Jump to content
skoebidoe

Welke winterbanden onder SP3 en ervaring ermee...

Recommended Posts

Ben het meer dan beu om rond te rijden met de goedkope Fortuna winterbanden,zijn eigelijk levensgevaarlijk en niet te vertrouwen .

Destijds op de prijs gekeken,had ik het geweten ...

Zou graag nieuwe aanschaffen om op de originele velgen van de Sp3 te zetten,met name 225/60/R17

Wat zijn jullie ervaringen met jullie SP WINTERBANDEN,geef merk,maat en rijervaringen op,

Zodat ik een goede keuze kan maken :-)))

Iemand Ervaringen met de Hangkook EVO W310 Silica 225/60/R17 103V?

Mijn Pirelli Scorpions (wel op 16") doen het in het winterseizoen zonder winterse omstandigheden prima. Iets meer afrolgeluid als de Hancook's maar verder qua grip geen klagen (droog en nat weer).

Heb de Sportage pas vanaf vorig jaar december dus sneeuw en ijzel heb ik (nog) geen ervaring mee.

Qua slijtage ben ik niet ontevreden t.o.v. andere winterbanden op andere auto's (ruim 12 jaar winterbanden ervaring). Ik wissel zelf en hou slijtage bij. Beste profiel leg ik op de aangedreven assen.

Ik rij zelf op valken de hs 439 215/70r16 een goede band voor nog geen 100eur ik dacht 86 bij autobandenmarkt maar dat ligt aan de dagprijs ik ervaar ze als een stille band en goed profiel ik heb op mijn voor banden bijna 55000 km gereden die heb ik onlangs vervangen dus ik ben zeer tevreden met deze banden f80a2fa56a88ef08169107d778548544.jpg

Verstuurd vanaf mijn GT-I9060I met Tapatalk

Skoebidoe,

Als je winterbanden op de SP3 wil monteren adviseer ik je om één maat smaller te gaan.

Zelf heb ik  Continetal WinterContact TS 850, 215x65x17 als winterbanden en daar ben ik

zeer tevreden mee. Ga ook op wintersport (3 x met de SP3) en dan merk je pas echt wat

goede winterbanden uitmaken in de sneeuw en op gladde wegen.

Succes met je keuze.

Grtz.

Specialmade

• Like 1

hallo ik heb vroeger gereden op yokohama at/s en heb deze nu terug op mijn sportage ,,,, ietsje minder in de regen maar in de winter / sneeuw primma 

en zo kan je ook eens van de baan gaan om te spelen

225/60/17

post-923-0-75684500-1451325040_thumb.jpg

hallo ik heb vroeger gereden op yokohama at/s en heb deze nu terug op mijn sportage ,,,, ietsje minder in de regen maar in de winter / sneeuw primma 

en zo kan je ook eens van de baan gaan om te spelen

225/60/17

Dit heb ik nou ook,bij sneeuw ,no prob,doet zijn werk ,maar bij regenweer is die ronduit gevaarlijk,en zelfs bij droog weer niet te vertrouwen.

Winterbanden moeten op alle vlakken scoren vindt ik...

Skoebidoe,

Als je winterbanden op de SP3 wil monteren adviseer ik je om één maat smaller te gaan.

Zelf heb ik  Continetal WinterContact TS 850, 215x65x17 als winterbanden en daar ben ik

zeer tevreden mee. Ga ook op wintersport (3 x met de SP3) en dan merk je pas echt wat

goede winterbanden uitmaken in de sneeuw en op gladde wegen.

Succes met je keuze.

Grtz.

Specialmade

Ziet er idd niet slecht uit,hoe reageert hij bij regenweer?is er een reden waarom je iets smaller gaat en qua hoogte stijg je,geen prob met het raken van je binnenvleugel?

Mijn Pirelli Scorpions (wel op 16") doen het in het winterseizoen zonder winterse omstandigheden prima. Iets meer afrolgeluid als de Hancook's maar verder qua grip geen klagen (droog en nat weer).

Heb de Sportage pas vanaf vorig jaar december dus sneeuw en ijzel heb ik (nog) geen ervaring mee.

Qua slijtage ben ik niet ontevreden t.o.v. andere winterbanden op andere auto's (ruim 12 jaar winterbanden ervaring). Ik wissel zelf en hou slijtage bij. Beste profiel leg ik op de aangedreven assen.

Heeft ook goede beoordelingen,denk dat die ook bestaat in de 17" versie...

Nog eens uitpluizen :-)

Ik rij zelf op valken de hs 439 215/70r16 een goede band voor nog geen 100eur ik dacht 86 bij autobandenmarkt maar dat ligt aan de dagprijs ik ervaar ze als een stille band en goed profiel ik heb op mijn voor banden bijna 55000 km gereden die heb ik onlangs vervangen dus ik ben zeer tevreden met deze banden f80a2fa56a88ef08169107d778548544.jpg

Bij ons staan ze rond de 93 euries,vraag is hoe die reageert bij droog en vooral regenweer....

Bij droog en nat weer zijn ze ook goed te doen en mijn vrouw zit door het hele land dus ze maakt aardig wat km door alle weeromstandighede en ook in de sneeuw doen ze het goed dat is onze ervaring

Maar ook ik heb 16 inch

Nexen winguard WH2, is de nieuwste nexen band en zeer goed.

Winguard versie 1 is bagger.

Als ze ergens ervaring hebben met winterbanden dan zal het wel in Duitsland zijn vermoed ik

De test is niet van exact dezelfde maat als op de sportage,

Maar geeft je wel een idee van wat goed en minder goed is. Ik hecht hier meer belang aan dan persoonlijke ervaringen.

https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2015_winterreifen_205_55_r16.aspx

Die zogenaamde bandentesten draait hoofdzakelijk om Poen.

Uitkomsten zijn vaak elke keer hetzelfde.

Conti ben ik absoluut geen fan van en zijn zwaar overprijst.

Goedkoop en goed bestaat volgens mij niet in autobanden

Zelf heb ik de goodyear ultragrip, Heb er mee gereden in Oostenrijk, je zag geen meter voor je ogen door de sneeuwval

Ziet er idd niet slecht uit,hoe reageert hij bij regenweer?is er een reden waarom je iets smaller gaat en qua hoogte stijg je,geen prob met het raken van je binnenvleugel?

Heeft ook goede beoordelingen,denk dat die ook bestaat in de 17" versie...

Nog eens uitpluizen :-)

Zowel met regen als met sneeuw presteren deze banden uitermate goed.

Een maat smaller heeft als voordeel dat je per vierkante centimeter meer druk hebt

en dus een nog betere grip. De hoogte moet worden aangepast (van 60 naar 65) om

dezelfde omtrek te houden en daardoor geen afwijking krijgt op je kilometerteller.

Grtz.

Specialmade

Die zogenaamde bandentesten draait hoofdzakelijk om Poen.

Uitkomsten zijn vaak elke keer hetzelfde.

Conti ben ik absoluut geen fan van en zijn zwaar overprijst.

Geeeeeeeeeeeeeeeeeuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

• Like 2

Zowel met regen als met sneeuw presteren deze banden uitermate goed.

Een maat smaller heeft als voordeel dat je per vierkante centimeter meer druk hebt

en dus een nog betere grip. De hoogte moet worden aangepast (van 60 naar 65) om

dezelfde omtrek te houden en daardoor geen afwijking krijgt op je kilometerteller.

Grtz.

Specialmade

Hey Specialmade,

Denk wel dat jij de betere band hebt,maar origineel staan bij mij de 225/60/r17 op gemonteerd,zowel winter als zomerbanden,

Dus als ik het goed begrijp :-) zou de hoogte van 60 naar 65 gaan,daar dit te maken heeft met de omtrek zal dit toch een afwijking geven op de kilometerteller?(daar 60 origineel is op 17"velg)

De breedte van de band heeft ivm de kilometerteller daar in principe niets mee te maken denk ik.

Alvast bedankt voor de bevindingen over deze Conti

Grtz Skoebidoe

De 60 en 65 zijn de procenten van de breedte van de band. Bij 60 staat dit getal voor 60% van de breedte van de band. Dus zowel de breedte als de hoogte waarde hebben invloed op de omtrek. Dus ook op de evt afwijking van de km teller.

Tussen 225/60R17 en 215/65R17 zit een verschil in de omtrek van 1,4%

In dit geval zal de teller bij de 215/65R17 banden iets sneller aangeven (101,4 Kmh ipv 100 Kmh)

Hey Specialmade,

Denk wel dat jij de betere band hebt,maar origineel staan bij mij de 225/60/r17 op gemonteerd,zowel winter als zomerbanden,

Dus als ik het goed begrijp :-) zou de hoogte van 60 naar 65 gaan,daar dit te maken heeft met de omtrek zal dit toch een afwijking geven op de kilometerteller?(daar 60 origineel is op 17"velg)

De breedte van de band heeft ivm de kilometerteller daar in principe niets mee te maken denk ik.

Alvast bedankt voor de bevindingen over deze Conti

Grtz Skoebidoe

Je moet de verhoudingen van de band nagenoeg hetzelfde houden.

bij een breedte van 225 is de hoogte 60% van de breedte.

Als je de breedte minder maakt moet de de hoogte aanpassen dus naar 65% gaan

om dezelfde omtrek van de banden te houden. Anders krijg je een verschil op je kilometerteller.

Je kijkt dus naar de hoogte in combinatie met de breedte. Ik heb dus een maat smaller voor de

winterbanden en daarbij de hoogte aangepast om een betere grip te krijgen en geen afwijking in

de kilometersland.

Ik heb origineel ook 225x60x17 als zomerbanden op mijn SP3.

Grtz.

Specialmade

Het gaat dan ook om de afrolomtrek en niet zo zeer de diameter van het wiel.

Hier een calculator om e.e.a. te controleren:

http://www.marcovw.nl/Motor/BandenVelgen/Bandhoogte_Afrolomtrek_Calculator.htm

• Like 2

Je moet de verhoudingen van de band nagenoeg hetzelfde houden.

bij een breedte van 225 is de hoogte 60% van de breedte.

Als je de breedte minder maakt moet de de hoogte aanpassen dus naar 65% gaan

om dezelfde omtrek van de banden te houden. Anders krijg je een verschil op je kilometerteller.

Je kijkt dus naar de hoogte in combinatie met de breedte. Ik heb dus een maat smaller voor de

winterbanden en daarbij de hoogte aangepast om een betere grip te krijgen en geen afwijking in

de kilometersland.

Ik heb origineel ook 225x60x17 als zomerbanden op mijn SP3.

Grtz.

Specialmade

Aaahhh,hier zitten knappe bollen bij:-)))

Ben weer wat wijzer,en met het omrekentabelletje van Henk raak ik er helemaal aan uit ,alvast bedankt voor de goeie info,

Nu mijn keuze nog maken maar wacht nog effe af of hier nog goede suggesties komen :-)

Toch benieuwd of iemand ervaringen heeft met de Hangkook Evo w310 Silica...

Geeeeeeeeeeeeeeeeeuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

Wat valt er te gapen ?? :-)

• Like 1

Guest Warmentuuter

Wat valt er te gapen ?? :-)

Het was al 22.51u toen JMO antwoorden :-)

Het gaat dan ook om de afrolomtrek en niet zo zeer de diameter van het wiel.

Hier een calculator om e.e.a. te controleren:

http://www.marcovw.nl/Motor/BandenVelgen/Bandhoogte_Afrolomtrek_Calculator.htm

Probeer de afrolomtrek eens los te koppelen van de diameter. :wink:

Probeer de afrolomtrek eens los te koppelen van de diameter. :wink:

Simpel toch: diameter van een onbelast wiel is anders dan 2 maal de afstand tussen de grond en het hart van het wiel :wink: