Jump to content
Sign in to follow this  
roylinden

nieuw hier, en op zoek naar een sorento

Recommended Posts

hallo mensen,

 

ik ben nieuw hier en ben aan het rondkijken naar een sorento.

 

nu was mijn oog gevallen op een model van 2005 met de 2.4 benzine en 130.000 kilometers.

 

maar nu was ik wat rond aan het lezen en lees veel verhalen over kapot gelopen motors en weinig trekkracht en problemen met versnellingsbak… wat kunnen jullie me adviseren..

 

ik rij niet elke dag met een aanhanger maar toch wel geregeld met een aardige dubbelasser.

 

ik vind de kia mooi en leek me een mooie combi van daily en trekauto maar als ik zo lees zie ik dat niet zo zitten...

 

ik hoor graag jullie bevindingen,

 

Gr roy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Roy,

Tja best lastig natuurlijk, maar eerlijk, die 2,4 benzines kun je ongeacht of die wel of niet aan het werk moet maar beter laten staan. Kijk dan voor een diesel, die zijn stukken beter. Wil je benzine, dan een v6, die doet het ook goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk niet echt fair dat de 2.4i als een slechte auto door het leven moet gaan. Die van mij gaat als een trein !! Geen gti welliswaar, maar voor een 1800kg wegende auto best goed genoeg.

in mijn straat 2x een 2.4i en 1x een v6 automaat. Alle 3 top auto's. Geen olie boten of dergelijks.

Gewooneen kwestie van zoeken naar een goede. Je haalt de slechte er ook zo uit.

ik heb ook 6 gezien voordat ik mijn huidige vond.

En te goedkoop betekend ook gelijk te mooi om waar te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2002-2006 Sorento I 3.5v6 Benzine moet je hebben. Beste blok en sterk. Degelijker dan de meer aluminium 3.3 v6 vanaf medio 2006. Mocht je op gas willen, zoals ik heb gedaan dan is de 3.5 ook meest geschikt ivm degelijke hydraulische kleppen die geen onderhoud (kleppen stellen) vereisen.

Diesel kun je idd ook overwegen maar dan moet je wel wat kilometers maken voordat het uit kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 2.4 wilde ik ook maar was afgeraden door een collega. Na zoeken op internet blijkt die motor op een of andere manier te licht voor die zware auto, en tot waar men conclusies getrokken heeft lijken de zuigerveren te hard te zijn gefabriceerd en/of de motor heeft last van kantelende zuigers. In ieder geval hebben opvallend veel 2.4's catostrofale slijtage ondervonden bij relatief lage km standen - eerst gaat de katalysator kapot door teveel olieverbuik, een dure aangelegenheid op zich, en dan volgt de motorrevisie nog - waardoor het onderblok compleet moest worden vervangen.

 

Danweer, niet iedere 2.4 heeft dat lot ondergaan, en als je er eentje vind met 100k km op de teller heeft die dat kennelijk overleefd en mag je aannemen dat die dat gebrek niet heeft, anders was ie allang gesneuveld.  Maar de 2.4 werd op een gegeven moment niet meer nieuw geleverd en dat vind ik veelzeggend. Na vele jaren weggeweest te zijn hebben ze opnieuw 2.4's in nieuwe modellen Sorento's gelegd en weer zijn er grote problemen mee.

 

Ik concludeer dan ook voor mezelf dat 2.4 op een of andere manier te licht of niet geschikt zijn voor zulke zware auto's. En ik wil(de) en een flinke caravan mee trekken door bergachtige gebieden, dus hij moest veel meer kunnen.

 

Daar komt nog bij dat 2.4's niet zuiniger zijn dan de V6. Het is een zware auto die zowiezo ~ 1:8 rijdt ongeacht de motor kennelijk.

 

De diesels en de V6 hadden ook wel wat akkefietjes maar als je het zo leest zijn die verdwenen in latere productiejaartallen en/of terugroepacties. Bij de V6 ging het dan om afbrekende kruksaspoelie bouten. Ook catastrofaal voor je motor. Maar die bouten moet je niet meer kunnen tegenkomen. ( goudkleurig naar verluid, de grijze zijn goed ) Diesels hebben/hadden weer andere kwalen, de ANWB noemt die op hun site over de Sorento.

