Ga naar inhoud

Winterbanden voor de Niro


Hempie

Aanbevolen Berichten

Citaat

Gekozen door het prijsverschil voor imitatie TPMS. Velg band en TPMS gemonteerd gekregen van bandenboer. Bij aanvang winter er zelf onder gezet en sensors werkte meteen na enkele meters rijden. Niks inlezen koppelen of wat dan ook. 

Bandenboer heeft sensors besteld voor Niro en worden dan al meteen juist geprogrammeerd geleverd.

Ik zou niet weten welk merk sensor nu in de band zit :) 

@niro,

Ben nu wel nieuwsgierig geworden naar de prijs (ben zelf nog zoekende naar winterwieltjes) en welke bandenboer je geholpen heeft. Misschien ga ik (afhankelijk van de prijs) toch voor de jack-pot ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste mensen,

Ik snap dat jullie € 81,- per stuk (€ 324,- voor 4 wielen) een hoop geld vinden.
Van de andere kant vind ik zo'n constant brandend lampje behoorlijk irritant.
Maar belangrijker... als het straks een wettelijke APK eis wordt, dan kun je niet meer anders !

Je zou dan ook kunnen kiezen voor mijn te koop aangeboden originele KIA/Hyundai TPMS ventielen.
Deze ventielen zijn NIEUW en origineel, bevat reeds de benodigde software en hoeft niet meer te worden ingeleerd omdat het originele onderdelen zijn.
Ik heb deze TPMS ventielen verkeerd aangeschaft en zijn daarom nu te koop voor slechts € 150,- voor 4 stuks !!!
Je bent dan helemaal klaar voor de APK eis en je bent dat irritante lampje kwijt. Dit is een win/win situatie :wink:

M.v.g.

Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor de Niro kosten ze per 4 stuks € 249,-. En inleren hoeft niet. Heb gewisseld van de zomer naar winterbanden en er wordt netjes herkend waar welke band zit. Net weer terug gewisseld, en pakt de sensoren weer gelijk op. Dus, los van de bandenwissel, wat ook zo gedaan is, verder geen geklooi.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


22 uur geleden zei Ron Penguin:

Je kan de bandenspanning toch gewoon aflezen in het dashboard. Zit in het menu.

Dat kan toch alleen als er TPMS sensoren in de wielen zitten? Hoe zou de druk anders gemeten moeten worden. Dan zal bij (winter)banden zonder TPMS sensoren de uitlezing ook een error geven neem ik aan.

Eerlijk gezegd kom ik nog eens terug op het monteren van goede all-season banden (momenteel alleen de Michelin CrossClimate of de Vredestein Quatrac 5). Dan ben je niet alleen goedkoper uit dan separate winterbanden (oa besparing van halfjaarlijkse wissel) maar hoef je ook geen dure extra TPMS sensoren aan te schaffen. Bovendien hoef je ook geen zorgen meer te maken wanneer nu exact de beste tijd is om te wissellen gezien het grillige weer in ons landje.

De Michelins zijn leverbaar in de maat voor de 16 inch velgen en de Vredestein in de maat voor de 18" velgen (alhoewel ik dus zelf iets bredere Michelins om de 18" velgen heb gekozen). Mijn Kia dealer leverde de Niro af met deze brede 18" Michelin  CrossClimates voor Euro 250 extra (inclusief monteren, balenceren etc. en met inruil van de originele nieuwe banden). Mijn neef heeft een First Edition met 16" velgen en daar leverde mijn dealer de CrossClimates voor Euro 150,-. Goedkoper (en volgens mij beter) kan toch niet?

Alleen als je veel naar de wintersport gaat of veel in besneeuwde landen rijdt lijkt het me nog zinvol om te investeren in separate winterwielen.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uur geleden zei Ron Penguin:

Uiteraard met TPMS, heb dus 2 volledige sets, één met zomer en één met winterbanden. En all-seasonbanden blijft een persoonlijke keuze.

Het is uiteraard een persoonlijke keuze. Maar wat is het voordeel van het aanschaffen van een toch kostbare set extra velgen en TPMS sensoren voor een set aparte winterbanden tegenover het veel goedkopere monteren van goede all-seasonbanden?

