Jump to content
Timo0103

Nieuwe remschijven en blokken voor en achter

Recommended Posts

Vandaag nieuwe Remschijven aan de voor en achterzijde vervangen.

Vooral achter was noodzakelijk, zaten aardig wat groeven in en de blokken waren over het algemeen ook niet

meer wat het wezen moet.

Dus alles maar vervangen.

Klusje is erg eenvoudig maar let even op een 2 tal dingen.

Probeer voordat je er aan begint een slagschroevendraaier in je bezit te hebben omdat de borgschroefjes van de schijven nogal vast kunnen zitten.

Met deze schroevendraaier gaan ze met subtiele tikjes gewoon los.

Verder zijn het 4 boutjes die je los draait aan de voorzijde om de klauw en houder er in zijn geheel af te halen. ( 20 min per kant ).

Achter eigenlijk hetzelfde verhaal maar 1 boutje kun je niet bij, hiervoor moet je 1 bout losdraaien van een reactiestang.

Deze bout komt gemakkelijk los en schampt langs de schokdemper af als je deze eruit tikt ( gewoon doorslaan, het gaat precies )

Nu kun je bij de verborgen bout om de klauw houder te demonteren.

Verder hetzelfde verhaal als voor. Verder kun je indien nodig meteen de handrem opstellen.

Kosten van het hele verhaal € 142,-

En zo houden we het onderhoud een beetje leuk.

O ja,

Dit lijkt mij voortaan ook wel een leuke om er in te houden.

Bij iedere klus die we zelf doen even een moeilijkheidsindex er aan geven van 0-10 ( makkelijk t/m werkelijk geen doen )

Deze geef ik een 4

• Like 2

Guest Stief

Kijk das nuttige info.

Verwacht alleen wel dat met mijn 12k per jaar het ff zal duren voor die van mij aan vervanging toe zijn.

Vandaag nieuwe Remschijven aan de voor en achterzijde vervangen.

Vooral achter was noodzakelijk, zaten aardig wat groeven in en de blokken waren over het algemeen ook niet

meer wat het wezen moet.

Dus alles maar vervangen.

Klusje is erg eenvoudig maar let even op een 2 tal dingen.

Probeer voordat je er aan begint een slagschroevendraaier in je bezit te hebben omdat de borgschroefjes van de schijven nogal vast kunnen zitten.

Met deze schroevendraaier gaan ze met subtiele tikjes gewoon los.

Verder zijn het 4 boutjes die je los draait aan de voorzijde om de klauw en houder er in zijn geheel af te halen. ( 20 min per kant ).

Achter eigenlijk hetzelfde verhaal maar 1 boutje kun je niet bij, hiervoor moet je 1 bout losdraaien van een reactiestang.

Deze bout komt gemakkelijk los en schampt langs de schokdemper af als je deze eruit tikt ( gewoon doorslaan, het gaat precies )

Nu kun je bij de verborgen bout om de klauw houder te demonteren.

Verder hetzelfde verhaal als voor. Verder kun je indien nodig meteen de handrem opstellen.

Kosten van het hele verhaal € 142,-

En zo houden we het onderhoud een beetje leuk.

Idd als je het zelf doet is het stukken goedkoper,bij onze Peugeot cabrio doe ik het ook allemaal zef,maar dat karretje is ook al bijna 13 jaar ,bij de sp3 zal ik ze denk ik ook zelf vervangen als het moet.

Hoeveel km had jij met de schijven en vervangen door Bosch remschijven?

Ik had al een keer blokken vervangen maar de schijven zijn bij 122000km vervangen. Kon aan de voorzijde nog wel iets langer doorrijden maar daar hou ik niet van. Gewoon netjes op tijd onderhouden. Zo duur is het op deze manier niet. Schijven zijn van TRW. 1 voordeel van TRW tov bosch, de koelgaten aan de binnenzijde van de schijf zijn gespoten en kunnen niet meer roesten.

Als je het dan toch los hebt is het dan niet handig om meteen ook de blokken te vervangen ?

Als je het dan toch los hebt is het dan niet handig om meteen ook de blokken te vervangen ?

Idd,hij heeft ze ook vervangen zoals te lezen staat in het begin van deze topic.

En het is aan te raden van steeds nieuwe blokken te zetten als je je schijven vervangt,dit omdat de oude al de vorm hebben van de oude schijven en dat is niet zo gezond is op nieuwe schijven...

• Like 1

In de eerste post lees ik niks over blokken of het moet "alles" zijn :wink:

Dan is 142 eu een koopje, want ik betaalde voor mijn 10jr oude idea 350 eu voor 2 schijven+blokken :-(

Maar ik ben dan ook niet handig....zelfs geen 4 :-)

• Like 1

In de eerste post lees ik niks over blokken of het moet "alles" zijn :wink:

Dan is 142 eu een koopje, want ik betaalde voor mijn 10jr oude idea 350 eu voor 2 schijven+blokken :-(

Maar ik ben dan ook niet handig....zelfs geen 4 :-)

Dat moest idd " alles " zijn.

Je moet gewoon even er voor gaan zitten want de prijzen verschillen enorm.

blokken en schijven achterzijde komen van http://www.auto-onderdelen24.nl/ ( kreeg ook nog kerstkorting, ja ja toen lagen de onderdelen al onder de boom )

Schijven voorzijde kwamen van Mister auto, ook met korting.