Nirofan

Leden
  • Aantal bijdragen

    68
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    2

Nirofan last won the day on 10 mei

Nirofan had the most liked content!

Waardering in de gemeenschap

59 Excellent

Over Nirofan

  • Rang
    Newbie

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Auto ('s)
    Kia Niro Executive Line Snow White
  1. Ik heb ACC (maar gebruik meestal de CC stand) en ervaar geen problemen. Het zoeken +1 en -2 km naar de ingestelde snelheid heb ik ook maar ervaar dat niet als storend. Dit is het grootst (meest storend) als ik de CC vastzet tijdens het flink accelereren wanneer motor toerental en automaat denken dat ik naar 130 wil en ik dit abrupt onderbreek door de CC bij 100 vastzet.
  2. Ik ga volgende week met de caravan op pad. Daarbij staat de koelkast aan via stroom van de auto. Bij mijn voorgaande autos liet ik de stroom erop staan tijdens een pauze van een uurtje. Ik weet niet of ik dit met de Niro ga doen. Ik denk toch maar even de stekker eruit.
  3. Mijn Niro is van Nov 2016 met ACC maar ik gebruik meestal de CC. Beide werken zonder problemen. Het is vreemd dat de Niro's geproduceerd na 28-12 de problemen niet hebben. Dat betekend dat er een oplossing is! Is die dan eigenlijk niet goedgekeurd?
  4. Nu we het dan toch over de remmen hebben. Ik heb me al altijd afgevraagd wanneer de accu nu het meest optimale opgeladen zou worden. Als je op het instrumentenpaneel naar de Charge indicator kijkt dan staat de wijzer bij het uitrollen in het eerste gebied en gaat bij het remmen naar het tweede gebied, dat doet denken dat de accu sneller/meer wordt opgeladen. Het remmen duurt echter meestal korter dan uitrollen. Wat zou nu het optimale laad resultaat geven. Lang(er) uitrollen of kort(er) remmen.
  5. Dat positief testbericht van de ANWB is goed nieuws. Want dat was voor mij toch wel een buikpijn puntje tijdens de aankoop beslissing. Ik was bang dat de accu op langere ritten met caravan onvoldoende opgeladen zou worden waardoor de benzinemotor uiteindelijk al het werk zou moeten doen. (Kia Nederland had me daar trouwens al wat in gerustgesteld door aan te geven dat ze uitvoerige tests hebben uitgevoerd. Zie begin van dit draadje). Ik moet het zelf nog wel ervaren maar lijkt me goed te komen. Mij vallen wel twee zaken op in het filmpje. 1. in D is de trekkracht voldoende. Ik had verwacht dat in de S stand gereden zou moeten worden omdat de motor dan langer doortrekt in de versnelling met hogere toeren. 2. tijdens afdalen mag je "langdurig" rustig remmen want dat belast de remmen niet! Die rem vergroot alleen het stuurstroompje naar de magneet. OK!, maar hoe weet ik dan wanneer de remmen wel worden belast om ze niet te warm te laten worden? De eindopmerking "hij gaat lachend naar boven" heb ik een keertje of 10 opnieuw beluisterd haha. Jammer dat ze dan weer afsluiten met de onbeantwoorde opmerking "over het rijgedrag hebben we nog wat twijfels". Ik kan me daar trouwens niets bij voorstellen want de Niro heeft van zichzelf al een super rijgedrag en door zijn gewicht zal hij een stabiele combinatie met de caravan vormen. Nog 4 weken en dan gaan we het meemaken.
  6. Daar lijkt het wel op want toen ik de A/C knop inschakelde werd het in no-time te koud. Na het hoger zetten van de temp naar 21 gr werd de luchtstroom minder koud maar deed de airco nog steeds mee. Toch staat het zo niet in het boekje.
  7. Mijn temperatuurregeling staat altijd op automatisch. Afgelopen dagen (warm in de auto) viel me op dat er geen koele lucht werd geblazen Temp ingesteld op 16Gr. Ook nog niet na 10 minuten. Twijfelde toen of de A/C knop ook aan moest staan en heb deze ingedrukt. Nagenoeg meteen koude lucht. Ook bleef het lampje Auto nog branden op de temp knop. Vreemd, in de handleiding staat dat bij automatisch de airco automatisch geregeld wordt. Zal het de komende dgn nog eens opnieuw testen.
  8. Kijk, weer iemand met een verbruik van bijna 1 op 20. Daar kan geen andere benzineauto tegenop.
  9. Brandstof verbruik bij snel rijden? Mijn voorgaande auto (140pk met turbo) verbruikte bij snel rijden ook meer. Ik heb niet de cijfers achter de komma maar mijn vorige auto had een gemiddeld verbruik 50/80 wegen 1:15 en snelweg 1:12. Mijn Niro op dezelfde wegen 1:20 en 1:16. Vandaag 130km waarvan 50 km snelweg met 120-135 met daarbij inhouden voor inhalende vrachtwagens en weer snelheid maken tot 135. Verbruik 1 op 19! Kortom, de Niro is in alle gevallen zuiniger dan een standaard benzineauto en met een veel hoger rij comfort. Ik rij nooit in de sport stand en ik vind hem zeker niet langzamer dan mijn vorige auto. Dat zuinig rijden heb je overigens wel deels in eigen hand. Je moet goed voor je uit kijken en anticiperen en tijdig van het gas af gaan. Laat hem maar lekker uitrollen dan laad de accu weer op. (tanken tijdens het rijden en is gratis )
  10. Als je op dit forum kijkt dan zijn er relatief weinig ernstige klachten. De executive heeft adaptive CC en heeft niet de problemen die hier beschreven worden. Als je wifi op je telefoon hebt dan werkt dit ook met een prepaid kaart. Ik heb geen cijfers over de kosten maar als ik links en rechts lees dan zijn die beperkt. Zoals Ron schrijf, ga eens een proefrit maken en misschien geeft dit net als bij mij de doorslag. Het is een super lekker, geluidsarme en zuinige rijdende auto. Geniet van de mooie kanten van het leven.
  11. Tankinhoud, kilometers, oliepeil, bandenspanning, deuren op slot op afstand? Lekker belangrijk! Ik heb ook bedankt. Waar staat mijn auto kan soms handig zijn, zeker in buitenland maar daar moet je na 1 jaar voor gaan betalen.
  12. Ja wat mij betreft de mooiste en fijnst rijdende auto die er in NL te krijgen in. En inmiddels na de eerste 4000km ook altijd verbruik tussen 1:18 en 1:21.
  13. Bij mij hebben ze vergeten een toerenteller in te bouwen. Toch maar eens even langs de dealer
  14. Mij hebben ze hierover ook niets gezegd en staat ook niets over in instructieboekje. Alleen eerste 2000km geen aanhanger trekken. De eerste dagen wilde (mochten) mijn beste vrienden natuurlijk ook even proberen. En ze testen allemaal hoe snel/traag hij is. Dus in eerste 100 km's al een paar keer ff redelijk gas gegeven.
  15. Ik rij ook een executieve. Mijn navischerm maar ook instrumentenpaneel dimmen automatisch. Zelf bij het rijden in een tunnel. Wordt het scherm wel gedimmed wanneer je de instelling op Nacht zet? Als dat werkt zou de sensor de oorzaak kunnen zijn. Je hebt ook een instelling om de helderheid (dag/nacht te regelen) of om scherm te resetten naar fabrieksinstelling. (zie pag 75 handleiding navigatie Kia.) Probeer dat eens. Anders even langs de dealer.