Ga naar inhoud

Vochtig weer en beslagen ramen..........Help!


jutter

Aanbevolen Berichten

Die "Niet Kia" van mij is ook geen ventilatie kampioen en idd is de airco

doorgaans de oplossing.

Gaat dat echt sneller met airco aan, dan zonder? Ik heb nog nooit ontwasemd met airco aan, en de voorruit is toch na 1 minuut wasemvrij (de zijruiten duren langer). Die druppeltjes die op de ruiten zitten, zullen met of zonder airco toch eerst verdampen moeten alvorens de ruit vrij wordt. Ik kan me wel iets voorstellen bij het wasemvrij hóuden van de ruiten, dat dat dan beter gaat met de airco aan, vanwege drogere lucht binnenin de auto; maar om wasemvrij te maken... Maar goed, ik heb het dus nooit geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Al sinds ik airco heb (een jaar of 15) laat ik die altijd, zomer en winter, aanstaan. Niet al te koud, meestal ca. 22 graden. Nooit last van vochtige ruiten gehad, zelfs niet in een cabrio. Ramen open kost volgens mij meer brandstof dan de airco zachtjes laten meedraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Al sinds ik airco heb (een jaar of 15) laat ik die altijd, zomer en winter, aanstaan. Niet al te koud, meestal ca. 22 graden. Nooit last van vochtige ruiten gehad, zelfs niet in een cabrio. Ramen open kost volgens mij meer brandstof dan de airco zachtjes laten meedraaien.

Met die zware auto's die je gewend was is dat ook geen probleem, ik had die airco ook altijd aan.

Met een 1100 kilo auto of minder merk je ineens het vermogensverlies en het hogere brandstofverbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met die zware auto's die je gewend was is dat ook geen probleem, ik had die airco ook altijd aan.

Met een 1100 kilo auto of minder merk je ineens het vermogensverlies en het hogere brandstofverbruik.

Ja, dat is natuurlijk wel een punt. Had ik even niet aan gedacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met die zware auto's die je gewend was is dat ook geen probleem, ik had die airco ook altijd aan.

Met een 1100 kilo auto of minder merk je ineens het vermogensverlies en het hogere brandstofverbruik.

Als je climate control hebt is het altijd verstandig om de boel op auto te latenstaan, met ingeschakelde airco. Hij gebruikt alleen de airco indien noodzakelijk. Zo krijg je ook minder problemen met de airco.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als in mijn picanto de airco aangezet wordt is het of iemand de handrem een stukje aantrekt. Een gevoel alsof je 3 dynamo's op je fietswiel hebt. :)

Komt omdat je waarschijnlijk de 1000 cc , 3 cylinder hebt. Die is van zichzelf al niet krachtig genoeg om met het gewone verkeer mee te komen, laat staan met de airco aan ! En er is een alternatief ! De viercylinder, 1250 cc.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Komt omdat je waarschijnlijk de 1000 cc , 3 cylinder hebt. Die is van zichzelf

al niet krachtig genoeg om met het gewone verkeer mee te komen

Sorry, maar dat vind ik echt een argument van niks. Je moet misschien iets meer rekening houden

met dingen, maar ik kom PRIMA mee in het dagelijks verkeer, ook op de snelweg en ook met de A/C aan...

Verbaast me overigens niks, want dat was met de Aygo (ook een 1 liter 3 cilinder met A/C) ook zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als het echt heel erg vochtig is in je auto, dan is het vaak zoals al eerder genoemd waarschijnlijk een lekkage. Vaak is dit bij de ramen/deur. Je zou eens vaatdoeken in je deuren kunnen leggen, zo ver mogelijk naar binnen, maar nog wel dat je vaatdoeken de onderkant van je deur raakt. Dan even je auto afspuiten/wassen en kijken of je vaatdoekjes nat zijn. Zo ja, dan zit er warschijnlijk een lek bij je deur, de meest voorkomende lek. Vaak een kwestie van de deurknop eraf halen en afkitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Matten zijn niet vochtig, maar ik heb wel druppels op mijn schoenen zitten na het rijden. Hoogwaarschijnlijk is er een lekbak niet goed o.i.d. Binnenkort maar eens garage bezoek afleggen.

Is het probleem van de topicstarter al opgelost?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Matten zijn niet vochtig, maar ik heb wel druppels op mijn schoenen zitten na het rijden. Hoogwaarschijnlijk is er een lekbak niet goed o.i.d. Binnenkort maar eens garage bezoek afleggen.

Is het probleem van de topicstarter al opgelost?

Moet eerst maar weer eens goed gaan regenen! Dan zal ik wat hier beschreven is uitproberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb het idee dat er een vette waas over de ramen komt, mischien komt die vettige stof uit het airco systeem , onze pica word nam elke week van binnen en buiten grondig schoongemaakt op het werk van mijn vriendin (taxi)met profi producten , dus daar zou het niet aan mogen liggen ,en toch steeds weer die waas ......

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hmmmm, die waas hebben wij ook. Weet je zeker dat het uit het airco systeem komt?

Nee hoor, want bij mij (niet-airco-gebruiker) komt dit ook voor. Vooral met met zonlicht op je voorruit kun je dit goed merken (als je het schoonveegt). Misschien komt het wel door diesel-uitlaatgassen van medeweggebruikers, die door de ventilatie langs je voorruit gevoerd worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Het belangrijkste is de dat je buitenlucht naar binnen laat en niet de (vochtige) binnenlucht circuleert.

Temperatuur: zo warm als me lief is (dat is nu ongeveer halfweg); blaassnelheid op 2, stand: eerst op enkel voorruiten, als die ontwasemd zijn op de gecombineerde stand (voorruit+voeten). Het ontwasemen duurt ongeveer 1 minuut.

Airco staat altijd uit behalve een week of 3 in de zomer.

Gefeliciteerd bigmac, jij gaf het correcte antwoord! Gisteren heb ik het eindelijk kunnen uitproberen; ik had een rit in de stromende regen en nu bleven de ruiten brandschoon! Wel wil ik er bij zeggen dat gelijk, dus met de koude motor, de blazer heb aangezet.

images.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooi dat het is opgelost. Bij mij leek het aan een afvoerslangetje te liggen welke verkeerd gemonteerd was. Hierdoor blies de rijwind het vocht weer naar binnen. Deze slang is andersom gemonteerd en wijst nu naar achteren ;)

Voorlopig lijkt het probleem opgelost te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Mooi dat het is opgelost. Bij mij leek het aan een afvoerslangetje te liggen welke verkeerd gemonteerd was. Hierdoor blies de rijwind het vocht weer naar binnen. Deze slang is andersom gemonteerd en wijst nu naar achteren ;)

Voorlopig lijkt het probleem opgelost te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nu het weer kouder wordt gebruik je je kachel meer. Hierdoor komen uit de kunststof slangen weekmakers vrij die zo'n fijne blauwe waas op je ramen achterlaat door condensatie. Gewoon blijven schoonmaken, wordt na één winter minder.

En dit...dit is het enige goede antwoord waar de waas op de binnenkant van de ramen vandaan komt. Met 1 opmerking: het zijn niet alleen kunststof slangen (van het ventilatiesysteem) maar ook weekmakers die in het dashboard zitten en vrijkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...