Ga naar inhoud

Chip-tuning van de Rio 1.2


dijk48

Aanbevolen Berichten

Ik vind het wel spannend dat je het hier post eerlijk gezegd, chiptuning is einde verhaal met je fabrieksgarantie en er zijn meerdere Kia medewerkers die hier meelezen...

 

Alleen de fabrieksgarantie v.w.b. de aandrijflijn vervalt. Het benzineklepje, spatborden en deuren

etc blijft gewoon onder garantie vallen hoor  :-)  :-)  :-)

 

Grtz.

Specialmade

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 134
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geposte Afbeeldingen

bij mij geeft ie ruim 7.0L/100km aan bij 120 dus ik vind het zeer spannend dat jij uberhaupt al 6.1haalt

*note* die van mij is dus NIET gechiptuned*

ik heb de gemiddelde verbruiks meter meerdere keren gereset om te kijken of het wel klopt en bleef de hele tijd 5.6L/100km aangeven.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Rio_Brazil

Ik wil graag nog een punt toevoegen aan de "verhitte" discussie. Het gaat niet (alleen maar) om vermogen, snelheid en 0-100 sprintjes. Een goede tuner zorgt er voor dat het rijden met de 1.2 motor een heel stuk aangenamer wordt. Die motor is "af fabriek" op een vreemde manier afgeknepen en heeft tevens een vreemde respons op het gaspedaal en dito koppelverloop.

 

Na het tunen rijdt de auto aanzienlijk fijner, geen trage response op het pedaal, een prettiger koppelverloop en vooral; veel minder toeren maken om soepel met het verkeer mee te komen.

Het hele karakter van de motor, of met een mooi Nederlands woord "driveability" is aanzienlijk fijner geworden, zelfs file-rijden is prettiger en minder "bokkig".

Leuke bijkomstigheid is dat het verbruik afneemt; mits je de rechtervoet onder bedwang houdt.

 

Kan ik het standpunt van Kia begrijpen aangaande de garantie? Natuurlijk wel. Ik zou als fabrikant ook niet willen dat "iedereen" zomaar aan de motor gaat "sleutelen".

 

Een autofabrikant heeft het al lastig genoeg met al die after-market producten die tot schade kunnen leiden, van ondeugdelijk aangebrachte LED of Xeon verlichting of stoelverwarming tot olie- en brandstof -additieven en een enorm scala aan zaken daartussen die je op/aan de auto kunt schroeven.....

 

Toevoeging: Ik had eerst een jaartje een Toyota Aygo met 68pk drie-cylinder. Man wat was dat een gretig motortje, zolang je maar toeren draaide.

Groot was mijn teleurstelling toen ik de eerste paar duizend kilometer met de 85pk 1.2 heb gereden. Toegegeven; de Rio is zwaarder, maar zo'n verschil had ik niet verwacht; het leek wel of ik een dooie koe aan het trappen was. Dat is nu opgelost en ik ben helemaal tevreden. En ach... garantie.... de mensen met rammelende distributie-kettingen worden ook met een kluitje in het riet gestuurd, dus van garantie heb ik geen hoge pet op, ik maak me daar geen illusies over.

 

Wanneer de Rio het geen 120.000km zonder problemen weet vol te houden is de volgende auto voor mij geen Kia meer.

En wanneer (en dat verwacht ik echt) de Rio lekker zo blijft door-lopen als nu dan is de volgende auto wederom een Kia ! Zo simpel is dat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben het gedeeltelijk met je oneens. De gevestigde Duitse merken KUNNEN chiptuning aanbieden omdat de aantallen dusdanig groot zijn dat ze met een verzekeringsmaatschappij een 'deal' hebben kunnen sluiten omtrent de overname van de fabrieksgarantie op de motor. Bedrijven zoals ABT e.d. verwerken die eenmalige premie t.b.v. de overname garantie in het bedrag wat je aan de tuner betaalt voor modificatie. KIA heeft die regeling waarschijnlijk nog niet, en zal daarom elke softwaremodificatie (terecht) zien als een reden voor het afwijzen van een eventuele garantieclaim. 

 

 

Bij BMW Nederland is het nu al standaard dat ELKE modificatie die niet door hunzelf is gedaan reden is om je claim af te wijzen. Reden daarvoor is dat als een auto bijvoorbeeld wordt ingeruild met 70K op de klok, perfect onderhouden en glimmend als een spiegel máár wel gechipt is geweest die betreffende auto niet meer in aanmerking komt voor de BMW Huisselectie. Daarvan is tenslotte de volledige onderhoudshistorie aanwezig, en dat is bij tuning door derden tenslotte niet zo en is dus veel minder waard bij inruil. De reden hoeft niet dus perse technisch te wezen, maar kan evengoed je centen kosten. Tevens snap ik niet dat mensen die zichzelf enigzins technisch onderbouwd voelen niet begrijpen dat als 2 motoren onder dezelfde omstandigheden draaien maar 1 ervan er 10% meer vermogen uitgooit die betreffende motor logisch meer/harder/eerder slijtage zal vertonen als degene die minder vermogen eruit gooit. Tevens beïnvloed chiptuning je onderhoudsschema, 1 van de redenen dat sommige autofabrikanten hun EPROM's zo ontwerpen dat ze buiten je ODB niet meer toegankelijk zijn en een niet wisbare back-up hebben om die dingen op te sporen. 

 

 

Anyway, KIA verbied gewoon softwaremodificatie. Het hier op een forum droppen waar KIA zelf ook mee zit te lezen is gewoon ronduit dom. Zie je dat niet in? Lekker belangrijk, doe wat je niet laten kan. De mensen die op zoek zijn naar informatie over chiptuning van hun KIA zullen dit topic hopelijk ook  lezen en beseffen dat 3,5km/u harder rijden het verlies van je fabrieksgarantie niet waard is. Al begrijp ik persoonlijk zowiezo niet waarom je een 1.2 moet 'chippen' doe dan niet zo gierig bij aankoop en koop een auto waar een dikke motor inzit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




×
×
  • Nieuwe Aanmaken...