Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
ArjanS

Toch wel dure auto in onderhoud...

Aanbevolen berichten

Af en toe rook ik hete olie lucht uit mijn ventilatie openingen. Ik dacht dat dat kwam omdat ik het oliepeil na aankoop in het begin nauwlettend in de gaten hield en steeds een druppeltje knoeide op de motor. Olie verbruikte de motor echter nauwelijks. Dat is een jaar zo gegaan, lange tijd rook ik het helemaal niet en anders heel af en toe een vleugje.

Maar nu - uiteraard vlak voor de vakantie - rook het bij het trekken van de caravan heel erg naar hete olie bij stoppen en stilstaan tot het punt dat ik er misselijk van werd. Peilen leerde dat de Sorento in 40 km ook een halve liter olie had laten verdwijnen. Daar kun je dus niet mee op vakantie !

Dat ik dat zo overduidelijk ruik betekend waarschijnlijk dat er een lek bovenin de motor is die op de hete motor of uitlaatspruitstuk lekt. Of een lekke carterventialtie slang maar dat verklaart het verdwijnen van een halve liter olie in zo'n korte tijd niet.

Bij de garage heb ik gezegd te denken aan een lekke klependeksel pakking en/of in combinatie met een verstopte PCV klep. ( carter ventilatie ) Dat laatste kan zorgen voor teveel druk waardoor kleine lekjes grote kunnen worden waar olie doorheen geblazen wordt in de plaats van druppelt. De kleppendeksel pakking zweette wat olie bij de linker cylinderbank. Maar de monteur zei dat dat redelijk normaal was bij oudere motoren en meestal geen probleem is. De monteur heeft de auto van onderen op de brug en in alle hoeken bekeken maar kon niets duidelijks waaremen. Ik zelf op een gegeven moment wel in het licht van zijn lamp ( vervelende klant die de monteur niet rustig laat werken maar meeloert lol ) een bruine vlek op het schot in de buurt van die eerder genoemde oliezweet plek. Dat kan de plek zijn waar olie eruit wordt gegooid maar de monteur leek nog niet overtuigd. Wel was de uitlaatpijp mooi schoon dus hij verbrand het waarschijnlijk niet intern en dat rijmt ook weer niet met het zo duidelijk ruiken van hete olie wat het raken van hete delen buiten de motor moet inhouden.

Dus gaan ze de kleppendeksel pakkingen vervangen. De kosten per stuk van zo'n pakking nog geen tientje. Maar de hoeveelheid arbeid om die kleppendeksels te kunnen lichten is een ander verhaal : ik werd later teruggebeld dat ze ook de kappen van de distributieriem open moesten maken om de kleppendeksels te lichten.....of ik toevalling niet ook een nieuwe distributieriem ( en waterpomp enz )  wilde omdat dat op zich ook een duur tijdrovend klusje is, en het nu toch open lag. En die stond inderdaad op punt om ( preventief ) vervangen te worden omdat ik de vage sticker onder de motorkap ( maar geen vermelding in het stempelboekje ) niet erg vertrouwde. En het beruchte luchtinlaat spruitstuk moet er ook af.

De kosten......2000+ euro...

Oeffff...dat gaat bijna lijken op de kosten van een motor revisie ! Maar idd het vervangen van een distributieriem, waterpomp en dergelijk gaat op zichzelf ook al richting de 1000 euro. ( kit om het zelf te doen met hydraulische spanner, looprollen, waterpomp en riem is ~ 700 euro )

Ik heb ze maar meteen opdracht gegeven de krukaspoelie bout beslist niet te hergebruiken en op moment vast te draaien ( catastrofale fout van deze motoren nr 1 ) en de boutjes van de vlinderkleppen in het spruitstuk te controleren of ze nog goed vast zitten ( catastrofale fout van deze motoren nr 2 ) En meteen maar nieuwe boogies enz erin, die zijn ook al niet makkelijk bereikbaar.

Ik wilde alleen maar even zeggen dat bij een normale 4 cylinder een hoogsteenvoudig klusje - even de kleppendeksel eraf - bij deze Sorento's heel veel uren sleutelwerk kost en de halve motor moet worden gestript van het harnas, slangen, kabels, diverse aandrijfriemen  en wat niet meer.

Gelukkig heb ik een spaarpotje voor zulke grappen - die distriebutieriem zag ik uiteraard aankomen - maar zo duur heb ik ze nog niet meegemaakt. :ninja: gezien er niet eens echt iets stuk is.....een vergaan pakkinkje notabene !! Dat is de tol van een V6 rijden waarschijnlijk ( ik wil niet weten wat de kosten zin van een V8 of meer lol )

Hoog tijd om toch in het vervolg maar eens me niet af te laten schrikken door de hoeveelheid sleutelwerk en zulke dingen zelf te gaan doen. Alles behalve de motor echt open maken ( dan kom je aan reviesiewerk en dat is wel iets voor professionals ) moet toch kunnen voor een beetje sleutelaar met een werkplaatshandboek en filmpjes YouTube waar ze exact voordoen hoe het moet :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat zijn wel tikjes ja. Gelukkig nog niks van dat soort operaties aan de orde gehad. Wel ooit eens de airco kapot en toen werd ook gezegd dat voor het "volgens het boekje" repareren zo'n beetje het halve blok eruit moest en hun hebben het toen "met een omleiding" gedaan. Uurtje werk. 

Maar het is me al vaker opgevallen dat voor zo'n relatief "goedkoop" merk qua aanschaf de onderdelen naderhand wel voor de winst zorgen. Bedoel uh...€130,- voor een koelvloeistoftankje, daar schrok het autobedrijf die 'm moest bestellen nog van.

Best slim, marketingtechnisch gezien, je verkoopt heel veel goedkope auto's en als er naderhand wat kapot is, laat je ze de hoofdprijs tikken voor een onderdeeltje.

Goed, er moet wat zijn, ik wil 'm er ook niet voor missen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee ik ook niet....ik heb nog nooit zo'n sterke en luxe tractor​ auto voor de caravan gehad, laat staan eentje die hem desnoods uit een verregend of overstroomt blubberveld kan trekken  :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is 2623 euro geworden.... en het was inderdaad een flinke lekkage van de kleppendeksel pakking - en wellicht op een logische plaats omdat de motor iets achterover hangend gemonteerd is en een caravan op de kogel die achterover kanteling nog verergert -  maar "onzichtbaar" voor normale inspectie omdat je aan de achterkant van die grote motor vrijwel niet kunt kijken en direct verdampt als het hete delen van de motor raakt. Dat ruik je dus wel....

Onder meer een hoger bedrag omdat ze - gelukkig - zonder opdracht zelf de krukas en nokkenassensor(s) meteen mee hebben vervangen die als ze ouder worden vaak storingen willen geven. Ik had dat willen vragen maar was het vergeten door te geven omdat ik ook specifiek die vlinderkleppen nagekeken wilde hebben. Die sensors zijn als Kia orgineel onderdeel wel prijzig. Maar als je die laat zitten heb je kans dat later daarvoor weer uren dingen moeten worden uitgebouwd om erbij te kunnen. Net zoals de waterpomp en de riemspanner. Bougies ook meteen mee vervangen om dezelfde reden.

De garage heeft wel de motorradiator en warmtewisselaar uitgebouwd en de aircocompressor gedemonteerd wat natuurlijk ook weer moest worden gevuld.  Waarschijnlijk is dat de officiele werkwijze, op youtube zie je dat sleutelaars dat liever niet doen. Maar goed dan is dat ook weer schoon ( daartussen zijn altijd veel dode insecten ) en gevuld.

Keurig de oude onderdelen incl de beruchte krukaspoelie bout meegekregen. Als het goed is kan deze machine nu heel wat kilometers weer doen wat hij moet doen :-)

En inderdaad, werken aan deze motor is ingewikkeld en tijdrovend. Wat bij een andere auto ( niet te grote 4 cylinder ) onmiddelijk bereikbaar is, is dat met deze motor pas na uren demontage van in de weg zittende delen. Iets waar je beter rekening mee kunt houden, hoewel zeker niet uniek voor deze auto of dit merk. Gelukkig had ik een "autoreparatie kosten" spaarpotje, net voor de vakantie was anders wel een heel vervelend tijdstip geweest :?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jammer feitje achteraf is dat de garage geen of te weinig rekening heeft gehouden met lucht in de motor na hervullen van het koelsysteem vanwege de ook vervangen waterpomp. Letterlijk een kwartier voor de vakantierit kwam ik erachter dat het koelvloeistof reservoir LEEG was !! En de garage op Zondag uiteraard dicht.

Na ontdekking geen ramp, heb het alsnog gevuld met koelvloeistof die ik nog had en onderweg geen problemen gehad, blijft nu keurig op peil.....maar indien niet ontdekt....geen idee. Dat reservoir heeft natuurlijk wel het hoogste punt in die motorruimte, en er moet wel ongeveer 5 liter hebben in gezeten, er ging nog een liter bij.

Gelukkig is het hoge olieverbruik wel gestopt na de werkzaamheden en heeft de auto zonder problemen 1,5 ton door Duitsland en Oostenrijk getrokken. Dat is maar beter ook want in mijn bezit is dat zijn taak....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Best een tik ja :( Bij mijn auto kon er een tijdje terug 3 liter bij en de enige klacht die ik had was dat de verwarming kuren had. Maar goed, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je met te weinig koelvloeistof rondrijdt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Poeh, dat is een beste aderlating!

Gelukkig kon je vakantie doorgaan, en Hopelijk heb je een fijne vakantie gehad.

Ik ben nog benieuwd naar de staat van (de boutjes van) je vlinderkleppen in je inlaatspruik.

Groet, Sander

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben er op dit moment nog steeds mee bezig (vakantie) en de reparatie lijkt op zich goed te hebben gewerkt : al 1500 km waarvan 1100 km met een 1.5 ton caravan erachter en de rest tegen 12 % of soms nog steilere lokale bergwegen ( die binnendoor weg naar Slovenie was wel avontuurlijk lol ) en nog steeds de peilstok op ''full'' dus geen overmatig olieverbruik meer.

Op zich wel geruststellend dat de distriebutieriem niet zomaar zal scheuren en de waterpomp ook nieuw is met al dat gezeul. Anders had dat pas na de vakantie gebeurd.

Ik was er helaas niet bij toen de garagist het spruitstuk en de vlinderkleppen inspecteerde. Ik heb hem wel nadrukkelijk opdracht gegegeven, de inspectie staat ook op de bon ( heeft dus ook geld gekost lol ) en de man vertelde mij dat hij het euvel kende, die vlinderkleppen vaker zag en ook defecte maar mijn moertjes alle goed vastzaten.

Interessant vond ik dat hij vertelde dat ook BMW van zulke technologie gebruik maakt of maakte.

Overigens kun je op de Amerkiaanse Sorento Nation forum wel foto's vinden van die kleppen en het spruitstuk. En ook van waar de aansturing zit om het onklaar te maken als je losrakende moertjes vreest. Het vermogensverlies met permanent dichte kleppen ( korte route aangezogen lucht ) boven de 3000 tpm schijnt relatief gering te zijn en het brandstofverbruik onveranderd. Bovendien merk ik dat zelfs met bijna 4 ton gewicht op berghellingen de motor niet vaak meer dan 3000 tpm nodig heeft in de juiste versnelling voor die situatie...klopt ook mooi dat daar zijn max koppel ligt. Ik hoef dus alleen meer toeren te maken als ik sneller de helling op wil ( caravan trekker berekening zegt max 139 km/u op 6 % helling )....maar waarom zou ik dat willen ? :-)

Maar ik laat die aansturing intact. Het blijft een risico maar net als met de tussenbak ( andere schakelknop of uittrekken zekering ) wil ik hem liever gebruiken als waarvoor hij ontworpen is. Ik voel en hoor de TOD op steile hellingen  ( 12% ) ook vaak in actie komen ( waarschijnlijk dan bijna of helemaal 50/50 % en hij klinkt dan iewat als een Willys Jeep, bij normaal rijden schijnt de TOD ook wel te werken maar dan minder % en onhoorbaar/onmerkbaar  ) en dat is zo steil dat ik  als het ware op de rugleuning van mijn stoel lig :-) ...het is ronduit indrukwekkend hoe deze auto zijn eigen 2 ton en met caravan en bagage/dakkoffer bijna 4 ton omhoog hijst met zulke ruime vermogensreserve en dan in meer ijle lucht dan op zeeniveau in Nederland.

Ja vervelend zoveel geld aan reparatie uitgeven....maar wat een genot van wat de auto ( onder andere ) kan :wink:

Overigens is de benzineprijs hier ook stukken vriendelijker voor zo'n auto en dat is aangenaam want hij lust hier wel een slokje ( 1:6 )  met als vreemd bijverschijnsel dat het in de bergen vrijwel niet uitmaakt of dat nu met of zonder caravan is....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog even een toevoeging : de Sorento lijkt geen ontluchtingsnippel(s) te hebben op de slangen van en naar de verwarmingsunit. ( mijn Panda heeft dat wel ) Een op internet gevonden oplossing was hem voor op bokken te plaatsen zodat de neus flink hoger is dan de rest van de auto, dan de motor te starten en de vloeistof heet te laten worden. Dan de verwarming op de hoogste stand ( klep helemaal open ) Daarna een paar minuten meer toeren laten maken dat de waterpomp flink doorpompt.

Doordat de radiator nu uitgesproken het hoogste punt is, de vloeistof goed heet en de druk van de pomp kan de lucht in de verwarmingunit nu wel weg en eenmaal in het systeem en uit de verwarmingsunit de weg vinden naar het vulreservoir. Dat is ook gelukt met nu weinig moeite. De verwarming werkt nu weer perfect.

Tijdens de vakantie in de bergen heb ik bij een paar steilere klims ( tot 18 % ) waarbij de auto schuin omhoog gaat en veel toeren maakt ook al de verwarming vol open gezet, maar dat was kennelijk toch niet schuin genoeg om alle lucht uit die verwarmingunit te laten ontsnappen en de pomp kreeg die lucht daar niet weg. De bokken werkten proefondervindelijk wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen  

Belangrijke informatie

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.