Jump to content

Derrek

Leden
  • Content Count

    1,436
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    92
  • Country

    Netherlands

Derrek last won the day on May 17

Derrek had the most liked content!

Community Reputation

476 Excellent

2 Followers

About Derrek

  • Rank
    Senior Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Haarlemmermeer
  • Hobby's
    Vouwen en auto's.
  • Werk
    Pensionado
  • Auto
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi, april 2012, Carsupport progressieve veren achter.
    Kia Niro Executive Line Snow White, november 2016, Mobis (!) Trekhaak

Recent Profile Visitors

4,706 profile views
  1. Derrek

    Android Auto

    Ik begin me toch wel eens af te vragen of het niet beter is om je op het autorijden te concentreren dan berichten op scherm te lezen. Dit uit respect voor de veiligheid van andere weggebruikers.
  2. beste Derrek,

    Ik heb een Kia Niro augustus 2016.

    Nu wil ik een trekhaak en mobis lijkt de beste oplossing volgens dit forum.

    Nu zegt mijn dealer dat de mobis niet geschikt is voor type Niro 2016, alleen latere modellen.

    Ik zie dat jij ook een Niro uit 2016 hebt.

    Wat is waar?

     

    1. William#

      William#

      Inmiddels niet meer nodig. Blijkt dat er geen trekhaak op mag. Op kenteken geen trekkracht aangegeven.

