Verbruik Niro
11 11

503 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

ja klopt op de 16 inch wielen, maar je weet nooit hoe vol de tank is bij aflevering en nu heb ik hem tot de rand gevuld dus zal het de volgende keer een wat beter beeld geven denk ik.

wanneer krijg jij je niro nu Ron.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

wanneer krijg jij je niro nu Ron.

Kenteken is als het goed is aangevraagd. Zijn als het volgen planning loopt nu bezig met rijklaar maken. Zag echter vanmiddag op de kia site dat de trekhaken pas in week 36 leverbaar zijn ipv week 33. Weet dus niet of dat nog roet in het eten gooit. Zo niet dan hoop ik zaterdag, maar denk morgen meer te horen.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren 100 km gereden van Nieuwegein naar Zoetermeer. 86 km snelweg, grotendeels 130 km/u gereden op de teller. De overige 14 km 50 - 80 km/u. Gemiddeld verbruik in deze situatie was 1 op 17 volgens de BC.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren 100 km gereden van Nieuwegein naar Zoetermeer. 86 km snelweg, grotendeels 130 km/u gereden op de teller. De overige 14 km 50 - 80 km/u. Gemiddeld verbruik in deze situatie was 1 op 17 volgens de BC.

Ron, dan rijdt je toch nog niet zo zuinig als ik.

Ik heb gisteren zowel snelweg als buitenweg en stadskilometers gemaakt.

Overal gereden met de snelheid die terplekke mocht.

Gemiddeld verbruik: 1:24,6. Gemeten met aftanken. De BBC geeft een iets

hoger gemiddelde op (24,9) dus wijkt niet veel af.

Ik ben zeer tevreden met dit verbruik en natuurlijk met de Niro. :-). :-)

• Like 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb bewust niet op 'zuinigheid' gereden, en natuurlijk grotendeels over snelweg. De kilometers ervoor zal ik ook boven de 1: 22. Dat was meer gecombineerd, stad, snelweg en buitenweg. 

Gelet op de rit ben ik in die zin ook niet eens ontevreden over de 1:17. 

Moet zeggen dat 1:24,6 wel heel erg zuinig is, maar blijkbaar goed mogelijk :)

Volgens mij had Wimis ook al aangegeven dat de BC niet heel erg afwijkt, dat is op zich ook al goed nieuws.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De BC hecht ik niet zoveel waarde aan; het is niet meer dan een richtlijn.

Een BC maakt gebruik van een flowmeter in de benzineleiding en die zijn doorgaans niet te nauwkeurig....

Gewoon kilometers tellen en verbruikte liters meten is toch de beste methode.

In de test van Autoweek van afgelopen week kwam de tester met een Rio met 18" velgen "gemakkelijk" aan de 1 op 18,2.

En dat voor een autotest!!

Bij Travelcard (vnl. leaserijders) komt de Niro met een verbruik van 1 op 16. 

Maar je weet natuurlijk nooit hoeveel het 2e autootje daarmee "per ongeluk" is bijgevuld...

Als ik (straks) tussen de 1 op 16 en een 1 op 18 kom dan mopper ik niet.hoor!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Net even getankt:

Afgelegde km: 228

Aantal liters: 12,06 (getankt tot deze afslaat)

Gemiddeld verbruik: 1:18,9

BC geeft aan: 1:19.0

Ook al zou het een richtlijn zijn, vind de waardes die ik zo hoor behoorlijk in de buurt komen. 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja ik vind dat ook netjes voor toch een auto aardig aan het gewicht Ron.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag terug gekomen var een weekje  NL > Zwitserland > Oostenrijk > NL met een totaal van bijna 1900 KM

tot de eerste volle aftankbeurt 1081 KM had ik 65L getankt wat uitkomt op 16,6 KM/L terwijl de boordcomputer 18,7 KM/L aangaf

Zelf twijfel ik of ik de KM stand wel goed heb overgenomen (juiste dagteller gekozen) En elke pomp zal ook zijn eigen afslagpunt hebben.

Nu thuis staat de boordcomputer op 18 KM/L Heb de auto nog niet afgetank.

rijstijl geeft aan:

economisch 29%

Normaal 34%

Sportief 37%

Bij beide metingen komt de gemiddelde snelheid op 97 KM De snelheid is wel erg variërend geweest van einde kunnen (net geen 190KM/h) tot 30 KM/h door dopjes.

Wat leuk uit zag was bij het naar beneden rijden van de Furkapas dat de accu vol was en een stroompje van de wielen naar de motor te zien was. Maar de tank vulde zich niet :winkiss:  

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo te lezen ook tevreden zoals hij in de bergen rijdt. Toch leuk als je eindigt met een volle (elektrische) tank.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanmorgen de laatste km en dus ook brandstof getankt dit i.v.m. de vakantie.

Het totale verbruik na 5647 km is nu 19,53 km/l ( BC geeft 19,9 )

Het gemiddelde verbruik tijdens de vakantie was 19,85 km/l

Dus hebben we het netjes gedaan in de bergen!

Reis = Houten, Well am Rhein, Imperia, Pisa, Rome, Pompeii, Imperia, Bad Ragaz en Houten.

• Like 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Reis = Houten, Well am Rhein, Imperia, Pisa, Rome, Pompeii, Imperia, Bad Ragaz en Houten.

dat is inderdaad netjes Wimis.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je ook eens gekeken wat er bij:

rijstijl staat ?

economisch ?%

Normaal ?%

Sportief ?%

Maar zeker een mooi restultaat

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je ook eens gekeken wat er bij:

rijstijl staat ?

economisch ?%

Normaal ?%

Sportief ?%

Maar zeker een mooi restultaat

Ja, wij/ik zijn/ben heel blij met het resultaat.

Nee niet gekeken naar die stand. Is ook een moment opname als je het verbruik wilt bekijken.

En alles in de "automaat" gedaan terwijl ik wel een paar keer de versnelling in de "sportief" hebt gezet (en dan gelijk door naar de 6e versnelling)  :)

Ik geef toe, dat als je de A-weg weer oprijd even de turbo stand gebruikt.

Na dat je het of de gaspedaal intrapt ........ heb je onderin de pedaal stand nog een stukje over en dan ga je over op sportief!

Dan is het net als een turbo machientje........... :)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag terug gekomen var een weekje  NL > Zwitserland > Oostenrijk > NL met een totaal van bijna 1900 KM

tot de eerste volle aftankbeurt 1081 KM had ik 65L getankt wat uitkomt op 16,6 KM/L terwijl de boordcomputer 18,7 KM/L aangaf

Zelf twijfel ik of ik de KM stand wel goed heb overgenomen (juiste dagteller gekozen) En elke pomp zal ook zijn eigen afslagpunt hebben.

Nu thuis staat de boordcomputer op 18 KM/L Heb de auto nog niet afgetank.

rijstijl geeft aan:

economisch 29%

Normaal 34%

Sportief 37%

Bij beide metingen komt de gemiddelde snelheid op 97 KM De snelheid is wel erg variërend geweest van einde kunnen (net geen 190KM/h) tot 30 KM/h door dopjes.

Wat leuk uit zag was bij het naar beneden rijden van de Furkapas dat de accu vol was en een stroompje van de wielen naar de motor te zien was. Maar de tank vulde zich niet :winkiss:  

Leg eens uit....... 65 liter (benzine) op een tankbeurt! ?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leg eens uit....... 65 liter (benzine) op een tankbeurt! ?

Is de tank van een businessline dan kleiner ? in de sport gaat 70 L  :winkiss: omdat deze een hoger verbruik heeft door de andere banden.

Grapje  :wink:

Gezien het prijsverschil tussen landen Duitsland autobaan 1,42 Euro Zwitserland 1,60Fr en Oostenrijk 1,14 Euro heb ik tussendoor kleinere hoeveelheden getank. 

Vandaar dat de berekening uitkomt op 65 L

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het kader van wat verbruikt de Niro:

Afstand  : 607 km

Getankt  :  30,1 liter

Verbruik: :  1 : 20,16 km/ltr (volgens BC 20,7)

Met deze tank is 300 km woon-werkverkeer gereden ( 50 km v.v meest snelweg met druk verkeer), en de overige kilometers met fietsendrager en 2 fietsen (totaal 60 kg) waarbij op de snelweg 100 - 120 km/h is gereden.

Kan ik best tevreden mee zijn al zeg ik het zelf  :-)

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ANWB....

e18e98ead7db5d886315b9dafb9cd924.jpg

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik rij al als een Opaatje maar dit ga ik niet halen hoor!
Wel weer mooi voor de Niro maar ik denk dat de achtervolgers zich verbijten in hun stuur.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klik hier voor een uitgebreide versie.

En een serieuze kloof meteen geslagen tegenover nr 2

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik rij al als een Opaatje maar dit ga ik niet halen hoor!

Wel weer mooi voor de Niro maar ik denk dat de achtervolgers zich verbijten in hun stuur.

Het indicatie praktijkverbruik is 1:17,6 gemeten door Tankpas gebruikers van een lease maatschappij.

Me hoela.

Werkelijk gebruik door particulieren die zelf hun peut moeten betalen en rekenen met getankte liters en gereden kilometers komen vast hoger uit.

En daar hoef je niet als een opaatje voor te rijden.

Ik denk dat een gemiddelde van 1:19,5 bij normaal gebruik haalbaar moet zijn.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat bw hier een punt heeft.

Lease rijders gaan, over het algemeen, "anders" met hun auto om.

Ik rijdt op dit moment nog steeds gemiddeld 1:24,6.

Ben wel wat ouder maar rij zeker niet als een opaatje. :-). :-)

Waarschijnlijk ligt dit ook aan het feit dat je met een hybride anders

moet rijden dan met een conventionele benzinemotor.

Rijdt "stevig" weg en laat dan het gas weer wat los en houdt de

snelheid die je wil rijden. De mensen die op de Niro dag zijn geweest

hebben deze rijstijl zeker gehoord en misschien ook geoefend.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben weer thuis. Ben dus een van die “malloten” die 2 x 5 kwartier heeft gereden om 20 minuten ineen auto te “mogen” rijden. Maar de ervaring van Niro-hybride rijden was het wel waard.

We zijn opgevangen door een (ingehuurde) begeleider die goed technisch onderlegd was, goed kon uitleggen hoe de hybride en alle opties werkten  en op mijn (ook technische) vragen goed antwoord kon geven. Heel wat beter dan zo’n commercieel onbenul die er weinig van snapt en alleen maar gewenste antwoorden kan geven waar je verder niets aan hebt!

Maar nu de Niro.

Ik kan nu begrijpen dat een autotester op een vrij hoog verbruik uit kan komen. Ook ik heb de auto een paar keer flink op zijn staart getrapt, maar ik denk zeker dat bij ietwat een normale wat rustiger rijstijl (waar een automaat doorgaans toe geeft ) het verbruik een stuk minder KAN zijn. Het is onder andere een kwestie van aanleren op het goede moment gas te geven en op tijd gas los te laten en ik geloof daar wel in. Maar de praktijk moet het natuurlijk nog wel uitwijzen.

We hadden de witte Niro SportsLine, de een na luxte versie met 18” wielen. Eerst een rondje in de normale stand gereden en een tweede rondje in de “S” (Sport) stand. Dan schakelt de automaat later op, stuurt het ietsje zwaarder  en is het onderstel war stugger afgesteld.

Het is een ervaring om op de startknop te drukken en dan gebeurt er …..niets. Dan gas geven en de Niri rijdt geruisloos elektrisch weg. Afhankelijk van de hoeveelheid gas schakelt de benzinemotor daarna ongemerkt (!) bij. Bij stoppen is de benzinemotor al weer afgeslagen. Je merkt het allemaal nagenoeg niet.

De automaat schakelt prima en vrijwel ongemerkt. Heb pas nog in een Seat met DSG gereden en de schakeling van de Niro doet er niet voor onder. Een fijne wegligging en nauwelijks overhellen bij bochten. Ik vond het allemaal heel comfortabel.

De wagen was afgeladen met leuke zaken en gadges. De Navigatie gebruikt Google in combinatie met Live Services van TomTom. Connectiviteit met Internet met je mobiele telefoon (die moet je dus wel bij je hebben).

Leuk vond ik ook de bestuurders airco. Een airco gebruikt energie en als je alleen in de auto zit, dan kun je alleen de bestuurderszitplaats koelen. De blaasopening van de bijrijdersplaats ne achter worden dicht gezet... Scheelt energie!

De leren voorstoelen zijn te verwarmen (winter) , maar ook te koelen (zomer)!

Door de perforaties in het leer wordt dan koude lucht geblazen. Het wekt!!

Op één vraag wist de begeleider geen antwoord (en dat zij hij dan ook eerlijk): hoe lang geeft Kia garantie op het accupakket. Ik had, dacht ik, ergens gelezen “lifetime”, maar in de prijslijst staat onder garantie daar niets over vermeldt. Bij mijn Rio was de garantie voor de accu 2 jaar (geen 7 jaar dus…). Dat moet dan nog even officieel bij de importeur worden nagevraagd.

Mijn dealer gaf aan dat op het accupakket ook 7 jaar garantie zit maar of dat juist is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn dealer gaf aan dat op het accupakket ook 7 jaar garantie zit maar of dat juist is?

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
11 11