Jump to content
Kia_sprtg

Garantie op de accu?

Recommended Posts

Vanmiddag startte mijn Venga niet meer. De auto is nu 3,5 jaar oud, met 30.000 km op de teller. Het lijkt er dus op dat de accu stuk is (rij veel in de stad, maar zaterdag nog 100km gereden).

Nu was ik vast aan het kijken voor een nieuwe accu, maar lijkt er een startstop accu van 230 euro in te zitten? Lijkt me wel erg veel, helemaal omdat de auto nog helemaal niet zo oud is?

Start stop gebruik ik nooit, want de helft van de tijd werkt dat niet.

Link to post
Share on other sites

Even kijken of het kan en mag en dan stop je er gewoon een ding van de Varta in.

De groeten met dat S&S, toch ?

Link to post
Share on other sites

als ik me niet vergist heb je op de accu vanaf dealer 2 jaar garantie, dus heb je in jou geval pech, en inderdaad een hele dure pech, ik heb ook ISG en gebruik het nooit, dus wat heer BW zeg kijken of er niet een gewoon type in kan ;)

Link to post
Share on other sites

Altijd goed, die Varta's. Ik kan 't weten, ik werk er!

(weleenswaar bij de portable batterij divisie, helaas zijn de beide bedrijven sinds zo'n 10 jaar niet meer van dezelfde eigenaar).

Link to post
Share on other sites

Mij overkwam 2 weken geleden hetzelfde: Venga 2012 - 30000 km. 2 weken niet gebruikt (in garage) na de kleine beurt en niet meer starten: accu bijna leeg!!  Capaciteit van de start/stop VARTA = 60 Ah. Dat zou dus goed moeten zijn. Pechhulp adviseerde accu na te kijken (en te vervangen?).  Tot de winter elke week nu controle en daarna?

Link to post
Share on other sites
Guest Warmentuuter

Mij overkwam 2 weken geleden hetzelfde: Venga 2012 - 30000 km. 2 weken niet gebruikt (in garage) na de kleine beurt en niet meer starten: accu bijna leeg!!  Capaciteit van de start/stop VARTA = 60 Ah. Dat zou dus goed moeten zijn. Pechhulp adviseerde accu na te kijken (en te vervangen?).  Tot de winter elke week nu controle en daarna?

 

Het is idd vreemd.

Is er een lampje blijven branden in de kofferbak of het dashboardkastje die veertien dagen dat de auto stil stond.

Zou eerst de accu eens goed opladen of laten laden met een AGM accu lader voor je een nieuwe aanschaft.

De levensduur van een AGM accu is veel hoger dan die van een loodaccu. 

Link to post
Share on other sites

OK, woensdag bij de dealer langs, s kijken wat ze zeggen :)

 

Pff Accu was goed......... alleen:

Andere SUV om laten zetten ! :tt1:

:clown:

Link to post
Share on other sites

Naar aanleiding van wat ik hier over de accu lees heb ik eigenlijk twee vraagjes: wat betekend SUV.

En wat is een goed type acculader voor AGM accu.

Bij voorbaat dank

Link to post
Share on other sites

Sports Utility Vehicle

 

Een sports utility vehicle (SUV) is een auto met een hoog laadvermogen en de capaciteit om passagiers te vervoeren, zoals een stationwagon,

in de meeste gevallen gecombineerd met off-road-techniek in de vorm van vierwielaandrijving (4WD).

Link to post
Share on other sites

Heb in mijn werkzaam leven vrij veel te maken gehad met een inspecteur van Varta.

Deze man kwam bij ons accu's controleren waar wij garantie op aan deden vragen.

Heb deze man laatst eens gebeld en hem gevraagd over wat er hier geschreven staat over AGM accu's

Hij bevestigd wat hier al geschreven is dat de levensduur van deze accu's veel langer moet zijn dan van de gewone loodaccu.

Maar hij waarschuwde wel dat je deze accu's op MOET laden met een lader waar AGM stand op zit!!!!!!

Het risico van kapot laden is met een gewone lader een behoorlijk groot risico.

Als je daar naast leest wat er in het instructie boekje staat van de Venga zou deze extra bijladen als je op de motor afremt

dus zouden stadsritjes geen probleem moeten zijn.

Bij de volgende beurt laat ik controleren of mijn ISG sijsteem goed werkt en hang er dan een Ampère

meter in om het te controleren.

Groetjes Piet

 

Link to post
Share on other sites
Op ‎1‎-‎1‎-‎2017 om 16:31 zei Vengatje12:

Heb in mijn werkzaam leven vrij veel te maken gehad met een inspecteur van Varta.

Deze man kwam bij ons accu's controleren waar wij garantie op aan deden vragen.

Heb deze man laatst eens gebeld en hem gevraagd over wat er hier geschreven staat over AGM accu's

Hij bevestigd wat hier al geschreven is dat de levensduur van deze accu's veel langer moet zijn dan van de gewone loodaccu.

Maar hij waarschuwde wel dat je deze accu's op MOET laden met een lader waar AGM stand op zit!!!!!!

Het risico van kapot laden is met een gewone lader een behoorlijk groot risico.

Als je daar naast leest wat er in het instructie boekje staat van de Venga zou deze extra bijladen als je op de motor afremt

dus zouden stadsritjes geen probleem moeten zijn.

Bij de volgende beurt laat ik controleren of mijn ISG sijsteem goed werkt en hang er dan een Ampère

meter in om het te controleren.