 

Ik heb zelf toen voor de V6 gekozen. Ik was daar huiverig voor omdat de kosten voor zo'n "grote" motor meestal ook in verhouding hoog zijn, maar deze V6 ligt niet in een kleine motorruimte gepropt, dwz als er iets aan moet gebeuren hoeft niet de hele motor er standaard uitgetakeld wat fortuinen aan arbeidsloon kost. Maar toch kost bij Kia de distributieriem laten vervangen "vanaf" 700 euro.

 

Een diesel zal ongetwijfelt nog meer trekkracht hebben, maar de 3,5 V6 is ook een prima motor om aanhangers mee te trekken. Heeft zijn max koppel ook al aan 3000 toeren, in tegenstelling tot de latere V6'en die wel sterker zijn maar ook meer toeren moeten draaien.

 

Vaak genoemd maar toch onderschat is wel wat zo'n V6 aan brandstof verbruikt. Trekkend of bij stadsritten gaat ie zo naar 1:6. Ik heb hem nooit zuiniger gekregen dan 1:8 en dat is dan nog met heel veel snelweg aan 100 km/u :-))   Ik kan dat prima hebben omdat ik weinig kilometers maak met de Sorento, maar als je veel kilometers wilt maken zijn dat extreem dure auto's in gebruik.

 

Voordeel van de 3,5 L is hydraulische klepstoters ( hoeven niet steeds afgesteld te worden tegen een behoorlijk bedrag ) maar hij heeft wel een distributieriem die er naar verluid echt op tijd vervangen moet worden wat ook wel wat centjes kost. De latere V6 heeft een distributieketting die niet steeds vervangen hoeft te worden maar heeft weer kleppen die regelmatig gesteld moeten worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Mijn1steKIA
      Hallo allemaal, ik ben Rob en ik wil mij hier even voorstellen aan een ieder.
      Ik ben sinds begin september de bezitter van een Niro ExecutiveLine uit 2018 die ik bij de Kia dealer in Doetinchem zag staan. Was na de proefrit meteen verkocht. De Niro was precies wat ik zocht: komende uit een Prius model 3 wilde ik opnieuw gaan hybride rijden, maar dan met een hogere instap en met de mogelijkheid om één en ander te trekken achter de auto (dat kan niet in een Prius, het trekgewicht is 0 kg).
      Naar mijn mening is de Niro een heerlijke auto om in te rijden. Volop functies, redelijk zuinig en ruim van binnen, om maar een paar zaken te noemen. In de afgelopen weken ca. 1800 km op de klok erbij gezet.
      Zo, en nu ga ik op zoek naar het navigatieforum want op die navigatie heb ik wel een paar dingetjes aan te merken.
    • By Kiaclub Nieuwsrobot
      Initially shown of in Europe earlier this year, the 2021 Kia Sorento has now officially been announced in the U.S....
      The post 2021 Kia Sorento X-Line & Hybrid Launched In U.S. appeared first on theKEEA.
      Lees volledige artikel
    • By Kiaclub Nieuwsrobot
      [See image gallery at www.autoguide.com] Kia adds two hybrid options to its smaller three-row Sorento crossover, plus new off-road-oriented X-Line.

      Kia unveiled the North American-spec Sorento as part of a dedicated video event Tuesday afternoon. It marks a significant departure for the brand’s mid-size crossover, with dramatic new looks, an all-four-cylinder engine lineup, and not one but two hybrid options.
      This fourth-generation Sorento first broke cover in the before times (it was February). This is our first look at the trims it will have on this side of the globe however, though unsurprisingly the basic looks don’t change much. Kia has given the SUV the latest evolution of its Tiger Nose, with an “eyeline” daytime running light (DRL) signature and a wide grille. There’s a serious K5 sedan vibe to the front, while the rest of the body carries hints of the runaway-hit Telluride. There’s a connection to the upcoming Sedona minivan as well, in the shark-fin trim aft of the rear doors. Wheel sizes run from 17-inch sets to model-first 20-inchers.
      Like the rest of the Kia lineup, however—and Hyundai for that matter—the Sorento manages to look related to its siblings without being a carbon copy.
      SEE ALSO: 2021 Kia Seltos EX Review: Where Do Its Priorities Lie?
      Under the skin, the Sorento uses Kia’s N3 platform. The basic dimensions haven’t changed much, though the wheelbase is now 1.4 inches (35 mm) longer to provide more rear legroom. More important is a weight reduction of 119 lb (54 kg) over the existing generation. Kia also says the Sorento exhibits reduced road noise, with improved dynamics courtesy of the stiffer platform. That same platform has also allowed the Korean brand to install new engines into the Sorento’s nose.
      Engine lineup includes hybrid and PHEV

      For 2021, the Sorento will exclusively run four-cylinder engines, leaving the Telluride as the only V6-powered SUV in its lineup. It starts with the familiar 2.5-liter four-cylinder, found elsewhere in the Kia lineup. Here it produces 191 hp and 182 lb-ft, filtering through an eight-speed automatic transmission to either the front or all four wheels. A turbo engine with the same displacement adds a full 90 horses to the corral, totalling 281 hp. Torque is up even more, to 311 lb-ft. This engine pairs with an eight-speed transmission as well, though it’s of the dual-clutch variety. Kia will offer the turbo 2.5-liter on front- and all-wheel drive Sorentos. It’s also estimating a combined 25 mpg for the 2.5T, a 3 mpg improvement over the current V6 model. The non-turbo will achieve an estimated 27 mpg.
      Of note, the turbo-four will be rated to a maximum of 3,500 lb for towing. That’s 1,500 lb less than the existing V6.

      Where things get interesting is the availability of two hybrid models. The regular hybrid model pairs a smaller 1.6-liter turbocharged four-cylinder with a 44-kW electric motor. Combined output is 227 hp, channeled exclusively through the front wheels via a six-speed auto. Kia is aiming for 37 mpg combined with this pairing, with 39 mpg in the city.
      SEE ALSO: 2020 Hyundai Venue Review
      Joining the lineup later next year is a more powerful plug-in hybrid. It uses same ICE component as the no-plug powertrain, but with a more powerful 66.9-kW electric motor. There’s also a larger battery (8 kWh versus 5 kWh) and standard all-wheel drive. Combined power is up to 261 hp, with a 30-mile zero-emissions range.
      The plug-in model will be something of a segment first, as no other non-luxury brand offers a similar setup in a smaller three-row form.
      Loading … Revamped interior

      The Sorento’s interior gets a tasteful upgrade, with higher trims featuring quilted leather seating and open-pore wood trim. The dash features four vertically-stacked air vents, all trimmed in satin chrome and having just a hint of Star Wars about them. Buyers will now get the option of second-row captain’s chairs in addition to the usual bench seat.
      Kia naturally has stuffed the Sorento full of all its latest tech gadgets, of which there are many. For starters, there’s an available 12.3-inch digital instrument panel. Blind View Monitor is also available, which shows a camera feed from the side of the Sorento when the turn signal is activated. Other goodies include a 360-degree camera view, a standard 8.0-inch central infotainment screen (or optional 10.25-inch unit), simultaneous Bluetooth connections for two phones, available wireless charging, and eight USB ports in all trims bar the base LX (it gets six).
      A new feature can also send images of the car’s surroundings to your Kia phone app, if you’ve lost it in a particularly crowded parking lot. Hey, we’ve all had it happen.
      Trims and availability

      Kia says the 2021 Sorento will be available at dealerships before the end of the year. It will arrive with five trims: LX, S, EX, SX, and SX-Prestige. The top-shelf SX-Prestige AWD model will also offer an X-Line package, which adds a center locking differential, hill descent control, and an inch-higher ride height (to 8.3 inches). The X-Line also features its own 20-inch alloy wheels and a unique roof rack.
      Kia will release pricing closer to the Sorento’s on-sale date.
      Become an AutoGuide insider. Get the latest from the automotive world first by subscribing to our newsletter here.
      The post 2021 Kia Sorento Revealed with Turbo Hybrid and PHEV Models appeared first on AutoGuide.com.
      Lees volledige artikel
    • By frankd
      5 velgen voor een sorento, 4 zgan nieuwe banden, band op reserve wiel heeft ook nog voldoende profiel. Bandenmaat 245/70-16
      Velg maat 7x16"
      Steek5x139,7
      ET waarde 45mm
      Vraagprijs  €200,-




    • By Mona
      Hallo iedereen, 
      Ik ben een 52 jarige vrouw, die samen met haar partner en hond in het Groninger (Hogeland) woont. Nu was ik tot voor kort als zzp vooral vanuit huis werkzaam, echter nu is het toch echt zover dat ik met regelmaat zelf ook met de auto weg moet. Nu ben ik aan het rondkijken voor een Kia Picanto (tot 2006), automaat (ik heb namelijk automaat rijbewijs) en vroeg mij af wat de ervaringen zijn. Het lijkt mij een prettige auto maar wat zijn zaken om rekening mee te houden? Hartelijk dank! 
×
×
  • Create New...