Wellicht realiseert men dit goede alternatief niet. Daarom hier mijn ervaring.

Ik benadruk wel goede all-seasonbanden. Er zit nogal wat kaf onder het koren. Omdat het niet realistisch is om alle all-seasonbanden zelf te testen baseerde ik me op de testen van ANWB, Autoweek, ADAC, Autobild en nog een Engelse club waarvan ik de naam vergeten ben.

De CrossClimate kwam er als beste uit gevolgd door de Quatrac 5. De rest is eigenlijk (soms ver) onder de maat. Daarom heb ik voor de winter eerst op mijn Rio de CrossClimate laten monteren en mijn set winterbanden (Continental WinterContact TS 850 195/65 R15) voor een goede prijs kunnen verkopen.

Ik had Continental SportContact5 banden (215/45/17 91W) onder de Rio. Toch geen verkeerde band, maar na montage van de CrossClimate vond ik dat de Rio veel beter stuurde en minder geluid maakte. Daarom heb ik onder de Niro direct de CrossClimates laten monteren en de Niro rijdt perfect met deze banden.

Ik heb op dit forum ook veel bijval gekregen van mede Kia rijders die ook dergelijke ervaringen hadden. Feitelijk een bevestiging van een goede keuze. Maar ik zeg daarmee absoluut niet dat winterbanden technisch geen goed alternatief is. Maar financieel?

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei Derrek:

Het is uiteraard een persoonlijke keuze. Maar wat is het voordeel van het aanschaffen van een toch kostbare set extra velgen en TPMS sensoren voor een set aparte winterbanden tegenover het veel goedkopere monteren van goede all-seasonbanden?

Wellicht realiseert men dit goede alternatief niet. Daarom hier mijn ervaring.

Ik benadruk wel goede all-seasonbanden. Er zit nogal wat kaf onder het koren. Omdat het niet realistisch is om alle all-seasonbanden zelf te testen baseerde ik me op de testen van ANWB, Autoweek, ADAC, Autobild en nog een Engelse club waarvan ik de naam vergeten ben.

De CrossClimate kwam er als beste uit gevolgd door de Quatrac 5. De rest is eigenlijk (soms ver) onder de maat. Daarom heb ik voor de winter eerst op mijn Rio de CrossClimate laten monteren en mijn set winterbanden (Continental WinterContact TS 850 195/65 R15) voor een goede prijs kunnen verkopen.

Ik had Continental SportContact5 banden (215/45/17 91W) onder de Rio. Toch geen verkeerde band, maar na montage van de CrossClimate vond ik dat de Rio veel beter stuurde en minder geluid maakte. Daarom heb ik onder de Niro direct de CrossClimates laten monteren en de Niro rijdt perfect met deze banden.

Ik heb op dit forum ook veel bijval gekregen van mede Kia rijders die ook dergelijke ervaringen hadden. Feitelijk een bevestiging van een goede keuze. Maar ik zeg daarmee absoluut niet dat winterbanden technisch geen goed alternatief is. Maar financieel?

Ik ken mensen die al voor de tweede keer op de CrossClimate op wintersport naar Oostenrijk zijn geweest, zeer goed bevallen en veel door de sneeuw gereden.

Reden eerst op normale winterbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is inderdaad zo dat de Michelin CrossClimate als 'best geteste' all-seasonband uit de (ANWB) test na voren komt en op de 2e plaats de Vredestein Quatrac 5. De rest van de geteste all-seasonbanden was gewoon slecht / voldeed niet.

Echter hoe je het ook wendt of keert, het is en blijft een compromis tussen 2 seizoenen waarmee het nooit de beste eigenschappen kan hebben zoals een zomerband in de zomer, en een winterband in de winterperiode.
Dat kan ook niet, omdat dit een heel andere (lees: tegenstrijdige) component rubber vereist, waarmee deze eigenschappen worden verkregen! Kijk b.v. naar de Formule 1 hoeveel verschillende banden daar worden gebruikt voor droog/nat wegdek. En dan hebben we het niet eens over winterse omstandigheden.


