voor. Maar ik moet zeggen dat de Niro reed als een zonnetje. In de 5e versnelling deed hij geruisloos zijn best om de gang er mooi en rustig in te houden. Bij de langere beklimmingen, zoals rond Koblenze, werd het wat onrustig omdat de automaat dan veelvuldig tussen 4 en 5 schakelt om de 90km vast te houden. Dat is logisch natuurlijk maar wanneer je de ACC eraf haalt blijft de automaat langer in de 5 doortrekken. Je krijgt dan wel een terugval in snelheid maar bij het bereiken van de top trekt hij weer rustig op en schakel je de ACC weer in. Wanneer de beklimming te steil/lang is druk je de kickdown in en schakelt de automaat naar 4. In een enkel geval heb ik naar 3 laten schakelen om de snelheid niet onder de 75km/h te laten zakken. Het toerental en daarmee geluidsniveau in 4 is zeer acceptabel maar in 3 wat rumoerig. De terugweg was een andere ervaring. De Niro moest flink werken om de 90km/h vast te houden en heb hierdoor weinig op de ACC kunnen rijden om het veelvuldig schakelen tussen 4 en 5 te voorkomen. Ik heb er geen goede verklaring voor. Mogelijk had ik op de heenreis de wind mee en terug de wind tegen. Dit verschil kwam ook tot uitdrukking in het verbruik. Heen 1 op 10 en terug 1 op 9. Het rijden tussen de dorpen en in de bergen, waarbij de elektromotor ook weer stoom krijgt, is een genot. Net voor de camping een helling van 200mtr met 11%. In D geen centje pijn. Eindconclusie: ik ben over het algemeen tevreden over de rijervaring met de Niro als caravan trekker. Met de langere/steilere klimmen op de snelweg moet de motor soms wel flink zijn best doen om niet onder de 75km/h te zakken. De Niro is wel uitermate geschikt voor het bergachtig terrein van het zwarte woud. De lange afdalingen laden da accu helemaal vol en dat wordt weer optimaal verbruikt tijdens de beklimmingen. Ik had een rustige rondrit (met tussenstops zonder) (zonder caravan) van 130km met een verbruik van 1 op 28,2!
  7. Cruisecontrol bug/Update

    Ik heb ACC (maar gebruik meestal de CC stand) en ervaar geen problemen. Het zoeken +1 en -2 km naar de ingestelde snelheid heb ik ook maar ervaar dat niet als storend. Dit is het grootst (meest storend) als ik de CC vastzet tijdens het flink accelereren wanneer motor toerental en automaat denken dat ik naar 130 wil en ik dit abrupt onderbreek door de CC bij 100 vastzet.
  8. Lege startaccu van de NIRO

    Ik ga volgende week met de caravan op pad. Daarbij staat de koelkast aan via stroom van de auto. Bij mijn voorgaande autos liet ik de stroom erop staan tijdens een pauze van een uurtje. Ik weet niet of ik dit met de Niro ga doen. Ik denk toch maar even de stekker eruit.
  9. Cruisecontrol bug/Update

    Mijn Niro is van Nov 2016 met ACC maar ik gebruik meestal de CC. Beide werken zonder problemen. Het is vreemd dat de Niro's geproduceerd na 28-12 de problemen niet hebben. Dat betekend dat er een oplossing is! Is die dan eigenlijk niet goedgekeurd?
  10. caravan trekken

    Nu we het dan toch over de remmen hebben. Ik heb me al altijd afgevraagd wanneer de accu nu het meest optimale opgeladen zou worden. Als je op het instrumentenpaneel naar de Charge indicator kijkt dan staat de wijzer bij het uitrollen in het eerste gebied en gaat bij het remmen naar het tweede gebied, dat doet denken dat de accu sneller/meer wordt opgeladen. Het remmen duurt echter meestal korter dan uitrollen. Wat zou nu het optimale laad resultaat geven. Lang(er) uitrollen of kort(er) remmen.
  11. caravan trekken

    Dat positief testbericht van de ANWB is goed nieuws. Want dat was voor mij toch wel een buikpijn puntje tijdens de aankoop beslissing. Ik was bang dat de accu op langere ritten met caravan onvoldoende opgeladen zou worden waardoor de benzinemotor uiteindelijk al het werk zou moeten doen. (Kia Nederland had me daar trouwens al wat in gerustgesteld door aan te geven dat ze uitvoerige tests hebben uitgevoerd. Zie begin van dit draadje). Ik moet het zelf nog wel ervaren maar lijkt me goed te komen. Mij vallen wel twee zaken op in het filmpje. 1. in D is de trekkracht voldoende. Ik had verwacht dat in de S stand gereden zou moeten worden omdat de motor dan langer doortrekt in de versnelling met hogere toeren. 2. tijdens afdalen mag je "langdurig" rustig remmen want dat belast de remmen niet! Die rem vergroot alleen het stuurstroompje naar de magneet. OK!, maar hoe weet ik dan wanneer de remmen wel worden belast om ze niet te warm te laten worden? De eindopmerking "hij gaat lachend naar boven" heb ik een keertje of 10 opnieuw beluisterd haha. Jammer dat ze dan weer afsluiten met de onbeantwoorde opmerking "over het rijgedrag hebben we nog wat twijfels". Ik kan me daar trouwens niets bij voorstellen want de Niro heeft van zichzelf al een super rijgedrag en door zijn gewicht zal hij een stabiele combinatie met de caravan vormen. Nog 4 weken en dan gaan we het meemaken.
  12. Airco blaast warm+tel laad niet snoerlos op

    Daar lijkt het wel op want toen ik de A/C knop inschakelde werd het in no-time te koud. Na het hoger zetten van de temp naar 21 gr werd de luchtstroom minder koud maar deed de airco nog steeds mee. Toch staat het zo niet in het boekje.
  13. Airco blaast warm+tel laad niet snoerlos op

    Mijn temperatuurregeling staat altijd op automatisch. Afgelopen dagen (warm in de auto) viel me op dat er geen koele lucht werd geblazen Temp ingesteld op 16Gr. Ook nog niet na 10 minuten. Twijfelde toen of de A/C knop ook aan moest staan en heb deze ingedrukt. Nagenoeg meteen koude lucht. Ook bleef het lampje Auto nog branden op de temp knop. Vreemd, in de handleiding staat dat bij automatisch de airco automatisch geregeld wordt. Zal het de komende dgn nog eens opnieuw testen.
  14. Verbruik Niro

    Kijk, weer iemand met een verbruik van bijna 1 op 20. Daar kan geen andere benzineauto tegenop.
  15. Kia Niro wel de juiste keuze ?

    Brandstof verbruik bij snel rijden? Mijn voorgaande auto (140pk met turbo) verbruikte bij snel rijden ook meer. Ik heb niet de cijfers achter de komma maar mijn vorige auto had een gemiddeld verbruik 50/80 wegen 1:15 en snelweg 1:12. Mijn Niro op dezelfde wegen 1:20 en 1:16. Vandaag 130km waarvan 50 km snelweg met 120-135 met daarbij inhouden voor inhalende vrachtwagens en weer snelheid maken tot 135. Verbruik 1 op 19! Kortom, de Niro is in alle gevallen zuiniger dan een standaard benzineauto en met een veel hoger rij comfort. Ik rij nooit in de sport stand en ik vind hem zeker niet langzamer dan mijn vorige auto. Dat zuinig rijden heb je overigens wel deels in eigen hand. Je moet goed voor je uit kijken en anticiperen en tijdig van het gas af gaan. Laat hem maar lekker uitrollen dan laad de accu weer op. (tanken tijdens het rijden en is gratis )