Jump to content
AJ Mol

Verbruik Niro

Recommended Posts

3 minuten geleden zei KiaNiro:

Had al wel zo'n vermoeden dat zoiets speelde, dus contact uit/aan.
Met korte ritten kun je inderdaad zo'n verbruik halen. In theorie, onder ideale omstandigheden, kan de Niro ongeveer 4 km elektrisch rijden.
Dus als je hem de dag ervoor met een redelijke volle tractieaccu geparkeerd hebt ... yep ... over een ritje van 7 kilometer is dit mogelijk.

Accu was bij wegrijden inderdaad erg vol, ik schat 75%. 

1 uur geleden zei KiaNiro:

Hi Hans,
Om mij een compleet beeld te geven, wat was bij benadering de lengte van je snelweg rit?

Trouwens, bij 50 km/uur hoor ik al het verschil niet meer tussen benzine en accu tuffen. Zal wel door mijn oudere dove oren komen... ;-)

Dat stuk waar ik bewust gekeken heb zal +/= 60 km zijn. Totale rit 180 km. Verder niet mee bezig geweest. Het was ook meer om te meten hoe lang de auto elektrisch reed bij 120 km. Dat was bij mij dus 800 meter.:-|

Heel veel reacties gehad, daar voor  dank. Ik doe echt mijn best maar kom niet gunstiger dan 1 op  16.5.  Het gaat er mij vooral om dat Kia veel beloofd wat ze niet waar maken. Mijn dealer weet ook geen oplossing en geeft toe dat er  nogal wat klachten zijn betreffende het verbruik. Kia geeft in de tv-reclame een verbruik op van 3.8 liter per 100 km,. Ik kan nog niet in de buurt komen. Ik had deze auto nooit gekocht als ik het praktijk-verbruik had geweten. Er zijn betere alternatieven. En Kia zou zich moeten schamen voor deze valse  voorlichting

2 uur geleden zei Georgeconradi:

Heel veel reacties gehad, daar voor  dank. Ik doe echt mijn best maar kom niet gunstiger dan 1 op  16.5.  Het gaat er mij vooral om dat Kia veel beloofd wat ze niet waar maken. Mijn dealer weet ook geen oplossing en geeft toe dat er  nogal wat klachten zijn betreffende het verbruik. Kia geeft in de tv-reclame een verbruik op van 3.8 liter per 100 km,. Ik kan nog niet in de buurt komen. Ik had deze auto nooit gekocht als ik het praktijk-verbruik had geweten. Er zijn betere alternatieven. En Kia zou zich moeten schamen voor deze valse  voorlichting

? Omdat je 1: 16,5 rijdt kan Kia zijn belofte niet waarmaken? Dan moet je wel verder kijken als alleen je eigen verbruik!! Spritmotor bijvoorbeeld geeft een goed overzicht van het gemiddeld verbruik. Dat gaat toch al gauw richting de 1:20. Dan heb je een goed gemiddelde van een groot aantal rijders. Dat een auto het opgegeven verbruik in de praktijk niet haalt weet iedereen toch wel? 

Maar zelfs 1:16,5 is voor zo’n auto nog behoorlijk zuinig. Ik ken geen alternatief wat veel zuiniger is dan de Niro. Alleen de CH-R kan daar bij aansluiten.

6 uur geleden zei Georgeconradi:

"Het gaat er mij vooral om dat Kia veel belooft wat ze niet waar maken." 

Wat dan? Je verbruik? Dat heeft toch echt te maken met het type rit, hoe warm is de auto en hoe handig ben je met zuinig rijden.

Stel de helft zijn stadsritjes van min. 5 tot 10 km, en de rest is snelweg met een maximum van 120 km, dan zijn dat net de minst gunstige ritjes. En dan valt je verbruik best mee. Ik schat dat een vergelijkbare benzine auto niet verder komt dan 1 op 11.

Hier vergelijking tussen Sportage en Niro: 1:12,5 vs 1:22,0. Woon werk verkeer geen snelweg wel heuvels.

Niro is beduidend zwaarder maar veel zuiniger.

Ik houd al jaren alle kosten en dus ook het verbruik bij van mijn auto’s. Als ik het verbruik van de Niro vergelijk met mijn voorgaande auto’s dan is de Niro met stip de zuinigste. Hiervoor reed ik een Qashqai en daar haalde ik 1:12,5 mee, nu de Niro en ik zit op 1:18,5. In de koude maanden en veel snelweg km’s is het verbruik hoger, maar zodra de temperatuur toeneemt en ik wat wisselende  wegen rij dan kom ik vaak in de buurt van de 1:19. De genoemde verbruiksgetallen die ik hier ook wel hoor van meer dan 1:20 heb ik nog nooit gehaald. Zegt waarschijnlijk wat over mijn rijstijl maar heeft ook alles te maken wat voor wegen je rijdt, wat voor omstandigheden. 