Ik snap de redenatie van sommige rijders die ervoor kiezen om slechts 1 set wielen te hebben in ons gematigde (winter)klimaat, waardoor ze ook meteen van het wisselen van de wielen af zijn en slechts 1 setje  TPMS ventielen nodig hebben.
Dit is dan waarschijnlijk ook een meer economische afweging, dan een afweging die gebaseerd is op optimale rijprestaties en veiligheid.

Maar goed, iedereen heeft zo zijn voorkeur en die respecteer ik, maar voor mij geldt: zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter voor optimale prestatie en veiligheid.

M.v.g.
Martin

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


22 uur geleden zei Sharkster:


Maar goed, iedereen heeft zo zijn voorkeur en die respecteer ik, maar voor mij geldt: zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter voor optimale prestatie en veiligheid.

Is ook absoluut helemaal niets mis mee, zeker als je die keuze bewust maakt en kiest voor goede zomerbanden en goede winterbanden.

Je hebt de testen ook gelezen en dan heb je ook gezien dat er ook merken zomerbanden zijn die slechter zijn dan de CrossClimate in de zomer en ook winterbanden die slechter zijn dan de CrossClimate in de winter. En dat is toch wel bedenkelijk.

Er zijn ook nog wat onderdelen die voor de een meer en voor de ander minder belangrijk zijn. Prestaties, veiligheid, levensduur millieubijvoorbeeld. Er is geen band die in alles de beste is. Hoeveel veiliger is een bepaalde zomerband dan de CrossClimate? Een beetje? Veel? Of helemaal niet?

En hoeveel wil je en kun je uitgeven niet te vergeten.

Als ik lees dat niet iedereen de kosten voor een set TPMS sensoren (milieu en veiligheid) wil of kan besteden dan lijkt me voor die leden de CrossClimate of Quatrac 5 een zeer redelijk financieel gunstiger alternatief.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

HOI : Ik heb sinds vorige week een nieuw Kia Niro wat mij zeer goed bevalt.

Aangezien in verplicht ben om winter of all seasons banden aan te schaffen

omdat ik in November naar Duitsland ga wil ik graag jullie mening.

Ik heb hierboven al veel gelezen maar heb nog wat vraagjes.

Ik ga nl. proberen om te shoppen bij bv. Marktplaats  omdat Kia zelf nogal duur is .

Ik lees ook van de tpms sensoren. Kan iemand mij zeggen of ik kan zien of mijn sensoren lowline of highline zijn.

Vraag 2 : Zijn eventueel Hyundiavelgen ook bruikbaar . (meer keus)

Vraag 3 : Is de keuze van 16 of 18 inch nog belangrijk. (meer keus)

Ik rijd nu op : Michelin 225/45- zr- 18.

Alle info is welkom en alvast bedankt.   mvg. John.

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uur geleden zei bobo51olds52?:

Vraag 1: Kan iemand mij zeggen of ik kan zien of mijn sensoren lowline of highline zijn.

Vraag 2 : Zijn eventueel Hyundiavelgen ook bruikbaar . (meer keus)

Vraag 3 : Is de keuze van 16 of 18 inch nog belangrijk. (meer keus)

Ik rijd nu op : Michelin 225/45- zr- 18.

Alle info is welkom en alvast bedankt.   mvg. John.

Beste John,

1. Bel je KIA dealer en informeer bij hem welk TPMS systeem in jouw auto zit, hij kan dit zo voor je nakijken!

2. Als je dezelfde of nagenoeg dezelfde 'ET-waarde' (Einpress-Tiefe, deze mag een klein beetje afwijken t.o.v. de originele maat, ik geloof maximaal +10 / -10) en 'steek' (afstand tussen de velgmoeren) neemt, dan kun je in principe alle velgen gebruiken, dus ook Hyundai velgen.

