Ga naar inhoud
AJ Mol

Verbruik Niro

Aanbevolen berichten

Op 30-12-2017 om 20:52 zei Brat Pit:

Wat een enorm verschil in verbruik tussen de kortste en de snelste route!

Vandaag een ritje vanuit Zeeland richting Den Haag gemaakt. De wind hielp mee, deze had ik achter me was behoorlijk hard. Ik nam de kortste route die voornamelijk over 80 en 100km wegen loopt. Daarnaast een kwartier door de stad gereden. Ik heb de verbruiksmeter gereset om deze rit te kunnen meten. Vorige week heb ik namelijk dezelfde rit over de snelweg gemaakt, dit is volgens google de snelste route. Dat zette me op een verbruik van rond de 1 op 15 of minder. Exact weet ik het niet want ik had me meter niet gereset.

Vandaag ging het aanzienlijk beter met het verbruik. Ik hou me netjes aan de maximale snelheid. Wel had ik vandaag minder haast, dus optrekken deed ik in slakkegang, behoudens twee keer waarbij ik een auto met aanhanger inhaalde net na een rotonde. Opvallend is dat de Niro dat behoorlijk goed doet. Toch ook wel eens lekker:)

Als ik op google maps de afstand meet kom ik met de kortste route aan 115 Km en op de snelste route op 148 km. Het totale verbruik kwam op 1 op 23.3 Ik zat alleen in de auto, op de snelwegrit van vorige week waren we met 5 volwassenen.

Maar het is voor mij wel duidelijk: als  je  voor het minimale brandstofgebruik gaat, neem de kortste route. Wat een ontzettend lekkere auto trouwens, ik zie uit naar de terugrit.

Vandaag tegen de wind in terug gereden over dezelfde route. Er was iets meer verkeer op de weg. Het verbruik kwam tijdens deze rit uit op 1 op 19.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb mijn NIRO sinds augustus 2017. Kilometerstand nu ietse meer dan 4250 km. Heel de tijd had ik een verbruik tussen 4,7 en 5,1 liter per 100km op het dasboard staan. Om dat te controleren hou ik in excel (doe al ik al vele jaren voor al mijn auto's) het verbruik bij. Dat varieerde per tankbeurt - afhankelijk welke ritten ik had gereden - tussen de 4,53 en 5,10 liter per 100 km. 

Tot mijn verbazing begon onlangs het verbruik ineens op te lopen. Dat was na korte ritten van 6 en 12 km met een caravan van nog geen 600 kg ([email protected]). Verder in die periode twee ritten snelweg en een ritje in de buurt. Verbruik ineens 9,66 liter per 100 km.
Naar dealer geweest vanochtend, maar kan pas 26 jan terecht.

Herkent iemand dit? Iemand enig idee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Korte ritten met kou is kiilling voor je verbruik. En dan ook nog eens met caravan.

Toevallig zat ik gisteren op mijn kilometers tot aan tanken te kijken. Ik had 70km gereden, en er was maar 50 km af gegaan..

Daarna nog snel even op en neer naar de bouwmarkt, km of 7 en toen was ik ineens 20km kwijt..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
53 minuten geleden zei gjcvro:

Korte ritten met kou is kiilling voor je verbruik. En dan ook nog eens met caravan.

Toevallig zat ik gisteren op mijn kilometers tot aan tanken te kijken. Ik had 70km gereden, en er was maar 50 km af gegaan..

Daarna nog snel even op en neer naar de bouwmarkt, km of 7 en toen was ik ineens 20km kwijt..

Ahh. dan is het toch weer in balans gekomen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zit nu 1 : 18 gemiddeld, dat is voor mij een hoog verbruik, normaal tussen de 1 : 20 - 22.

Maar beeld wijkt niet of tov vorig jaar. Is duidelijk een 'winter' dingetje. Niks om je zorgen over te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12-1-2018 om 16:01 zei nummerelf:

Ik heb mijn NIRO sinds augustus 2017. Kilometerstand nu ietse meer dan 4250 km. Heel de tijd had ik een verbruik tussen 4,7 en 5,1 liter per 100km op het dasboard staan. Om dat te controleren hou ik in excel (doe al ik al vele jaren voor al mijn auto's) het verbruik bij. Dat varieerde per tankbeurt - afhankelijk welke ritten ik had gereden - tussen de 4,53 en 5,10 liter per 100 km. 

Tot mijn verbazing begon onlangs het verbruik ineens op te lopen. Dat was na korte ritten van 6 en 12 km met een caravan van nog geen 600 kg ([email protected]). Verder in die periode twee ritten snelweg en een ritje in de buurt. Verbruik ineens 9,66 liter per 100 km.
Naar dealer geweest vanochtend, maar kan pas 26 jan terecht.

Herkent iemand dit? Iemand enig idee?