Van de week een groot stuk snelweg gereden met stevige wind van achter, dan zie je de Niro regelmatig naar elektrisch overschakelen en had ik op het eind van de rit van 120 km, een verbruik van 1:19, maar goed diezelfde dag reed ik de andere kant op met tegen wind toen was het verbruik beduidend hoger.

Kortom, tevreden over het verbrui, had het beter gekund? ongetwijfeld, ik heb gekozen voor de 18 inch velgen en dat heeft een negatief effect op het verbruik, als ik mijzelf echt er toe zet kan ik het verbruik beter krijgen, maar ik vind het goed zo. Mijn rijstijl is niet heel anders dan voorheen en als je dan gaat vergelijken heb ik een veel zuinigere auto dan ik ooit heb gehad.

Tijdens mijn proefrit met de Niro kwam ik met normaal rijden aan een verbruik van niet minder dan 1 : 16.5  daarbij iedere 15.000 of max 1 jaar naar de garage om olie te verversen , daarom was het voor mij voordeliger om een VW te kopen met een verbruik van 1 : 16

9 minuten geleden zei Maarten69:

Tijdens mijn proefrit met de Niro kwam ik met normaal rijden aan een verbruik van niet minder dan 1 : 16.5  daarbij iedere 15.000 of max 1 jaar naar de garage om olie te verversen , daarom was het voor mij voordeliger om een VW te kopen met een verbruik van 1 : 16

Als je met de Niro 1:16,5 haalt ga je met je Sportsvan echt geen 1:16 halen. Of je rijdt er bewust anders mee. Overigens zijn de garagetarieven van Kia aanmerkelijk voordeliger en is eens per 30.000 km olie verversen volgens de deskundigen helemaal niet zo goed. Er zijn iet voor niets zoveel motorische problemen met VAG. Kia is een stuk betrouwbaarder. Op de lange duur is dat ook wat waard.

Alle staat of valt met de wegen waarop je rijdt, en welke snelheid je daar aanhoudt. Daarnaast nog eens hoe je met je rechtervoet om gaat.

Ik kan prima met het verkeer mee rijden, zelfs op de linkerbaan lekker doorstomen en nog steeds 1:20 rijden. Per tankbeurt gerekend, nooit onder de 1:18 geweest.

Met dezelfde rijstijl reed de 14% renault diesel 1:19.

Zou wel anders zijn als ik veel meer snelweg reed met 130km/h, maar ik geloof nooit dat een andere auto dat veel zuiniger zou doen.

Valt me wel op dat hier allemaal nette rijders zijn. Probeer zoveel mogelijk in Oostenrijk te komen ivm snowboard verslaving. In Duitsland (waar het nog kan) gas erop. Heb alleen geen idee wat de echte top is van de Niro. De Sportage met “lichte” motor is inmiddels afgevallen. Niro nog steeds in de race ;-)

13 minuten geleden zei KiaNiro:

Men kan ook netjes scheuren en keurig keihard rijden, alleen moeten ze dan niet klagen over het benzineverbruik ;-) 

Zag in een andere youtube filmpje eens max 183. Deze hieronder is ook wel leuk. 

Helemaal mee eens en Top filmpje.  Verbruik is altijd gunstiger dan 530 waar ik op leeg liep.

16 uur geleden zei Maarten69:

Rekenen is niet je sterkste vak......

Na 35 jaar gewerkt te hebben in de olie , weet ik dat synthetische olie langer mee kan dan 30.000 km, het is zelfs mogelijk om meer dan 100.000 km te rijden door alleen bij te vullen

Op ‎3‎-‎5‎-‎2018 om 20:31 zei KiaNiro:

Ben ik het 101% mee eens.
Daarom vind ik ook altijd zo lastig om te reageren op die bijdrages waarvan de berijder beweert dat de Niro zuipt.
Want wat is zuipen?
Als je met de Niro wegrijdt en en hij vertrekt steevast met de benzinemotor, dan ben je 'n pittige rijder. Wanneer je dan ook nog eens woonwerk van 80 km snelweg hebt en je rijdt dan 135 op de linker baan, dan mag je je in de handjes knijpen wanneer je 1:16 haalt.
Maar wanneer je rijdt als ik nu doe voor het inrijden, lekkere toer tochtjes maken, rustig optrekken en niet al te hard op stukjes snelweg, genieten van de auto en de mooie omgeving, dan haal je 4.2 liter. Het kan, echt!