3. Meestal worden voor een winterset dezelfde maat velgen, of een maat kleiner genomen. Ikzelf heb 18 inch zomervelgen en 17 inch wintervelgen, maar je zou ook 16 inch kunnen nemen.
Let wel op dat je remklauwen niet tegen de binnenzijde van je velg aanlopen !!!

Als je velgen koopt zonder TPMS sensoren, dan heb ik nog een NIEUW set TPMS sensoren te koop, die je voor een aantrekkelijk prijsje kunt overnemen.

M.v.g.
Martin

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 maanden later...

Hallo,

ik heb op mijn Niro de 18" velgen en zomerbanden zitten.

Mijn intentie was om ook 18" velgen en winterbanden te kopen, echter op de 18" velgen mogen GEEN sneeuwkettingen gelegd worden.

De TMPS sensors heb ik ondertussen al gekocht (4 orginele Hyundai/Kia sensors (52933-D4100) voor totaal 70 euro (excl invoerkosten vanuit USA)).

Nu is mijn vraag welke maat velgen kan ik het beste pakken (16" of 17") en welke winterbanden?

mvg,

Wil002

aangepast door Wil002
sensor nummer was cijfer vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb op eBay gezocht op tmps en 52933-D4100 eventueel optima en tmps zoeken.

Daarbij kwam ik de sensors tegen voor 67 euro. Totaal met invoerrechten was het ongeveer 100 euro voor 4 sensoren.

Toevallig vandaag nog gekeken.

Bekijk dit op eBay http://www.ebay.com/itm/142440249354

22 dollar per stuk ongeveer 19 euro.

Zal ook ongeveer 120 euro zijn inclusief invoerrechten.

Zo staan er meerdere op eBay.

Ik heb eerst contact opgenomen.met de verkoper (zelfde manier als bij.marktplaats).

Daarna via creditcard besteld (creditcard is vereist).

Na 1 week sensors afgeleverd en aan de voordeur de invoerrechten betalen.

Hopelijk kunnen jullie er iets mee.

Laat maar weten... Ik ben benieuwd.

Nu nog velgen regelen, welke maat?

Succes allemaal,

Wil002.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


HOI Wil002 : Wat jouw winterbanden betreft hier misschien jouw oplossing.

Ik heb dezelfde Niro  met banden 225/45-r18. (doorsnee 65 cm)

Ik heb winterbanden met velgen gekocht met bandenmaat  205-55-r16.

Verschil in doorsnee is  2 cm.

Mocht je velgen met banden  van 205-65-r16 dan zou de buitenmaat/doorsnee hetzelfde moeten zijn als je 18 ince velgen

die er nu opzitten.

Hopelijk heb je wat aan deze info.  Gr. John.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor degenen die een andere maat velgen en/of een andere maat banden overweegt, maar die niet weet wat er mogelijk is heb ik hier een hele informatieve link:

http://www.willtheyfit.com/

Als uitgangspositie breng je bijvoorbeeld alle maten in van de velg/banden combinatie die er nu onder de auto zit en dan kan je vervolgens naar hartelust met alle mogelijke maten "spelen" en je krijgt gelijk alle denkbare verschillen tussen de 2 combinaties te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Om geen gedoe meer te hebben, heb ik bij aflevering de "GoodYear Generation Vector 4 All Seasons banden 205/60/16 96V" laten monteren. Nu in de zomer bevalt het uitstekend want het zijn lekker stille banden. Ben benieuwd hoe de ervaringen in de winter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op ‎8‎/‎22‎/‎2017 om 21:35 zei bobo51olds52?:

HOI : Goede tip maar nu kwam ik ook op Ebay  : Korienok  179  uit Slowakije tegen.

Kosten ong. 85 € incl. verzenden. (4 stuks)

Heeft iemand ervaring met deze man/vrouw dan hoor ik het graag .

Ik weet echter niet of hier ook invoerrechten gerekend wordt. John.

En John,

heb je ze besteld (en al binnen)?

gr,

Wil

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wij wilden graag All Season banden op onze Niro.
Op basis van de bevindingen op dit forum hebben wij gekozen voor de Michelin Cross Climate Plus.
Die zijn in diameter 18 inch nog niet leverbaar in de juiste breedte maat. Daarom is de breedte maat 235 geplaatst.
Direct bij thuiskomst merkten wij dat de banden aanliepen in de uiterste stuurstand.
De banden liepen aan op het metalen deel van de wielkuip.
Je kon dat ook Links en rechts op exact dezelfde plek  zien aan de isolatie laag in de wielkuip. (zie foto)
Na ruim 200 km zijn de banden vervangen door Vredestein Quatrac 5 banden van de juiste bandenmaat.

Helaas zijn de brede Michelin banden voor de Kia dealer niet courant.
Na wat onderhandelen heeft de plaatsing van de Vredestein banden ons € 400 extra gekost.

Het blijkt dat de standaard 18 inch band maar weinig speling heeft binnen de wielkuip.
Vanaf december 2017 is de Cros Climate Plus ook in de breedte 225 leverbaar.

De Vredestein Quatrac heeft wel als groot voordeel dat er veel minder afrolgeluid vanaf komt.
Bij beide merken was de bandenspanning 2.6 bar.

Band aanloop plek links.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Meestal kies ik een iets hogere bandenspanning.
Als er wat lucht ontsnapt dan is de bandenspanning nog wat langer goed.

2.6 bar is maar 4% hoger en blijft nog zeer ver onder de maximale druk van de band.

Realiseer je dat de bandendruk ook nog afhankelijk is van de temperatuur.
Wanneer de bandendruk 2.6 bar is bij 25 graden Celsius dan is de druk bij 15 graden Celsius nog maar 2.5 bar.

( met wat natuurkundige kennis is dit uit te rekenen. "P x V / T is constant". (druk x volume / temperatuur in graden Kelvin)
  Als de vorm van de band niet verandert dan is het volume altijd gelijk en blijft "P / T" is constant over)
  
 
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden zei Kia Hybrid:

Als de vorm van de band niet verandert dan is het volume altijd gelijk en blijft "P / T" is constant over

In de ideale natuurkundige wereld bij een star volume klopt dit inderdaad.

Bij een autoband is dit helaas niet geheel correct omdat het volume niet constant is (ballon effect). De vorm zal iets veranderen doordat enerzijds de rubber bij hogere temperatuur flexibeler wordt en door hogere druk de wangen wat meer naar buiten worden gedrukt (het volume wordt groter). De druk blijft (gelukkig) wat "stabieler" dan de bovengenoemde wet van Boyle en Gay-Lussac doet vermoeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sinds mei 2017 rijd ik in een Niro SportsLine. Na me wat verdiept te hebben in met name banden en velgen (eigenlijk 'wielen'), wel of geen aparte set winterbanden (had ik jarenlang wel), kijkend naar comfort en afrolweerstand (18" is wat stugger dan 16" door lagere wang en verbruikt wat meer door breder loopvlak) ben ik uitgekomen op 17" wielen, de Kia Singa met de Michelin CrossClimate+ all seasonband. Bandenmaat 205/55/17. Een goed compromis t.a.v. de door mij gezochte eigenschappen en een maat die al in het assortiment van Michelin zit. Ik begreep uit testen dat de 'natte weg'-eigenschappen van de CrossClimate+ iets achterblijven t.o.v. een 'echte' zomerband maar weet ook dat een iets smallere band wat minder last heeft van met name aquaplaning. Vandaar dat ik ook niet ongelukkig ben met het wat smallere loopvlak t.o.v. de 18" banden.

Ik ben weliswaar met de Niro op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk maar ben nog geen extreme weersituaties tegengekomen dus de echte test moet nog komen. Ben tot nu toe wel zeer tevreden over de Niro. Het comfort is oké. De wegligging ook trouwens.

Oh ja, de wielomtrek van deze combinatie wijkt nauwelijks af van de standaard 18"-combinatie. Ik vind sowieso dat de afwijking van de snelheidsmeter relatief gering is t.o.v. mijn vorige auto (Toyota Verso). 104 km/u op de teller is 100 in werkelijkheid (gps gemeten). Bij de 16"-uitvoering zal de afwijking wat groter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...