  3. Ik vind het beide niets. Tenten of caravan, wat een getob. Geef mij maar een kamer met bubbelbad in de herberg Hilton!
  4. Weet iemand of de update 2020 ergens is te uploaden? Scheelt een extra bezoek aan de dealer want ik ben nog niet toe aan een onderhoudsbeurt Ik kan alleen een link naar de sw van 2019 vinden. Die heb ik toen gedownload en op een SD kaartje gezet. Dat ging prima.
  5. Deze kogel lijkt inderdaad iets lager te zitten. De Mobis raakt net aan de letters niet; deze zit er wel die 2,5 cm. onder. Het hoeft geen bezwaar te zijn, maar sommige caravans hebben een steunwiel dat je niet ze heel hoog kan opdraaien. en dan scheelt elke cm. Je zegt dat die een aangepaste haak is. Je hebt hem er zelf onder gezet en ik ban dan ook benieuwd of deze inderdaad een draagbalk van de juiste lengte heeft zodat je deze draagbalk rechtstreeks aan weerszijde van de twee chassisbalken hebt kunnen schroeven (zoals het hoort) of heb je bij deze extra bijpassende verlengstukken (pasplaten) moeten gebruiken?
  6. Nog even een foto van de hoogte van de kogel van de originele Hyunday/Kia Mobis afneembare trekhaak op de Kia Niro Hybrid. De wagen is geheel onbeladen. De hoogte van de bovenkant van de kogel is dan 45,5 cm. (En ja, ik moet mijn garage nodig opruimen.....:)
  7. Mijn ervaring is dat hij wel eens wat afremt als er een auto voor je op de andere rijstrook nog net even de belijning raakt (of aanhangwagen die wat slingert).De radar meet de afstand en de camera herkent of een auto in je rijbaan rijdt, zelfs in bochten. Het is een samenwerking tussen radar en camera en een eerste stap naar autonoom rijden. Technisch best mooi en ja, het is nog niet feilloos. Je moet er een beetje mee om kunnen gaan. Ik heb echter nog nooit gehad dat mijn Niro echt vol in de remmen ging zonder dat er een auto in de rijstrook voor me reed of de rijstrook raakte (wel een keer dat ik niet oplette op een remmende auto voor me.....). En achter me is het beter dat de berijder gewoon afstand houdt zoals dat verplicht is.
  8. Heb je het dan over de fabrikant Kia Motors Korea, dochter van Hyundai Motor Company of bedoel je Kia Motors Nederland, de importeur en zelfstandige BV in Nederland? Die laatste heeft nooit banden gehad met Mobis (die eerste wel). KMNL koopt lokale accessoires in (zoals de trekhaken) en levert ze door aan dealers als "origineel".
  9. Ja, de platen zijn inderdaad aan de onderkant wat steviger gemaakt waardoor de trekhaak wat minder tordeert. Het blijft echter een lapmiddel. De balk is te kort voor de afstand tussen de chassisbalken van de Niro en het ontwerp met de platen een knullige (maar wel goedkope) manier om deze toch onder de auto te kunnen schroeven. Ik hoop voor Wil002 dat hij een geheel andere nieuw ontworpen GDW trekhaak heeft gekregen dan een van deze twee. Er zijn nu al enige jaren goede trekhaken te koop die wel op maat gemaakt zijn voor de Niro en gezien de hoofdprijs die de dealers doorgaans rekenen voor een trekhaak mag je verwachten dat deze ook 100% goed is.
  10. Ik begrijp dat je door de bomen het bos niet meer ziet. De GDW trekhaken die in 2017 door de dealers voor de Kia Niro geleverd zijn waren de voor fietsdrager onbruikbare wiebelhaken. Eigenlijk schandalig van Kia Motors Nederland dat zij deze trekhaken met ook nog eens een hoge prijs aan de dealers geleverd zijn. Het probleem lag in het gegeven dat er een universele trekhaak is genomen waarvan de montagebalk aan de chassisbalken van de Niro te kort was. Dit werd uitermate knullig opgelost door deze ophanging met platen naar de chassisbalken te verlengen. Deze platen tordeerden (verbogen) waardoor de hele trekhaak bewoog en veerde zodra deze belast werd. Dat merkte je niet bij het trekken van een aanhanger of caravan, maar wel bij de in Nederland gebruikelijke fietsdragers. Na veel klachten hierover zijn er uiteindelijk dikkere platen gekomen die door de dealers bij een aantal klanten vervangen zijn. Deze tordeerden natuurlijk ook, maar, omdat deze dikker waren, wel minder. Dit was echter niet anders dan een lapmiddel. Ook bij deze dikkere platen is het rijden met een fietsdrager nog altijd niet fijn. Er was wel een goede direct op de chassisbalken van de Niro passende trekhaak van het merk Mobis die gefabriceerd word door Hyunday/Kia zelf en dat is een wereld van verschil. Bij dit hele gebeuren heeft Kia Motors Nederland een bedenkelijke rol gespeeld. De dealers zaten tussen twee vuren. Klagen door de dealers bij KMNL die de trekhaken van GDW aan de dealers leverde kon het gevaar voor de dealers opleveren dat hun dealerschap wordt ontnomen; iets wat bij mijn dealer ook gebeurt is….. Met betrekking tot jouw GDW trekhaak hangt het ervan af of GDW nu nieuw ontworpen en passende trekhaken levert zonder de verlengplaten of niet. Gebruiken ze nog steeds deze tussenplaten dan zou ik het niet accepteren. Ook al beweert de dealer dat het probleem is opgelost, dat is niet zo. Mocht het een geheel nieuw ontworpen GDW trekhaak zijn dan neem ik aan dat deze goed is. Bij de trekhaken ontvangt de dealer van GDW een montagehandleiding met daarin de ontwerptekening. Daar kun je om vragen; het is immers jouw trekhaak. Je kunt dan zien of er laten in de ophanging gebruikt zijn. Wil de dealer dat niet aan je geven dan kan dat een teken zijn dat deze GDW trekhaken (nog steeds) niet deugen. Er zijn overigens inmiddels wel andere goede trekhaken voor de Niro op de markt. Ik hoop voor je dat GDW zich hier nu bij heeft gevoegd.
  11. Sorry, foutje. ik bedoelde natuurlijk wat de dynamische belasting is als je een aanhangwagen van 700 kg. trekt en over een van de in Nederland talrijke drempels rijdt.
  12. Wat denk je dat de statische belasting is als je een aanhangwagen van 700 kg. trekt en over een van de in Nederland talrijke drempels rijdt?
  13. Dat klopt wel wat je zegt. Ik heb zelf Auto-Hak trekhaken gemonteerd onder een Kia Picanto (model 2017) die dan een 750 kg. wegende aanhanger mag trekken (volgens kentekenbewijs) en 28 kg. kogeldruk...... Een fietsdrager met 2 fietsen weegt al snel zo'n 40 kg. De constructie van de trekhaak en de chassisbalken van de auto is echt wel sterk genoeg om dat te dragen en als ik met mijn hele gewicht (> 100 kg.) op de trekhaak ga staan dan scheurt hij er ook echt niet onderuit. Er zijn ook nog nooit problemen mee geweest. Zowel met het trekken van de aanhanger (wel beperkt tot de 750 kg. op het kenteken i.v.m. de remafstand) als met die fietsdrager met 2 fietsen.
  14. Dus je moet je een aap zoeken zelfs in buitenlandse documentatie om de kogeldruk te weten te komen. Volgens mij is dit nutteloos. Kogeldruk staan nergens in het kentekenbewijs. In de prijslijst van de E-Niro staat als optie een trekhaak voor fietsdragers en verderop een kogeldruk van 0 kg. Geef mij zo'n fietsdrager....
  15. Is het laadgewicht van de E-Niro maar 75 kg? Dan ben ik al te zwaar om er in te mogen zitten.... Ik zie overigens niet het verband van het laadgewicht met het trekgewicht. Dat zijn mi twee verschillende dingen.
×
×
  • Create New...