Nou ik herken het in zoverre dat mijn Niro Exec. versie op 235 x-climates [te breed, ik weet het maar in juli 2017 was de cross climate 18" niet op 225 verkrijgbaar, nu wel] het volgende heeft bewezen. Auto is van begin augustus 2017. Had eind december gereden 4.940 km. Het gemiddelde verbruik 1:18,9 = 5,3 lt/100km, niet slecht dus. Let wel dit is liters E95 based, niet de boordcomputer. Ik ben oud en rijd al 47 jaar gewoon rustig met altijd een speciaal oog op het verbruik. Voor het eerst een Niro gekocht , daarvoor vaak VAG. Hij rijdt als een tank, steady en betrouwbaar, heerlijk. In september een provinciale rit van ca. 170 km met een verbruik van 1:23,7 = 4,22 lt/100 km, een astronomisch getal niet alleen via de boordcomputer maar volle tanks en dan de liters. Autobaan is bagger. Midden-Nederland-Friesland 275 km vv. bij ZW 4 heeft boordcomputer heen 16.9 en retour 14.1; in liters kwam ik op ca. 15.2. Rit is vnl. autobaan met grote stukken 130 km/u. Mijn A3 1.4 125pk TFSI zat dan op 16,3!  De Niro is gewoon zwaar. Dat je toch goede getallen kunt halen ligt aan je rijstijl  samen met een uitermate slim gebruik van het veel hogere koppel van de elektromotor en de overbreng verhoudingen van de DSG. Keer op keer komt de electromotor bij zonder dat EV wordt aangegeven, daarmee de benzine motor ontlastend want die heeft helemaal geen vlakke koppelkromme door het ontbreken van een turbo. Het voordeel daar weer van is dat het ding zo maar 500.000km door kan snorren zonder problemen. Ga je nu het totaal gewicht zo'n 41 % verhogen met een sleurhut dan verbaast mij 1:10 helemaal niet. Vergeet ook niet de luchtweerstandscoëfficiënt. Voor de Niro sec licht die onder de 0,28. Hang er een caravan aan en je zit op 0,8 of hoger. Onthoudt daarbij de totale weerstands formule werkt  met de snelheid in het kwadraat. Dus 2x zo hard rijdend, 4x meer weerstand.  Alleen al voor de lucht en daar komt de rolweerstand nog eens bij.  Ooit heb ik eens 150 gereden op de cruisecontrol tegen de wind  [bft 2-3] in. De boordcomputer komt niet boven de 1:10! Mijn advies: tank regelmatig tot de tank vol is / houdt dat bij / houdt rekening met wat ik beschreven heb / denk ook eens aan de wind / realiseer je ook dat dit soort extreem zuinig waardes zwaar verstoord kunnen worden door verbruikers. Airco, defrost voor en achter, ventilator op hogere snelheden, stuur- en stoel verwarming enz. Je hoeft voor het verbruik niet naar de dealer volgens mij. Zoals gezegd het gaat niet om de boordcomputer getallen maar om de daadwerkelijke getankte liters. Ik houd dat mijn hele leven als bij. Tipje van de sluier: GOLF TDI  90 pk 130k 8,9 lt/100km / AUDI 100 2,8 ltr. 174 pk  180k 10,3 lt/100km  / A4 TFSI 1,8 lt 163 pk 7,4 lt/100km  / Golf 6 TFSI DSG 1,4 ltr 122pk over 88k  6,5/100km. Een A3 1,4 lt 125 pk 6,2 lt/100 en tot slot een A2, 1,4 ltr  75 pk 80k 5,9 lt/100km.

De NIRO met al zijn gadgets KAN zuinig gereden worden. Je moet dan meedenken in de lijn van de ontwerpers, stadsverkeer en provinciaal nooit boven de 90 km/u en heel voorzichtig gas geven; volgens mij gegarandeerd beter dan 1:20  of < 5ltr. Rijd je de NIRO gewoon lustig als een Nederlander in NL , dus altijd 5 km te hard en fors optrekken dan kun je 1:15 = 6,7 lt/100 vergeten. Dat is waarom er op dit forum aardig wat frustratie  wordt geventileerd qua verbruik. Als je helemaal eerlijk bent dan zijn getallen als 1:23 / 4,35 lt voor een bijna ca. 1500 kg zware auto op benzine FENOMENAAL. Vergeet niet dat bij dit soort getallen alles telt, zelfs de lengte van de radio antenne.  Zou je er een 3 cylinder turbo in doen met 125 pk en een 8 traps-DSG dan kom je zeker bij de hogere snelheden 10-15% verder. Maar dan geldt: weegt dat beetje minder verbruik op tegen de meer investering. Vergeet niet als de fabriek € 1.000 meer nodig heeft de consumentprijs zo met bijna € 2.000 stijgt, de MRB met het hogere gewicht meegerekend.  Het is ook voor KIA gewoon een balanceer act. Hoop dat je hier wat aan hebt. Groet.

