Freaky Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Ik weet niet of iemand anders hier wel eens last van gehad heeft. Als ik lang in een file sta of zoals laatst ff te wachten op iemand op een parkeerplaats dan wordt de motor koud. Na iets van 10 minuten met een draaiende motor zie je de temperatuur van de motor terug lopen. Helemaal terug naar nul, en de lucht van de verwarming wordt dan ook koud. Niet echt fijn op z'n zachts gezegt. Stond laatst met de sneeuw bij Arnhem bijna een uur in extreem langzaam verkeer door de sneeuw en kwam als een ijsklontjes aan thuis. Als ik daarna weer gewoon kan rijden gaat de temperatuur weer omhoog en is het weer normaal. Ik ga er ook mee naar de dealer m'n beurd van 132.000 komt er weer aan. Heb de kia rio 2013 crsi diesel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Warmentuuter Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Waarschijnlijk is je thermostaat stuk. Dit is een mechanische klep die de temperatuur van je motor regelt. Blijft deze volledig open staan wordt de motor koud. Blijft deze dicht wordt deze te warm en krijg je een kokende motor. Bij jou blijft deze volledig open staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crum Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 als de thermostaat open blijft staan komt de motor zowiezo niet op temperatuur, enkel als je lang stilstaat krijg je wat warmte. zit er nog wel voldoende koelvloeistof in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freaky Posted February 21, 2015 Author Share Posted February 21, 2015 Ik kan de koelvloeistof wel ff checken Ja. Die thermostaat moeten de monteurs maar doen. De auto blijft warm als ik blijf rijden. Juist als ik lang blijf staan wordt hij koud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rio_Brazil Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Ik denk dat dit normaal is. Die kleine en zuinige diesels lopen zo efficient dat er weinig warmte-ontwikkeling is. Met de kachel flink aan en koude wind op de grille kan de motor zichzelf niet meer warm houden tijdens stilstand/stationair. Ik had eind jaren 90 een VW Passat TDI met exact hetzelfde probleem. Ik sprak laatst iemand met een VW transporter TDI die zelfs een extra 5kW Webasto dieselkachel heeft laten plaatsen omdat z'n bus niet warm werd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jordan Posted February 22, 2015 Share Posted February 22, 2015 Ik heb ook een 1.1 CRDI en die blijft gewoon warm bij stilstand/file-rijden. Dus zou idd ff de koelvloeistof checken en als dat niveau in orde is, zou ik het probleem bij de thermostaat zoeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freaky Posted February 22, 2015 Author Share Posted February 22, 2015 Het lijkt mij ook niet normaal. Hij heeft het nog nooit gedaan en ik moet er niet aan denken dat ik er mee vast kom te staan met de wintersport. Ga vanmiddag ff de koelvloeistof checken. En gelukkig moet ik binnenkort naar de dealer voor de onderhoudsbeurt en eerste keuring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crum Posted February 22, 2015 Share Posted February 22, 2015 niet zozeer de thermostaat, eerder aan de bijverwarming. waarschijnlijk zit er ergens in het koelsysteem een extra verwarming ingebouwd die de koelvloeistof helpt op te warmen na koude start en op temperatuur op peil te houden. Bij een defect aan dit systeem kan je dit soort klachten wel krijgen denk ik. Duurt het verder ook langer voordat de auto warm is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freaky Posted February 22, 2015 Author Share Posted February 22, 2015 Ja het valt me op dat het langer duurt voor de auto warm wordt. Nu iets van tien minuten. Ook werkt de ontwaseming minder snel dan voorheen. Misschien dat dit allemaal met elkaar te maken heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rio_Brazil Posted March 3, 2015 Share Posted March 3, 2015 Ik sta nu met mijn Rio 1.25 benzine (!) 10 minuten stationair te draaien, 4 graden buiten, geen wind op de grille, kachel aan en daar gaat ie... Ook hier zakt de temperatuur van de motor, is echt geen vreemd verschijnsel. De motoren zijn gewoon veel efficiënter dan, pakweg, 15 jaar geleden. Dat er een elektrische hulpverwarming in de motor zou zitten kan ik me haast niet voorstellen. Slechts 500Watt (stelt warmte-technisch helemaal niets voor dat luttele vermogen) trekt al ruim 40 Ampere van de dynamo, wat deze bij stationair toerental dus niet kan leveren... Dit is ook de reden waarom de wat duurdere auto's lamellen in de grille hebben die sluiten bij lage temperaturen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freaky Posted March 4, 2015 Author Share Posted March 4, 2015 Nou wat ik al aangaf hij heeft dit in de drie jaar nog nooit gedaan. En de temperatuur loopt dus ook echt tot nul of buiten temperatuur. Dus als het vriest en je staat in de file zoals ik laatst dan vriest het gewoon in je auto. Sorry hoor maar dat zal ik nooit accepteren. Maar hij gaat vrijdag naar de dealer voor een beurt keuring en dit probleem. We zullen het zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rio_Brazil Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Hi "Freaky", ja als de temperatuur helemaal onderin terugloopt vind ik dat ook vreemd. Hou je ons op de hoogte ? Ben erg benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freaky Posted March 6, 2015 Author Share Posted March 6, 2015 Zal ik doen. Heb hem vanmorgen om acht uur ingeleverd. Nog niets gehoord dus er zal wel wat aan de hand zijn. Hoop het maandag te horen. Wel balen want ik heb een dubbele dienst dus kan ik hem niet zelf ophalen. Zal wel een uitleg aan de telefoon vragen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
driesdiesel Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Ben ook benieuwd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freaky Posted March 10, 2015 Author Share Posted March 10, 2015 OK gisteren de auto opgehaald. De thermostaat Is kapot en wordt onder garantie vervangen. Ze hadden hem nog niet binnen dus dat wordt volgende week ff terug gaan. Ook waren de remblokjes op, ik op 130000 kan ik inkomen. Maar ook zaten er groeven op de remschijven voor. Hun advies vervangen voor een slordige 477 euro. Say whaaaaat (oh en dat Is alleen de remblokjes en schijven voor, de blokjes achter komt er nog bij voor een slordige 118 euro.) en dit zal wel allemaal zonder btw zijn. Buiten het feit dat ik dat wel erg snel vindt is bijna 600 euro ex btw exorbitant te noemen. Dit Was m'n laatste beurt via de dealer ivm de garantie. Volgende week weer bij m'n eigen garage langs om daar er ff naar te laten kijken. Ze gaven al aan dat het niet zo'n vaart zal lopen maar mocht het vervangen moeten worden ben ik daar 250 kwijt. Ben blij dat ik van die dure dealers weer af ben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts