Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
Detsmie

Eerste ervaringen navigatie/audio Kia CEED GT-line

Recommended Posts

Mijn eerste ervaringen met mijn fonkelnieuwe CEED GT-line zijn voor wat betreft de auto zeer positief met als uitzondering mijn ervaringen met het navigatie/audiocenter. Er zijn grote en interessante claims in de folder en als de auto in de garage staat, in gebruik is het allemaal minder of onbruikbaar. Ik som het even op:

-voor je wegrijdt moet je, om gebruik te kunnen maken van tomtom life services inloggen met een hotspot op je telefoon, dat werkt, maar je moet zeker 4 minuten stilstaan, met het contact aan wachten op de inlog op je telefoon (iPhone 6). Als je de handrem eraf haalt stopt het inloggen, want je moet wachten voor je lifeservices, wat alleen kan met handrem erop;

-het systeem pakt niet automatisch de eerder ingelogde hotspot als je opnieuw start, elke keer begint het opstartprobleem opnieuw;

-het systeem pakt wonderwel steeds voor telefoon en bluetoothgebruik wel de eerder vastgestelde telefoon, waarom dat niet voor lifeservices kan is me een raadsel, dit systeem werkt goed;

-De beloofde up-to-date kaarten in de navigatie zijn oude navteq kaarten, al jaren bestaande nieuwe wegen, rotondes en verkeerspleinen kent het systeem niet, claim is de nieuwste kaarten(!);

-Er is een claim dat het systeem kan werken met je iPod, doch mijn iPod moet steeds gereset worden, omdat er geen bestanden gelezen kunnen worden;

-SD-kaartjes of USB-sticks werken naar behoren, inclusief hoesjes zelfs.

Opmerkelijk dat alle hardware en software er wel inzit, maar het accoordeert (nog) niet met elkaar.

Natuurlijk heb ik me bij de dealer gemeld met mijn bezwaren, maar die leek geen verbetering te kunnen bewerkstelligen. Hij wist niets van al mijn gevonden bezwaren, het was hem volledig onbekend. Ik voel me hierdoor eerder een testpiloot van Kia als een gelukkig gebruiker van mijn nieuwe spullen, jammer. Ik hoop dat veel verbeterd kan worden in komende updates van software en kaarten, dit schiet niet op.

Ik heb ook problemen met de navigatie van mijn Cee'd 1.4 ISG van februari 2016.

Ik had er oude software en oude kaarten opstaan,bij  een eerste test wou de navigatie mij tot 2x toe dezelfde eenrichtingsstraat in mijn eigen gemeente insturen waar ik van weet dat deze straat al 4 jaar eenrichting is.

Deze week naar de dealer geweest voor een software én kaartupdate,de info over de software is gewijzigd en ook bij de kaarten is wat veranderd,dus ik benieuwd en ja hoor,hij wou me wéér die straat inssturen.

Vandaag moest ik ergens zijn waar ik onbekend ben en wéér gaf hij aan om een éénrichtingsstraat in te rijden,je zal het maar klakkeloos volgen !!!.

En dit bij een auto van 2016 !!!

Toen ik voor de update de info ging checken stond er bij kaartversie iets van 07 wat kan wijzen op het jaartal,dat is nu gewijzigd in 08. Dus 8 jaar oude kaarten na een verse update op een nieuwe auto ?

De dealer (Kia Vermant Zuid in Aartselaar Belgie) liet me op voorhand weten dat de updates 90 minuten zouden duren wat uiteindelijk 35 minuten was !! Ze wisten niet eens dat de kaartupdate moest gedaan worden door het SD kaartje in de PC te stoppen om te updaten!

Dan is het ook mogelijk dat ze een sterk verouderd update bestand gekozen hebben en ook krijg ik nu geen verkeersinfo meer te zien ondanks wifi verbinding met de smartphone.

Ik had mijn losse TomTom Go 6100 al geinstalleerd met een Brodit houder en ik denk dat het ingebouwde systeem maar laat voor wat het is.

Jammer want het is anders een fijne auto