Ga naar inhoud

Verbruik Niro


AJ Mol

Aanbevolen Berichten

  • 2 weken later...
  KM teller   KM Getankt verbruik  Verbruik BC L/Prijs  Ct/KM 
16-09-16   ZB/95 877,5 49,54 17,71 17,7    
14-10-16   ZB/95 638,6 36,58 17,46 17,4 1,238  € 0,071
07-11-16   ZB/95 601,2 37,2 16,16 16,1 1,269  € 0,079
05-12-16 3993 WB/95 603,7 37,2 16,23 16,2 1,258  € 0,078
21-12-16 4778 WB/98 784,5 44,1 17,79 17,2 1,397  € 0,081
    WB/98         1,433  

Een aanvulling van mijn kant. Heb eens geprobeerd het verschil tussen 95/98 uit te testen. Het vergelijk is niet geheel eerlijk gezien de brandstofprijzen steeds wisselen. Maar mij gevoel je haalt met 98 meer KM maar de Ct per KM komt nagenoeg gelijk uit. In februari gaan we met 2 identieke Niro's richting Oostenrijk de ene op 98 en de andere op 95 dan eens kijken wat het verschil wordt :) 

De ZB zijn 18inch en de WB 16inch

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ook ik heb weer getankt, en ik heb weer zo vol mogelijk getankt.

Tot nu toe is mijn verbruik met in Duitsland getankte E10 95, maar nu in Nederland gaat er weer Shell V-power (is volgens mij 98) in dus wel wat duurder, maar ik zie nu het verbruik al teruglopen, ik ben dus benieuwd wat de volgende keer tanken gaat zeggen.

KM stand: 2532

Afstand: 719

LTR: 36.91

1 : 19.5  de BC zegt 19.5

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Vanmorgen de auto voornamelijk in ACC gereden omdat het rustig is met de kerstvakantie. Rit van 48 kilometer, waarvan 4 km in stad, 6 km op 80 km weg en de rest 130 km snelweg. Temperatuur 4 graden.

Je bemerkt dan het negatief effect van 130 km/u rijden. Ook verbruik winterbanden en lage temperatuur.
Gemiddelde komt op 14,2 waarbij 60 % economisch, 31 % normaal en 9 % sportief gereden is.

Dit gemiddelde is ongeveer gelijk aan rijden zonder CC. Dus met CC win ik niet zoveel.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Na het tanken en weer zo vol mogelijk, ik ga proberen om iedere keer bij de zelfde pomp vol te tanken.

 

K.M. stand: 3305

Afstand:  773

LTR:  38.45

1 : 20.1  ( BC 1 : 19.6 )

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Ik heb mijn Niro net maar ik zie dat ik gemm. 1:16 rij .. Ik moet nog de 1e keer tanken en ik rij 70% wel in de stad.

Maar dan nog zou je denken dat je meer voordeel heb van de accu met stadsrijden dan op de lange baan.

Zou me toch wel een beetje tegenvallen als het dit getal zou blijven hoor.

Van de week voor de 1e keer tanken, dan kan ik het goed bijhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


En hier is dan weer mijn bijdrage.

 

KM stand  4029

Afstand   724

LTR   37.99

1 : 19.1  ( BC 1:19.1)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden zei Wollies:

Ik heb mijn Niro net maar ik zie dat ik gemm. 1:16 rij .. Ik moet nog de 1e keer tanken en ik rij 70% wel in de stad.

Maar dan nog zou je denken dat je meer voordeel heb van de accu met stadsrijden dan op de lange baan.

Zou me toch wel een beetje tegenvallen als het dit getal zou blijven hoor.

Van de week voor de 1e keer tanken, dan kan ik het goed bijhouden.

Ligt eraan of je veel korte stukjes rijdt. Met een koude motor en korte ritjes dan zal je relatief veel benzine verbruiken. Zeker in deze periode. Van de zomer zal je dan verwacht ik wel een stuk hoger uit komen. SCheelt er natuurlijk ook aan hoe je je rechtervoet gebruikt :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uur geleden zei Wollies:

Ik heb mijn Niro net maar ik zie dat ik gemm. 1:16 rij .. Ik moet nog de 1e keer tanken en ik rij 70% wel in de stad.

Maar dan nog zou je denken dat je meer voordeel heb van de accu met stadsrijden dan op de lange baan.

Zou me toch wel een beetje tegenvallen als het dit getal zou blijven hoor.

Van de week voor de 1e keer tanken, dan kan ik het goed bijhouden.

Ik heb mijn Niro nu 2 mnd met 1600km op teller. Ik haal ook niet beter dan 1:16. Rij voornamelijk Woon/Werk met enkele reis 13km over 50 en 80km wegen. Ik rij daarbij zelden in power gebied.  Ik ben dan ook nog niet echt blij met mijn verbruik maar zal zeker met korte afstand en lage temp te maken hebben. Ik zet vaak het hybridescherm aan en zie dan dat de benzinemotor erg druk is op de accu op te laden en er relatief weinig terug naar de aandrijving gaat. Ik begrijp ook niet goed waarom ander nu wel 1 op 19 en hoger halen.

Nog eens afwachten wat het verbruik bij hogere temp gaat worden en anders eens even bij de dealer langs.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daar heb ik dus ook last van ondanks dat ik ook ritjes van 250km maak. Ik rij erg zuinig, ook volgens de boordcomputer. Gemiddel eco 60% normaal 49% sportief 1%

Verbruik zit rond de 1 op 16.5 en merk inderdaad dat de hybride weinig doet. Meestal schakel hij op electrisch zo'n 500 m voordat ik bijv een rotonde of stoplicht krijg. Ik rij veel op de Cruise controle, ondanks de storing in de cc. 

Ik heb het trekhaak extensie pakket. Mogelijk zit het daar in? Anders zou ik het niet weten. Dealer geeft aan zit in je rechtervoet. Daar word ik niet zo vrolijk van natuurlijk. Hebben jullie tips hoe jullie rijden? En misschien screenshotted van het hybride menu waarbij je stroom en benzine vebruik kan zien?

Het boompje is trouwens bij mij altijd op 7 of 8 (max)

 

Mvg kenny

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik rij meestal stad ca. 4 km naar me werk, 2x rit gehad van ca. 50km. Rij ongeveer eco 6-7 .. Ik ga van de week voor de eerste keer tanken dus ik rij niet zo veel :)

Nu 510km op de teller.. In het begin stonk het erg naar brandlucht in de auto nadat ik van benzine naar elektrisch ging alsof hij iets moest verbranden, die geur is nu gelukkig wel weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Na 8574 km zit ik op een gemiddelde van 19,50 km/l. De laatste 1,5 maand, met het koudere weer, gemiddeld op 18,3 km/h. Let op het moment niet zo op de verhouding eco, normaal, sport, maar denk dat ik iets hoger zit in de eco, denk zo 70%.

Wat de trekhaak betreft, die heb ik ook vanaf aanschaf. Dus daar zit het niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Rijden in de stad en op de snelweg harder dan 120 km geeft een hoger verbruik. Lage temperaturen idem net zoals winterbanden.

Hierdoor is mijn verbruik nu minimaal 2 km zwaarder dan voorheen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden zei wimkia:

Rijden in de stad en op de snelweg harder dan 120 km geeft een hoger verbruik. Lage temperaturen idem net zoals winterbanden.

Hierdoor is mijn verbruik nu minimaal 2 km zwaarder dan voorheen. 

Je weet dat je in de stad meestal niet harder mag rijden dan 50 km ? :wink:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 19-1-2017 om 18:06 zei Ron Penguin:

Na 8574 km zit ik op een gemiddelde van 19,50 km/l. De laatste 1,5 maand, met het koudere weer, gemiddeld op 18,3 km/h. Let op het moment niet zo op de verhouding eco, normaal, sport, maar denk dat ik iets hoger zit in de eco, denk zo 70%.

Wat de trekhaak betreft, die heb ik ook vanaf aanschaf. Dus daar zit het niet in.

Bedankt voor je reactie. Vwb de trekhaak, heb jij de trekhaak die 1300kg mag trekken of de fietsendrager trekhaak? Daar zit namelijk wel verschil in natuurlijk aangezien je bij de fietsendrager geen zwaardere remmen en verbeterde koeling krijgt.

Heb je de trekhaak die 1300kg mag trekken dan zou ik het toch echt niet weten hoe ik op de bedragen kom qua verbruik zoals de anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Kenny,

Heeft niks met de trekhaak te maken, maar wanneer de auto geleverd is. De eerste lichting was geleverd met kleinere remmen en radioator, daarna is de 'zwaardere'uitvoering geleverd. Tenslotte is er de goedgekeurde zwaardere versie. Ik zit in de middengroep, wel de zwaardere remmen en radiator, maar niet formeel goedegekeurd. Mag dus geen 1300 kg trekken, maar technisch wel gelijk.

Heb dus wel de 'fietstrekhaak' maar dat maakt niks uit, dus  ook niet voor het verbruik. Enige verschil in verbruik zou kunnen zijn als je 18 inch velgen hebt, ik rij met 16 inch.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Ron 

Ik heb de 16 inch dus dat is het ook niet. 

Wel raar van de trekhaakverhaal. Als het hetzelfde Is maar niet goedgekeurd kan zon auto dus ook gekeurd worden voor de 1300 trekgewicht? Weet je ook waar ik die informatie kan vinden? Want de dealer en webchat gaf aan dat het echt wel een verschillend systeem was. Ik moest immers langer wachten op de niro daarvoor. 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klopt ook wel. Blijkbaar zijn er al zwaardere uitvoeringen uitgeleverd, mss de productie lijn aangepast, maar doordat er geen rdw- keuring was geldt dat er geen trekgewicht is toegestaan. De keuring is van daarna, dus daar moest j dan op wachten. Maar welke uitvoering het ook is, voor het verbruik zal dat niks uitmaken.


Link naar reactie
Delen op andere sites


10 uur geleden zei Ron Penguin:

Klopt ook wel. Blijkbaar zijn er al zwaardere uitvoeringen uitgeleverd, mss de productie lijn aangepast, maar doordat er geen rdw- keuring was geldt dat er geen trekgewicht is toegestaan. De keuring is van daarna, dus daar moest j dan op wachten. Maar welke uitvoering het ook is, voor het verbruik zal dat niks uitmaken.
 

 

Toen wij onze Niro besteld hebben (midden December) expliciet aangegeven dat wij de uitvoering wilde hebben waarmee een caravan getrokken kon worden. De dealer heeft ons toen het Kia dealerbestelsysteem laten zien en de Niro's die gemaakt zijn voor het extra trekgewicht hebben een extra typecode. Van bijna alle first edition kleuren waren beide uitvoeringen (0 vs 1300kg) bij Kia NL op voorraad.

Verder kun je ook op de website van de RDW controleren of jij auto geschikt is voor 1300 kg. Bij die van ons staat geremd 1300 en ongeremd 600kg trekgewicht. Als ik het kenteken controleer van de Kia testauto staat er bij beide 0kg. De testauto was van 09-2016.

Als je bij de dealer niet aangeeft dat je de 1300kg uitvoering wil hebben vermoed ik dat Kia de 0kg uitvoering levert om zo van deze voorraad af te komen!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...