Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Neo

Krakend geluid koffer

Aanbevolen berichten

Beste medeforummers,

Heb al geruime tijd last van een krakend geluid uit de koffer.

Nu ik in verlof ben heb ik even de tijd gehad om dit nader te onderzoeken.

Naar aanleiding van een topic gepost door RobertW n.a.v. TSB's ben ik beginnen zoeken.

Elke keer wanneer ik een vluchtheuvel neem of wanneer er een zeker hoogteverschil in de weg is hoor ik dit geluid.

Om een vervanging van de stabilisatorstangen of afdekrol uit te sluiten, heb ik alles uit de koffer gehaald: afdekrol, brandblusser, verbandkist, krik, etui met sleutels e.d.

Heb zelfs een handdoek tussen de bodemplaat, welke je opheft waar het reservewiel zit, en de rand waar deze op steunt gelegd.

Het geluid blijft aanhouden, dus kon ik de stangen of afdekrol al wegvinken als zijnde de oorzaak.

Wat me wel opviel ( zie bijgevoegde foto's ) is dat er een verschil zit qua speling tussen de koffer en de achterlichten. Heb de twee achterlichtunits naast elkaar geplaatst op de foto om het duidelijker te maken.

Misschien een slecht kofferdeksel?

Bij het duwen ( zoals dichtduwen ) tegen de onderkant van de koffer hoor ik hetzelfde geluid.

Vandaag naar de garage gebeld en ik kan morgennamiddag langsgaan om de oorzaak te vinden.

Ik hou jullie op de hoogte...

Groetjes,

Neo.

post-5937-0-58009500-1344253512_thumb.jpg

post-5937-0-48930100-1344253527_thumb.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Denk wel dat dat het is Neo. (achterlicht rechts geeft waarschijnlijk een bepaalde druk op ... dus geluid bij beweging ) zowiezo zit het er niet echt lekker in.

We gaan het lezen,

Grtz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Net terug van de garage.

Ze hebben de achterlichtunits een beetje bijgeregeld, alsook de koffer.

Probleem blijft aanhouden.

Ze gaan het voorleggen bij Kia en ook de TSB's nakijken.

Ergens in de loop van volgende week gaan ze contact opnemen voor het verdere verloop.

We wachten af...

Groetjes,

Neo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

O, nou weer een puzzeltje erbij voor ze.Lag toch voor de hand dat het dat was, zo zie je maar weer, niet dus.

Ben benieuwd.

Grtz.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelfde probleem gehad. Bij nemen vluchtheuvel e.d. krakend geluid rechtsachter. Bij dealer geweest. Bleek de bevestiging van de achterbank te zijn. Beetje smeermiddel en weg klachten. Hoop dat het bij jou ook zo is. Succes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt dijkjerob voor je tip. :flowers:

Zal het zeker voorleggen aan de garage wanneer ik bericht van hen krijg.

Geef hen tot uiterlijk vrijdag om contact op te nemen, zoniet neem ik zelf wel contact op.

Moet wel zeggen dat het kraken bij het duwen op de koffer onderaan reeds weg is, doordat ze die iets beter hadden bijgesteld.

Het kraken bij vluchtheuvels e.d. is nog steeds van toepassing, dus hopelijk kan ik de oplossing hier binnen een tweetal weken plaatsen.

Wanneer je spreekt over de bevestiging, bedoel je dan de onderkant of de bovenkant waar hij inklikt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Altijd handig om even een indicatie te hebben wie daar allemaal last van hebben: ook ik heb last van de kraak rechtsachter. Al sinds de auto nieuw is, en het wordt steeds erger. Ook al hele kofferbak leeggehaald, mocht niet baten.Het heeft inderdaad met de achterbank te maken, want als daar personen zitten heb ik er geen last van.

Ik hoor ook graag of het nu de rugleuning of de achterbank zelf is, dan los ik het zelf wel op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@elmerblues

Meestal rijden de kids mee, dus ofwel is het iets anders, ofwel wegen ze te weinig ^_^

Zal in de tussentijd de zetels eens platleggen wanneer ik eens weg moet en luisteren of het gekraak dan weg is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze ochtend de rugleuningen platgelegd, tevergeefs, het gekraak was er nog steeds.

Kon het nu heel goed horen dat het vanuit de koffer ergens komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag telefoon gekregen van de garage.

Ze wisten me te vertellen dat ze bij Kia geen weet hebben van dergelijk probleem.

Ze hebben meteen met mij afgesproken om de wagen binnen te brengen, om toch maar de oorzaak te vinden.

Vrijdag 24/8 gaat hij binnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft een SP3 rubbertjes om de achterklep op te vangen ?

Heb zelf geen SP3 meer dus ik weet niet goed of en waar ze zitten

Maar misschien "kraken" deze dingen.

Heb het soms met huidige auto...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft inderdaad zo van die noppen op het kofferdeksel zelf, maar ik betwijfel dat dat het probleem gaat zijn.

Heb er al eens op geduwd maar ze kraken niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Auto is terug van de garage, en de koffer kraakt ( voorlopig? ) niet meer.

Ze hebben de koffer nog wat afgeregeld en het euvel lijkt opgelost te zijn.

Het regelen gebeurd blijkbaar aan die noppen dat er aan zitten, maar hoe ze dit regelen, geen idee...

Foto in bijlage waar het bijregelen gebeurd.

De spleten zijn nog steeds niet even groot, maar er zit weinig verschil op, dus laten zo.

Neo.

post-5937-0-12108000-1345803022_thumb.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi Neo,

Ik had hetzelfde probleem als jou, als ik over een verkeersheuvel reed dan bonkte mijn achterklep, dit gebeurde ook als ik op de klep duwde.

Ik ben daarmee terug gegaan naar de garage en ze hebben de slotvanger wat bijgesteld, de klep gaat nu strakker dicht. Je ziet ook dat de klep wat strakker in de rubbers word gedrukt, (hij gaat wat meer naar binnen) Die rubbers die jij gefotografeerd hebt, die kun je in en uit draaien.

Groeten, Dick.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi Neo,

Ik had hetzelfde probleem als jou, als ik over een verkeersheuvel reed dan bonkte mijn achterklep, dit gebeurde ook als ik op de klep duwde.

Ik ben daarmee terug gegaan naar de garage en ze hebben de slotvanger wat bijgesteld, de klep gaat nu strakker dicht. Je ziet ook dat de klep wat strakker in de rubbers word gedrukt, (hij gaat wat meer naar binnen) Die rubbers die jij gefotografeerd hebt, die kun je in en uit draaien.

Groeten, Dick.

Als hij terug begint te kraken, zal ik hen eens laten kijken naar de slotvanger.

Bedankt voor de tip Dick203

Neo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze hebben de koffer nog wat afgeregeld en het euvel lijkt opgelost te zijn.

Het regelen gebeurd blijkbaar aan die noppen dat er aan zitten, maar hoe ze dit regelen, geen idee...

Dus toch de rubbers :-)

Je kunt ze ook even voorzien van wat vaseline

Dat kraken komt waarschijnlijk omdat de rubbers te droog zijn en er misschien een soort was oid op de ontvangende kant zit.

Je kunt ook bandenplak rubbertjes op die plaats plakken, denk ik.

Mooi dat het weg is iig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die van ons kraakt ook, maar het is erger met zware belasting en ook hoorbaar als ik op de trekhaak ga staan, maar hij doet het sinds de verzwaarde veren eronder zitten.

Toch maar even langs de dealer, mag hij meteen naar nog een paar onvolkomenheidjes kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had ook last van kraken bij drempels. Mijn Sportage is vorige week een dag bij de dealer geweest. Na lang zoeken kwamen ze daar tot de conclusie dat het slot in de klep de boosdoener is. Deze hebben ze geïsoleerd met tape tussen slot en metaal van de klep. Inderdaad was het geluid weg en kon ik tevreden weer naar huis.

HELAAS is sind 2 dagen het geluid weer terug, kan de auto dus weer naar de dealer. Ik hoop niet dat dit weer zo'n "onoplosbaar" geval gaat worden net zoals het sturen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen