Jump to content

ouwe

Leden
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

About ouwe

  • Birthday 05/01/1952

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Medemblik
  • Auto
    KIA Picanto 1.2 CVVT ISG 3drs.

ouwe's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

2

Reputation

  1. Hoi xtra40, Je hebt het keurig uitgelegd en dat klopt ook allemaal, maar... de essentie van mijn verhaal is natuurlijk die "banden-kwaliteit"... Het is nu duidelijk, dat het "bijvoorbeeld" nooit aan de velgen heeft kunnen liggen, maar aan de banden, dat er zoveel loodjes op zaten. Dat ie nu ineens beter spoort, lag dus ook niet aan het "uitlijnen", want daar mankeerde destijds ook zo goed als niets aan... Ergens geef je (wat voorzichtig) dus toe, dat de vorige banden niet goed waren voor mijn Picanto… Profiel misschien te hard, model van het profiel niet juist, etc. In plaats van zoveel moeite te hoeven doen m.b.t. uitlijnen, waren nieuwe banden met iets ander profiel en hardheid, al meteen de oplossing geweest, toch?? Het lijkt me stug, dat KIA dit destijds al niet wist, maar dan komt iedereen om nieuwe banden vragen, en zou uiteindelijk veel meer gekost hebben, dan de enkeling die er dieper op inging... Zoiets vind ik dan weer jammer voor de Dealers, die hun best deden om het zoekgedrag er uit te halen. Overigens is dit Topic en het verleden ook nogal eens aan de orde geweest... Met vriendelijke groet,
  2. Een Condensor het zo'n ding, een niet een Condensator, dat is wat anders...
  3. Destijds rond 2012 kwamen er soms klachten over de besturing van de Picanto, dat deze nogal eens een "zoekend" karakter had. Oftewel, je blééf sturen om in een normaal spoor te blijven... Dat was bij mij dus van begin af aan een klacht en ergernis. Afijn, na een dik half jaar heeft de Dealer de auto nog een goed Uitgelijnd en het verschil was helaas minimaal. Moet er nog even aan toevoegen, dat er van nieuw af aan, al diverse loodblokjes aan de Aluminium velgen zaten voor de uitbalancering. Intussen, na een APK en onderhoudsbeurt, zijn er 4 nieuwe Hankook banden op gekomen, omdat de oude wat uitgedroogd waren en niet meer door de APK konden. Profiel zat er nog genoeg op, maar daar zijn de Wetsregels voor veranderd. Wat blijkt nu? Na uitbalancering zijn er op geen enkel wiel meer loodblokjes nodig en kan haast met losse handen rustig 120Km p.u. rijden... Het constant (overmatig) bijsturen is ineens zo goed als verdwenen!! Wat ik mij dan afvraag is, of KIA destijds bij nieuwe Picanto's een 2e keus banden had gemonteerd... ???
  4. Mag je nog blij zijn dat het geen VW Polo is, want bij mij was die destijds al 500 Euro en had pas 45.000Km gereden. Intussen is mijn Picanto (2012) 6 jaar oud en de Airco werkt nog aardig goed, ondanks dat er gevoeglijk 15% per jaar aan koelvloeistof verloren zou gaan.
  5. Je kan inderdaad je Airco uit laten, alleen overdag rijden zodat je bijna geen Licht nodig hebt, je Buitenspiegels eraf halen en je banden op 2,8 Bar oppompen, dat scheelt ook aardig in het Verbruik. Maar ik denk niet dat zoiets veilig is en ook niet de bedoeling van het Prettig Auto-rijden... Gemiddeld haal ik 1 op 17 en dat is eigenlijk wat teveel, ondanks dat ik een ei onder mijn rechtervoet houd. Maar een feit is wel, dat er auto's genoeg zijn die wel wat meer lusten en dan ook nog duurder in Onderhoud. Over het Algemeen gezien, ben ik best Tevreden met mijn KIA !
  6. Wat je hier beschrijft, is mij ook bekend, maar niet alleen bij de KIA. Zou haast kunnen zeggen, dat ik dit probleem al jaren ken van ándere fabrikaten zoals Fiat, VW, Ford, etc. Dat waren overigens ook allemaal kleinere auto's. Mogelijk kan men dat niet verholpen krijgen in 45 jaar auto-rijden. Ik denk dat men wél weet hoe dat komt, maar veel te arbeidsintensief is om te verhelpen. Het is ook niet iedere keer, als je hem in zijn achteruit wil zetten, maar meer in bepaalde standen van hoe hij weggezet is, althans in mijn ervaringen. En, of hij op de handrem stond of niet. Afijn, ik laat het er maar bij, want het is niet onoverkomelijk en dus ook niet direct een KIA-probleem.
  7. Na ongeveer een jaar gereden te hebben met weinig kilometers, kreeg ik nogal eens last van een stotterende koppeling bij het optrekken in de 1e versnelling. Dat komt ook terug in de opvang van een hogere versnelling naar een lagere. Intussen is het mijns inziens gebleken, dat de Picanto minder geschikt is voor korte eindjes rijden. Wanneer je zo met kleine regelmaat wat langere afstanden rijdt, gaat het probleem weer weg. Dit gegeven voor anderen die er ook problemen mee zouden kunnen hebben.
  8. Lijkt me overigens wel wat uit de tijd, als Kia nog distributie-kettingen gebruikt... VW heeft al zeker 20 jaar riemen en dat vervangt ook wat makkelijker. Voor een riem staat zo'n 80.000 Km en hoe zit dat bij Kia met een ketting?
  9. Het valt mij ook op, dat de Picanto met warm weer stukken zuiniger is. In mijn geval dus ook met de 1.2 CVVT. Zo'n 1 op 20 met zo'n 112Km/p.u. De teller wijkt wel wat af, want volgens mijn Tomtom zou het 108Km/p.u. zijn, maar dat geeft verder niets. Daar rijdt hij overigens het zuinigst wat een beetje snelheid aangaat dan. Haha, je hebt er al 198.800 op staan? Ik nog maar 17.400, maar dat is een mooie indicator dat ik er nog makkelijk 12 jaar mee kan rijden.
  10. Quote; {weerstanden worden altijd heet ,maar voor de enkele keer dat de blinken zal je er geen ei op kunnen bakken , hangen vrij in de motorruimte bij mij. mijn led's hebben rondom en aan de bovenkant led's dus meer dan genoeg} De vraag is dan natuurlijk, wat de méérwaarde is geworden met die Led's.... Om ze goed te laten knipperen, laat je immers het stroomverbruik weer toenemen door weerstanden over de Led's te zetten... dat zie ik niet als een verbetering.... ​ Ten 2e, als je weerstanden niet genoeg vermogen kunnen verwerken, kunnen ze in de fik vliegen...!!
  11. ouwe

    PICANTO TURBO ?

    Ziet er ontzettend mooi uit!
  12. Electronika en plastic is qua prijs zeer goedkoop.... Er wordt dan ook veel aan verdiend. Zoals Murcielaygo al aangaf, was ie een paar honderd euro kwijt, maar de inkoop is de helft voor de handelaar. Een KIA-dealer verdient er dus behoorlijk wat aan, als zij die er in zetten...
  13. Goeie morgen allemaal, Mijn PIca is een 3-deurs 1.2 met eco en Super-Pack, en heb vorige week van Stavelot (in de Ardennen) naar Purmerend (thuis) gereden met een gemiddelde van 1 op 20. Daar zat veel grote weg bij natuurlijk, maar ik heb toch tussen de 100 en 120 gereden, mét de Airco aan... Ook weeg ik samen met mijn vrouw zo'n 216 Kg en wat bagage... Wanneer ik in de omtrek van mijn stadje rijd ( met uitschieters op de grote weg en provinciale wegen), gebruikt ie natuurlijk wat meer, zo'n 1 op 18, maar vergeleken bij mijn vorige auto ( een 1.4 Polo 2004), is ie stukken zuiniger... Hij is op 4 juli 2012 geleverd en werd steeds wat zuiniger... Tank wél altijd Shell euro 95, wat bij de Polo óók al een liter minder per tank scheelde t.o.v. gelijke afstand. Advies aan degenen onder ons die een hoog verbruik hebben; "doe iets aan je rechter-voet", want ik vermoed dat dáár het grootste probleem zit en schakel tijdig naar een hogere vernelling.... Groetjes van Ad
  14. Auto: KIA Picanto (2012) Eigenaar: ouwe Toegevoegd Op: 8 juli 2012 - 19:06 Korte Omschrijving: KIA Picanto 1.2 CVVT Super Pack ISG 3 deurs Cafe Mocha Metallic Bekijk Voertuig
×
×
  • Create New...