Jump to content
MarkOptima

Hybrid schakelt niet door en knijpt de motor niet af.

Recommended Posts

Zo even mn eerste topic. De topics die ik neer zet zijn ook met de dealer besproken dan wel door gestuurd naar Kia Nederland.

Het volgende :

Als je met de Hybrid met het gaspedaal vol weg trekt schakelt de automaat niet meer over. Het toeren tal loop gevaarlijk hoog op en moet als het ware met je voet schakelen.

Dwz. gas lossen om de auto te laten schakelen.

Daarbij is het ook nog zo dat het gas niet direct geknepen wordt, als je het gaspedaal los laat.

Dat doet de auto ook als je even kort flink gas geeft en het pedaal los laat, je schrikt je rot.

Iemand de zelfde ervaring.

Volgens de dealer zijn er reeds meer klachten over gekomen en is dit voor gelegd aan de fabriek.

Mark

….Als je met de Hybrid met het gaspedaal vol weg trekt schakelt de automaat niet meer over. Het toeren tal loop gevaarlijk hoog op en moet als het ware met je voet schakelen.

Dwz. gas lossen om de auto te laten schakelen….

De eerste vraag die in me opkomt: wat is gevaarlijk laat schakelen? Wat is je max toerental en bij welk toerental schakelt de bak zelf? Als je in de volgasmap wegtrekt mag de bak je gerust net in het rode toerengebied schakelen….

Het niet direct in toeren terugvallen na gas lossen is een milieukwestie. Je auto verbrand eerst de benzine die boven de zuigers achterblijft bij gas los voor hij terugvalt in toeren, is puur voor de emissie eisen.

Ik zal het morgen even precies bekijken, maar het is dik in het rood.

Wat betreft het gas niet knijpen, als je even vol gas geeft en direct los laat is net of je nog even na gelanceerd wordt. Als of de computer het signaal even een seconde later pas gaat verwerken.

Ook in jouw auto komen we graag gummen hoor :-)

TESTDRIVE KIA OPTIMA    

Even praktisch, je zult buiten je broer hier helaas amper een soortgenoot op dit forum tegen komen met  de zelfde auto.

Zo jammer want ik ben een groot fan van deze auto ! (mits niet wit)

Probeer het ook op autoweek oid om soortgenoten te vinden.

Hou ons hier igg wel op de hoogte !

Succes!

Mijn optima hybrid doet dit ook , maar dit is volgens mij niet meer als normaal.

Het niet knijpen van het gas herken ik niet , ik vind het een super fijne automaat  enige minpunt vind ik de bonk als hij terug schakelt naar de eerste versnelling na het uitrollen.

Maar waarom wil u nu plankgas wegtrekken met een hybrid? zet u dan ook de eco knop uit?

Vind het echt een super auto voor deze prijs 

Verbruik record 1 op 20,5  ,  vakantie op en neer Spanje  vol geladen 1 op 16,5  en dan gaan wij ruim over de 2 ton volgeladen , dus ben zeer tevreden.

SORRY Bigwade deze is ook wit

• Like 5

De test in de auto week had het ook over de vreemde schok in de aandrijf lijn bij het uit rollen, ik heb het idee dat dit het afslaan van de motor is. Maar zou idd ook het terug schakelen kunnen zijn.

Die 1 op 20 heb ik nog niet gehaald. :-(

Maar goed de auto heeft er pas 4500 Km op zitten dus nog niet echt in gereden. 6.2 L/100 Km is het beste en dan heb ik echt het gas pedaal geaaid.

Zo erg zelfs dat bij het weg rijden de auto's achter mij maar om mij heen rijden.

Ik hou zeg maar de eco meter op de helft van het groene deel, echt veel minder lukt niet dan moet je gaan duwen. :-) :-).

Maar het op schakelen met vol gas moet je even vanuit stil stand proberen. motor loopt gewoon dik de 6000 toeren in. Dan moet je echt je voet van het gas los laten, om te schakelen waarbij hij dan ook nog het gas voor zeker een seconde vol open houd.

Het koppel is nergens meer te vinden. Je zou natuurlijk dat ie net na het max koppel door pakt met de volgende versnelling,

Ben met je eens dat deze auto (ondanks het snelle uiterlijk) niet om te racen is en zeker een lekkere cruise auto is, ik rijd er met veel plezier in. Maar dit is wel een behoorlijke fout in de software.

De dealer heeft mij verteld dat er al meer klachten waren mbt tot dit probleem, hij verwacht dat er bij de eerste beurt de software van motor en automaat worden geupdate.

Alleen de banden  wat zijn dat herrie schoppers ,niet te geloven wat een troep .af en toe lijkt het wel of al mijn wiellagers verrot zijn !!!

Ben op zoek naar een stille band  maar blijkt er een bestelbus maat onder te zitten 205/65/16 dus erg weinig keus.

Dat ze onder deze auto zulke banden( nexen )zetten onbegrijpelijk .

Maar ik vind een super auto en trek veel bekijks met mijn k5

Maar het op schakelen met vol gas moet je even vanuit stil stand proberen. motor loopt gewoon dik de 6000 toeren in. Dan moet je echt je voet van het gas los laten, om te schakelen waarbij hij dan ook nog het gas voor zeker een seconde vol open houd.

Het koppel is nergens meer te vinden. Je zou natuurlijk dat ie net na het max koppel door pakt met de volgende versnelling,

Ben met je eens dat deze auto (ondanks het snelle uiterlijk) niet om te racen is en zeker een lekkere cruise auto is, ik rijd er met veel plezier in. Maar dit is wel een behoorlijke fout in de software.

De dealer heeft mij verteld dat er al meer klachten waren mbt tot dit probleem, hij verwacht dat er bij de eerste beurt de software van motor en automaat worden geupdate.

Bij hoeveel toeren schakelt de automaat door dan? In het rood doortrekken van een automaat is echt niks raars aan...

De auto is echt super stil en je hoort idd de banden het meest. Ook wel wat rij wind.

Nee automaat schakelt niet door toerental loopt in de 6000, je moet echt van het gas af.

Ik heb nu inmiddels 5 automaten gehad, die trokken ook wel flink door in de toeren maar schakelde wel netjes allemaal door, zelfs mijn Mercedes van 32 jaar oud :-)

Gisteren even een ritje Heemskerk gehad en dat was weer even genieten, z'n benzine auto is toch een stuk stiller.

Mark

Gewoon even na laten kijken mischien te kort olie in de versnelings bak en dan kan hij nog wel eens moeite hebben met door schakelen

Gewoon even na laten kijken mischien te kort olie in de versnelings bak en dan kan hij nog wel eens moeite hebben met door schakelen

We hebben er twee, auto's doen alle bij het zelfde. Bij normaal rij gedrag is het allemaal geen probleem we wachten even de eerste beurt af.

Mijn Optima is van Maart 2014 en inderdaad wil hij wel eens erg laat overschakelen als je bijv wilt invoegen op de snelweg. Als de motor nog vrij koud is heb ik hier geen goed gevoel bij en zet hem in "Manual shift' zodat ik zelf het toerental in de hand heb. Verder geem last van het verschijnsel want ik ben een vrij rustige rijder. Wel vind ik de auto soms erg laag in de toeren zitten als je bijv in de bebouwde kom rijdt. Maar ik heb het verbruik in de verbruiksmeter wel eens vergeleken met een hoger toerental met de manual shift en dan kom je met het verbruik toch hoger uit. In pricipe moet je dus de Hybride zelf het werk laten doen en dat komt natuurlijk ook door het gecombineerde koppel van de verbrandingsmotor en de electromotor.

Ik rij op LPG 1:14 en dat is niet verkeerd voor een auto van ruim 1700 Kg. Ik rij 50.000 Km per jaar en heb de kosten van een Hybrid op LPG vergeleken met een Optima diesel en als ik daar in zou gaan rijden ben ik een dief van m'n eigen portemonee. 

ik heb hetzelfde. ga het van de week op de snelweg nog eens proberen met en zonder de eco knop.

MAAR wat bedoel je met manual shift? hoe doe je dat op een hybride?

ik heb hetzelfde. ga het van de week op de snelweg nog eens proberen met en zonder de eco knop.

MAAR wat bedoel je met manual shift? hoe doe je dat op een hybride?

Als je de pook een tik naar je toe geeft, dus naar links kun je manual schakelen. Heel simpel, tikje naar voren is opschakelen en tikje naar achteren is terug. je ziet dan in je display je versnelling staan waar normaal je "D" staat.  Om hem in de manual mode te zetten hoef je niet stil te staan. Ik gebruik het zelf regelmatig, zeker met koude motor. Zoals ik al zei rij ik op gas (Three Fuel) dus de toerenteller in het rood is niet wenselijk, ook al loopt ie op benzine tot een koelvloeistoftemperatuur van 50 graden.

Ik heb dus exact hetzelfde probleem. De eerste 40K kilometers gingen probleemloos maar nu met kickdown een automaat die soms niet wil doorschakelen. Al bij de dealer geweest maar ze konden niets vinden. Ik hoop dat dit toch wordt opgepakt door Kia,