Groetjes Piet

 

Zoals beloofd maar dan nog voor de beurt heb ik met een ampère meter en Volt meter gecontroleerd wat er bijgeladen word.

Heb gereden met verlichting en veel verbruikers en ook zonder verbruikers het bijladen normaal rijdend is genoeg om

niet in de problemen te komen en zal de accu altijd rond die 80% blijven.

Maar zodra je afremt op de motor en later de koppeling intrapt laadt hij goed bij.

En zal de accu zeker boven de 80% blijven.

Na de rit heb ik de accu met een CTEK lader in de stand AGM - Recond geladen.

Groetjes Piet  

Link to post
Share on other sites
Guest Warmentuuter
3 uur geleden zei Harrykiavenga:

Beste Piet,

Kan je mij vertellen welke CTEK lader jij hebt(type vermelden) en hoe jij deze in de stand AGM-Recond geladen kan zetten???

groetjes Harry

Hierbij de complete uitleg over de meest gangbare Ctek lader.

link naar de MXS 5.0

Ik vind het een top lader.

Link to post
Share on other sites

Beste Harry

Ik heb een MXS5.0 C . Tek lader.  Deze werkt prima en is super beveiligd.

Met de modus knop kan je het laad programma instellen.

Verder werkt hij automatisch de programma's af.

Ik zie dat je al een link hebt naar de gebruiksaanwijzing hebt.

Staat alles goed en duidelijk omschreven. Boekje erbij en dan aansluiten en programmeren

en dan zie je pas hoe gemakkelijk en veilig de bediening en werking is.

Alleen als je er een aanschaft bijv. de 8 dan moet altijd erop letten of de Recond program erop zit.

Hoop je voldoende te hebben ingelicht en anders hoor ik het graag.

Groet Piet

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Marjan fiets
      Hallo allemaal ik heb een vraag ik heb deze kia maar mijn accu is stuk als ik op internet kijk en het kenteken invul zegt de ene site dat ik een gewone accu nodig heb en de andere site zegt weer je hebt een mga accu nodig met start stop systeem??? Die er nu ook inzit.
      maar nu twijfel ik welke ik nodig heb en of dat nu verschilt van accu met start stop systeem??? En of dit kwaad kan als ik een gewone accu erin doe met hetzelfde ampere??? 
      Alvast bedankt
    • By Dingo
      Een vraag over een Sportage uit 2016.
      Na een kleine onderhouds beurt aan mijn auto bij een Kia dealer ging spontaan het alarm af dat de bestuurders deur open stond.
      Op advies van de Dealer is een slot besteld en mogelijk een vocht probleem werd gezegd.
      Wat punten die opvielen waren: binnen verlichting blijft branden en spiegels gaan niet open als de afstand bediening werd in gedrukt.
      Na vervanging van het slot leek alles te werken.
      Ca. drie dagen later was de accu schoon leeg, 6 a 7 Volt.
      De accu opgeladen zodat er voldoende spanning aanwezig was en bij een banden boer mijn accu laten controleren.
      Deze was in orde.
      De accu klem los gehaald en ik constateerde een lekstroom van ca 2 Ampere.
      Deze loopt terug na 10 a 20 seconden naar 0,65 Ampere.
      Dit is nog veel te hoog.
      De binnen zekeringen uit geschakeld maar dat had geen effect.
      De zekeringen onder de motor kap 1 voor 1 uitgeschakeld ,De zekering B+4 50 Amp. had het grootste effect, weg was de 0,65 Amper stroom.
      Er liep nog wel 0,1 Amp. dacht ik .
      De zekering B+4 is van de onder staande verbruikers
      Deze is  van de Smart- verbindingsblok ( Zekering -E-Call, Tail Gate ,P/Seat Pass, Door Lock, Awd, P/seat, Zekering automatische lekstroomonderbreker- memory, Interior |Lamp, Multimedia.
      Is hier iemand bekend mee met deze storing.
       
    • By Celke
      Goedemiddag,
      Ik ben op zoek naar een "beste koop" accu voor mijn Kia Cee'd1 station wagon (ED) 2.0 benzine (143PK, BJ 2007) . Ik heb al eens gekeken op Winparts en Autodoc, maar er worden er zoveel aangeprezen. Ik denk dat ik niet lager moet gaan dan vermogen 60Ah met koudestartstroom EN 540A.                  Weet iemand wat de beste koop is (prijs/kwaliteit verhouding)?                      Mvg. Celke                     
       
    • By Flying_Dutchman
      Mijn Plug-in Hybride lijkt problemen te hebben met de 12V accu.
      Wanneer ik de status aflees zie ik Waarschuwing in rood staan. De accu-spanning zal dan (te) laag zijn, neem ik aan. Nu rijd ik vrijwel altijd elektrisch, dus de benzinemotor loopt amper. Is dat de oorzaak (dat de benzinemotor stil staat) of zou de 12 V accu door de rij-accu's opgeladen moeten worden? Weet iemand hier het fijne van?
       

    • By Willem Reijnierse
      Hoi, misschien kan iemand mij helpen. De trekhaak van mijn KIa Niro Hybrid is 13 polig. Nu denk ik dat de zekering van de constante stroom is gesmolten. Ben op zoek gegaan naar de accu maar kan deze niet vinden. Weet iemand waar deze zich bevindt en is deze makkelijk toegankelijk.
      gr.
×
×
  • Create New...