Sorento Geluid metaal op metaal
1 1

15 berichten in dit topic

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Kan iemand mij helpen.

Ik ben in het bezit van een Kia Sorento uit 12-2010.

(Brandstof benzine, automatische versnellingsbak, 210000km).

Ik heb er altijd met veel plezier in gereden, maar heb nu een probleem.

Als ik op de snelweg rijd, dan hoor ik een raar geluid.

Het klinkt alsof metaal langs metaal schuurt.

Wie heeft dit eerder meegemaakt.

Kan iemand mij verdrr helpen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste mensen,

Kan iemand mij helpen.

Ik ben in het bezit van een Kia Sorento uit 12-2010.

(Brandstof benzine, automatische versnellingsbak, 210000km).

Ik heb er altijd met veel plezier in gereden, maar heb nu een probleem.

Als ik op de snelweg rijd, dan hoor ik een raar geluid.

Het klinkt alsof metaal langs metaal schuurt.

Wie heeft dit eerder meegemaakt.

Kan iemand mij verdrr helpen.

Kan je niet ontdekken waar het ergens vandaan komt ? En is dit alleen op de snelweg ? ( wat op zich wel vreemd is ). Om te beginnen kan je je wielen van de grond halen ( krik) en elk wiel even draaien en zijdelings bewegen. Het kan zomaar een wiellager zijn. Als dit alleen op de snelweg is moet je eens kijken wat er door luchtdruk iets kan aanlopen, denk aan moddervanger ( wielkast  etc etc Als je meer weet waar het vandaan komt lees ik dat graag.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben ermee naar de garage gegaan.

Die zei eerst dat mn remschijven aanliepen.

Daarna zei hij dat het aan de tussenbak lag en daarna zou mijn versnellingsbak defect zijn.

Je kunt je voorstellen dat ik die garage niet meer vertrouw.

En het allerergste is dat dit probleem is ontstaan nadat 2 van de 4 banden zijn verwisseld (het is namelijk 4x4).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben ermee naar de garage gegaan.

Die zei eerst dat mn remschijven aanliepen.

Daarna zei hij dat het aan de tussenbak lag en daarna zou mijn versnellingsbak defect zijn.

Je kunt je voorstellen dat ik die garage niet meer vertrouw.

En het allerergste is dat dit probleem is ontstaan nadat 2 van de 4 banden zijn verwisseld (het is namelijk 4x4).

Als dit na het wisselen van wielen is geweest zou ik die toch even omhoog zetten en de beweging radiaal en axiaal checken

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Chindian,

Ik weet niet hoe het met de toleranties van jouw tussenbak zit maar mijn Sorento type 1 (2006) vindt het niet leuk als de voor en achterbanden verschil hebben in omtrek.

Omdat je probleem is ontstaan nadat je 2 banden hebt verwisseld ben ik benieuwd of er verschil in omtrek is tussen voor en achter. (Verschil in profiel geeft dit ook al aan)

Verschil in rolomtrek geeft ergens weerstand dus het is goed om dat te checken.

Kun jij de tussenbak ook uitschakelen met een zekering? (Zekering 15 wellicht? Bij mij heet dit de 'TCCS' kijk anders in je boekje) dan kun je checken of de tussenbak geluid maakt.

Versnellingsbak zou je nog kunnen beoordelen door tijdens het rijden de automaat in neutraal(N) te zetten en kijken of het geluid dan verminderd of verdwijnd. Daarna gewoon weer in Drive zetten en doorrijden.

Als het een vastzittende remklauw is dan voel je dat snel genoeg aan de remschijf die erg heet is en qua hitte afwijkt van de andere remschijven. Meer slijtage aan de schijf kan ook een indicator zijn. Bij metaal op metaal zou de remvoering (remblokje) dan ook op moeten zijn.Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit het euvel is omdat dit makkelijk te ontdekken is dus ook door de garage, al past het wel bij je omschrijving 'metaal op 'metaal'

Dit zijn simpele dingen die je kunt testen en waarmee je een en ander mogelijk kan uitsluiten.

Ik ben eerder geneigd naar de tussenbak op basis van jouw tot nu toe gebrekkige info.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi spostma85,

Het geluid is ontstaan nadat de garage 2 nieuwe zomerbanden had gemonteerd. Daarna ben ik gaan zoeken wat het geluid zou kunnen veroorzaken.

Daarom nog direct 2 nieuwe zomerbanden laten monteren.

Helaas had dit geen effect.

Ook heb ik tijdens het rijden mn remmen en daarna mn handrem ingetrapt, maar dat levert niet meer of minder geluid op.

Heb je nog meer mogelijke oplossingsrichtingen.

Zou het misschien kunnen liggen aan de koppelomvormer of aan wen drukgroep.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Is er ook gekeken naar het zweten of zelfs lekken van olie bij het voor en achter differentieel? Of bij de vlens op de tussenbak, en oliepijl in de tussenbak, en in versnellingsbak? Een smeerprobleem (drooglopen) van 1 van de bakken of een as kan ook geluid geven.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Instructieboekje zegt altijd 4 exact zelfde merk/type banden tegelijk vervangen met dezelfde profieldiepte !! en idd vanwege de tolerantie van de tussenbak.

 

Dat omdat er maar 2 mm (!!) verschil mag zijn tussen de omtrek van de voor en achterbanden En een ander merk of type band die dus ook een HEEL ANDERE OMTREK kan hebben !! ook als de profieldiepte gelijk is.

 

Vergewis je er dus van dat alle banden die vervangen zijn zelfde merk en type zijn en alle dezelfde profieldiepte hebben, die eerst 2 zomer banden vervangen en daarna nog een keer 2 zomer banden kan betekenen dat het niet 4 exact dezelfde merk/type banden zijn of niet dezelfde profieldiepte...

 

Als alle banden nu wel exact hetzelfde zijn en de tussenbak toch schade heeft moet je wellicht een offerte vragen bij een (4x4?) gespecialiseerd bedrijf ipv zomaar een gebruikte tussenbak te laten plaatsen door een garage. Vanwege kans op schade door dezelfde slijtage van de schade/sloop Sorento waar die ruilbak onder vandaan kwam ( veel eigenaren wisten het niet van de 4 exact gelijke banden en veel gebruikte tussenbakken hebben dus ook hoge slijtage ) of de belachelijk hoge nieuwprijs en hoog werkplaatstarief.

 

Soms is het slechts slijtage aan de 3 in oliebad gedompelde koppelingsschijven of de ketting in de tussenbak. Dat zijn uiteraard ook een soort slijtage onderdelen die gewoon vervangen kunnen worden, net als andere koppelingsplaten en (distributie)kettingen. En tegen een fractie van de prijs van een ruilbak als je het juiste bedrijf vind. Ik heb ergens gezien dat iemand dat soort werkzaamheden vaker doet...dat is dan de juiste persoon/garage.

 

Je hebt gelijk dat het iets anders kan zijn maar de bandenhistorie doet alle oplettende Sorento I bezitters ( en die van andere auto's met zulke tussenbakken ) meteen alarmbellen rinkelen :-)

 

Behalve aanlopende onnozelheden als verbogen schijrem beschermkappen moet je misschien ook eens nagaan wanneer de boel daaronder compleet en echt gesmeerd is en de olieen vervangen ( voor differentieel, achter differentieel,  tussenbak en de assen daartussen ) Sommige bedrijven hebben de smeernippels van de assen veronachtzaamd omdat die bij andere ( nieuwere ) modellen ''onderhoudsvrij'' zijn. Dat zijn ze bij de Sorento I niet...moet om de 7000 km, en nog sneller als je ze vuil maakt met off road rijden of stoffige wegen. En sommige eigenaren denken dat ze net als voorwielaandrijvers nooit al die differentieels van andere olie moeten voorzien....dat moet bij dit soort auto's wel, en wel om de 15.000 km.

