Jump to content
  • Sign Up
elmerblues

Doe-het-zelf trekhaak installatie sp3

Recommended Posts

Guest kaysem

bedankt voor dit mooie en duidelijke verslag  :adanku:

Ik krijg het pdf-bestand helaas niet geopend.

PDF zonder probleem geopend  63 pagina's

Thanks

Smart, be smart than :wink:

• Like 1

Smart, be smart than :wink:

Geen tijd meer gehad....

Ik neem aan dat bij een keuring vanzelf naar voren komt of het slijpen aan de trekhaak consequenties heeft. Indien hij afgekeurd wordt mag dit hier natuurlijk ook vermeldt worden om anderen hierop te wijzen..

• Like 1

Ik neem aan dat bij een keuring vanzelf naar voren komt of het slijpen aan de trekhaak consequenties heeft. Indien hij afgekeurd wordt mag dit hier natuurlijk ook vermeldt worden om anderen hierop te wijzen..

Alsof ze daar uberhaupt naar kijken bij de keuring, zolang hij er niet af valt vinden ze het al gauw goed. :lol:

• Like 1

@Piperclub: geen probleem dat je er een PDF van hebt gemaakt, ik wilde het ook zelf doen maar kreeg het niet zo 123 voor elkaar. Het zou wel eens mooi zijn om alle handleidingen en pdf's te centraliseren in het SP3 deel. Ik begrijp dan ook niet dat bijv. een topic over verbruik en tuning wel weer sticky zijn en dit soort belangrijke dingen dan weer niet. Straks zakt het weg in de archieven en kan niemand het meer vinden.

In ieder geval. Om alle bakerpraatjes over de APK m.b.t. de trekhaak even voor te zijn:

- Bij de APK wordt niet gekeken naar de type goedkeuring van de trekhaak en of deze nog van toepassing is
- ook niet of er aan geslepen of gemodificeerd is

Alle eerdere eisen aan de trekhaak zijn komen te vervallen. Bij de APK wordt gelet op slechts 3 dingen:

- De kogelomtrek mag niet minder dan 49mm bedragen (ivm slijtage)
- De trekhaak moet vast zitten (dus geen speling in de constructie)
- Bij een afneembare trekhaak moet de borgconstructie werken.

Meer niet. De electronica hoeft bijv. ook niet te werken.

Ik heb dit al voorgesteld aan de moderators, alles wat ik had met ik voor ze klaargezet en zij hebben dit gedownload om tre kijken of er animo voor is en zoja, hoe dit dan handen en voeten te geven.

Beste

Ik ben klaar om ook mijn trekhaak te monteren op mijn sportage

Gelukkig heb jij er een zeer goede beschrijving voor gegeven

Een ding is mij niet zo duidelijk

het aansluiten van de richtingsaanwijzer

welke relais zijn dat en hoe moet ik daar de draden op aansluiten

hopelijk kan u mij verder helpen

mvg Rony

daar heb je we een auto specifiek kabel set voor nodig dit red je niet met alleen een stekker doos en wat draad

Zoals je in mijn uitleg kunt lezen redt je het wel met een stekkerdoos en wat draad als je dan voor de richtingaanwijzers maar 2 relais er bij gebruikt. Dit zijn gewone goedkope verlichtingrelais, verkrijgbaar in een automaterialenzaak.

Als je niet weet hoe je een relais moet aansluiten of er tussen moet zetten kan je beter een voertuigspecifieke kabelset aanschaffen zoals WD40 voorsteld. In het kort: op de + draden van de richtingaanwijzers (rechts en links draad) van de achterlichten van de auto maak je een aftakking die naast het achterlicht van de auto ook een los relais aanstuurt. Het relais stuurt dan een geschakelde plus naar de stekkerdoos van de trekhaak.

post-3632-0-79424200-1474274344_thumb.jpg

• Like 1

Als je niet weet hoe je een relais moet aansluiten of er tussen moet zetten kan je beter een voertuigspecifieke kabelset aanschaffen zoals WD40 voorsteld.

Haha

Weet niet of xtra40 wel zo blij is met deze nieuwe bijnaam.

Krijgt ie wel een gladde imago van

• Like 4

Vond em wel grappig, WD40   :-)

• Like 2

Vond em wel grappig, WD40   :-)

hij weer wel hoor  :online2long:  :online2long:  :wink:  :wink:  :-)  :-)

• Like 1

Guest Warmentuuter

Jij bent toch een soort WD40 voor Kia's Xtra40? :-)

Nou wd40 worden zaken over het algemeen soepel en stil van.

Maar met Xtra40 heb je vaak alleen maar meer herrie.

Dit baseer ik overigens op de vele reacties omtrent inbouwen toeters, radio/navi's, speakers en subs

• Like 3

Zoals je in mijn uitleg kunt lezen redt je het wel met een stekkerdoos en wat draad als je dan voor de richtingaanwijzers maar 2 relais er bij gebruikt. Dit zijn gewone goedkope verlichtingrelais, verkrijgbaar in een automaterialenzaak.

Als je niet weet hoe je een relais moet aansluiten of er tussen moet zetten kan je beter een voertuigspecifieke kabelset aanschaffen zoals WD40 voorsteld. In het kort: op de + draden van de richtingaanwijzers (rechts en links draad) van de achterlichten van de auto maak je een aftakking die naast het achterlicht van de auto ook een los relais aanstuurt. Het relais stuurt dan een geschakelde plus naar de stekkerdoos van de trekhaak.

Ik heb alles gedaan zoals hier op het forum is beschreven

Alles ging zeer vlot

Voor de richtingsaanwijzers moest ik inderdaad 2 relais tussen plaatsen en dat ging zonder problemen

In de garage vroegen ze 700 euro on een trekhaak te plaatsen met kabeldoos

Nu heb ik alles zelf kunnen doen en kost het mij veel minder

Trekhaak 110 € met verzending

Universele kabelset 15€

2 relais 7 €

Met andere woorden heb ik veeeeeeeeeeeeeeeeeel geld uitgespaard dankzij  elmerblues zijn verhaal hier op dit forum

Alvast bedankt

Gr Rony

• Like 3

Graag gedaan! Leuk om positieve terugkoppeling te krijgen, dan weet ik dat niet alle moeite (foto's maken, verhaaltje) niet voor niks is  :D

• Like 2

Even een aanrader: http://www.trekhaakplaza.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=1_55_343&products_id=3961

Had hem zelf ook onder de Kia, totaal onzichtbaar en geen uitsnede van de achterbumper. Pasvorm perfect.

Weet er soms iemand welke kleur van draad naar het achterruitrijlicht gaat dit voor een achterruitrijcamera op aan te sluiten.

Groetjes,Jules

• Like 1

Is er ergens nog een mogelijkheid om dit verhaal te zien met foto's?

Alle foto's zijn inmiddels geblokt omdat de poster dat account weer zou moeten activeren.

Heeft iemand nog de mogelijkheid om het pdf file te posten?

Bij voorbaat dank !!

Op 15-7-2013 om 17:48 zei Pipercub:

Emerblues,

Ik ben zo vrij geweest jouw perfecte beschrijving samen te vatten in een PDF zodat je niet met de computer onder de auto hoeft te liggen om iets na te slaan.

Het kan tot 22/7 worden gedownload met de volgende link.

https://www.hightail.com/download/bWJvck8xSWhRYS9vS3NUQw

Voor hen die het willen natuurlijk.

Ik verzamel toch al van alles her en der.

Groet.

Screenshot_1.jpg

16 uur geleden zei Falcon:

@Falcon, die link had ik ook zien staan maar als je er op drukt dan zie je dat de link niet meer bestaat.(datum 22/7 in 2013 staat ook vermeld he)

Vandaar mijn vraag of iemand deze pdf file nogmaals beschikbaar kan maken.

Screenshot_1.jpg