Ga naar inhoud

Sportage 2008 verwarmingsprobleem


altijdopweg

Aanbevolen Berichten

Hallo iedereen,

 

De verwarming van mijn Sportage2 van 2008 blijft onveranderd op heet staan. Wat ik ook instel, er komt alleen maar warme lucht de auto binnen.

Bij de Kia garage gevraagd wat de oorzaak hiervan kan zijn en daar kreeg ik als antwoord dat zij het voor 90% zeker achten dat het aan het kachel bedieningspaneel moet liggen. En een nieuw paneel zou €1200,- moeten kosten. :no:

Dus via internet een gebruikt paneel op de kop getikt voor €100,- en gemonteerd. Maar het probleem is nog steeds hetzelfde.

Heeft iemand misschien een idee wat ik zelf nog zou kunnen ondernemen om dit probleem op te lossen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik neem aan dat je een automatisch systeem hebt dus zonder kabels ??

het heet blijven van de kachel kan meerdere oorzaken hebben van een defecte kachel tot een defecte temperatuursensor 

eens even laten uitlezen misschien voor dat je zomaar dure onder delen laat vervangen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik neem aan dat je een automatisch systeem hebt dus zonder kabels ??

het heet blijven van de kachel kan meerdere oorzaken hebben van een defecte kachel tot een defecte temperatuursensor 

eens even laten uitlezen misschien voor dat je zomaar dure onder delen laat vervangen ??

Idd, een automatisch verwarmingssysteem.

Ik heb hem bij de Kia garage laten uitlezen en er kwam een algemene verwarmingsprobleemcode uitrollen. Maar niet specifiek waar het euvel precies zit.

Vanwege dit uitleesresultaat hebben ze mij de informatie gegeven dat in de meerderheid van dit soort gevallen het bedieningspaneel de boosdoener is.

Nu dit in mijn geval niet zo lijkt te zijn, ben ik een beetje huiverig om hem zomaar bij de Kia garage neer te zetten met de mededeling van los het maar op.

Vandaar mijn vraag hier....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mischien heb je er iets aan als ik even kijk of ik een schema voor je kan vinden van de kachel ??

Dat zou geweldig zijn. Dan heb ik in ieder geval enig idee waar ik bepaalde kleppen of aanstuurmotortjes moet zoeken.

Alvast heel erg bedankt.... :)

 

P.S. dit zijn de specificaties van de auto:

Kia Sportage (JE) 2.0 CVVT 16_V 4x2 G4GC 104 kW bouwjaar 06/2008

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 jaar later...
  • 3 weken later...

Ik heb de stelmotor voor de kachelklep (die de luchtstroom regelt) gevonden en vervangen. Was inderdaad het probleem.

De motor zit bij mijn Kia Sportage 2.7V6 (2008) rechts onder het dashboard. Als je de plastic kap links naast de passagiersvoet verwijderd en het dashboardkastje helemaal los maakt kun je met wat handigheid precies bij de 3 schroeven waarmee het framepje van de stelmotor vastzit.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 jaar later...

Hallo. Ja ook ik had problemen met de airco/ventilatie. bij mijn Kia Sportage uit 2008 gaf alleen maar hete lucht. en met airco aan iets koeler. bij de garage kreeg ik te horen, airco legen en opnieuw vullen bij Euromaster en intr. filter vervangen. dit is gebeurd maar zonder resultaat. door gestuurd naar andere garage. deze heeft de sensoren en distributie sproeier vervangen. echter zonder resultaat. lucht bleef heet/warm. advies naar de Kia dealer. Toch nog maar weer een andere garage geprobeerd op advies buren. na onderzoek hebben die de Kia dealer om advies gevraagd. hun advies, bedien unit van de kacgel vervangen. kosten ong. 1500 euro.  dit niet gedaan maar een unit gekocht via onderdelenlijn. deze ingebouwd zonder resultaad. wel intussen 500 euro verder. uiteindelijk op mijn aandringen uit verhalen van Kia Forum de verwarmingregelklep laten vervangen achter het handschoenkastje onder dashbord met 3 schroeven. kosten 125,00 euro excl. btw en montage. en nu werkt de airco, verwarming, en ventilate perfect. helaas750 euro verder. Dus met andere woorden, om veel geld te besparen kijk eerst naar die klep voor andere dure reparaties, ook als de Kia dealer zegt dat het de unit is. laat eerst die klep testen.  gr. en veel plezier met jou Kia Sportage.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is eigenlijk HET probleem met veel van de garagebedrijven van tegenwoordig; ze weten niet meer echt iets van de auto of de systemen, maar lopen een script af en vervangen "kastje na kastje"...

Bij mijn Picanto is het gelukkig nooit meer voorgenomen overigens...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 9-2-2014 om 10:10, zei altijdopweg:

Hallo iedereen,

 

De verwarming van mijn Sportage2 van 2008 blijft onveranderd op heet staan. Wat ik ook instel, er komt alleen maar warme lucht de auto binnen.

Bij de Kia garage gevraagd wat de oorzaak hiervan kan zijn en daar kreeg ik als antwoord dat zij het voor 90% zeker achten dat het aan het kachel bedieningspaneel moet liggen. En een nieuw paneel zou €1200,- moeten kosten. :no:

Dus via internet een gebruikt paneel op de kop getikt voor €100,- en gemonteerd. Maar het probleem is nog steeds hetzelfde.

Heeft iemand misschien een idee wat ik zelf nog zou kunnen ondernemen om dit probleem op te lossen? 

Hallo, heb je mss pas geleden de radio eruit gehad, dat was bij mij het geval, ik kon ook mijn temperatuur niet instellen, en door dat ik de radio eruit heb gehad had ik de stekkers van de kachel er niet goed terug in het stekkerblok geduwd, op nieuw erin gedaan en nu werkt het weer als vanouds.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...