Jump to content

Ron Penguin

Android Auto

Recommended Posts

4 uur geleden, R.J. zei:

Een vraagje. Ik zie op het scherm van AndroidAuto geen Whatsapp staan. Wel krijg ik de melding als er een nieuw App is. Echter is het antwoord inspreken ook niet mogelijk!!

Tevens vraag ik mij af of je bij videobellen, het beeld op je autoscherm kan krijgen?

Je moet de opdracht inspreken ' stuur een Whatsapp aan.... '

Het antwoord is dan van van AA : je wilt chatten met.... Wat is je bericht.

Daarna wordt je bericht herhaalt en kun je wijzigen of doorsturen

Ik krijg het bericht binnen op mijn telefoon, niet op het scherm van de auto. Ik zou dus ook willen dat ik kan antwoorden, maar het bericht is al weg voordat ik kan reageren.

Edited by R.J.
Onvolledig

Ik begin me toch wel eens af te  vragen of het niet beter is om je op het autorijden te concentreren dan berichten op scherm te lezen. Dit uit respect voor de veiligheid van andere weggebruikers.  

• Like 1

30 minuten geleden, Derrek zei:

Ik begin me toch wel eens af te  vragen of het niet beter is om je op het autorijden te concentreren dan berichten op scherm te lezen. Dit uit respect voor de veiligheid van andere weggebruikers.  

Volgens mij kan je bij Android auto niet het hele bericht lezen. Android auto leest fe berichten voor waarmee jij spraakgestuurd kan reageren

• Like 1

Na wat gepuzzel is het mij gelukt om Android auro te activeren in mijn nieuwe Kia Niro (2020) model. Helaas doet hij het alleen bedraad via USB, dacht dat hij ook draadloos zou werken? Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe nog geen meerwaarde van in zie. Maar dat kan aan mij liggen. Vind de navigatie van Kia ook prima en live Kia werkt ook goed. Verdere apps die ik via Android auto tegen kwam en die bruikbaar waren in de auto zijn niet echt apps die ik nodig heb tijdens een rit. 

Misschoen heb ik me er niet voldoende in verdiept of te snel conclusies getrokken. Voorlopig blijft hij bij mij uitgeschakeld.

Zolang jij naar een adres wilt navigeren en verder geen andere apps gebruikt in de auto maakt het wellicht niet veel uit. Maar zodra je naar een bedrijf of een andere locatie wilt rijden waar je het adres niet van kent zul je wel een verschil ontdekken.

Spreek "Autobedrijf Jansen in Sittard" in of "Gemeentehuis Venlo" of voor mijn part "Pizzaria La dolce Vita in Berlijn" en klaar ben je. De route verschijnt op je scherm.

Geen toetsen indrukken, gewoon inspreken. 

• Like 1
3 uur geleden, Michael 1712 zei:

Na wat gepuzzel is het mij gelukt om Android auro te activeren in mijn nieuwe Kia Niro (2020) model. Helaas doet hij het alleen bedraad via USB, dacht dat hij ook draadloos zou werken? Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe nog geen meerwaarde van in zie. Maar dat kan aan mij liggen. Vind de navigatie van Kia ook prima en live Kia werkt ook goed. Verdere apps die ik via Android auto tegen kwam en die bruikbaar waren in de auto zijn niet echt apps die ik nodig heb tijdens een rit. 

Misschoen heb ik me er niet voldoende in verdiept of te snel conclusies getrokken. Voorlopig blijft hij bij mij uitgeschakeld.

Er zijn maar heel weinig modellen die van fabriek android auto radios hebben met wifi. Aftermarket zijn dit er veel meer. Bmw zal 1 van de eerste zijn die dit jaar er mee komt. Helaas idd. 

8 uur geleden, R.J. zei:

Inderdaad , ik heb alle meldingen aanstaan. Zal nog eens gaan stoeien met bovenstaande aanbevelingen.

Om wille van de verkeersveiligheid is in Android Auto het meeste uitgeschakeld.
Je kunt maar beperkt berichten sturen of "spelen" met je mobiel.
Hier is door autofabrikanten en mobiele telefoon fabrikanten bewust voor gekozen.

Dus zul je denk ik moeten wennen aan de beschikbare mogelijkheden.

1 uur geleden, Don66 zei:

Om wille van de verkeersveiligheid is in Android Auto het meeste uitgeschakeld.
Je kunt maar beperkt berichten sturen of "spelen" met je mobiel.
Hier is door autofabrikanten en mobiele telefoon fabrikanten bewust voor gekozen.

Dus zul je denk ik moeten wennen aan de beschikbare mogelijkheden.

En is maar goed ook , word nu al als motorrijder regelmatig bijna omver gereden omdat er k**$$µ£ met hun tel bezig zijn ....

• Sad 1

Ik zie ook niet veel voordeel. Wel handig dat je muziek kunt selecteren met voice control van de auto en dus het voorlezen en dicteren van Whatsapp berichten. 

Ik heb een 10cm USB kabeltje gekocht wat ik altijd laat zitten. Ziet er niet rommelig uit en kan makkelijk mijn tel aansluiten. 

Ik kan via 1 knop op het sturen ook zo wisselen naar mijn Spotify zonder de telefoon te pakken. Vandaag is mijn vrouw op spraakherkenning naar een adres gereden via de navigatie. Nu weet ik niet of ze de naam van het bedrijf noemde of jet adres. Dat zal ik nog eens na vragen. Google Maps is inderdaad een hele goede navigatie maar over die van Kia ben ik tot op heden ook erg te spreken. Moet wel eerlijk bekennen dat ik de auto pas een week in bezit heb.

5 uur geleden, Michael 1712 zei:

Ik kan via 1 knop op het sturen ook zo wisselen naar mijn Spotify zonder de telefoon te pakken. Vandaag is mijn vrouw op spraakherkenning naar een adres gereden via de navigatie. Nu weet ik niet of ze de naam van het bedrijf noemde of jet adres. Dat zal ik nog eens na vragen. Google Maps is inderdaad een hele goede navigatie maar over die van Kia ben ik tot op heden ook erg te spreken. Moet wel eerlijk bekennen dat ik de auto pas een week in bezit heb.

Wisselen naar Spotify wel, maar verzoeknummers inspreken kan alleen via Android auto. En dat is toch veiliger dan via het scherm een playlist kiezen of nummer zoeken. Ben het als motorrijder met ber111bel eens. Ik pik iedereen die afgeleid is door navigatie of multimedia scherm er van afstand uit. 

En wellicht dat de KIA navi weer een keer verbeterd is, maar die van mij blijft op zijn zachts gezegd creatieve routes verzinnen, wat ik bij google mpas of de ouderwetse tomtom een stuk minder merk.

Hij brengt je waar je moet zijn, maar daar houdt het wel een beetje op.

De snelste route is toch echt een 80 km weg, en niet de 20 meter kortere route dwars door de bebouwde kom ;-) 

Op 16-5-2020 om 06:12, R.J. zei:

Inderdaad , ik heb alle meldingen aanstaan. Zal nog eens gaan stoeien met bovenstaande aanbevelingen.

Je moet je Whatsapp via Android Auto niet vergelijken met de Whatapp op je telefoon. Op je telefoon staan alle berichten van iedereen. Nadat je je telefoon met je auto verbonden is krijg je alleen nog maar de meldingen van NIEUWE berichten te zien  en kun  je ze afspelen in je auto. Oudere berichten zie je niet en kun je ook niet afspelen.

Stel dat je voordat je je auto instapt een nieuw bericht binnenkrijgt en je wilt dit in je auto met Android Auto gaan beantwoorden dan kan dat niet meer. Want dat bericht zie je niet meer via Android Auto.

Whatsapp via Android Auto is dus louter om berichten die tijdens de rit binnenkomen af te spelen en/of te beantwoorden. En die berichten blijven ook toegankelijk tijdens de rit om ze af te spelen. Echter beantwoorden kun je ze slechts eenmaal, en wel op het moment dat je ze voor de eerste keer afspeelt. Ik meen dat je dat daarna niet meer kunt doen (maar dat weet ik niet zeker). 

Misschien denk jij dat je ook oude berichten (van vóór de rit) kunt afspelen of beantwoorden.

22 uur geleden, bert111bel zei:

En is maar goed ook , word nu al als motorrijder regelmatig bijna omver gereden omdat er k**$$µ£ met hun tel bezig zijn ....

Dat is één van de redenen dat ik Android Auto eigenlijk altijd aan heb staan. Hierdoor kan ik niet meer verleid worden te "spelen" met de telefoon. Als er dan een whatsappje binnenkomt hoef ik maar een keer het scherm aan te raken en verder niets. Of een keer op de spraakknop op het stuur te drukken en vervolgens alles per spraak af te handelen (als ik iets wil beantwoorden of iets nieuws wil versturen).

Edited by der Rudi
1 uur geleden, der Rudi zei:

Dat is één van de redenen dat ik Android Auto eigenlijk altijd aan heb staan. Hierdoor kan ik niet meer verleid worden te "spelen" met de telefoon. Als er dan een whatsappje binnenkomt hoef ik maar een keer het scherm aan te raken en verder niets. Of een keer op de spraakknop op het stuur te drukken en vervolgens alles per spraak af te handelen (als ik iets wil beantwoorden of iets nieuws wil versturen).

Helemaal mee eens.

Ik raak m'n telefoon de hele rit niet aan.

2 uur geleden, pdakkerman zei:

Helemaal mee eens.

Ik raak m'n telefoon de hele rit niet aan.

En je radio ook niet? Je zet ook de airco niet aan? Of de achterruitverwarming? Of je kijkt niet af en toe wat je snelheid is? En je praat ook niet met de medepassagiers?

Ik bedoel dit niet hatelijk. Wat ik ermee wil zeggen dat er zat andere dingen zijn waar we ook door afgeleid worden tijdens het rijden. 

Maar je hebt helemaal gelijk: elk knopje dat je indrukt, elke handeling die je doet in de auto kan afleiden. Dus je hoort me niet zeggen dat het niet verstandig is wat je doet.

49 minuten geleden, der Rudi zei:

En je radio ook niet? Je zet ook de airco niet aan? Of de achterruitverwarming? Of je kijkt niet af en toe wat je snelheid is? En je praat ook niet met de medepassagiers?

Ik bedoel dit niet hatelijk. Wat ik ermee wil zeggen dat er zat andere dingen zijn waar we ook door afgeleid worden tijdens het rijden. 

Maar je hebt helemaal gelijk: elk knopje dat je indrukt, elke handeling die je doet in de auto kan afleiden. Dus je hoort me niet zeggen dat het niet verstandig is wat je doet.

Volgens mij ligt de aandacht tegenwoordig op het (mis)gebruik van de telefoon en niet op het veranderen van bv de verwarming.

Met de telefoon op zijn plekje, dus zelfs uit het zicht, is de afleiding minder dan 20 jaar geleden. En daartussen.

Er zijn het wat mij betreft alleen maar allemaal verbeteringen. 

Bediening van de radio op het stuur. Volume, zenders, source, mute

Daarnaast kun je opdracht geven wel muzieknummer je wilt horen.

Navigatie geïntegreerd. Dus geen telefoon in een houder. Of losse TomTom.

Ook weer kun je commando's inspreken.

Dus je handen op het stuur, blik op de weg en spiegels.

Het verzetten van de verwarming gaat op gevoel. En ja. Daar kijk ik ook bij.Maar dat moest 20 - 30 jaar geleden ook.

Aan de andere kant. Met een volautomatische airco op de temperatuur die jij aangenaam vindt, verander je hem bijna nooit. S winters 22,5 en s zomers 19 a 20.

'vroeger' kon je onderweg niet whatsappen of smsen. Mobiel bellen was toen net nieuw. Een carkit????? Wie had dat?

Dus ook niet hatelijk bedoeld er is mi minder afleiding door alle handigheden in de auto.

16 uur geleden, der Rudi zei:

Je moet je Whatsapp via Android Auto niet vergelijken met de Whatapp op je telefoon. Op je telefoon staan alle berichten van iedereen. Nadat je je telefoon met je auto verbonden is krijg je alleen nog maar de meldingen van NIEUWE berichten te zien  en kun  je ze afspelen in je auto. Oudere berichten zie je niet en kun je ook niet afspelen.

Stel dat je voordat je je auto instapt een nieuw bericht binnenkrijgt en je wilt dit in je auto met Android Auto gaan beantwoorden dan kan dat niet meer. Want dat bericht zie je niet meer via Android Auto.

Whatsapp via Android Auto is dus louter om berichten die tijdens de rit binnenkomen af te spelen en/of te beantwoorden. En die berichten blijven ook toegankelijk tijdens de rit om ze af te spelen. Echter beantwoorden kun je ze slechts eenmaal, en wel op het moment dat je ze voor de eerste keer afspeelt. Ik meen dat je dat daarna niet meer kunt doen (maar dat weet ik niet zeker). 

Misschien denk jij dat je ook oude berichten (van vóór de rit) kunt afspelen of beantwoorden.

Dat afspelen van Whatsapp berichten, hoe doe je dat? Ik zie op mijn mobieltje dat er een nieuw bericht is. Deze melding is binnen de kortste keren weer weg. Dus hoe kan ik deze afspelen? En dat antwoorden zal mij wel lukken als ik maar snel genoeg reageer.

Gelukkig ben ik niet belangrijk genoeg om direct te moeten reageren op een bericht. Kan allemaal wachten tot ik geparkeerd sta.

1 uur terug, R.J. zei:

Dat afspelen van Whatsapp berichten, hoe doe je dat? Ik zie op mijn mobieltje dat er een nieuw bericht is. Deze melding is binnen de kortste keren weer weg. Dus hoe kan ik deze afspelen? En dat antwoorden zal mij wel lukken als ik maar snel genoeg reageer.

Als je je telefoon aansluit in je auto zal Android auto vanzelf geactiveerd worden. Vanaf dat moment is je scherm van de telefoon zwart en kun je ook helemaal niets meer met je telefoon. Alles gaat dan via het beeldscherm van je auto. Als je dus zegt dat je op je telefoon een bericht ziet binnenkomen dan kan dat eigenlijk helemaal niet. Dat scherm blijft namelijk zwart.

Edited by der Rudi
32 minuten geleden, HenkM zei:

Gelukkig ben ik niet belangrijk genoeg om direct te moeten reageren op een bericht. Kan allemaal wachten tot ik geparkeerd sta.

Je hebt helemaal gelijk. Alleen iedereen is anders. En dan doel ik niet op het feit of de een wel belangrijk is en de ander niet.

En échte belangrijke mensen worden gereden  :-)