Jump to content
Sign in to follow this  
roylinden

nieuw hier, en op zoek naar een sorento

Recommended Posts

hallo mensen,

 

ik ben nieuw hier en ben aan het rondkijken naar een sorento.

 

nu was mijn oog gevallen op een model van 2005 met de 2.4 benzine en 130.000 kilometers.

 

maar nu was ik wat rond aan het lezen en lees veel verhalen over kapot gelopen motors en weinig trekkracht en problemen met versnellingsbak… wat kunnen jullie me adviseren..

 

ik rij niet elke dag met een aanhanger maar toch wel geregeld met een aardige dubbelasser.

 

ik vind de kia mooi en leek me een mooie combi van daily en trekauto maar als ik zo lees zie ik dat niet zo zitten...

 

ik hoor graag jullie bevindingen,

 

Gr roy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Roy,

Tja best lastig natuurlijk, maar eerlijk, die 2,4 benzines kun je ongeacht of die wel of niet aan het werk moet maar beter laten staan. Kijk dan voor een diesel, die zijn stukken beter. Wil je benzine, dan een v6, die doet het ook goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk niet echt fair dat de 2.4i als een slechte auto door het leven moet gaan. Die van mij gaat als een trein !! Geen gti welliswaar, maar voor een 1800kg wegende auto best goed genoeg.

in mijn straat 2x een 2.4i en 1x een v6 automaat. Alle 3 top auto's. Geen olie boten of dergelijks.

Gewooneen kwestie van zoeken naar een goede. Je haalt de slechte er ook zo uit.

ik heb ook 6 gezien voordat ik mijn huidige vond.

En te goedkoop betekend ook gelijk te mooi om waar te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2002-2006 Sorento I 3.5v6 Benzine moet je hebben. Beste blok en sterk. Degelijker dan de meer aluminium 3.3 v6 vanaf medio 2006. Mocht je op gas willen, zoals ik heb gedaan dan is de 3.5 ook meest geschikt ivm degelijke hydraulische kleppen die geen onderhoud (kleppen stellen) vereisen.

Diesel kun je idd ook overwegen maar dan moet je wel wat kilometers maken voordat het uit kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 2.4 wilde ik ook maar was afgeraden door een collega. Na zoeken op internet blijkt die motor op een of andere manier te licht voor die zware auto, en tot waar men conclusies getrokken heeft lijken de zuigerveren te hard te zijn gefabriceerd en/of de motor heeft last van kantelende zuigers. In ieder geval hebben opvallend veel 2.4's catostrofale slijtage ondervonden bij relatief lage km standen - eerst gaat de katalysator kapot door teveel olieverbuik, een dure aangelegenheid op zich, en dan volgt de motorrevisie nog - waardoor het onderblok compleet moest worden vervangen.

 

Danweer, niet iedere 2.4 heeft dat lot ondergaan, en als je er eentje vind met 100k km op de teller heeft die dat kennelijk overleefd en mag je aannemen dat die dat gebrek niet heeft, anders was ie allang gesneuveld.  Maar de 2.4 werd op een gegeven moment niet meer nieuw geleverd en dat vind ik veelzeggend. Na vele jaren weggeweest te zijn hebben ze opnieuw 2.4's in nieuwe modellen Sorento's gelegd en weer zijn er grote problemen mee.

 

Ik concludeer dan ook voor mezelf dat 2.4 op een of andere manier te licht of niet geschikt zijn voor zulke zware auto's. En ik wil(de) en een flinke caravan mee trekken door bergachtige gebieden, dus hij moest veel meer kunnen.

 

Daar komt nog bij dat 2.4's niet zuiniger zijn dan de V6. Het is een zware auto die zowiezo ~ 1:8 rijdt ongeacht de motor kennelijk.

 

De diesels en de V6 hadden ook wel wat akkefietjes maar als je het zo leest zijn die verdwenen in latere productiejaartallen en/of terugroepacties. Bij de V6 ging het dan om afbrekende kruksaspoelie bouten. Ook catastrofaal voor je motor. Maar die bouten moet je niet meer kunnen tegenkomen. ( goudkleurig naar verluid, de grijze zijn goed ) Diesels hebben/hadden weer andere kwalen, de ANWB noemt die op hun site over de Sorento.

 

Ik heb zelf toen voor de V6 gekozen. Ik was daar huiverig voor omdat de kosten voor zo'n "grote" motor meestal ook in verhouding hoog zijn, maar deze V6 ligt niet in een kleine motorruimte gepropt, dwz als er iets aan moet gebeuren hoeft niet de hele motor er standaard uitgetakeld wat fortuinen aan arbeidsloon kost. Maar toch kost bij Kia de distributieriem laten vervangen "vanaf" 700 euro.

 

Een diesel zal ongetwijfelt nog meer trekkracht hebben, maar de 3,5 V6 is ook een prima motor om aanhangers mee te trekken. Heeft zijn max koppel ook al aan 3000 toeren, in tegenstelling tot de latere V6'en die wel sterker zijn maar ook meer toeren moeten draaien.

 

Vaak genoemd maar toch onderschat is wel wat zo'n V6 aan brandstof verbruikt. Trekkend of bij stadsritten gaat ie zo naar 1:6. Ik heb hem nooit zuiniger gekregen dan 1:8 en dat is dan nog met heel veel snelweg aan 100 km/u :-))   Ik kan dat prima hebben omdat ik weinig kilometers maak met de Sorento, maar als je veel kilometers wilt maken zijn dat extreem dure auto's in gebruik.

 

Voordeel van de 3,5 L is hydraulische klepstoters ( hoeven niet steeds afgesteld te worden tegen een behoorlijk bedrag ) maar hij heeft wel een distributieriem die er naar verluid echt op tijd vervangen moet worden wat ook wel wat centjes kost. De latere V6 heeft een distributieketting die niet steeds vervangen hoeft te worden maar heeft weer kleppen die regelmatig gesteld moeten worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By DirkJan
      Hallo,
      Medio oktober hebben wij een e-Niro besteld. DynamicLine, Runway Red. Verwachte levering januari 2021. Particulier dus bijtelling is niet relevant.

      Net gebeld door de dealer. Auto is niet meer leverbaar (?), nodigt ons uit om langs te komen en bestelling om te zetten naar een MY21. Op Facebook lees ik al dat ik niet de enige ben die vanuit een dealer is benanderd met dit verhaal. Ik kan me er eerlijk gezegd niet zoveel bij voorstellen dat men auto's verkoopt die dan niet in productie worden genomen. Krijg het gevoel dat onze auto wellicht wordt overgezet naar een leaserijder omdat hij misschien toch nog in december komt. Na anderhalve maand ontdekken dat je iets hebt verkocht wat je niet kunt leveren komt op mij wat bijzonder over....
      Zijn er hier lotgenoten? Of heeft iemand informatie over levering van rond 15 oktober bestelde auto's?

      Mvg,
      Dirk Jan
       
    • By Eindelijk
      Hallo,
      ik zou graag het rijcomfort verhogen. Zelf nieuw bleek deze Kia een niet al te comfortabele vering te hebben. Nu wil ik deze vervangen. Zijn er specifieke merken die "zachter" zijn?
      De foto zijn de veringen die ik zou kopen.

    • By bswuste
      Ik ben in het bezit van een Kia Rio uit 2013.
      Vandaag, bij wegrijden, ging er een ping alarm af in de auto. Ik zag geen lampje branden op het dashboard en de auto reageerde normaal.
      Het alarm was niet constant. De benzine meter stond nog op een kwart en het dashboard gaf aan dat ik nog 250 km kon rijden.
      Ten tijde dat ik op de snelweg reed (ongeveer 5 minuten later), was het even weg en daarna kwam het onregelmatig terug. Nog steeds geen lampje op het dashboard.
      Na een aantal kilometers bleef het constant pingen, maar nog steeds geen lampje.
      Uiteindelijk ben ik toch maar gaan tanken en daarna was het over. (tenminste ik heb daarna het niet meer gehoord)
      Iemand al eens eerder zo'n probleem/ervaring gehad?
       
    • By Flying_Dutchman
      Afgelopen zondag viel het me zwaar tegen dat de klok van de Niro niet automatisch naar wintertijd was gegaan. Met UVO-Connect verwacht je dat de klok de tijd van het mobiele netwerk volgt. Niet dus, blijkbaar volgt de klok de GPS-tijd zonder kennis te hebben van de dagen dat de klok een uur verspringt. 
      Mocht bij jullie de klok wel automatisch aangepast zijn dan heb ik weer een punt voor het niet goed werkende display. Ik wacht nu al vanaf 1 september op een vervanging ....
    • By Mijn1steKIA
      Hallo allemaal, ik ben Rob en ik wil mij hier even voorstellen aan een ieder.
      Ik ben sinds begin september de bezitter van een Niro ExecutiveLine uit 2018 die ik bij de Kia dealer in Doetinchem zag staan. Was na de proefrit meteen verkocht. De Niro was precies wat ik zocht: komende uit een Prius model 3 wilde ik opnieuw gaan hybride rijden, maar dan met een hogere instap en met de mogelijkheid om één en ander te trekken achter de auto (dat kan niet in een Prius, het trekgewicht is 0 kg).
      Naar mijn mening is de Niro een heerlijke auto om in te rijden. Volop functies, redelijk zuinig en ruim van binnen, om maar een paar zaken te noemen. In de afgelopen weken ca. 1800 km op de klok erbij gezet.
      Zo, en nu ga ik op zoek naar het navigatieforum want op die navigatie heb ik wel een paar dingetjes aan te merken.
×
×
  • Create New...