Rio_Brazil

Leden
  • Aantal bijdragen

    88
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

18 Goed

Over Rio_Brazil

  • Rang
    Newbie

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Auto ('s)
    2012 Kia Rio 1.2 Super Pack, Navigation Pack, wit
    17" Borbet LV4 velgen

Recente profielbezoeken

298 profielweergaven
  1. Rio_Brazil

    7 Cars That Owners Regret Buying (en de Rio komt er het slechtste van af )

    Gelukkig mogen we het er niet mee eens zijn (het filmpje). Ik heb onder andere gereden in een VW Passat Highline, Mazda 626 en Xedos 6 V6, Prius Gen 2 en 3, Renault's, Mitsubishi's... en nu in een Mercedes C350e. En ik vind de Rio, zeker gezien z'n instapprijs een fijne auto. Goed; ik heb hem gepimpt met alle pakketten, lederen bekleding, 450W audio, maar de basis is gewoon een prima wagen voor de prijs. En ik heb inmiddels al vaker met de Benz in de garage gestaan (half jaar oud) dan met de Rio (3,5 jaar en 80K km, alleen een nieuwe koppeling en ruitenwissermotor) Rammeltjes en kraakjes heb ik in ALLE auto's behalve de Xedos 6 gehad. Verder doet de Rio het gewoon altijd en bracht ons meerdere keren per jaar 1100km naar het Zuiden zonder rugpijn. Het is dat ik twee klasse's hoger kon gaan rijden want ik zou anders waarschijnlijk weer een Kia hebben gekozen.
  2. Rio_Brazil

    ChipTuning Kia rio 1.2 (86 pk) Unlimited Tuning

    Ik zag de vraag over Shell V Power: dat is 95 octaan. In Nederland is het vooral BP die overal nog 98 biedt. In Frankrijk (en uiteraard Duitsland) is er overal 98 octaan. In Frankrijk is de 95 bijna altijd "E10" dus met 10% Ethanol. Geen technisch probleem voor onze Rio's maar daarmee zakt het schamele vermogen nog verder naar beneden.... Dus daar adviseer ik altijd 98 te tanken.
  3. Rio_Brazil

    ChipTuning Kia rio 1.2 (86 pk) Unlimited Tuning

    Ja, de uitkomsten bij Unlimited zijn steeds anders. Vóór mij was er iemand op dit forum die bijna 100pk had na tuning. Dus aanvankelijk was ik een beetje teleurgesteld met 92pk totdat ik merkte dat het koppel veel effect had. Ook komt het maximum vermogen wat eerder vrij zodat ik niet zover hoef door te trekken in de versnellingen. Uiteindelijk wou ik een auto die fijner en soepeler rijdt en dat is goed gelukt. Strepen trekken bij het stoplicht is niet mijn ding. Dan had ik geen Rio gekozen Het verschil met 98 octaan (BP Ultimate) merk ik aan 3 dingen: - de motor klinkt rustiger bij lage toeren en pakt soepel op - de motor is veel gretiger in hogere toeren - het verbruik is lager (0,2-0,5 liter/100)
  4. Rio_Brazil

    ChipTuning Kia rio 1.2 (86 pk) Unlimited Tuning

    Ik rij inmiddels ruim 70.000km met Tuning van Unlimited Amersfoort naar volle tevredenheid en zonder enig probleem. (92pk, 142Nm) De motor gebruik geen druppel olie. De ritten die ik maak zijn afwisselend kort (20km) , langer (200km) of lang (+1.000km) op snelheid en met hellingen. Wel tank ik 98 octaan (BP Ultimate) en merk dat dit (na het tunen) echt verschil maakt (en de Rio rijdt iets zuiniger !)
  5. Rio_Brazil

    Rio als trekauto

    Koppel gaat na tuning van 120 naar 142Nm. Dit komt omdat de 1.2 van huis uit erg "geknepen" is. Het vermogen ging van 85 naar 94pk, bij sommige andere Rio's 1.2 in dit forum heb zelfs 100pk gezien. Ik rij al 45000 km zo en naar volle tevredenheid. Ik tank wel 98 octaan maar daar loopt ie zuiniger op dus daardoor geen meerkosten. Het vermogen dat de motor voorheen bij 5500 toeren had, is er nu al bij 4000tpm. Meer koppel over het hele toerenbereik en een betere gasresponse. De motor verbruikt tot nu toe werkelijk geen druppel olie tussen de beurten door. Ik maak zowel korte ritten van 30-40km als regelmatig langere ritten van 300-1100km (130km/u)
  6. Rio_Brazil

    Hoe oud is jullie rio en hoeveel km gereden?

    April 2012, 77.500km (1.2 CVVT) Fijne auto, ben er nog steeds erg blij mee en doe hem voorlopig niet weg. Defecten/onderhoud/aanpassingen: - Nieuwe motor ruitenwissers (in de eerste 2 weken) - Nieuwe koppeling (pas bij 60K, maar was vanaf de eerste meters niet in orde) - Nieuwe rechter buitenspiegel (motortje bleef continu draaien) - borrelende airco (nooit kunnen verhelpen) - andere achterveren (progressief)
  7. Rio_Brazil

    Versnelling moeilijk in z'n achteruit

    Idem, ook na vervangen koppeling en drukgroep. (had ik ook niet verwacht, is een sync issue)
  8. Rio_Brazil

    Motor wordt koud bij stilstand

    Hi "Freaky", ja als de temperatuur helemaal onderin terugloopt vind ik dat ook vreemd. Hou je ons op de hoogte ? Ben erg benieuwd.
  9. Rio_Brazil

    Motor wordt koud bij stilstand

    Ik sta nu met mijn Rio 1.25 benzine (!) 10 minuten stationair te draaien, 4 graden buiten, geen wind op de grille, kachel aan en daar gaat ie... Ook hier zakt de temperatuur van de motor, is echt geen vreemd verschijnsel. De motoren zijn gewoon veel efficiënter dan, pakweg, 15 jaar geleden. Dat er een elektrische hulpverwarming in de motor zou zitten kan ik me haast niet voorstellen. Slechts 500Watt (stelt warmte-technisch helemaal niets voor dat luttele vermogen) trekt al ruim 40 Ampere van de dynamo, wat deze bij stationair toerental dus niet kan leveren... Dit is ook de reden waarom de wat duurdere auto's lamellen in de grille hebben die sluiten bij lage temperaturen.
  10. Rio_Brazil

    zeer snel roestende remschijven + trage ontwaseming voorruit

    Ik ervaar hetzelfde met de remschijven, maar ik heb niet de indruk dat ze sneller roesten dan bij andere auto's. Ik zie bij de "buurman" z'n Focus ook na een dag behoorlijke roest op de schijven. Wat betreft het condens op het raam; het probleem is dat de temperaturen op dit moment wisselen tussen bijvoorbeeld 1 graad en 8 graden. Heb je gereden met 8 graden dan heeft de airco waarschijnlijk aan gestaan (automatische ontwaseming). Zet je de auto vervolgens weg dan komt er flink wat vocht uit het ventilator-rooster dat neerslaat op het raam. Wanneer je vervolgens start bij een temperatuur van, pakweg 2 graden, dan gaat de airco niet aan (beveiliging tegen bevriezen). Met als gevolg; heel lang wachten tot de voorruit weer droog is. Ik zou in dit seizoen het liefst de airco helemaal niet gebruiken maar de automatische ontwaseming denkt daar anders over en schakelt dan toch weer de airco aan. Hierover is al het nodige geschreven in dit forum, tot het lostrekken van de vochtsensor aan toe.
  11. Rio_Brazil

    Motor wordt koud bij stilstand

    Ik denk dat dit normaal is. Die kleine en zuinige diesels lopen zo efficient dat er weinig warmte-ontwikkeling is. Met de kachel flink aan en koude wind op de grille kan de motor zichzelf niet meer warm houden tijdens stilstand/stationair. Ik had eind jaren 90 een VW Passat TDI met exact hetzelfde probleem. Ik sprak laatst iemand met een VW transporter TDI die zelfs een extra 5kW Webasto dieselkachel heeft laten plaatsen omdat z'n bus niet warm werd...
  12. Rio_Brazil

    Koppeling.

    Ik heb nu, na drie jaar klagen en 60.000 km eindelijk een nieuwe koppeling en drukgroep. Resultaat: problemen opgelost. Wat ernieken in #22 schreef zijn exact dezelfde problemen die ik al die tijd heb ervaren, plus een zoemend geluid bij slippende koppeling in de achteruit. Erg jammer dat ik zo 3 jaar heb moeten rondrijden en dat de dealer het probleem niet serieus nam. Maar blij dat het nu eindelijk is opgelost.
  13. Rio_Brazil

    Wie heeft zijn winterbanden al steken?

    Ja... vandaag. Buitentemperatuur was 8 graden dus dat kwam nu ook wel goed uit. Mijn zomerbanden (205 Hankooks) zijn allemaal onder de 4mm. Ik ga ze volgend voorjaar laten vervangen, want ik merk duidelijk nu al mindere prestaties en veiligheid tijdens regen.
  14. Rio_Brazil

    Kia dealer failliet

    Gelukkig ben je geen geld kwijt en hoef je niet met een curator te onderhandelen.... Ik moet zeggen dat ik erg verbaasd ben over het faillissement van Koops Furness. Ze hebben onder andere Kia, Mazda en Volvo; alle drie enorme hardlopers de afgelopen tijd: Mazda doet (meen ik gelezen te hebben) +29% vanwege de prachtige en succesvolle Mazda 3 en 6, Volvo heeft het bijtellingskanon V40 190pk in handen en Kia loopt ook goed de laatste jaren.... Ik wens alle medewerkers van Koops (ik ken er een paar) veel sterkte toe.
  15. Rio_Brazil

    Marter onder motorkap

    Ik hoop dat jouw marter-verjager wél werkt... lees dit maar eens : http://www.autoweek.nl/autoreview/33036/kia-sportage-17-crdi-x-clusive