Jump to content
  • Sign Up

MileB

Leden
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutraal

About MileB

  • Rank
    Newbie

Algemeen

  • Auto
    Kia e-niro
  1. Misschien is dat de truc. Wij kwamen vooral Sodotrel palen tegen in Frankrijk en daar hadden we vaak problemen mee. In andere landen ben ik steeds blij Ionity te zien...
  2. MileB

    abrp Gebruik ABRP

    Oh, dit zijn trouwens instellingen die bij ons werken. Voor Italië hadden we alleen 200 Wh/km ingesteld, want we reden met grote dakkoffer met alle kampeerspullen Zie ook https://www.kiaclub.nl/topic/23242-e-niro-hoe-ver-kan-je-er-mee-rijden/?do=findComment&comment=218450
  3. MileB

    abrp Gebruik ABRP

    Dat begrijp ik. Ik heb ook vrienden die zo'n afstand graag in 1 keer rijden. Ik reis altijd met gezin van 5 (en vaak ook nog hond!). Dan bleek de afgelopen weken dat we precies zo snel in midden Italië waren als vroeger met benzineauto. Kennelijk zijn wij zelf de beperkende factor!! Om de 250-300 km laden (en vroeger tanken of gewoon pauze)... Koffie... WC... Lunch... Balletje gooien/trappen... Avondeten...
  4. MileB

    abrp Gebruik ABRP

    Ik denk dat je headwind op 0 moet zetten. Dat komt bovenop de normale luchtweerstand bij de 125 km/h die je hebt ingesteld. 25 m/s is 90 km/h dus effectief zeg je tegen ABRP dat je 215 km/h gaat rijden wat betreft luchtweerstand en dus elektriciteit consumptie. Over die lange reis kun je niet echt iets zeggen over verwachtte tegenwind, dus gewoon nul. Hebben wij ook gedaan laatst naar midden Italië
  5. Voor ons toch wel va bene... Zoals ik al ergens anders vertelde zijn we net terug van 4500 km Nederland, Duitsland, Zwitserland, Italië (Umbrië & Alpen), Frankrijk en België, met gezin van vijf en hond. En met kampeeruitrusting in een dakkoffer. Geen problemen, behalve in Frankrijk, met een derde van de palen stuk inderdaad. Vreselijk. Maar mijn belangrijkste punt is dat het in Italië (enigszins verrassend) prima ging. Wel hadden wij al in NL uitgezocht hoe het zat in Italië en de Enel X (juicepass) al geïnstalleerd. Dat werkte echt goed. Zie https://www.kiaclub.nl/topic/23242-e-niro-hoe-ver-kan-je-er-mee-rijden/?do=findComment&comment=218450 De laadsnelheid is wel lager dan bij ionity en fastned in NL, BE, DU, CH. Daar kregen we ruim 70kW en in Italië meestal 40-45kW. Ook vind ik het duur in Italië: daar betaalden we ruim €25 voor onze laadsessies, vergeleken met ruim €8 per sessie voor 1.5 keer zo snel laden in de andere landen. Alleen Frankrijk was erger met ook ruim €25 maar nog langzamer laden (30-35kW), slechtere dekking en belangrijkste dus dat een derde van de DC palen stuk is, dus je kunt er daar niet op rekenen en je moet een extra veiligheidsmarge inbouwen wat weer meer tijd kost (eerder laden). Wij gaan voor volgende vakanties Frankrijk vermijden tot het daar verbetert. Wat ik wel bedacht is dat je met de e-niro relatief gezien heel goed zit in landen waar laden beperkt wordt tot bijv 50kW. De e-niro is redelijk zuinig en met de zelfde beperkte laadsnelheid ben je met een Audi e-tron, Mercedes EQC, Jaguar I-pace veel meer reistijd kwijt, want die gebruiken veel meer per km. Alleen Tesla is natuurlijk stuk beter (maar model 3 is te onpraktisch voor ons gezin en grotere tesla's kunnen wij niet betalen)
  6. Wij hebben er net ongeveer 4.500 km opzitten naar midden Italië, naar Noord Italië en verschillende plekken in Frankrijk met gezin van 5, en hond, kampeerspullen in dakkoffer. Verreweg het meeste over snelwegen met rond 120. 100% bereik is nu gedaald tot 345 km. Laden om de 250-300 km lijkt me een veilig uitgangspunt. Laden in NL, Duitsland, Zwitserland en ook eigenlijk Italië ging prima. Netwerk en laadsnelheid in Frankrijk viel erg tegen. Alles goed te doen met KIA plugsurfing. Alleen in Italië moet het met Enel X app. https://apps.apple.com/us/app/juicepass/id1377291789 en https://play.google.com/store/apps/details?id=com.enel.mobile.recharge2&hl=en Eigenlijk hebben we nergens meer hoeven te pauzeren dan we eerder met benzine auto deden, maar dat komt misschien omdat wij sowieso wat vaker / langer pauzes nemen dan anderen? We reden al nooit in één ruk door.
  7. MileB

    banden Banden

    Dat Klinkt logisch. Bestaan er ook testen voor band geluid binnen?
  8. Je hebt gelijk. Dat is misleidend. Waardeloos. Ik ga ook maar een offerte vragen bij een lokale installateur (Haarlem). Dank
  9. Ah. Fantastisch, dankjewel. Ze gaan afzekeren op 25A. Met een goede lange nacht gaat het dan ook wel voor ons... Als dat het belangrijkste verschil is gaan we gewoon voor die aanbieding
  10. Over type laadpalen: ik ga een zappi bestellen. Jullie verhalen heb ik gelezen en omdat wij ook zonnepanelen (Max. 4,5 kW) hebben leek me dat een goed idee. Zeker als saldering ooit wordt afgeschaft. Keurige offerte van EV company: zappi versie 1 in de voortuin 5 meter van voordeur voor ong. €1400 all in incl BTW (privé paal). Zappi 1 schijnt in de aanbieding te zijn. Weet iemand het verschil tussen zappi versie 1 of 2? Ik vind de zappi website daar helemaal niet duidelijk over. Ik zal het EV company vragen.
  11. Prima. Bedankt voor deze info. Ik moet sowieso nog 4 maanden wachten en wie weet wat er tegen die tijd nog meer voor handige externe apps zijn :-)
  12. Veel dank voor uw antwoord. Die link is ontzettend nuttig! Ik heb er een beetje mee gespeeld en het ziet er erg handig uit. Wat on board navigatie betreft: Betekent "statisch" dat er geen update wordt gedaan ivm nieuwe palen? Of dat de on board route planner wel een route plant maar zonder rekening te houden met laadpalen en rijbereik? Met andere woorden: de e-niro navigatie werkt net als navigatie voor benzine auto's en is niet speciaal voor elektrische auto?
  13. Vraagje over navigatie met e-niro systeem aan boord. Dit is de eerste keer ooit dat ik op en forum zit. Daar blijkt wel een beetje uit dat ik niet zo handig ben met dit soort dingen. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de app en navigatie systeem van onze komende e-niro Onze e-niro komt (pas) eind juni, maar dan willen we ook bijna meteen gaan kamperen in Italië Is er iemand die kan vertellen hoe je dat doet? Hoe plan je je snelste, handigste reis incl laad pauzes voor een echt lange trip, bijvoorbeeld 1500 km? Doet het navigatie systeem dat en leidt die je dan langs alle laadpalen die je op elk bepaald moment nodig hebt? Veel dank voor hulp & tips!
×
×
  • Create New...