Ga naar inhoud

Kia rio superpack achterverlichting in [auto] stand


Excessed

Aanbevolen Berichten

Hallo!

Heeft iemand een idee waarom op de auto stand de achterverlichting niet aan gaat, maar op stand dagrijverlichting weer wel?

Ik zou graag mijn achterverlichting altijd aan hebben eigenlijk gezien het soms (met harde regen) de zichtbaarheid enorm verhoogd.

En de auto stand is natuurlijk veel makkelijker dan handmatig aanzetten vooral het automatisch wisselen.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon zo snel niks vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Vitara 2

Ik denk dat je wat dingen door elkaar gooit. Als de schakelaar in auto staat en het is nog "licht" dan staat de dagrijverlichting aan en branden zoals bij de meeste auto's de achterlichten niet. 1 klikje terug staat hij in dimlicht en branden de koplampen en de achterlichten. Nog een klikje en dan staat hij op stadslicht (ik denk dat jij dat dagrijverlichting noemt). Dan brand voor de stadsverlichting en achter brand het licht ook gewoon.

Je loopt bij de autostand iid soms tegen het probleem aan dat de weersomstandigheden er om vragen om toch verlichting te voeren. Maar dat het toch nog te licht is voor de autostand om aan te gaan. Het blijft natuurlijk altijd onze eigen verantwoording om op het juiste moment de juiste verlichting te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ahzo, Zojuist had ik het bij de garage al gevraagd. Ik was daar wegens een enorm irritant krakend dashboard rondom het navigatie scherm.

Is het niet te modden dat ie toch de achterlichten aan doet? :)

Bij VAG auto's is dat wel in te stellen via VAGCOM maar bij Kia volgens mij niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ahzo, Zojuist had ik het bij de garage al gevraagd. Ik was daar wegens een enorm irritant krakend dashboard rondom het navigatie scherm.

Is het niet te modden dat ie toch de achterlichten aan doet? :)

ik heb dit idd ook bij mijn garage gevraagd, wil ook graag dat mijn dagverlichting (die dus altijd brand) hetzelfde met mijn achterlichten alleen is dit niet mogelijk werd mij verteld :(

Link naar reactie
Delen op andere sites


Raar eigenlijk, want bij nieuwere auto's moet het achterlicht verplicht aan als de DRL aan is, omdat er nog teveel mensen zijn die niet snappen dat DRL geen volwaardige verlichting is en dus aan de achterkant in het donker nauwelijks zichtbaar zijn.

Ik wil het op mijn Picanto TA ook al een tijdje, maar omdat ik LED-DRL heb moet ik eerst uitzoeken hoe ze die aansturen.

Met gloeilampen als DRL heb ik een werkend concept klaarliggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ahzo, Zojuist had ik het bij de garage al gevraagd. Ik was daar wegens een enorm irritant krakend dashboard rondom het navigatie scherm.

Is het niet te modden dat ie toch de achterlichten aan doet? :)

Dat is negatief

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jammer. En is de sensor dan op de een of andere manier niet mooi af te plakken?

Dan hoef ik iig niet meer de schakelaar om te zetten haha.

(Gezien de rio niet een geluid geeft wanneer de schakelaar nog op dimlicht staat bij verlaten auto)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Vitara 2

Volgens mij gaat het licht in dim/ stadslicht stand ook vanzelf uit bij het afsluiten van de auto. :ninja:

 

Maar ik gebruik die standen eigenlijk nooit. :no:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Vitara 2

Heel graag gedaan. en daarom zitten we hier op het forum, om elkaar te helpen.

 

 

P.s. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Bedank knopje zit ongeveer hier ↓  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat je wat dingen door elkaar gooit. Als de schakelaar in auto staat en het is nog "licht" dan staat de dagrijverlichting aan en branden zoals bij de meeste auto's de achterlichten niet. 1 klikje terug staat hij in dimlicht en branden de koplampen en de achterlichten. Nog een klikje en dan staat hij op stadslicht (ik denk dat jij dat dagrijverlichting noemt). Dan brand voor de stadsverlichting en achter brand het licht ook gewoon.

Je loopt bij de autostand iid soms tegen het probleem aan dat de weersomstandigheden er om vragen om toch verlichting te voeren. Maar dat het toch nog te licht is voor de autostand om aan te gaan. Het blijft natuurlijk altijd onze eigen verantwoording om op het juiste moment de juiste verlichting te voeren.

Het verhaal is nog iets anders Lourens. Dat van de auto stand en 1 standje terug klopt. Dan branden tenminste de koplampen, de LED dagrijverlichting en de achterlichten. Nog een standje verder terug en dan brandt alleen je dagrijverlichting en achterlichten. Op je dashboard brandt dan dus ook maar 1 symbool en dat is van de achterlichten. Stadsverlichting zoals het bij oudere auto's was (dus 1 klikje aan en de stadsverlichting en achterlichten branden) bestaat helemaal niet meer op de Rio. Er is gewoonweg geen stadsverlichting. Daar komt bij dat als de verlichting op stand 1, 2 of auto staat de dagrijverlichting iets gedimd wordt.

Verder herken ik het probleem. Ik zou ook graag willen dat de achterlichten samen met de dagrijverlichting constant branden. Helaas is dat dus niet zo dus zet ik hem handmatig op standje 1. Wel wetende dat de LED dagrijverlichting iets minder fel gaat branden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Stadsverlichting zoals het bij oudere auto's was (dus 1 klikje aan en de stadsverlichting en achterlichten branden) bestaat helemaal niet meer op de Rio.

Daar vergis je je!

Er is gewoonweg geen stadsverlichting. Daar komt bij dat als de verlichting op stand 1, 2 of auto staat de dagrijverlichting iets gedimd wordt.

Dat IS dus stadslicht/parkeerlicht!

dus zet ik hem handmatig op standje 1. Wel wetende dat de LED dagrijverlichting iets minder fel gaat branden.

Waarmee je jezelf duidelijk minder zichtbaar maakt aan de voorzijde.

Terwijl dat juist de zijde is waarvandaan IMHO de zichtbaarheid nog belangrijker is wegens de naderingssnelheid...

Overigens is het voeren van dimlicht ook minder zichtbaar voor ander verkeer dan goede DRL; dimlicht schijnt omlaag, DRL schijnt recht vooruit, net als grootlicht. Alleen is grootlicht verblindend, vandaar het gebruik van DRL.

Bijkomend voordeel aan DRL is het lagere stroomverbruik (dus brandstofverbruik). En bij LED het praktisch uitblijven van slijtage.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daar vergis je je!

Dat van die ouderwetse stadsverlichting is dan discutabel. Wat ik ermee aan wilde geven is dat DRL altijd brandt in welke stand dan ook. Dat deed de ouderwetse stadsverlichting niet. Die kon je gewoon uitzetten.

 

Dat IS dus stadslicht/parkeerlicht!

Wat betreft de parkeerverlichting; hier ga jij min of meer de mist in want parkeerlicht is het zeker niet. Verlichting gaat na het afsluiten van de auto na 30 seconden altijd uit, ook het DRL. Als parkeerlicht kun je het zeker niet gebruiken!

Alhoewel.... Dit kwam ik zojuist tegen in de gebruiksaanwijzing:

VERLICHTING

Energiebesparingsfunctie

• Deze functie voorkomt dat de accu

ontladen raakt.

Het systeem schakelt automatisch de

parkeerlichten uit wanneer de

contactsleutel wordt verwijderd (Smart

Key: het contact uitgeschakeld wordt)

en het portier aan bestuurderszijde

wordt geopend.

• De parkeerlichten worden automatisch

uitgeschakeld als de auto in het donker

langs de kant van de weg wordt

geparkeerd.

Volg onderstaande procedure als de

parkeerlichten moeten blijven branden

wanneer de contactsleutel is

verwijderd (Smart Key: het contact

uitgeschakeld is):

1) Open het portier aan

bestuurderszijde.

2) Schakel de parkeerlichten UIT en

weer AAN met de lichtschakelaar op

de stuurkolom.

Heeft wat voeten in aarde maar parkeerlicht kan dus wel degelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Vitara 2

Pffffffff........

