Jump to content
  • Sign Up
bokjordi

Kia Picanto heeft dashboard gekraak/lawaai

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb sinds feb 2013 een nieuwe Kia Picanto en reed met veel plezier, wel heb ik een probleem waar de dealer niet uitkomt. Omdat er een rammel in het dashboard zat is deze in zijn geheel gedemonteerd. Na montage blijft er veel lawaai als je over trein-overgang rijdt of een beetje onregelmatige weg berijdt (piepen en rammelen). De dealer wil pas weer iets doen als er een oplossing is gevonden door Kia of in dit geval door mijzelf. Is er iemand die dit herkend? en nog beter is er een oplossing?  . 

Het plezier is redelijk afgenomen omdat je iedere keer met die rammels bezig bent, wil nu eindelijk wel eens genieten van de Picanto.

Vriendelijke groet,

Marcel Jonkman

Genoeg "Picante" rijders die je kunnen helpen denk ik?

Gelukkig hebben we de foto´s nog :)

"De dealer wil pas weer iets doen als er een oplossing is gevonden door Kia of in dit geval door mijzelf"

​raar voorstel van je dealer ? Kia moet een oplossing geven of jijzelf ? is het juist niet de taak van je dealer om de oplossing zelf te vinden ? en jou dealer vertegenwoordigd Kia dus .....

en in een auto hoeft het gekraak of tikken van iets niet te zitten waar je denk dat het vandaan kom ? lig er niet iets onder de motorkap tegen het schutboard aan te trillen of zo en je daardoor denk dat het uit het dashboard kom ? 

Het komt duidelijk bij de radio en voorin het dashboard vandaan. Ik heb het dashboard al onder spanning gezet en dan is het weg, het zijn de pennen waarmee het dashboard aan de carrosserie vast zit. Dit is na demontage waarschijnlijk ruim geworden. 

Wat ik zoek is een of andere kit die je kunt gebruiken bij het terugplaatsen van het dashboard

normaal steken ze een soort van vilt in die gaten om het kraken op te lossen dit vult ook meteen de loze ruimte op zo dat deze ook niet meer los zit

denk niet dat kit te oplossing is als hij dan kraakt krijg je het dachbord  er zeker niet meer ui

normaal steken ze een soort van vilt in die gaten om het kraken op te lossen dit vult ook meteen de loze ruimte op zo dat deze ook niet meer los zit

denk niet dat kit te oplossing is als hij dan kraakt krijg je het dachbord  er zeker niet meer ui

Het probleem is dat het hele dashboard teveel beweegt en volgens mij hebben ze al iets gedaan aan de pen/steekverbinding iets van schuimrubber. Helaas helpt dit niet.

ik vind dat weer ongelovenlijk van de dealer er is een schrijven van maar dan voor de rio en dit hadden ze bij jou ook kunnen doen om dit zo op te lossen een stukje schuimrubber dat werkt misschien 2 dagen en dan is dat ook weer ingesleten

ik hoop voor je dat ze het kunnen en willen oplossen voor je  

Dealer gebeld en deze zegt dat er al vilt tussen gemaakt is, nog een idee?

Mischien wel een stomme opmerking maar komt het echt uit het dachbord ??

Ik las laatst ergens op een kia forum dat iemand daar ook last van had en dat was uiteindelijk de parafaan die kraaktr op het voor raam

dat is die zwarte plastiek afdek kap onder je raam aan de buitenkant ????

Mischien is dit bij jou ook het geval ????

Het klinkt alsof het hele dashboard even opwipt vooral bij bruggen en treinovergangen, ze zeggen al vilt te hebben geplaatst maar het geluid blijft toch.

Er is ongetwijfeld al naar gekeken, maar kan het niet zijn dat er iets niet goed op zijn plek zit? Daarmee bedoel ik iets dat deel uitmaakt van het dashboard en niet het dash zelf.

Bij mijn andere auto had ik hetzelfde probleem na het installeren van een aanpassing aan de draagarmen. Daardoor werd er meer energie doorgegeven in het dashboard. De airco / radio unit bleek iets te raken. Alle schroefjes aangedraaid en toen was het weg. Soms gaat het om een millimeter speling die voor geluid zorgt bij wat extremere / onverwachte bewegingen, zoals bij jou.

Ik zou sowieso niet nog eens alles los (laten) halen. Daar wordt het vaak juist erger van is mijn ervaring. Veel kwetsbare plastic onderdelen / drukkertjes en het is eigenlijk bedoeld om op zijn plek te blijven zitten.

Het kan ook iets heel onnozels zijn, zoals een roostertje dat niet helemaal goed zit.

Er is ongetwijfeld al naar gekeken, maar kan het niet zijn dat er iets niet goed op zijn plek zit? Daarmee bedoel ik iets dat deel uitmaakt van het dashboard en niet het dash zelf.

Bij mijn andere auto had ik hetzelfde probleem na het installeren van een aanpassing aan de draagarmen. Daardoor werd er meer energie doorgegeven in het dashboard. De airco / radio unit bleek iets te raken. Alle schroefjes aangedraaid en toen was het weg. Soms gaat het om een millimeter speling die voor geluid zorgt bij wat extremere / onverwachte bewegingen, zoals bij jou.

Ik zou sowieso niet nog eens alles los (laten) halen. Daar wordt het vaak juist erger van is mijn ervaring. Veel kwetsbare plastic onderdelen / drukkertjes en het is eigenlijk bedoeld om op zijn plek te blijven zitten.

Het kan ook iets heel onnozels zijn, zoals een roostertje dat niet helemaal goed zit.

Ik hoor echt duidelijk het dashboard kraken bij oneffenheden in de weg, ben zelf al aan de gang geweest met doekjes tussen het dashboard en raam te drukken. Het gekraak houdt dan op dus is het voor mij vrijwel zeker dat er speling op de bevestiging van het dashboard zit. En je hebt gelijk ik had het dashboard nooit moeten laten demonteren, sindsdien is het gekraak ontstaan.

Die rammel had ik ook in onze gehaktstaaf. Onmogelijk om op te roepen, de ene keer deed hij het wel, de andere keer weer niet ongeacht wegdek en weer. Ik kwam uiteindelijk terecht bij 1 of andere connector van een kabel die bij het linker schutbord omhoog naar de dakstijl liep. Ik heb hem in ductape gewikkeld en nu is het weg. Het stomme is dat de vervangende Picanto van de dealer, toen onze auto er voor een beurt stond, precies dezelfde rammel had. Net of er wat irritant ligt te doen in je handschoenenkastje. 

Dat gekraak zou ik je dealer wel even stevig op aanspreken btw, zoals Rookbom al zei, je dashboard is gewoon niet gemaakt om te verwijderen. Als het echt moet uiteraard, maar zeker niet voor een vaag rammeltje heel de zooi eruit schroeven want dat is vragen om problemen...

• Iedereen bedankt voor de tip en trics hier kan ik wat mee. De dealer is vooralsnog niet bereidwillig om te helpen en krijgt nog een kans om het te maken anders neem ik juridische stappen

Ben inmiddels voor een contra-expertise bij een andere Kia dealer geweest en de monteur had het direct door. Tijdens de demontage van het dashboard zijn de ophangsteunen ruim geworden, dit geeft speling en dus trillingen. Hij heeft het tijdelijk opgelost door kunststof slangen tussen het raam en het dashboard te plaatsen zoadat het dashboard klem staat. Het geluid is nu grotendeels weg en de echte oplossing zou zijn om het dashboard weer te demonteren en de steunen op te vullen. Ik heb het bij mijn eigen dealer neergelegd en hoop dat ze er iets aan gaan doen. Maar één advies voor alle Kia rijders, laat NOOIT je dashboard uitbouwen, geeft veel gezeik.

Hebben mensen ervaring met de volgende zaken:

Getril in de auto als je in zijn twee wat toeren maakt

Gerammel uit de kofferdeksel als je de achterportieren dichtslaat

Gerammel van de radio

Gerammel van de ramen als ze een stukje openstaan

Gordeldetectie die soms een eigen leven heeft

Gerammel uit het achterdeel van de auto (kraken van het interieur)

Graag jullie reactie

Gerammel van de ramen als ze een stukje openstaan

Bij een Nissan 100NX met portierruiten zonder raamstijl. Na 14 jaar waren

de afstellingen niet goed meer. Bij een auto MET raamstijlen nog nooit gehad.

Gordeldetectie die soms een eigen leven heeft

Toevallig heb ik DAT afgelopen week 1x gehad op de gordel links achter.

Die voor rechtsvoor reageert ook nog wel eens als je wat zwaars op

de stoel legt; dan denkt de auto dat er iemand op de stoel zit...

Er lijkt een einde te komen aan een maandenlange zoektocht naar de oplossing, de oplossing is er en wordt nu door een andere Kia dealer uitgevoerd. Deze dealer vond het ronduit schandalig dat de 'oude' dealer er niets meer aan wilden doen. De 30ste naar de nieuwe dealer en de steunen van het dashboard worden vervangen en alle andere punten worden opgelost. Volgens mij is het einde in zicht en heb ik onze 'oude' dealer de deur gewezen en heb nu een dealer die mij begrijpt en monteurs die weten hoe ze problemen moeten oplossen. Jullie bedankt voor de tips en reacties, dit waardeer ik zeer en heeft mij gesterkt om door te vechten. bedankt

ik denk dat dat voor je zelf ook veel beter is je gewoon bij een andere dealer gaat waar je wel normaal geholpen word 

het gaat je op den duur zo tegen staan 

Er lijkt een einde te komen aan een maandenlange zoektocht naar de oplossing, de oplossing is er en wordt nu door een andere Kia dealer uitgevoerd. Deze dealer vond het ronduit schandalig dat de 'oude' dealer er niets meer aan wilden doen. De 30ste naar de nieuwe dealer en de steunen van het dashboard worden vervangen en alle andere punten worden opgelost. Volgens mij is het einde in zicht en heb ik onze 'oude' dealer de deur gewezen en heb nu een dealer die mij begrijpt en monteurs die weten hoe ze problemen moeten oplossen. Jullie bedankt voor de tips en reacties, dit waardeer ik zeer en heeft mij gesterkt om door te vechten. bedankt

Durf het bijna niet te vragen maar wie is de begrijpende dealer ?

aangezien jij het niet durft te vragen zal ik het wel doen

hoe heet je nieuwe dealer ?

• Like 1

bijna dan hè

• Like 3