Ga naar inhoud
Gast Picantje1.2

Dealer verplicht onderhoudsbeurt voor behoud garantie

Aanbevolen berichten

Gast Picantje1.2

Hallo allemaal,

Er is al veel over geschreven op dit forum en veel leden ervaren soortgelijke problemen bij hun dealer.

Mijn Picanto heb ik gekocht december 2011. Nu begint sinds een week mijn dealer al te zeuren dat ik moet komen voor een onderhoudsbeurt. Dat gaat dus niet gebeuren aangezien ik pas 4100km op de teller heb staan en hij nog geen 12 mnd oud is.

De kleine beurt kost 175,- voor de Picanto bij de dealer (excl. dat interieurfilter want ik las hier op het forum dat dit apart in rekening wordt gebracht). Ik vind dat veel geld als je kijkt dat bijvoorbeeld een Kwikfit een kleine beurt aanbiedt voor 70 euro.

Het controleren van mijn lampen/claxon/gordels/handrem/bandendruk/bandenprofiel etc kan ik zelf ook wel. De meeste dingen doe ik toch gauw 1x per maand, niks vervelender dan bijvoorbeeld een kapot lampje. Dus die dingen hoeven van mij niet gedaan te worden maar zitten wel bij die prijs in begrepen.

Ik gaf aan dat ik de prijs te hoog vind. Toen kwam de dealer met het verhaal dat aangezien ik nog geen 15.000km heb gereden ik ook wel af kan met een oliebeurt a 135,-. Dan wordt alleen de olie ververst en het filter vervangen. Ook die prijs vind ik aan de hoge kant.

Ik besef me wel terdege dat mijn KIA een beurt nodig heeft aangezien ik hem voornamelijk in de stad gebruik op stukjes van hooguit 20 minuten met veel stoplichten en rotondes (hoe kan het ook anders in Almere). Dat vergt veel van je auto, meer dan als je hem alleen maar gebruikt op de snelweg.

Maar goed, vervolgens heb ik aangegeven eens om me heen te gaan kijken naar de gangbare prijzen bij andere garages en als het goedkoper kan voor hetzelfde werk, dat ik het dan elders ga laten uitvoeren.

Ik kreeg een email terug van mijn dealer dat ik dat uiteraard mag doen maar dat ik moet weten dat KIA geen garantie meer gaat geven bij reparatie als ik mijn onderhoudsbeurten elders ga laten uitvoeren.

Ik word dus verplicht tot de KIA dealer en zijn gehanteerde prijzen wil ik aanspraak kunnen maken op mijn garantie als er wat is. Nu kan ik me herinneren dat hier wel rechtzaken over zijn geweest en dat KIA daarbij aan het kortste eind trok.

Worden jullie ivm je garantie ook verplicht alles te laten uitvoeren bij je KIA Dealer?

Ik ben overigens geen fan van mijn KIA dealer. Het is een Opeldealer die het stukje KIA Almere heeft overgenomen toen deze failliet dreigde te gaan. Duits of Koreaans, tis toch een wereld apart.

Ik hoor graag wat jullie hierin ervaren/weten en wie mij goed kan adviseren over wat ik nou het beste kan doen.

Daarnaast rijd ik voor 70% stadsritjes tussen de 1:12 en 1:14... is dat een beetje netjes? Ik vond het wat hoog in het verbruik gezien de leden die hier wel 1:21 halen (hoe doen die dat??).

Ik heb alles uit, zelfs geen lichten aan overdag bij goed zicht.

Heel verhaal... net lid... hoop op goede reacties.

Groet,

Picantje1.2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Allereerst welkom..

Mbt de onderhoudsbeurten kan men kort en krachtig zijn. Deze mag je bij ieder BOVAG erkende garage laten uitvoeren zonder verlies van je garantie. Punt en einde discussie met KIA Dealer.

Verbruik van je pica is niet alleen afhankelijk van gebruikers maar ook rijstijl. op www.hetnieuwerijden.nl vind je meer info en nuttige tips.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Google even op "dealer onderhoud verplicht" en er gaat een wereld voor je open.

Daarnaast wegwezen bij die dealer.

Ik zou me gestalkt voelen door dat soort berichten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daarnaast wegwezen bij die dealer.

Ik zou me gestalkt voelen door dat soort berichten.

