Jump to content
remy

Garantie versus onderhoudsbeurten

Recommended Posts

Hoi,

Ik moet mijn KIA nu ook wegbrengen voor zijn eerste jaarlijkse beurt. Ik doe het maar bij de KIA dealer (zal wel vragen om die speciale regeling, heb maar 8000 km gereden afgelopen jaar) omdat ik een aantal garantie issues heb:

1) De middelste gordel op de achterbank kan niet worden dichtgedaan. Deze heeft het nog nooit gedaan. (Niet dat ik vaak met 5 man in de auto zit, maar bij die ene keer zijn we er dus erachter gekomen)
2) De achterdeur aan de bestuurderskant weigert bijna altijd om open te gaan. De deurvergrendeling gaat niet altijd (compleet) van zijn slot af. Volgens mij gaat de vergrendeling maar half open, dan moet je weer op de "alle deuren ontgrendelen" drukken om hem alsnog open te krijgen.
3) De bestuurderskant wisser aan de voorkant is nu al kapot. Dit valt volgens mij ook binnen de garantie, want het is belachelijk dat deze nu al kapot is ondanks minimaal gebruik...

Ben benieuwd hoe de reactie van de dealer is, het is een "import" KIA...

Haha dat kan wel ja, maar dat is erg dealer verschillend, misschien weet Xtra40 hier meer vanaf als onderhoudsmonteur, en anders de KCG wel? 

Ik werk zelf bij BMW  :wink:  Maar over blokken en schijven gesproken, als je die vervangt met originele onderdelen (niet op kenteken bestellen!) dan kunnen ze nooit iets zeggen lijkt me….

Maar dit is een non-discussie omdat ik al had gezegd dat ik otootje bij Kia in onderhoud geef/laat.

Zijn er gevallen bekend van mensen die een beroep doen op garantie en die toegekend hebben gekregen, waarbij het om grote bedragen gaat? (KIA, Picanto?)

Overigens gaat je wegenhulp verloren als je bij de Bovag gaat, maar in ons geval is die overbodig.

Jannic, een motor is een motor he..... :wink:

Ik las gister dat je bij de mini/budget beurt ook geen wegenhulp meer krijgt. Heb dit opgezocht en het staat in het reparatie-onderhoud informatie: http://www.kia.com/nl/-/media/nl/add-ons/downloads/downloadable-files/reparatie-onderhoud-kia.pdf

Op pagina 10.

Nu zie ik hier wel staat dat deze geld vanaf 13 januari. Mijn garage heeft mij hier in ieder geval niets over verteld. Dus of we er nu nog recht op hebben of niet??

Hoi,

Ik moet mijn KIA nu ook wegbrengen voor zijn eerste jaarlijkse beurt. Ik doe het maar bij de KIA dealer (zal wel vragen om die speciale regeling, heb maar 8000 km gereden afgelopen jaar) omdat ik een aantal garantie issues heb:

1) De middelste gordel op de achterbank kan niet worden dichtgedaan. Deze heeft het nog nooit gedaan. (Niet dat ik vaak met 5 man in de auto zit, maar bij die ene keer zijn we er dus erachter gekomen)

2) De achterdeur aan de bestuurderskant weigert bijna altijd om open te gaan. De deurvergrendeling gaat niet altijd (compleet) van zijn slot af. Volgens mij gaat de vergrendeling maar half open, dan moet je weer op de "alle deuren ontgrendelen" drukken om hem alsnog open te krijgen.

3) De bestuurderskant wisser aan de voorkant is nu al kapot. Dit valt volgens mij ook binnen de garantie, want het is belachelijk dat deze nu al kapot is ondanks minimaal gebruik...

Hoe is het afgelopen met de reactie van je dealer

Ben benieuwd hoe de reactie van de dealer is, het is een "import" KIA...

Joyce, ik heb na 13 jan. jl een nieuwe wegenhulpkaart gekregen. Zonder kommentaar. Gewoon weer een jaar wegenhulp.

Overigens heb ik ook ANWB dus ik kan kiezen.

Mijn otootje heeft een mini beurt gehad, krijgt volgend jaar een kleine beurt, het jaar daarna een mini beurt en het 4e jaar een grote beurt plus apk.

Uiteraard bij ongeveer gelijk gebruik (3500km/j). Bij de dealer, alles volgens de regels.

• Like 1

Guest e49memling

Als de oud directeur van Castrol zegt dat olieverversen de grootste legale misdaad ter wereld is (vrij vertaald).

Per jaar wordt er voor miljarden euro´s wereldwijd onnodig olie ververst.

Deze man beweerde op tv dat goede olie minimaal 100.000 km meegaat,alleen zorgen dat het op peil blijft,zelf reed hij al 200.000 km met dezelfde olie.

Bij diesellocomotieven werd de olie pas 'vernieuwd' bij grote revisie, die rijden die reden dag-in-dag-uit met dezelfde olie onder zware condities. Olie werd alleen bijgevuld. Dus olie is het probleem niet

Bij diesellocomotieven werd de olie pas 'vernieuwd' bij grote revisie, die rijden die reden dag-in-dag-uit met dezelfde olie onder zware condities. Olie werd alleen bijgevuld. Dus olie is het probleem niet

Ben het hier VOLKOMEN mee eens maar er moet natuurlijk ook naar remmetjes en andere heel belangrijke dingen worden gekeken met de witte jas aan vanuit de dealer.....

Guest e49memling

Ben het hier VOLKOMEN mee eens maar er moet natuurlijk ook naar remmetjes en andere heel belangrijke dingen worden gekeken met de witte jas aan vanuit de dealer.....

Als je maar 3500 km per jaar rijdt, zal de olie en andere vloeistoffen, zoals koelvloeistof, remolie, ruitensproei, motorolie, remblokjes, schijven enzoverder niet meer verbruikt zijn dan wanneer je die 3500 km op één maand doet. Maar een auto slijt ook, gewoon door ouder te worden.

Hebben de dealers in Nederland een witte jas? Stethoscoop?  ;)

Het filtersysteem + separators die op zo'n dieselloc zitten zijn de oorzaak dat dat niet hoeft, niet de olie. 

"Als de oud directeur van Castrol zegt dat olieverversen de grootste legale misdaad ter wereld is (vrij vertaald)."

Vandaar dat het de ex directeur is want echt veel grotere onzin had die man niet kunnen verkondigen. Wel eens de olie ververst van een leasebak die z'n onderhoudsbeurt om de maand nodig heeft omdat het kreng de hele dag op de weg zit? Daar wil je echt niet veel langer mee doorrijden want dan is de olie echt volledig verzadigd   :wink:

Heb zelf met mijn vorige auto ong. 40.000 km gereden in 6 jaar tijd zonder olie verversen.

Alleen 2 keer een halve liter bijgevuld.

Olie was volgens de garage bij de laatste APK nog goed en bijvullen hoefde net als de 2 jaar daarvoor ook niet.

Motor liep prima en 6 keer geen olie verversen scheelt toch 500 euro.

Inderdaad,dat was geen Picanto,maar een C180 waar 6 liter á 13-14 euro in ging.