Jump to content

Frank ME

Leden
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutraal

About Frank ME

  • Rank
    Newbie

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Almere
  • Hobby's
    Tijd doorbrengen met kinderen en kleinkinderen, natuur(fotografie), fietsen, stedentrips
  • Werk
    Gepensioneerd
  • Auto
    Kia Niro hybride Dynamic plus

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ik doe kennelijk iets niet goed met het TomTom systeem. Gewoon een navigatie opdracht instellen gaat op zich hoewel ik net als anderen ervaar dat het systeem niet up to date is en soms onlogische routes kiest. Als ik rij zonder routeopdracht geeft het systeem wel correct wel mijn positie aan. Met route opdracht kreeg ik wel info over de tankstations en restaurants op mijn route maar verder krijg ik geen liveservices. Geen verkeersinfo of weerinformatie bijvoorbeeld. Ik verbind mijn Android smartphone met Bluetooth tethering met de auto. Moet ik een abonnement afsluiten voor de live services of ben ik daarvoor verplicht een abonnement op de Kia Uvo app te nemen. Wie kan me helpen?
  2. Het is duidelijk dat Doublebogey en ik hierover hetzelfde denken. Ik ben heel blij met onze Kia Niro en rij er met veel plezier in. Een comfortabele goede en modern uitgeruste auto. Vooraf had ik wat hogere verwachtingen over het verbruik maar met de 1 op 17 waar ik nu op sta, kan ik best leven en de navigatie is ook wat minder. Maar met een nieuwe smartphone en een werkende Android Auto zal dit wel verbeteren. Ik vind het knap dat er mensen zijn die veel betere verbruikscijfers halen maar met het door mij gekozen type en mijn rijstijl ga ik dat dus niet realiseren. Ik houd me overigens altijd aan de geldende maximum snelheden en als dat straks 100 km is zal ik dat ook zeker doen. Maar met tips als de verwarming uitschakelen en vrijwel constant op het toerental letten, ga ik niets doen. Ik zal zo af en toe nog wel wat berichten plaatsen over mijn ervaringen met de Niro maar zeker niet met de bedoeling om een wedstrijd “wie is de zuinigste Nirorijder” te houden.
  3. Vandaag werd mij duidelijk dat het weer ook een sterke invloed op het verbruik heeft. Vanochtend in de regen met veel wind tegen van Almere naar Tilburg gereden (123 km), snelheid weer op de ACC op 102 km. Verbruik 1 op 15,4. Vond ik een tegenvaller. Vanmiddag de terugweg onder betere weersomstandigheden, zonnetje en wind mee onder dezelfde condities. Totaal over de 260 km 1 op 17,5. Maar ik ben het wel met Doublebogey eens. Autorijden moet ook leuk en actief blijven en niet te saai worden. Ik blijf de komende tijd proberen het verbruik op een mooi niveau te houden maar wel met een beetje pit. 15 december gaan we voor een korte vakantie naar het Sauerland en op de Duitse autosnelweg ga ik, als de omstandigheden het toelaten, ook eens kijken hoe hard de Niro kan. Tenslotte is de benzine daar ook goedkoper dus dat geeft wat compensatie.
  4. Vandaag totaal 260 km gereden, vrijwel helemaal snelweg, op de AAC en niet harder dan 102 km per uur. Het verbruik was 1 op 19,2, op 18 inch winterbanden. Beetje saai was het wel maar met mijn favoriete muziek op Spotify viel het nog wel mee. Ik ben wel tevreden met dit verbruik maar 1 op 25 gaat me echt niet lukken
  5. IDat is appels met peren vergelijken, van een Picanto uit 2013 met een “ouderwetse benzinemotor ” kan je toch onmogelijk een zelfde verbruik verwachten als van een Niro met hybride techniek
  6. Ik heb met de flippers dus geen ervaring. Ik heb bewust voor een automaat gekozen en voel er niet zoveel voor om dan toch maar “alternatief” te gaan schakelen. Maar ik ga de komende tijd de flippers maar eens proberen. Wat betreft het gebruik van kachel of airco. De laatste staat in deze tijd van het jaar alleen even aan bij het beslaan van de ruiten. Verder staat de auto in de garage en is mede daardoor snel op temperatuur. Het al of niet experimenteren met airco of verwarming om het verbruik eventueel lager te krijgen, begin ik niet aan. Ik heb een auto gekozen met een bepaald comfort en daar wil ook plezier van hebben, dan maar een wat hoger verbruik. Ik denk ook dat het verbruik van een auto het meest afhankelijk is van de rijstijl zoals het (onnodig) snel accelereren bij verkeerslichten, het te laat de auto laten uitrijden bij benadering verkeerslichten en kruispunten, het rijden met hoge snelheden en dat soort zaken.
  7. Mijn ervaring is hetzelfde als die van Doublebogey. Wij hebben er nu 4500 km opzitten en het gemiddeld verbruik is 1 op 17. Daar zitten een paar ritten (ongeveer 700 km totaal) bij met de E-bikes op de trekhaak. Ook ik ben een rustige rijder en rij als het maar even kan op de ACC. Op de snelweg rijd ik maximaal 120 km en de laatste weken train ik mezelf maar alvast op de aankomende verplichting van 100 km maximaal. Bij 1 rit, vice versa van Almere naar Antwerpen, is het me gelukt om met de rustige rijstijl bijna 1 op 20 te halen. Onze auto staat ook in de garage, de sportstand heb ik 3 keer gebruikt omdat het even nodig was en de flippers heb ik (nog niet) gebruikt. De zuinigste rit die ik heb gemaakt was er een met een flinke file want dan verbruikt de auto vrijwel niets. Zoals al eerder vermeld rij ik in een Dynamic Plus Line met 18 inch banden en dat brengt een hoger verbruik met zich mee. Sinds een paar dagen zitten de winterbanden erop en dat zou ook wel eens een minder gunstig verbruik tot gevolg kunnen hebben. Ik snap dan ook niet hoe anderen aan een verbruik van 1 op 20 of nog hoger kunnen komen. Het tegenvallende verbruik is het enige minpunt van de Niro. Om te rijden vinden wij het een fantastische en comfortabele auto.
  8. Vandaag de eerste 1000 km volgemaakt met mijn nieuwe Dynamic Plus Line. Het verbruik valt me erg tegen. Ik heb op 1 dag zo’n 250 km gereden met het fietsenrek met 2 e-bikes. Het verbruik op die dag was 1 op 12. Met de vorige auto, Seat Ibiza St, redelijk veel met fietsenrek gereden maar het verbruik met die auto was zelfs niet zo hoog. Mede door die dag is het gemiddeld verbruik nu slechts 1 op 16. Ik ben een rustige rijder en veel trainingen volgens de principes van “het nieuwe rijden” gevolgd. De auto rijdt het zuinigst binnen de bebouwde kom. Met stadsritjes lukt het me soms de 1 op 20 te halen maar daar moet ik wel mijn best voor doen. Op de snelweg rijd ik eigenlijk nooit harder dan 120 km en dan rijdt de auto gemiddeld tussen de 1 op 17/18. Valt me toch wat tegen. Ik weet dat 18 inch velgen het verbruik wel negatief beïnvloeden en dat het continu gebruik van de airco tijdens de warme dagen ook niet bijdragen aan een zuinig verbruik. De komende tijd ga ik toch proberen het verbruik terug te dringen door een aantal aanpassingen in rijstijl. Voor tips en adviezen sta ik open
  9. Inmiddels mijn nieuwe Niro op 23 augustus geleverd. Toch ruim 1 maand eerder geleverd dan was voorspeld. Pas 350 km erop zitten en er valt nog weinig te zeggen over het verbruik maar qua rijden een heerlijke auto. Wat ik vind tegenvallen is de installatie van Android Auto. Na veel zoeken werkt mijn Android mobiele telefoon wel gedeeltelijk wat betreft telefoneren en spotify maar bijvoorbeeld navigeren met Google Maps (nog) niet. Trouwens best ingewikkeld om alle functies onder de knie te krijgen maar dat zal wel gaan lukken
  10. op 15 mei de vernieuwde Kia Niro dynamic plus besteld. Het oude type was in de door ons gewenste kleur niet meer leverbaar. Geschatte levertijd 4 maanden. Zijn er mensen die ook een vernieuwde Niro in de gewone hybride versie hebben besteld en weten die al meer over hun levertijd?
×
×
  • Create New...