Belangrijkste is dat Excessed nu weet hoe en wat er aan gaat op welke stand. Ongeacht de benaming en doelstelling van bepaalde verlichting ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nu vergis je je weer.

Als je de verlichting vanuit nul op 1 zet met contact aan blijft deze aan voor minstens een half uur; toen was ik terug bij de auto :-)

Als de knop op [AUTO] staat gaat die inderdaad uit.

Een tweede misvatting zit in stadslicht/DRL.

DRL moet branden als de motor loopt, maar uitgaan als er andere verlichting aangezet word.

Dus stadslicht aan = DRL uit.

Maar bij de auto's met projectielampen is stadslicht en DRL gecombineerd in de LEDs. In plaats van de LEDs uit te zetten gaat de intensiteit omlaag naar die van stadslicht.

Bij de Picanto TA is het verschil heel mooi te zien; koop je die met "gewone" koplampen dan heb je in de koplamp een klein pitje voor stadslicht, het DRL zit in de vorm van gloeilampjes onderin de bumper, daar waar bij de uitvoering met projectielampen de mistlichten zitten.

Dat trucje met de intensiteit paste Audi overigens ook al toe op sommige wagens met gloeilamp-DRL; daarbij was stadslicht en DRL gecombineerd in een armatuur met een duplo-lampje 5/21W, net als een achter-/remlicht...

Onder de nieuwe wetgeving voor NIEUWE types (dus geen facelifts van bestaande) moet het achterlicht ook branden bij DRL. Om het fabrikanten makkelijker te maken is daarbij ook toegestaan stadslicht te laten branden samen met DRL.

Volvo heeft dat nu bij sommige types; LED-DRL onderin de bumper icm gloeilamp-stadslicht in de koplampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


We hebben het hier natuurlijk over een Rio met Super Pack en niet over een Picanto of ander type. Hoe het met de huidige auto's zit van DRL icm achterlichten weet ik niet. Die van mij is uit 2012 en die werkt inderdaad zoals hierboven in de gebruiksaanwijzing is omschreven. Dus als je normaliter uitstapt en de auto afsluit met het licht nog op standje 1 (DRL brandt dus wat zwakker en achterlichten branden) gaat deze echt na 30 seconden uit. Deze blijft beslist geen half uur of langer branden. Het moet dan blijkbaar dus echt zoals in de gebruiksaanwijzing staat met het contact op 0. Kan het nu niet testen want de vrouw heeft de auto mee. Maar ga het zeker even proberen... :-)

De DRL gaat beslist niet uit als andere verlichting brandt maar inderdaad, zoals je terecht opmerkt (en ikzelf dus ook al), gaat de intensiteit achteruit. Bij de Rio Super Pack uit 2012 is dus alleen de LED strip aanwezig en geen losse stadslichten aan de voorzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites


We hebben het hier natuurlijk over een Rio met Super Pack en niet over een Picanto of ander type.

Dat doet er niet toe, aangezien het principe (en waarschijnlijk zelfs de aansturing) gelijk is.

Ik haalde de Picanto TA enkel aan omdat ik niet bekend ben met de mogelijke uitvoeringen van de verlichting van de Rio...

De DRL gaat beslist niet uit als andere verlichting brandt maar inderdaad, zoals je terecht opmerkt (en ikzelf dus ook al), gaat de intensiteit achteruit.

De LEDs gaan niet uit, de DRL wel, aangezien de LEDs niet meer op de intensiteit van DRL branden.

Ik wil de termen graag duidelijk hebben; DRL is een functie, stadslicht is een functie.

Deze functies kunnen worden vervuld door separate armaturen of door een gecombineerde, LED of gloeilamp.

Dus met het licht op stand 1 of 2 geven de LED-armaturen licht zoals dat hoort bij de functie stadslicht.

En dat ik hiermee misschien als zeikerd gezien zal worden zij dan maar zo; ik vind het enorm storend dat er zoveel mis-informatie de wereld in gegooid word, welke daarna tot in lengte van dagen vindbaar zal blijven. Waar mogelijk probeer ik dus de juiste info te voorzien. In dit geval de info die ik in de afgelopen 6 tot 8 jaar heb verzameld mbt DRL wegens interesse in de materie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...