Niet om te pochen, maar om even aan te geven dat het inderdaad niet zo moeilijk is om toch minimaal 1 : 20 te kunnen rijden.

Tijdens mijn laatste rit van ongeveer 400 km door ons vlakke landje reed ik gedeeltelijk 115 km/u met CC, het grootste deel 100 km/u met CC en gedeeltelijk over 50 en 80 km wegen. Bij het optrekken gebruikte ik, als er auto's achter ons stonden, de Sportstand tot ongeveer 60 km/u om niet als de 'slome' hybriderijder over te komen.  De helft van de tijd stond de airco aan, we waren met drie personen en de banden zijn de 205/60 R16 92H Michelin Energy Saver, bandenspanning 2,6 Bar. De laatste 100 km reden we in het donker, dus met groot licht aan.

Het eindresultaat volgens het display? Dit was precies 4.0 liter per 100 km.

Bij wat forser rijden verwacht ik nog steeds 1 : 20 te kunnen rijden. Dat gaan we komende week eens uitproberen....

Vanaf heden kan ik mezelf ook als trotse Niro dynamic bezitter noemen. Mijn verbruik is 1 op 21.3 met dit mooie weer. Gemeten aan pomp, omdat ik boordcomputers niet vertrouw default_wink.png Dit is op basis van 50%snelweg en 50% binnenwegen. Hopelijk wordt het verbruik nog zuiniger aangezien ik pas 400km op de teller heb.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Goed...even een update aangezien ik afgelopen vrijdag even langs de dealer ben gegaan omdat hij me zou uitleggen hoe ik op de snelweg met 120km/h toch op EV zou kunnen rijden. Nou....dat lukte hem ook niet. Hij ziet wel dat ik een rustige rijder ben met 70% economisch, 27% normaal en 3% sportief.

Hij bedacht wel dat ik á fabriek een afneembare trekhaak heb en dat er in zulke gevallen wat zaken iets zwaarder zijn uitgevoerd (koeling en remmen), maar of dat ermee te maken kan hebben dat het bij de ene Niro het wel lult 120 in EV te rijden en de mijne niet????

Hij geeft aan dat er ook niks aan ingesteld kan worden, maar we hebben wel afgesproken dat als de auto binnenkort in de garage is om de bekabeling van de LED lampen om te zetten naar afgeschermde kabels, ze voor de zekerheid de auto even uitlezen (hoewel we niets verwachten aan te treffen qua meldingen).

Wel is het zo dat het redelijk eenvoudig is om <100km/h op EV te rijden. Snelwegen zijn, zoals velen ook al hebben opgemerkt, niet het beste stuk weg om veel EV te rijden, tenzij je niet harder mag als 100. Dan is het 50:50 vermoed ik. Maar als ik kijk naar stadsverkeer, regionaal verkeer waarbij je niet harder mag dan 50-70, haal ik, net als vanochtend omdat de A1 weer eens vol stond, met 50% snelweg en de rest 60-70km/h wegen, een mooie 1:21,5.

Voor mij het het duidelijk dat ik dáár de winst uit moet halen. Over een paar weken ga ik een weekje naar mid-Frankrijk. Dan gaat de (S)CC met 120km/h erop en dan eens zien wat hij doet. Mijn vorige auto (Ford 1.6diesel) haalde 1:20. Wel even tanken in Luxemburg (scheelt toch zo'n 30cent per liter)

1 minuut geleden zei KiaNiro:

Hallo T,

Bij 100 km/h op snelwegen zal de Niro never en nooit 50:50 op benzine:accu rijden.

Ik bedoel hiermee dat je 50:50 kans hebt dat hij wat EV gaat rijden. Het lukt me af en toe, maar het zijn niet al te lange stukken. Daarom 50% kans :)

1 uur geleden zei KiaNiro:

Ik probeer enkel aan te geven dat het totaal onzinnig is om te kijken of je EV lampje brandt op de snelweg.
Ook zonder dat je EV lampje brandt rijdt de Niro soms elektrisch.
Ik krijg de indruk dat jij denkt dat de Niro op de snelweg vaker volledig elektrisch zou kunnen rijden.
Daarom ben je toch bij je dealer langs geweest?

Ehm...voor zover ik weet brand het EV lampje alleen als je compleet elektrisch rijdt. Als de motor aan is om de accu op te laden, brand dat lampje niet meer. Maar wat betreft je 2e vraag was het omdat de dealer zei 'optrekken naar 130, gas loslaten en je kan lekker elektrisch rijden met 120km/h'. Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Maar goed...voor mij is dit onderwerp nu wel afgehandeld. Ik weet hoe ik wel zoveel mogelijk elektrisch kan rijden en dat het verhaal van de dealer niet klopte.

Als in elektrisch rij, brand zowel het EV als het motor lampje. Kijk ik dan op mijn hybride scherm, dan zie ik dat ik elektrisch rij, waarbij er uitsluitend energie uit de accu naar de elektromotor stroomt. 

9 uur geleden zei Tallguy:

Hij bedacht wel dat ik á fabriek een afneembare trekhaak heb en dat er in zulke gevallen wat zaken iets zwaarder zijn uitgevoerd (koeling en remmen), maar of dat ermee te maken kan hebben dat het bij de ene Niro het wel lult 120 in EV te rijden en de mijne niet????

Ik kreeg in september vorig jaar te horen dat alleen de eerste serie een aanpassing kreeg voor het trekgewicht, en dat dit bij de latere serie's standaard werd.  Toen ik om een trekhaak vroeg hoefde er verder niks aparts gedaan te worden.

9 uur geleden zei KiaNiro:

Hallo T,

Bij 100 km/h op snelwegen zal de Niro never en nooit 50:50 op benzine:accu rijden.
De Niro heeft maar een kleine tractieaccu. Op je hybridescherm kun je zien dat bij 100 km/h de accu wordt bijgeladen en dat de elektromotor de benzinemotor regelmatig ondersteund. Dus regelmatig zal de Niro op benzine én elektromotor rijden ZONDER dat het EV lampje brand. Bij 100 km/h wordt soms alléén op de elektromotor gereden wanneer de computer denkt dat het verstandig is om energie uit de tractieaccu te lozen, omdat een te volle lading niet goed is voor de accu.

De Niro is pas optimaal efficiënt wanneer energie die normaal gesproken verloren gaat, zoals bij afremmen en uitrollen, weer hergebruikt kan worden.
Dit is dus meestal in situaties waar je vaak moet stoppen en bochten neemt. Dus niet op snelwegen.

Gisteren 450 km gereden op snelwegen. snelheid variërend van 100 tot 140 km/h.
Gemiddeld verbruik 1:19 en dat vind ik bijzonder zuinig voor zo'n grote luxe bak ;-)

Op stads- en secundaire wegen haal ik door de bank genomen een verbruik van 1:24.

Bij een constante 100 km/u en onder de juiste condities(niet te koud niet teveel tegen- of zijwind) zal de Niro de elektromotor niet nodig hebben. Echter zorgt de riem aangedreven generator  er voor dat de accu constant bijgeladen wordt. Met zekere regelmaat zal de auto dan ook in de EV-mode terecht komen. 50% wordt het zeker niet. Ik denk eerder aan 10 tot 15%.

Ik heb denk ik dan een unieke niro

Het weekend vanaf de a12 Waddinxveen naar Amstelveen gereden.

Dit zijn stukken met 100 km 120 km en 130km per uur.

Met elk stuk snelweg heb ik elektrisch kunnen rijden.

100km/h ongeveer 1800m
120km/h ongeveer 1500m
130km/h ongeveer 1100m

En dit deed hij verschillende keren.

Het was lekker weer (zondag)
Had hem wel relaxed op de cc staan op de maximale toegestane snelheid

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Thanks 1

Hallo

Bij brandstofverbruik zit een mooi overzicht, per 2 minuten.

Totaal een half uur daarna elke 2 minuten gaat de oudste eraf en komt de laatste erbij.

Dit is mijn rit van werk naar huis, +/- 12 km.

Je kunt precies wanneer er elektriciteit gebruikt wordt.

IMG_1951.JPG

• Thanks 1

Hallo

Bij brandstofverbruik zit een mooi overzicht, per 2 minuten.

Totaal een half uur daarna elke 2 minuten gaat de oudste eraf en komt de laatste erbij.

Dit is mijn rit van werk naar huis, +/- 12 km.

Je kunt precies wanneer er elektriciteit gebruikt wordt.

IMG_1951.JPG

Mooi overzicht!

Maar hoe kom ik daaraan? Na veel zoeken in het systeem heb ik het nog steeds niet kunnen vinden. Zit het misschien alleen op de luxere uitvoeringen?

Ik heb zelf een DynamicLine