Jump to content

Ruitenwissers in auto stand bij starten motor

Rio Arjen

Recommended Posts

Kennen jullie dat? Je stapt 's morgens in je auto om naar je werk te gaan, het is gelukkig droog weer. En bij het starten van de motor schrapen je ruitenwissers 1x over je droge voorruit heen, omdat je de dag ervoor deze op auto stand had staan ivm regen die er toen was.

Ik vraag mij af of er niet een update beschikbaar of eenvoudig te maken valt, die eerst de regensensor checkt voordat hij bij het starten die ruitenwissers eenmaal activeert.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Maar de check voor de sensor is dus dat het raam droog is en hoe check je dat nou Door de ruiten wissers er 2 maal over heen te halen

dat is dus de check en daar kun je niets aan veranderen behalve de automatische stand niet te gebruiken

de sensoren zitten toch niet in de ruitenwissers? Bovendien ken ik andere merken die dit euvel niet kennen en toch een automatisch ruitenwisser regenstand hebben (bijv. Renault megane)

Dit lees ik op internet:

De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.

Water heeft echter andere refractie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.

mijn verkoper kwam met het verhaaltje elke x als je de motor uit zet ff de schakelaar van auto zetten zodat je dit niet overkomt, mooi verhaal maar is al een x fout gegaan

vergeten, zou inderdaad handig zijn als die ruiten wissers auto stand er uit gaat als je de auto verlaat.

trouwens als ik mijn auto off stand uit zet, versnelling in vrij en koppeling los dan gaat de motor uit die moet ik elke x wel weer aanzetten als ik dat niet wil!!

helaas is dat de manier waarop Kia het heeft geimplementeerd.

Bij veel andere merken schakeld de 'auto' stand uit bij contact uit. Daar klagen gebruikers vervolgens weer dat ze hun ruitenwisser elke keer weer moeten inschakelen als het regent.

Maar ben met je eens... heb m liever uit dan automatisch aan.

Maar goed maak er nu gewoonte van mn ruitewissers uit te doen voor contact uit.

Ik had op mijn Aygo een aftermarket set van Hella, als je die aan liet staan en de auto uit zette moest je bij regen eerst uitschakelen en dan weer in, anders deed het niks.

Persoonlijk vond ik dat ECHT irritant. Daarom ben ik nu een systeem aan het maken om dit op mijn Picanto te voorkomen; met contact aan meteen actief, gaat het contact eerst aan dan schakelt de automaat na 15sec pas in. MET 1 slag van de wissers; ik vind dat juist een prettig idee.

Om het vastvriezen te ondervangen wil ik een LED maken die oplicht als auto aan staat VOOR de 1e wisslag...

Dus het is maar net wat je zelf wilt...

• Like 1

• 3 weeks later...

klopt inderdaad, ik reed hiervoor Volkswagen (iets waarvan ik me steeds meer realiseer dat ik er in kwaliteit op achteruit ben gegaan)...deze schakelde de auto stand inderdaad uit nadat het contactslot uit was geweest. Moet wel zeggen dat het een kwestie van gewenning is, nu ik het weet zet ik de wissers gewoon uit bij uitzetten van de auto

Is dit typisch voor de Rio?

Ik heb de ruitenwissers van mijn Carens altijd op de stand auto en bij het starten blijven de ruitenwissers gewoon onderaan, tenzij de ruit nat is natuurlijk.

Hoe zit dat bij andere modellen?

Het nadeel van hoe kia het doet os natuurlijk wel erg groot.

Als hij automatisch uitgaat Is het onhandig als.je hem uit en aan moet zetten.

Maar als hij automatisch aan gaat heb je kans op een beschadiging aan je rubber of erger een vette kras op je raam.

Dus uit lijkt mij toch wel beter.