• Like 2
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Skana,

Het hogere verbruik op de autobaan wordt mede veroorzaakt door de 18 inch velgen. Mijn Niro heeft de 16 inch velgen en komt een stuk lager uit. Ik had hiervoor een Audi A1 1.2 TSI. Die haalde echt het verbruik van de Niro niet. Nu is het wel zo dat op de wegen waar ik rij vaak alleen ’s avonds 130 km/u gereden mag worden. Ik rijdt vlot weg maar hou mij wel aan de snelheid. 

Een 3 cilinder turbo zal niets toevoegen. Kijk bijvoorbeeld naar Toyota waar de C-Hr zowel in 1.2 turbo als in hybride verkrijgbaar is .De hybride is duidelijk behoorlijk zuiniger. Het zal er ook vanaf hangen waar je het meest rijdt. In de stad is de hybride heel zuinig terwijl de turbo juist door de wisselende snelheid veel minder zuinig is. Ook op de 80 km weg rijdt de hybride nog heel zuinig want deels elektrisch. Op de snelweg wordt dat laatste wat minder en wordt de turbo zuiniger doordat bij constante snelheid de turbo niet gebruikt wordt. Maar zon zuinig als de hybride werd mijn turbo nooit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zijn er uberhaupt turbomotoren waarbij de turbo bij 2400rpm nog niet meedraait? Ik geloof dat niet.

Volgens autoweek draait de Niro 2400rpm bij 120km/h.

Wat ik lees is dat de hedendaagse benzinemotoren dankzij een turbo tussen 1500-2000rpm al het maximale koppel hebben! Dan kan niet zonder turbo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Uitgebreide technische uitleg, maar jammer dat er dan niet in besproken wordt dat de Niro een "Atkinson" motor heeft. Bij het Atkinson principe wordt ook extra vulling in de cilinders wordt bereikt, maar dan zonder turbo, waardoor er een gunstiger rendement wordt behaald (en dus zuiniger). De inlaatkleppen blijven iets langer openstaan dan het laagste punt van de zuiger en je zou verwachten dat de inlaatlucht door de weer omhoog bewegende zuiger weer uit de cilinder wordt geperst. Echter dat gebeurt niet vanwege de massa van de naar de cilinder bewegende lucht die, tegen de omhoog komende zuiger, niet zomaar tegengehouden kan worden en toch nog extra lucht in de cilinder perst. Een soort turbowerking maar dan zonder turbo. Dit werkt het beste bij hogere toeren, wanneer de inlaatlucht hogere snelheden bereikt, en is daarom zuiniger is bij hogere snelheden (snelweg), maar werkt minder bij lagere toeren wanneer de inlaatlucht niet zulke hoge snelheden bereikt waardoor een Atkinson motor een relatief laag koppel heeft bij lage toeren. Maar ziedaar de kracht van de elektromotor bij een hybride die juist enorm veel koppel heeft vanaf o toeren en dit gemakkelijk compenseert. Een ideaal stel dus!

• Thanks 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik hou al heel mijn leven bij wat mijn auto verbruikt in excel; even km standen, liters en prijzen invoeren en klaar.

Waar ik nu last van heb is dat het verbruik van mijn NIRO met een kleine aanhanger van 600 kg, gedurende slechts 18 km gebruikt, het volgende betekende:

verbruik over 231 km (twee grotere ritten, enkele korte ritten) is ineens gestegen van pakweg 1:20 / 5 l per 100 km (periode daarvoor berekend over 4000 km) naar maar liefst 1 op 10,35 / 9,66 l per 100 km.

Hoe kan het verbruik, bij gelijkblijvend soort gebruik, verdubbelen???
Over 230 km, waarvan 18 met piepkleine caravan, berekend. Dat zou betekenen dat die 18 km met caravan verantwoordelijk zijn voor meer dan 10 liter extra benzineverbruik. Dat wordt een dure vakantie in Frankrijk.

Dealer zegt niets te kunnen vinden; beaamt dat er meer klachten zijn over stijgend verbruik. Dat heeft neem ik aan te maken met de temperaturen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Verbruik neemt idd toe bij deze lagere temperaturen, maar verdubbelt niet ineens natuurlijk. Maar heb je daarna nog gemeten en is het weer normaal of blijft het zo hoog? Zelfs al zou het eenmalig zijn is het natuurlijk heel raar, maar als het verbruik zo hoog blijft moet die dealer nog maar is goed kijken ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Al eens getest wat het effect van rijden in de sportstand Is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De dealer kan niet vinden. Ik heb nog eens zitten rekenen, de 18 kilometer rijden met caravan kosten ongeveer € 0,80 per kilometer aan extra brandstof.

Sportstand alleen een keer gebruikt in de bergen, zonder caravan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er klopt iets niet. 1 op 10 is 15 cent per kilometer.

Zat het karretje nog op de rem?:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden zei nummerelf:

De dealer kan niet vinden. Ik heb nog eens zitten rekenen, de 18 kilometer rijden met caravan kosten ongeveer € 0,80 per kilometer aan extra brandstof.

Sportstand alleen een keer gebruikt in de bergen, zonder caravan.

Denk toch dat er iets niet helemaal goed gaat in je berekeningen:no:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

5.29/100km.. 1:19 Dat is vergelijkbaar met wat ik met de Megane eco diesel verbruikte..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Net terug van een weekendje Neurenberg.  In totaal 1800 km gereden. 120/130 op de driebaansstukken en na Würzburg op het tweebaans gedeelte steeds de linkerbaan. Dan varieert de snelheid van 80 tot 160 km/u. Ook nog 300 km over de A9 met grotendeels  140/150 km/u.

Computer gaf 1:18,2 aan. Totaal aan benzine getankt 99,91 liter. Dat is dus 1:18

Hier zit een tevreden PeterD

Off topic: wat is het een heerlijke reiswagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
54 minuten geleden zei PeterD:

Net terug van een weekendje Neurenberg.  In totaal 1800 km gereden. 120/130 op de driebaansstukken en na Würzburg op het tweebaans gedeelte steeds de linkerbaan. Dan varieert de snelheid van 80 tot 160 km/u. Ook nog 300 km over de A9 met grotendeels  140/150 km/u.

Computer gaf 1:18,2 aan. Totaal aan benzine getankt 99,91 liter. Dat is dus 1:18

Als ik boven de 120 kom geeft de meter heel ander waarden. Maar ik heb nog geen vakantieritten gemaakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uur geleden zei PeterD:

Dat zou mij alleen lukken met de wind in de rug. Rond de 120 gaat mijn gemiddelde snel naar 1 op 15 a 16

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 uur geleden zei PeterD:

Vraagje: Heb je bij deze trip de cruisecontrol veel gebruikt, of regel je meestal zelf je snelheid gewoon “ouderwets” met het rechter voetje?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog even een aanvulling op mijn verhaal. Het verbruik begon wat hoger, maar eenmaal in de heuvels en een door en door warme moter liep het langzaam teru

Rijdend op de middenbaan hoofdzakelijk cruisecontrol, rijdend op de linkerbaan"ambachtelijk"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb sinds 5 januari 2018 een Sense (18" crosclimate banden) en mijn gemiddeld verbruik na de tweede tankbeurt - 800km - is 4,9l/100km (1: 20,4).

Prima voor de winter en minder dan de helft van mijn Honda CR-v.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sinds oct. 2017 rijd ik de Kia Niro en ben best tevreden, maar had een mooier brandstof verbruik verwacht.

Kan iemand vertellen waarom de accu tbv elec. rijden maar voor max.  50% gebruikt wordt?

Ik merk op dat zelfs bij rustig rijden en in woonwijk van 30Km/hr de capaciteit niet verder zakt dan 50% en er dan overgeschakeld wordt naar benzine.

Ook op de snelweg met snelheden van 100-120-130 km/hr  wordt de accu niet verder gebruikt dan 50%.

Het verbruik zou nog veel gunstiger uitkomen wanneer er ook beneden de 50% accu capaciteit elec. gereden kan worden. want waarom is het nodig dit ongebruikt te laten.

Div. dealers hierop aan gesproken maar allen hebben hierop geen bevredigend antwoord, zij komen terug van tja, wordt computer gestuurd.!!!!

Heeft iemand hier ook de ervaring mee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

DE accu verder gebruiken klinkt misschien zuinig, voor die ene rit, maar de rit er op moet er toch echt weer geladen worden.

Zolang je er alleen maar benzine in gooit is de accu alleen een verzamelbak van overtollige energie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei gjcvro:

DE accu verder gebruiken klinkt misschien zuinig, voor die ene rit, maar de rit er op moet er toch echt weer geladen worden.

Zolang je er alleen maar benzine in gooit is de accu alleen een verzamelbak van overtollige energie. 

Dat is wel heel erg kort door de bocht. Er zit een andere motor in, die standaard veel zuiniger is en, ook niet onbelangrijk: je levert energie van je benzinemotor in met weinig trekkracht en je krijgt daar voor dezelfde kw’s meer trekkracht voor terug. Er zijn twee elektromotoren waarbij de ene via een riem met de motor verbonden is. En ik zou zeggen: kijk om je heen. Een auto van deze afmetingen met dit verbruik is er verder niet, zeker niet in benzine uitvoering.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen