Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
bpwl

Veiligheid keyless entry - smart key ... iets om zorgen over te maken?

Aanbevolen berichten

Weet iemand in hoeverre we met de Sorento keyless entry/ smart key systemen gevoelig zijn voor deze inbraak/diefstal van onze Sorento ?

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/94918/tests-uncover-major-security-risk-to-keyless-cars

De KIA Optima staat alvast in de lijst !

Het gaat hier over de keyless entry versie, deze waarbij je in de nabijheid van de deur of kofferdeksel deze kunt openen zonder op de afstandsbediening te moeten drukken. Ook voor het wegrijden blijft deze afstandsbediening gewoon ergens bij je. De auto wordt met een start/stop knop bediend, de sleutel en/of afstandsbediening hoeft nergens speciaal te worden neergelegd of in gestoken. Die moet zich enkel binnen de wagen bevinden om te kunnen starten.

Het is juist deze controle van de positie van de afstandsbediening die wordt omzeild. Voor het openen van de deur moet die aan de buitenzijde binnen 75 cm van de deur zijn, voor het starten moet die zich binnenin de auto bevinden. (Een aantal antennes bepalen de afstand (op basis van een zwak signaal) en de relatieve plaats). Enkel het signaal van de auto naar de afstandsbediening zou zeer zwak zijn. Deze wordt door de dieven versterkt om zo de afstandsbediening te bereiken, honderden meters verder. Daardoor stuurt die afstandsbediening dan zijn antwoord uit, die via de ontvanger/zender combinatie vanuit de juiste plaats aan de auto wordt aangeboden. Dit is in real time het juiste sleutelsignaal. Alle beveiligingsmechanismen van rollende codes en encryptie worden zo omzeild. Er is later geen enkele indicatie van inbraak, de auto werd met de legitieme sleutel geopend. Door de ontvanger binnen de wagen te houden, kan men die starten. Bij wegrijden verliest men uiteraard de verbinding met de sleutel, maar om veiligheidsredenen valt de motor niet uit. 

Jammer genoeg heb ik geen "uit" knopje op mijn sleutel, die de keyless entry kan desactiveren. Het kan je bij een bezoek aan de supermarkt zo overkomen ... :-( 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het idd op tv gezien, maar dat is waarschijnlijk een probleem voor veel nieuwere auto's dan de Sorento I. Ik weet niet hoever ze waren in 2007 maar het lijkt me meer iets voor heel recente auto's.

Desalniettemin was de vorige eigenaar heel voorzichtig.....ik heb er een beetje tegen mijn zin nog een 2e startblokkeringsysteem met alarm op zitten. Maar het heeft zo zijn voordelen, ook oude auto's zijn in trek in sommige landen voor de onderdelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen