Ga naar inhoud

Carens IV, update software ivm spoorstabiliteit?


jmo

Aanbevolen Berichten

Ik heb ergens een klokje horen luiden dat er een update zou zijn voor betere spoorstabiliteit bij het rechtdoor rijden aan hogere snelheid. Volgens mijn info is die al standaard af fabriek voor modeljaar 2015 en is er voor de eerder gebouwde Carens IV een update. Weet iemand daar meer over?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 8 maanden later...

Bij mijn Carens uit 2013 hebben ze deze update vorige week gedaan, het sturen is iets preciezer maar blijft "Koreaans". Dus een goede poging maar nog altijd vrij nerveus stuurgedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Bij mijn Carens uit 2013 hebben ze deze update vorige week gedaan, het sturen is iets preciezer maar blijft "Koreaans". Dus een goede poging maar nog altijd vrij nerveus stuurgedrag.

Ben gisteren bij mijn dealer langs geweest om ook de update te laten uitvoeren maar deze vertelde mij dat er geen update was?!

Heb jij mischien meer info omtrend de update?

hebben meer mensen deze update laten doen?

Mijn Carens komt ook uit 2013,

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 maanden later...

Ik kreeg het onderstaande vorige week te horen van de dealer.

 

 

"Naar aanleiding van uw bezoek aan onze showroom betreffende het stuurgedrag van uw Kia Carens is onze zone manager bij ons geweest. Ik heb uw klacht aan onze zone manager voorgelegd.

Hij informeerde mij dat er geen update voor beschikbaar zijn en dat dit stuurgedrag bij deze auto hoort.

Dit is een product eigenschap van de Kia Carens".

 

in plaats van het op te lossen is het nu een product eigenschap geworden.

rare jongens die Koreanen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Warmentuuter

 

Dit is een product eigenschap van de Kia Carens".

 

in plaats van het op te lossen is het nu een product eigenschap geworden.

 

 

Oke nu snap ik waar je forumnaam vandaan komt. :-)

 

De problemen met het sturen bevreemd me een beetje.

Er is door de kiaclub meerdere dagen getest met de Carens en er is ook goed op het sturen gelet.

Dit was namelijk een probleem met de eerste nieuwe type Sportage.

In meerdere types zoals diesel en benzine uitvoering was ons dit niet opgevallen.

Eerlijk gezet waren wij hier lovend over.

 

Maar je bent hier voor in de showroom geweest maar heeft er ook een monteur naar gekeken en heeft hij er mee gereden..

Heeft die het probleem ook geconstateerd?

Hij moet het voor je oplossen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb dit topic gestart omdat mijn Carens hoegenaamd niet stabiel rechtdoor liep. Daar is al wat voor geprobeerd, met toch al enig succes. Ik schets even kort wat er al gedaan is.

1/ update van de software. Mijn Carens is gebouwd op 10/3/2014 en de versie af fabriek was .5. Bij gewoon aansluiten van de auto aan het systeem werd evenwel geen nieuwere versie aangegeven. Mijn dealer heeft echter dieper 'gegraven' en dan bleek er al een .7 te bestaan, die werd dan ook geïnstalleerd. Resultaat: er was verbetering merkbaar maar helaas verdween dat effect na ongeveer 6 weken, daar is geen verklaring voor gevonden.

2/ Mijn dealer heef de zaak aangekaart me de technisch verantwoordelijke van Kia. Die heeft zelf (ik stond er bij) een aantal instellingen gewijzigd, naar zijn zeggen speelde hij met diverse instellingen voor de verschillende landen. Hij was overigens zelf niet zeker over het resultaat maar de eerste indrukken waren goed. Op reis met de caravan en in de Pyreneën bevestigden de verbetering, het stuurgevoel is (nog steeds!) veel preciezer. Ook merkte ik voor het eerst duidelijk verschil tussen de 3 stuurmodi (flex steer).

 

Helemaal OK is het echter nog niet, echt relaxed rijden op lange afstanden is het niet.
De zijwindgevoeligheid van de (mijn?) Carens is groot, onlangs op een goed stuk autosnelweg, 2 personen, haast geen bagage, fietsendrager met 2 fietsen op de haak en wind (4Bft) pal van rechts vroeg mijn passagier mij of het wel normaal was dat de auto bij het inhalen van vrachtwagens zo heftig reageerd. Vind ik zelf ook niet.
Er is mij nog iets anders opgevallen: bij het schakelen loopt de auto ook niet rechtdoor en zijn stuurcorrecties nodig. Dit viel mij op in ideale omstandigheden: nieuwe kaarsrechte autosnelweg, geen wind, geen verkeer, cruise control aan; het was voor het eerst wel relaxed rijden. Toen ging het lichtjes bergop en de automaat schakelde terug, meteen liep de auto uit het spoor en moest ik corrigeren. Eens de helling voorbij werd weer opgeschakeld en weer moest ik corrigeren... Ik kon het zelf uitlokken als ik met de peddels schakelde.

 

Momenteel liggen beide problemen weer in handen van mijn dealer, de technisch veranwoordelijke is echter nog met vakantie.

 

Mijn Carens bevalt mij, op het sturen na, uitstekend. Ik hoop dat de stuurpreciezie nog verbeterd kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb dit topic gestart omdat mijn Carens hoegenaamd niet stabiel rechtdoor liep. Daar is al wat voor geprobeerd, met toch al enig succes. Ik schets even kort wat er al gedaan is.

1/ update van de software. Mijn Carens is gebouwd op 10/3/2014 en de versie af fabriek was .5. Bij gewoon aansluiten van de auto aan het systeem werd evenwel geen nieuwere versie aangegeven. Mijn dealer heeft echter dieper 'gegraven' en dan bleek er al een .7 te bestaan, die werd dan ook geïnstalleerd. Resultaat: er was verbetering merkbaar maar helaas verdween dat effect na ongeveer 6 weken, daar is geen verklaring voor gevonden.

2/ Mijn dealer heef de zaak aangekaart me de technisch verantwoordelijke van Kia. Die heeft zelf (ik stond er bij) een aantal instellingen gewijzigd, naar zijn zeggen speelde hij met diverse instellingen voor de verschillende landen. Hij was overigens zelf niet zeker over het resultaat maar de eerste indrukken waren goed. Op reis met de caravan en in de Pyreneën bevestigden de verbetering, het stuurgevoel is (nog steeds!) veel preciezer. Ook merkte ik voor het eerst duidelijk verschil tussen de 3 stuurmodi (flex steer).

 

Helemaal OK is het echter nog niet, echt relaxed rijden op lange afstanden is het niet.

De zijwindgevoeligheid van de (mijn?) Carens is groot, onlangs op een goed stuk autosnelweg, 2 personen, haast geen bagage, fietsendrager met 2 fietsen op de haak en wind (4Bft) pal van rechts vroeg mijn passagier mij of het wel normaal was dat de auto bij het inhalen van vrachtwagens zo heftig reageerd. Vind ik zelf ook niet.

Er is mij nog iets anders opgevallen: bij het schakelen loopt de auto ook niet rechtdoor en zijn stuurcorrecties nodig. Dit viel mij op in ideale omstandigheden: nieuwe kaarsrechte autosnelweg, geen wind, geen verkeer, cruise control aan; het was voor het eerst wel relaxed rijden. Toen ging het lichtjes bergop en de automaat schakelde terug, meteen liep de auto uit het spoor en moest ik corrigeren. Eens de helling voorbij werd weer opgeschakeld en weer moest ik corrigeren... Ik kon het zelf uitlokken als ik met de peddels schakelde.

 

Momenteel liggen beide problemen weer in handen van mijn dealer, de technisch veranwoordelijke is echter nog met vakantie.

 

Mijn Carens bevalt mij, op het sturen na, uitstekend. Ik hoop dat de stuurpreciezie nog verbeterd kan worden.

 

JMO wat een verhaal zeg en zo te lezen heb je al aardig wat tijd bij de dealer/importeur doorgebracht.

Mijn Carens is een schakelbak dus schakelen is het niet.

Het onstabiele gedrag is goed voelbaar op de snelweg (100+), door meerdere bestuurders vastgesteld (inclusief monteur) en in sport stand valt het nog mee maar relaxed rijden is er niet bij.

continu moet er gecorrigeerd worden rond de middenstand.

weet je nog de naam van de technicus die je geholpen heeft bij Kia?

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ga nu een dom antwoord geven maar is je bandendruk goed? Had dit al eens ergens gezet maar wat jij beschrijft is typisch een te hoge bandendruk. Controleer je bandendruk eens, indien je al reed en je banden dus warm zijn trek er 0,3 bar af. Warme lucht zet uit en dan heb je een te hoge bandendruk in werktoestand waardoor je loopvlak verkleint en je dan continu mag corrigeren en heel gevoelig is voor wind. Ik had ook eens exact jou probleem gehad, ik kwam zot. Ik kocht me voor 10€ een bandendrukmeter en schrok toch wel. Volgens boekje staat er ongeveer 2,2 bar, zet er geen 2,5 bar want met wat rijden stijgt dat toch. Neem 2,2 bar. Probeer in elk geval eens echt minder druk je zou versteld staan.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


alle tips al opgevolgd nu met Kia.nl gebeld en daar een klacht ingediend over het rijgedrag.

Hoop dat ik net als JMO ook met een technisch persoon naar dit probleem kan kijken.

 

 

@JMO kan het kloppen dat ik je op een Duits forum tegenkwam (Jan)

 

Update: vandaag door de dealer gebeld om met de .7 update aan de slag te gaan.

Thanks JMO.

wordt vervolgd

Link naar reactie
Delen op andere sites


De KIA Carens stuurt zeker niet goed op rechte stukken, constant corrigeren blijft nodig, bochten nemen gaat dan weer zeer goed met dit soort auto. Ik blijf het sturen op 100 km+ een zwaar minpunt vinden maarja, een echte Koreaan vrees ik....

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 maanden later...

Even een update.

Mijn Carens stuurt nu zoals het hoort. Bij mijn Carens was het echter niet eenvoudig, er waren meerdere oorzaken voor het slechte stuurgedrag. Wat er allemaal aan de hand was kan ik momenteel niet in detail zeggen maar ik kan wel kwijt dat het een hele klus was en er verschillende tussenstappen nodig waren met telkens ook uitgebreide observatie en analyse. Zoiets kost tijd, veel tijd (en ook zenuwen) en resulteerde in 2 A4-tjes dicht bedrukt met gegevens, probleemanalyses en dergelijke meer. De communicatie met mijn dealer gebeurde op respectvolle en vriendelijke manier en mijn bevindingen werden telkens ernstig doorgenomen en besproken.

Nog dit: ik ben uiterst tevreden over de aanpak van mijn dealer en uiteindelijk ook met mijn Carens, als het goed is mag het ook eens gezegd worden.

Voor mij staat ook vast dat "maar een KIA of Koreaan" een foute bewering is. KIA heeft mijn complex probleem tot volle tevredenheid opgelost, dat kon ik in het verleden bij mijn europese merken niet altijd zo ervaren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste JMO,

Uiteraard ben ik nieuwschierig wat ze allemaal hebben gedaan voor een oplossing. Als ik het verhaal samenvat hier boven kan de wiel geometrie er ook me te maken hebben gehad, voornamelijk van de achteras. Ik ben dus benieuwd of dat heeft mee gespeeld in het proces tot een fijnere auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste JMO,

Uiteraard ben ik nieuwschierig wat ze allemaal hebben gedaan voor een oplossing. Als ik het verhaal samenvat hier boven kan de wiel geometrie er ook me te maken hebben gehad, voornamelijk van de achteras. Ik ben dus benieuwd of dat heeft mee gespeeld in het proces tot een fijnere auto.

Wielgeometrie is uiteraard uitgemeten maar er is niets aan gewijzigd, dat kan ik wel kwijt.

Ik zie in je profiel een Picanto en een Cee'd staan dus mag je gerust uitsluiten dat er enige relatie is met de constructie van de Carens IV.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 maanden later...

Zwabberbak is nu een strak sturende bak geworden. :winkiss:

Dit is er gedaan:

Na het uitlijnen van de auto plus speling in het stuurhuis verminderen is het sturen er iets op vooruit gegaan.

Moet wel de SPORT stand gebruiken voor een comfortabel reis .

Al met al geen opzienbarende verbetering totdat ik weer terug ging naar de dealer om de winterbanden er onder te zetten.

Deze banden had ik al in gebruik bij mijn voorgaande auto.

Gedurende een lange rit over de A2 vastgesteld dat deze banden er wel voor zorgen dat de auto perfect stuurt en een zeer direct wegcontact heeft.

Mijn conclusie is dat de Nexen (zomer)banden niet geschikt zijn voor mijn Carens en ze zullen volgend jaar vervangen worden.

Ik moet alleen nog achter de geschikte set zomerband aan, zelf heb ik goede ervaring met Michelin energy+ (was de zomerband op mijn vorige auto).

Heeft iemand nog een tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zwabberbak is nu een strak sturende bak geworden. :winkiss:

Dit is er gedaan:

Na het uitlijnen van de auto plus speling in het stuurhuis verminderen is het sturen er iets op vooruit gegaan.

Moet wel de SPORT stand gebruiken voor een comfortabel reis .

Al met al geen opzienbarende verbetering totdat ik weer terug ging naar de dealer om de winterbanden er onder te zetten.

Deze banden had ik al in gebruik bij mijn voorgaande auto.

Gedurende een lange rit over de A2 vastgesteld dat deze banden er wel voor zorgen dat de auto perfect stuurt en een zeer direct wegcontact heeft.

Mijn conclusie is dat de Nexen (zomer)banden niet geschikt zijn voor mijn Carens en ze zullen volgend jaar vervangen worden.

Ik moet alleen nog achter de geschikte set zomerband aan, zelf heb ik goede ervaring met Michelin energy+ (was de zomerband op mijn vorige auto).

Heeft iemand nog een tip?

speling in stuurhuis is inderdaad deel van het probleem, bij mijn Carens was er echter meer nodig (waarover later waarschijnlijk meer). Nu stuurt de auto veel directer daarover ben ik tevreden. Bij mij doen de banden er overigens weinig toe, had de Hankooks nexus prime² en nu de Michelin Primacy  3 voor de zomer en 's winters Continental ContiWinterContact TS 850.

Er is echter nog een probleem dat speelt, vooral boven de 70kmh: ga ik van het gas trekt de auto iets naar rechts, geef ik gas bij trekt ie vrij fors naar links. Dat maakt dat bij iedere verandering van het gaspedaal een stuurcorrectie nodig is, dat is echt balen. Mijn dealer beaamt dit en heeft het gemeld bij KIA, die reageren echter niet snel ...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er is echter nog een probleem dat speelt, vooral boven de 70kmh: ga ik van het gas trekt de auto iets naar rechts, geef ik gas bij trekt ie vrij fors naar links. Dat maakt dat bij iedere verandering van het gaspedaal een stuurcorrectie nodig is, dat is echt balen. Mijn dealer beaamt dit en heeft het gemeld bij KIA, die reageren echter niet snel ...

Heb in 1994 hetzelfde gehad met een gloednieuwe Pontiac Transsport.

Zat met geknepen billen op de brug bij Zaltbommel, toen nog erg smal.

Eindeloos (3-4 maanden) uitlijnen, wielen balanceren en banden wisselen.

Bleek dat de wielophanginging links niet goed gemonteerd was.

Monteur achteruit de werkplaats, niet bekend met mijn auto, kwam met een pas-mal (stalen koker) om de boel te justeren.

Tja het kwam wel vaker voor zei hij....

Boel even iets losdraaien, koker door de juiste gaten, 4 boutjes aandraaien en gaan met de banaan.

Nooit meer problemen gehad.

Chef werkplaats wist van niks.

Van die dingen...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb in 1994 hetzelfde gehad met een gloednieuwe Pontiac Transsport.

Zat met geknepen billen op de brug bij Zaltbommel, toen nog erg smal.

Eindeloos (3-4 maanden) uitlijnen, wielen balanceren en banden wisselen.

Bleek dat de wielophanginging links niet goed gemonteerd was.

Monteur achteruit de werkplaats, niet bekend met mijn auto, kwam met een pas-mal (stalen koker) om de boel te justeren.

Tja het kwam wel vaker voor zei hij....

Boel even iets losdraaien, koker door de juiste gaten, 4 boutjes aandraaien en gaan met de banaan.

Nooit meer problemen gehad.

Chef werkplaats wist van niks.

Van die dingen...

Oef ik dacht al dat je zou zeggen dat het aan het mooie kleur van de auto ligt ;)

 

Ernstig nu: bedankt voor deze informatie. Wat ik tot nu toe gevonden heb is dat de scharnierpunten van de draagarm(en) speling zouden kunnen hebben. Dat kan natuurlijk hetzelfde effect hebben als een verkeerde positionering ervan. Ik praat erover met mijn dealer;

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Zijn er al wezenlijke aanpassingen aan de auto van een forumlid verricht die een beter stuurgedrag heeft opgeleverd?

 

Misschien een agendapunt voor een KCG-overleg met KMNL....

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 jaar later...

Ha Kia-fans, ik ben nieuw op dit forum. Sinds enkele maanden in het bezit van een mooie Carens uit oktober 2013. In mijn best wel lange 'autorijderscarrière' al 3x eerder een Hyundai gereden (2x Lantra, 1x Trajet) en 1x eerder een Kia (Joice). Dat zijn steeds fijne auto's geweest die mij maar weinig in de steek gelaten hebben. Daarom wederom gekozen voor Kia. Maar.... deze stuurt als een natte dweil!!! Ik lees in dit forum o.a. in deze discussie maar ook specifiek over Ceed en Sportage dat dit geen onbekend probleem is. En dus ook bij diverse Carensen. Ik heb nu twee keer een lange heen- en terugreis gemaakt door o.a. Duitsland en dat is een zeer vermoeiende bezigheid door het continu corrigeren aan het stuurwiel. Waar ik toch vaak met één hand aan het stuur relaxed over die Autobahnen zoefde, is het nu een ware bezoeking om het apparaat in het spoor te houden. Bij een beetje zijwind wipt de auto geheel autonoom van links naar rechts en inhalen van een vrachtwagen is een extra uitdaging. Dit alles manifesteert zich vooral boven de 100km/h maar ook bij lagere snelheden bij bv baustellen is het gewoonweg gevaarlijk zoals de auto niet in het spoor te houden is.

In de bochten stuurt hij strak, niets op aan te merken. Maar rechtdoor is een zwabbergang! Ik merk geen verschil tussen de modi Comfort, Normal en Sport. Mijn dealer heeft op mijn verzoek al wel een nieuwe stuursoftware-versie geladen maar ook dat heeft niets geholpen. Bovendien is het verschijnsel gelijk bij zowel winter- als zomerbanden, hoge, normale of lage bandenspanning, etc. Het blijft een gevaarlijke en vermoeiende dweil! Zo jammer want ik ben verder dik tevreden over deze auto; luxe, stil, zuinig, ruim...

Ik lees hier dus dat het blijkbaar wel oplosbaar is gebleken. Zijn alle modificaties uitgevoerd onder garantie? Ben heel benieuwd hoe de gerepareerde Kia's zich houden na verloop van tijd. Ik verneem graag van jullie reactie. Alvast mijn grote dank.

Ik plaats dit berichtje ook in de discussie bij de Proceed met hetzelfde euvel.

aangepast door Insurgo
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 6 maanden later...

Zijn er nog updates te melden?

Ik heb interesse een een Carens, maar dit is een “probleem” wat mij afschrikt, ben benieuwd hoe dit nu verder. Van de kia klantenservice kreeg ik dit antwoord:

 

Deze auto’s zijn behoorlijk comfortabel gebouwd en hebben een soepel onderstel in combinatie met de hogere opbouw, kan dit leiden tot een minder scherp rijgedrag. Mogelijk dat het monteren van veren met een sportiever karakter het weggedrag kan verbeteren.

Verder is het belangrijk dat er goede banden zijn gemonteerd en de bandenspanning correct is. 

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd, 


Met vriendelijke groet / Kind regards,
Kia Motors Nederland B.V.

Ilan Ehrhardt
Customer Experience Coordinator

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Kd11,

Tja het is wel weer even tijd voor een update in dit topic... Na mijn laatste bericht is er wel het één en ander gebeurd. Mijn Carens is door Kia Van Mossel te Amersfoort goed bekeken; zij hebben contact met Kia NL, er zijn proefritten gereden door een monteur en daarna op de brug bekeken. Daar kwam in ieder geval aan het licht dat mijn schokdempers achter lekten. Deze zijn onder garantie vervangen. Daarna was het verschijnsel al wel minder; vooral de deining bij wisselen van baan op de snelweg was voorbij. Maar nog steeds wel zwabberend bij rechtdoor. Op vakantie naar Frankrijk met caravan was het echt erg. Elke vrachtwagen die mij inhaalde of wanneer ik een vrachtwagen inhaalde trok de zuiging mijn hele combi naar de vrachtwagen toe. Echt waardeloos en (bijna letterlijk) dodelijk vermoeiend. Ik heb toen ernstig overwogen het ding zo weer terug te brengen en op een ander merk over te stappen.

Ik heb ook een rit gemaakt in een andere, nieuwere Carens (ik meen 2016) van Van Mossel. En dat voelde als een totaal andere auto. Nu blijkt dat Kia in die tussentijd de plaatsing van de elektrische stuurbekrachtigingsmotor heeft gewijzigd. Blijkbaar vanwege dit probleem en blijkbaar met succes.

Maar, ik moest vanwege een beschadiging aan een van mijn achterbanden ook deze vervangen. Waren nog de koreaanse fabrieksbanden terwijl voor al Michelins zaten. Achter op aanraden van de bandenboer ook dezelfde Michelins laten plaatsen en wat een verschil...! Ben daarna nog een keer met de caravan op stap geweest en dat reed zoveel beter. Ik moet toegeven dat deze Carens nooit zal uitblinken in super stabiel stuurgedrag, hij blijft nog wel gevoelig voor zijwind en rechthouden in het middengebied van het stuur blijft wat vaag, maar vergeleken met wat het was is het zoveel beter dat ik het kan accepteren.

Belangrijk voor jou bij je aanschaf is dus de vraag van welk bouwjaar de Carens is want dat bepaalt dus of de stuurkolom met bekrachtiging fabriekswijze is aangepast. Die van de eerste serie van dit model zijn gewoon niet goed in orde wat dat betreft (helaas). Verder is het, zoals ik al eerder schreef, een hele fijne ruime auto met een motor die mijn max 1300kg caravan goed kan trekken.

Ik hoop je hiermee verder te helpen geholpen. Maak in ieder geval gewoon een lange proefrit en dan het liefst bij winderig weer :-) Dat moet je dan wel een goede indruk geven hoe jouw potentiële nieuwe Carens het doet op de weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Kd11,

Ik durf het je niet met zekerheid te zeggen wanneer Kia het heeft aangepast. Ik dacht pas vanaf 2015. Ik zou dit even navragen bij Kia NL of bij een dealer. Die moeten dat weten maar zijn niet zo scheutig met informatie hieromtrent. Mocht je een vroeger bouwjaar overwegen, neem dan mijn raad ter harte en maak echt een lange proefrit om te voelen wat de auto doet, vooral bij zijwind en inhalen. En hoe strak hij spoort op een lang recht stuk. Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...