 

Als een lager van de kruiskoppelingetjes in de assen naar zijn grootje is, is dat geen financiele ramp. Als die vastslaat en de as door de bodem slaat of je ladderframe verbuigt wel...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Chindian,

Ben je al wat dichter bij het probleem en dus de oplossing gekomen??

Groet, Sander

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe nuttig een antwoord nu nog is, maar ik ben nogal bezig geweest alles te weten te komen over hoe&wat van de kruiskoppelingen ( U joint ) in de assen uit de tussenbak naar de differntieels. Als die niet tijdig en goed gesmeerd worden en volkomen droog zijn gelopen ( lagers draaien niet meer door roest en vuil ) krijg je ook metaal op metaal geschuur te horen ! 

 

Een tijdige reparatie hoeft dan helemaal niet duur te zijn, die U joints/universele kruiskoppelingen  heb je vanaf ~14 euro. Ze eruit halen en er weer tussen slaan of persen is een klusje waar je gereedschap voor nodig hebt maar op YouTube zijn wel 20 goede filmpjes hoe je dat zelf kan doen, ook met een minimum aan of geen speciaal gereedschap. Uiteraard kun je het laten doen, bij een goed adres moet je dan geen hoge rekeningen ervan verwachten want het stelt niet veel voor aan arbeid en materiaalkosten. Zij hebben een lagerpers en kunnen zelfs nog sneller werken.

 

Ermee door rijden is wel erg gevaarlijk. Op een gegeven moment kan zo'n kruiskoppeling breken, en het is voorgekomen dat de cardanas zich dan in het asfalt boort en de auto lanceert waarna een zware crash volgt. In  minder erge gevallen sloeg hij tegen de bodem en verbuigt het ladderframe. Dan wordt je auto APK afgekeurd en reparatie is problematisch vanwege de keuringseisen aan dragende frames.

 

En dat voor zo'n onderdeeltje van ~ 14 euro.

 

Die kruiskoppelingetjes vaak smeren is erg belangrijk, tenzij het onderhoudsvrije zijn die meestal een voertuigleven meegaan. Maar dat zijn die van de Sorento 1 niet, al kun je die wel (laten) monteren achteraf. Kruiskopplingen met smeernippel MOETEN tijdig en vaak gesmeerd ( tussen de 5000 en 14.000 km afhankelijk of je zwaar trekt of off road of gewoon over asfalt rijdt ) ook weer een klusje dat je prima en makkelijk zelf kan in nog geen 10 minuten. Enige puntje daarbij is dat je waarschijnlijk even een naaldadapter moet bestellen voor op de vetspuit om het smeernippeltje van de voorste as te kunnen smeren, dat scharnier is kleiner en daar krijg je het standaard vetspuit koppelstuk niet in. Met een naaldadaper druk je het balletje in het smeernippel in en dan gaat het ook.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaattoch om een sorento XM, dit iseen totaal andere auto dan de BL(sorento 1)

Het 4wd systeem is ook geheel anders, de tussenbak laat veel meer toe qua banden.

Dit type sorento heeft vaak het probleem dat de voering van de handrem loslaat, is daar al naar gekeken?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is waar helemaal overheen gelezen en dat maakt nogal wat uit ja.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Chindian,

27 juli was je laatste bericht. Nu we meer dan een maand verder zijn ben ik benieuwd of je de oorzaak en de oplossing weet?

Groet, Sander

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Chindian,

Dat is spijtig te horen.

Ik weet er te weinig van maar dan heb je vast een miskoop gedaan.

Mocht je wel een auto zoeken met trekkracht dan kan ik wel zeggen dat de eerste Sorento, t/m 2006, en dan de 3.5l versie, een betrouwbare keuze is mits de tussenbak goed behandeld is.

Ik rijd nu zelfs al 20.000 km op gas met deze Sorento, vanaf 165.000 km, geen enkel probleem. Degelijke, sterke auto.

Succes met je verkoop en nieuwe aankoop!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
1 1