Ik begrijp de dealer wel!!

het is een Opel dealer... en Opel verkoopt voor geen meter op dit moment

Ik heb/had mijn Venga ook in onderhoud bij een Opel dealer, met daarbij een stukje KIA.

Toen ik 3 jaar geleden bij de dealer kwam was er een klein hoekje ingericht voor KIA, en de hoofdruimte werd gevuld met die Opeltjes

Nu is het precies andersom, KIA staat in de grote ruimte en Opel in het kleine hoekje.

Misschien gaat het in Almere ook zo slecht met de Opel dealer dat hij op deze manier toch iets wil binnenhalen

http://www.autozine....te_verkoop.html

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Alex heeft helemaal gelijk. De beurt mag in principe zelfs bij elke garage worden uitgevoerd mits de beurt maar conform de specificaties van Kia wordt uitgevoerd. Je kunt wel na de eerste 3 jaar je Kia pechhulp verliezen, maar voor het geld dat je bespaart kun je makkelijk ANWB oid doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Picantje1.2

Wow, thanks voor de reacties!!

Hier in Almere is het inderdaad net zo. Eerst een klein deeltje KIA en veel Opel en nu veel KIA en klein deeltje Opel. Ik wist niet dat het zo slecht ging met Opel...

Ik had toen ik hem net kreeg problemen met mijn verwarming. Als deze op zijn koudst stond was het nog een sauna in die auto. Bij Van Voorden wisten ze niet eens hoe ze dat ding af moesten stellen. Er moest een afspraak gemaakt worden met een KIA technicus om te laten zien hoe dat moest. Dat gaf mij aan het denken of ze wel wisten wat ze deden daar... vandaar dat ik geen goed gevoel heb bij die garage.

Maar ja een andere KIA dealer in de buurt... daar moet ik even voor zoeken.

Wat houdt dat in: conform de specificaties van KIA? Want hier begon de dealer ook over als argument om het bij hun te moeten doen ivm conform de specificaties van KIA.

En hoe kom ik er achter wat die specificaties precies inhoudt zodat ik weet of een andere garage het conform die eis doet?

Ik rijd als een tr*ttebel hahaha met een ei onder mijn gaspedaal... alleen mijn verbruik blijft hetzelfde hoe ik mijn best ook doe. Dus nu na 10 maanden ben ik het zeurderige rijden wel wat zat en wil ik genieten van de power die mijn bug me kan bieden en rijd ik wel wat sportiever...

Maar ondanks mijn sportievere rijstijl (tot hoogstens 3500 toeren trekken dus wat is sportief??) blijft mijn verbruik hetzelfde.

Wat ik begreep van mijn dealer dat ik voor voornamelijk stadsritten met veel stoplichten en rotondes, dat ik niet mag klagen met zo'n verbruik en dat dat tot zuinig betiteld mag worden.

Ben ik dan zo gek dat ik er wel ietsje meer van had verwacht (iets meer conform boekje, alhoewel dat op de rollerbank binnen zonder inzittende is?)? Of mag ik in mijn handjes knijpen met dit verbruik?

Zal eens op die site gaan kijken... alhoewel met 30km p/u naar zijn 3 schakelen en bij 50 naar zijn 4 en bij 70 naar zijn 5 vrij zuinig rijden is lijkt mij... of race ik dan nog te snel?

Goodnight everyone ga mijn bedje opzoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ach tja van Voorden Almere.

Dat zegt meer dan genoeg...

De dichtstbijzijnde Kia Dealer is dan in Naarden, Autobedrijf Marant B.V.

Je zou hier altijd even een vraag kunnen stellen.

1:12 en 1:14 haal ik met mijn Venga ook

Ik gebruik 8.2L per 100 km en rij ook veel korte stukjes,

En dit vind ik al niet zuinig, laat staan als ik dit met een Picanto zou halen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een aantal jaren terug is de wetgeving aangepast. Toen is het "alleenrecht" van service op auto's komen te vervallen zodat elke garage elk merk mag/kan onderhouden. Volgens mij heeft elke (uiteraard wel erkende garage) toegang tot de technische specificaties via Kia.

Vraag me niet hoe het precies werkt, maar de garage zal wel weten waar Abraham de mosterd haalt....

Succes!

Zelfs een stukje wettekst:

Daar staat dat dealers recht hebben op informatie (van Kia in dit geval).

En daar staat dat ze je niet tot onderhoud kunnen/mogen verplichten.

Bron: http://www.raivereni...gemeen/ber.aspx (hele lap tekst)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Picantje1.2

Automarant Naarden... kan ze altijd eens bellen en kijken hoe ze er tegen over staan om het over te nemen.

Dus jij vind het niet zuinig, dan ben ik dus niet gek dat ik dat ook niet echt zuinig vindt. Als hij 1:16 of 1:17 zou rijden in de stad met mijn rijstijl (tr*tterig) dan zou ik meer tevreden zijn.

Ik ga die link eens even bekijken als ik tijd heb om er voor te gaan zitten, bedankt voor het plaatsen!

Ik heb nu contact gehad met Vakgarage Mulder (Bovag). Zij hebben het beheer over het wagenpark van Autoradam. Ze werken met de specificaties conform KIA alleen hun verstaan onder een kleine beurt enkel het olie verversen en vervangen van je filter verders niet.

Op de site van Kia staat een filmpje over wat er onder de kleine beurt valt en daar wordt er motorreiniger toegevoegd aan je tank, je ruitensproeivloeistof wordt bijgevuld, je koelvloeistof wordt bijgevuld, je remvloeistof wordt gecontroleerd en dan de onzin dingen die je makkelijk zelf thuis kunt doen (die ik in mijn eerste bericht heb genoemd).

Dus ik ben nu wat in de war. Moet dat nu wel of niet gedaan worden allemaal, is dat conform hun specificaties? Is het noodzaak etc....

Vakgarage Mulder rekent een kleine beurt v.a. 119,- een vaste prijs kon niet worden genoemd want dat lag aan het type auto, de kmstand etc. Terwijl ik deze dus keurig door gaf.

Moet nog maar verder mijn lichtje op doen denk ik...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kan dus naar elke garage die volgens bepaalde normen werkt(EU regelgeving)

MAAR...... nu wil je aanspraak maken op GARANTIE en dan moet je naar de KIA dealer en die oordeelt..................ONDERHOUD niet goed uitgevoerd!!!!!!

En WEG garantie...

Geen eenvoudige zaak.

Ik moet ook verder dan mij lief is voor een KIA dealer,maar wat kan je doen,?????

Ronald

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als het onderhoud uitgevoerd is door een bovag garantie dient dit ten alle tijden volgens de specs van kia te gaan. Dit kan dus niet zomaar niet goed zijn. Zowel mag Kia dit aantonen en ga je je "gram" halen bij die bovag garage.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lees DIT ook eens even.

Zelf gaan we ergens volgende week een afspraak maken voor de onder houd. Zitten nu op 14.500 km. Wij hebben besloten om het bij de Dealer te laten onderhouden omdat dit bij verkoop/inruil vaak meer vertrouwen geeft. Overigens zijn BOVAG garages vaak niet veel minder prijzig in de onderhoud dan dealers.

Wettelijk voldoet een BOVAG garage en daar hoort Kik-Fit niet bij!!! lees maar terug in de link. Op www.bovag.nl kun je BOVAG garages vinden in de buurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo ik ben nieuw hier maar ik zag deze post en dacht ik wil ook even reageren. Ik heb geen klachten over mijn kia garage in Best. De prijzen vallen ontzettend mee bij hem en nog nooit problemen gehad met mijn picanto. Voor mij een top garage.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi,

Ik ben nieuw op het forum ( heb een pikanto van 2012) en heb de vraag of iemand al een beurt heeft laten doen bij een bovag dealer en hoe of haar ervaring hier mee is.

Ik vraag dit omdat het prijsverschil tussen een bovag en de KIA dealer inderdaad groot is. Bij KIA ben ik voor de kleine beurt 164 en bij de bovag ( via Mijngarage.nl) 93 euro kwijt.

Voor een grote beurt bij KIA 266 euro en bij de Bovag 159 euro.

Uit bovenstaand commentaar begrijp ik dat de garantie niet vervalt.

Roosje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik vind het ook best wel mee vallen moest laats met de oude pico voor apk en een riempje beetje klein matrieal 295 euro inq leen auto dat is geen geld dus ik ga naar de dealer

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen