Jump to content

Nieuwe ruitenwissers

John Kanon

Recommended Posts

Na ruim 1 jaar was er van mijn ruitenwisserbladen niets meer over,de rubberen strips zaten nog met een klein stukje vast.

Vorig jaar geen winter gehad,ze hebben derhalve nooit vastgevroren gezeten,desondanks na ruim 1 jaar aan gort.

Ik had van de Carglass een setje gekregen bij mijn ruitvervanging en die zitten er nu dus op,stevige van Bosch.

Wat een enorm verschil met de originele.

Vergeleken met die van Bosch zijn de originele af fabriek van de Action.

Onbegrijpelijk dat een auto met deze kwaliteit wordt afgeleverd.

Kan nog zijn dat het komt omdat ik sterk het vermoeden heb dat de auto wel een jaar bij de importeur heeft gestaan,gezien de verweerde sticker op de achteruit.

Daar wordt het rubber natuurlijk ook niet beter van.

Voor mij in ieder geval geen Kia ruitenwisserbladen meer.

Zijn er meer die al na zo´n korte tijd de bladen moesten vervangen?

Niet na zo'n korte tijd, maar bij mijn vorige auto heb ik op een gegeven moment ook de wissers (voor en achter) vervangen door Bosch flatblade ruitenwissers. En ik moet zeggen, die Bosch ruitenwissers zijn inderdaad erg goed.

Mijn Rio is nu ook anderhalf jaar oud, en ik begin wel te merken dat de achterruitenwisser begint af te takelen, maakt niet meer zo goed schoon als in het begin. Vervanging van alle wissers na een jaar vind ik wel snel.

Mijn ruitenwissers onlangs nog vervangen door de aerotwin van bosch, deze zijn inderdaad een stuk beter dan de orginele.

Ik heb ze hier besteld http://www.easycarparts.nl/kia/picanto-ta-hatchback-2011/1-0-12_v-g3la-05-2011/onderhoud/ruitenwissersde linkse en de rechtse samen iets van 26 euro

Let wel op op de site staat ook een set maar die kost bijna 40 euro, Ik heb geen idee wat het verschil is  maar ik ben voor de 2 losse gegaan.

Guest Warmentuuter

De originele flatblade wisser van Kia hebben twee jaar prima op de venga gezeten.

Heb deze vorig jaar vervangen voor Bosch Flatblade wisser en had ik gekocht bij Mister Auto.nl

Lekker goedkoop maar het lijkt wel of dit  een B keuze was. (rubber werd stugger en begonnen te schrapen over het raam heen)

Dus vorige week heb ik ze laten vervangen voor de originele van Kia.

De prijs was maar 2 euro duurder dan Mister Auto.

Dat viel me mee dus maar het belangrijkste is dat ze stil hun werk doen. 

Maar ik zag inderdaad Flatblade wisser bij de action liggen voor 5 euro de wisser. (merk magnum)

Heeft er iemand ervaring mee.

Of zijn deze van het kaliber goedkoop is duurkoop.

Het is dus al net als met de banden,de één doet er om onduidelijke redenen 2-3 keer langer mee dan de ander.

Die van de Bosch die ik heb,zijn met zogenaamde spoiler,dit zorgt voor extra druk op de ruit en derhalve beter resultaat.

Uiteraard weet ik over een tijdje pas of ze goed blijven,maar dat vermoed ik wel.

Ik schat dat ze wel 2-3 jaar meegaan,dat was bij mijn vorige auto´s ook meestal het geval en daar zaten vaak niet de duursten op.

Als die van de Action 5 euro kosten en ze gaan een jaar mee,dan is het natuurlijk ook goed,mits ze hun werk goed doen.

Ik had alleen af fabriek wat beters verwacht.

Onlangs bij de Kia testdag nog wel aangekaart bij de dealer,maar die deed er het zwijgen toe.

En Jack is back.

• Like 1

Ik heb van mijn dealer ongevraagd na 15000 km nieuwe wissers gekregen,(57euro). omdat ik er volgens de monteur niet nog eens 15000 km mee zou kunnen rijden. Er mankeerde niets aan mijn wissers, dus ik daarvoor dan ook niets betaald.

Dit tweede setje ging zo'n 50000 km mee, toen een setje van de ATU gekocht voor 28 euro.

Die hebben het zo'n 40000 km volgehouden.

Daarna een goedkoop setje voor 5 euro bij de action gehaald, maar deze gingen maar 2 maand mee(dat is dus 6000km bij mij). Of het door de vorst of door de wasborstel kwam weet ik niet, maar die wisser viel uit elkaar.

En nu, sinds 5000 km een extreem goedkoop setje van de Lidl voor 3,95euro. Deze zien er ouderwets en degelijk uit, maar doen het prima.

Ik heb van mijn dealer ongevraagd na 15000 km nieuwe wissers gekregen,(57euro). omdat ik er volgens de monteur niet nog eens 15000 km mee zou kunnen rijden. Er mankeerde niets aan mijn wissers, dus ik daarvoor dan ook niets betaald.

Dit tweede setje ging zo'n 50000 km mee, toen een setje van de ATU gekocht voor 28 euro.

Die hebben het zo'n 40000 km volgehouden.

Daarna een goedkoop setje voor 5 euro bij de action gehaald, maar deze gingen maar 2 maand mee(dat is dus 6000km bij mij). Of het door de vorst of door de wasborstel kwam weet ik niet, maar die wisser viel uit elkaar.

En nu, sinds 5000 km een extreem goedkoop setje van de Lidl voor 3,95euro. Deze zien er ouderwets en degelijk uit, maar doen het prima.

Ok,dat gaan we onthouden.

Gezien mijn 8000 km per jaar zal het eerder de tijd dan het aantal km zijn dat zorgt voor nodige vervanging.

Persoonlijk vind ik 't uitermate irritant als er ook maar 1 streep over de raam getrokken wordt waar 't water blijft staan of waar niet goed schoon gemaakt word.  

Misschien is dit een persoonlijk iets, maar ik vind over 't algemeen dat alle ruitenwissers die ik tot nu toe gehad heb (zowel bosch, Valeo, originele van Kia en zelfs de originele van BMW) gewoon na 1 jaar tot 1.5 jaar aan vervanging toe zijn. Je merkt wel het verschil tussen de originele van Kia en bijvoorbeeld Bosch. Hier heeft Bosch toch zeker wel een aantal streepjes voor...

Maargoed, uiteindelijk droogt het rubber uit, waardoor ze allemaal strepen gaan trekken. Vooral als er toch links en rechts wat oneffenheden in de ruit zitten door steenslag of dergelijke.

Ik heb ook nog mijn ruiten behandeld met een soort RainX, maar dan een goedkoper merk (2 euro voor een flesje bij de ATU).

Dat werkt mooi bij regen, maar is eerst 's morgens bij een vochtige ruit niet zo fijn (een soort van mist over je voorruit).

Kijk maar eens op deze link https://www.youtube.com/watch?v=m2B57fxQSP4 hoe het werkt (ga maar direkt naar 1.45 min).

Ik heb ook nog mijn ruiten behandeld met een soort RainX, maar dan een goedkoper merk (2 euro voor een flesje bij de ATU).

Dat werkt mooi bij regen, maar is eerst 's morgens bij een vochtige ruit niet zo fijn (een soort van mist over je voorruit).

Kijk maar eens op deze link https://www.youtube.com/watch?v=m2B57fxQSP4 hoe het werkt (ga maar direkt naar 1.45 min).

Werkt zo te zien prima,maar ik lees ook dat het in het donker het zicht verminderd en ik rij elke avond,dus toch maar niet doen.

Persoonlijk vind ik 't uitermate irritant als er ook maar 1 streep over de raam getrokken wordt waar 't water blijft staan of waar niet goed schoon gemaakt word.  

... Je merkt wel het verschil tussen de originele van Kia en bijvoorbeeld Bosch. Hier heeft Bosch toch zeker wel een aantal streepjes voor...

LOOOOOOOOOOL  :lol: :lol: :lol:

Conclusie: Bosch kan in de afvalton? :hammer: :hammer: :hammer: