Ga naar inhoud
Hempie

Winterbanden voor de Niro

Aanbevolen berichten

Op ‎1‎-‎9‎-‎2017 om 09:44 zei Wil002:

En John,

heb je ze besteld (en al binnen)?

gr,

Wil

HOI : Sorry voor de laatste reactie maar we zijn een weekje naar

het zonnige Griekenland geweest.

Ik heb geen Niro gezien daar.

Ik heb de sensoren nog niet besteld omdat ik graag eerst  reacties krijg

van mensen die ze daar ook gekocht hebben.

Dit omdat ik graag hoor of het vertrouwd is .  gr. John.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

IK heb sinds 1 september 2017 een Niro met 18 inch.

Hiervoor bijna de 12 jaar volgemaakt in een Sportage.

Op de Sportage heb ik op de voorwielen Vredestein Quatracs gekocht en een paar jaar mee gereden.

Prima in de zomer en Winter. Alleen is het rubber van de All Season banden zachter en slijten dus aanmerkelijk harder in de zomer. Beter is wisselen natuurlijk. Je doet toch concessies zowel in de zomer als in de winter.

Bij de aankoop heb ik gevraagd aan de verkoper of ik gelijk All Season kon laten leggen op mijn Niro.

Ik moest 160 euro per band bijbetalen dus dat heb ik dus niet gedaan.

In Duitsland koop je online de mooiste velg Compleet met TPMS naar merk met  Bridgestone Blizzak-LM-001 M+S keurmerk, mit Felgenschutz (MFS) 225/40 R18 92V

voor 1246.80 incl.btw al naar gelang het type Alluminum Velg. Keus genoeg. Inclusief thuisbezorgen.

Ik denk dat ik dat ga doen in november.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uur geleden zei Frans:

Bij de aankoop heb ik gevraagd aan de verkoper of ik gelijk All Season kon laten leggen op mijn Niro.

Ik moest 160 euro per band bijbetalen dus dat heb ik dus niet gedaan.

Best prijzig. Was dat dan zonder inruil van de originele banden? De Quatrac in de maat 225/45R18 kosten nieuw in de markt 180 euro per stuk....

Ter info, mijn dealer rekende 250 euro totaal voor 4 stuks 18" Michelin CrossClimates incl. montage en inruil van de originele banden. Ik wilde die graag omdat ik goede ervaring had met de CrossClimates op mijn Kia Rio (qua wegligging en geluid).

Er rijden in mijn familie nog 2 Niro's maar dan met 16" velgen. n is ook voor 250 euro totaal omgeruild door voor 16" CrossClimates en de ander betaalde bij weer een andere Kia dealer 150 euro extra voor omruil naar 16" Vredestein Quatracs.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 7-9-2017 om 21:22 zei Kia Hybrid:

Wij wilden graag All Season banden op onze Niro.
Op basis van de bevindingen op dit forum hebben wij gekozen voor de Michelin Cross Climate Plus.
Die zijn in diameter 18 inch nog niet leverbaar in de juiste breedte maat. Daarom is de breedte maat 235 geplaatst.
Direct bij thuiskomst merkten wij dat de banden aanliepen in de uiterste stuurstand.
De banden liepen aan op het metalen deel van de wielkuip.
Je kon dat ook Links en rechts op exact dezelfde plek  zien aan de isolatie laag in de wielkuip. (zie foto)
Na ruim 200 km zijn de banden vervangen door Vredestein Quatrac 5 banden van de juiste bandenmaat.

Helaas zijn de brede Michelin banden voor de Kia dealer niet courant.
Na wat onderhandelen heeft de plaatsing van de Vredestein banden ons € 400 extra gekost.

Het blijkt dat de standaard 18 inch band maar weinig speling heeft binnen de wielkuip.
Vanaf december 2017 is de Cros Climate Plus ook in de breedte 225 leverbaar.

De Vredestein Quatrac heeft wel als groot voordeel dat er veel minder afrolgeluid vanaf komt.
Bij beide merken was de bandenspanning 2.6 bar.

Band aanloop plek links.jpg

Ik heb ook de 235/45R18 CrossClimates maar heb dit anders opgelost. De 235 banden zijn slechts 1,4 mm hoger dan de originele 225/45R18 Pilot Sport 4 banden en bij maximale uitslag sleepte de banden inderdaad iets tegen de coating achterin de wielkast zoals bij jou. Het blik in de wielkast is op die plek met een uitdeukhamertje voorzichtig ietsje ingetikt en dat loste het probleem op. Je ziet er uiteraard niets van en de coating is in tact.

Overigens hoor je de banden alleen bij uiterste maximale uitslag (je stuur helemaal tegen de stuuraanslag) en bij achteruit rijden ietsje tegen de coating aanslepen. Bij vooruit rijden hoor je zelfs niets dus zoveel is het niet. Maak me dan ook niet zo'n zorgen. Ik heb nu 20000 km gereden met deze banden en ze zijn blijkbaar nog niet die 1,4 mm versleten en dat is dan wel weer goed nieuws. Gaan ze nog wel even mee.

Maar als ze dan versleten zijn dan zal ik zeker de 225/45R18 maat nemen, maar die waren er een half jaar geleden dus nog niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎9‎/‎8‎/‎2017 om 18:23 zei bobo51olds52?:

HOI : Sorry voor de laatste reactie maar we zijn een weekje naar

het zonnige Griekenland geweest.

Ik heb geen Niro gezien daar.

Ik heb de sensoren nog niet besteld omdat ik graag eerst  reacties krijg

van mensen die ze daar ook gekocht hebben.

Dit omdat ik graag hoor of het vertrouwd is .  gr. John.

Hallo John,

ik heb vorige week de velgen 16" OXXO Oberon 5 Gloss Black besteld (LET OP de juiste velgmaat 6.5J x 16 ET45 5x114.3 CB67.10) met de banden Goodyear Ultragrip 9XL in 205/60/16.

Dez ET waarde MOET 45 zijn als je ook sneeuwkettingen wilt (kunnen) gebruiken.

De 4 TMPS sensoren (uit Amerika totaal incl invoerrechten 110 euro) zijn ook de correcte sensoren (gecheckt bij bandenbedrijf).

totaal bedrag ongeveer 900,- incl de sensoren. 

velg.JPG.999884927d1b491ecc46bed6ade32b7b.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
35 minuten geleden zei Wil002:

Hallo John,

ik heb vorige week de velgen 16" OXXO Oberon 5 Gloss Black besteld (LET OP de juiste velgmaat 6.5J x 16 ET45 5x114.3 CB67.10) met de banden Goodyear Ultragrip 9XL in 205/60/16.

De 4 TMPS sensoren (uit Amerika totaal incl invoerrechten 110 euro) zijn ook de correcte sensoren (gecheckt bij bandenbedrijf).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

HOI Wil : Ik heb de banden met velgen al maar nog niet de sensoren.

Maar ik heb een  band die er nu oplicht een stuk leeg laten lopen

maar het waarschuwing lichtje geeft geen piepgeluid.

En een lichtje meer aan van de sensormelder valt niet op tussen al de andere

lichtjes.

Dus ik denk dat ik ze gewoon zonder sensoren ga gebruiken voor die paar maanden.  De bandenspanning

ga ik natuurlijk wel goed bijhouden.

Bij mijn vorige Kia Sportage heb ik in de 2 jaar dat ik hem heb gehad de banden nog nooit bij gepompt.

Dus zal het nu ook wel meevallen. Groet.

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is het niet een idee om te kijken of hier een soort groepsinkoop van gemaakt kan worden. Dit werd op de citybugclub geregeld georganiseerd. Eerst voorstellen wat er mogelijk was en dan kijken of er animo voor is. Volgens mij zijn er genoeg mensen die nog winterbanden aan willen schaffen voor de Niro (waaronder mijzelf) en mogelijk kun je dan ook een leuke prijs bedingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden zei bobo51olds52?:

Bij mijn vorige Kia Sportage heb ik in de 2 jaar dat ik hem heb gehad de banden nog nooit bij gepompt.

Misschien toch handig om geregeld de banden op spanning te houden. Bij de Sportage (bij die van mij iig) was alleen een lampje zichtbaar bij te lage druk. Deze instelling was dusdanig laag dat bij een drukdaling van 0,2 bar het lampje nog niet aan was.

Die 0,2 bar schelen best in brandstof en wegligging, de laatste merk je meestal pas als je deze echt nodig hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 5-5-2017 om 01:37 zei Sharkster:

Als je velgen koopt zonder TPMS sensoren, dan heb ik nog een NIEUW set TPMS sensoren te koop, die je voor een aantrekkelijk prijsje kunt overnemen.

M.v.g.
Martin

Martin,

Heb je de TPMS sensoren nog te koop?

Gr Jan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 19-9-2017 om 12:54 zei Wil002:

Hallo John,

Ben je dan van 18 inch naar 16 inch gegaan?

GR Jan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minuten geleden zei Jan58:

Martin,

Heb je de TPMS sensoren nog te koop?

Gr Jan

HOI : Let op dat de laatste bouwjaren ,ik dacht 2016 en 2017

sensoren van het type HIGHLINE nodig hebben en geen LOWLINE.

OE nummer  :52933 D 4100.  Gr. John.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden zei bobo51olds52?:

HOI : Let op dat de laatste bouwjaren ,ik dacht 2016 en 2017

sensoren van het type HIGHLINE nodig hebben en geen LOWLINE.

OE nummer  :52933 D 4100.  Gr. John.

oke dankje voor de info.

Jan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Jan,

Ik heb de TPMS sensoren nog te koop ja... maar om er zeker van te zijn dat ze passen, informeer aan de hand van je kenteken bij je dealer welke TPMS sensoren je nodig hebt.

M.v.g.
Martin

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎9‎/‎23‎/‎2017 om 19:27 zei Jan58:

Ben je dan van 18 inch naar 16 inch gegaan?

GR Jan

Hallo Jan,

voor de winterbanden ga ik inderdaad terug van 225/45/18 naar 205/60/16.

Deze maat 16" is de maat die de dealer bij Kia Niro voorschrijft.

Maar voorlopig nog even op de zomerbandjes.

Gr Wil002

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zaterdag a.s. halen we onze nieuwe demo Niro op.

Ik wil er nog andere banden onder laten zetten.

Graag zou ik de Michelin Crossclimate willen bestellen, maar die zijn erg beperkt

verkrijgbaar,en dan vragen ze nog 200 euro per stuk.

Wie heeft er ook de michelins eronder en waar gekocht?

Ik heb 18 inch velgen dus zoek in de maat 225/45/18.

Gr Jan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De maat 225/45R18 is pas kort verkrijgbaar.

Ik heb vorig jaar de toen wel verkrijgbare maat 235/45R18  bij aankoop van de Niro met mijn dealer geregeld. Die rekende toen Euro 250,- extra met inruil van de standaard Michelin banden.

De 235 banden zijn iets breder maar ook iets (3,5 mm.) hoger en sleepten in het begin aan de bovenkant ietsje aan in de wielkast alleen bij maximale stuuruitslag. Nu een rit naar Italie en 17.000 km verder zijn ze blijkbaar een mm. afgesleten want nu heb ik daar inmiddels geen last meer van.

Mochten ze versleten zijn, dan zal ik zeker de nieuwe 225 maat eronder zetten. Niet de goedkoopste maar wel de beste.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor een ieder die geen banden wil wisselen twee keer per jaar kan ik de Michelin CrossClimate+ 205/55/17 banden aanraden op bijv. de 17 inch Kia Singa velg. Een goed compromis naar mijn mening qua comfort en functionaliteit. Zie eventueel mijn eerdere bijdrage in dit draadje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi Allemaal,

Ik ben ook nieuwe hier. Heb 4,5 jaar de Kia Ceed sportswagon gereden en sinds mei van dit een Kia Niro First edition. Ik moet zeggen dat ik ook erg tevreden ben over de Niro. Nu had ik op de  de Ceed licht metalen velgen genomen en de originele velgen met winterbanden. Volgens de dealer passen deze ook op de Niro (195/65R15). Nu moeten er alleen nieuwe banden op. Deze zijn versleten. Nu ben ik vooral benieuwd naar het verbruik. Ik rij nu nog steeds ongeveer 5,2/100. Hebben jullie daar al ervaring mee en welke band kan ik het beste kiezen?

Gr. Erik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je voor de nieuwe Niro ook geen TPMS sensoren nodig in je velgen of zaten die ook al op de Ceed?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil een set Alluminium velgen bestellen met winterbanden.

Bij de velg die ik wil staat deze maat op de site na ingeven van KIa Niro 18 inch:

8.0J x 18 ET 45

De originele maat is 7,5J x 18  volgens het boekje van KIA Niro blz 9 -  5

Volgens het boekje mag je niet van deze maat afwijken daar dit schade kan brengen aan diverse zaken van de auto. blz 8 - 55

De ET maat staat er niet bij in het boekje !

De winterband wil ik Goodyear UltraGrip-Performance-GEN-1 M+S keurmerk, mit Felgenschutz (MFS) 225/45 R18 95V

Over de J maat staat er niets over bij de band. J maat is de breedte van de band in inch maat.

Uiteraad wil ik ze met TPMS kopen: RDKS Alligator sens it 590914 - omdat het eigenlijk verplicht is.

Is deze set nu goed voor mijn Niro of niet ? Wie weet dit ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kwestie van even de KIA dealer bellen... :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uur geleden zei Sharkster:

Kwestie van even de KIA dealer bellen... :-)

Denk niet dat dit veel zin heeft. De dealer zal altijd zeggen dat het niet kan. Uit commerciele overwegingen (je koopt de wielen immers niet bij hun) en ze zullen zich zonder er bij na te denken houden aan de standaarden (en voorschriften) van Kia. En dat begrijp ik ook wel. Wel kun je de dealer om de ET-waarde vragen want die is belangrijker.

Het 8J wiel is 1/2 inch (12 mm.) breder dan de standaard velg. Dus 6 mm. naar binnen en 6 mm. naar buiten. Maar de band blijft dan op dezelfde plek en omdat de bandmaat hetzelfde is zal daardoor de band niet aanlopen tegen de wielkasten. Mits de ET waarde goed is. Die geeft aan hoever het wiel naar binnen/buiten staat. Een kleinere ET waarde laat het wiel meer naar binnen staan waardoor deze kan (maar niet hoeft) aanlopen. Daarom is het opmerkelijk dat de ET waarde niet in het boekje staat daar dat belangrijker is dan de J waarde die vooral van belang is t.o.v. de band (mits niet overdreven breder).

Een grotere J-waarde bij dezelfde bandenmaat vergroot overigens wel het risico dat je de velg kunt beschadigen door een stoeprandje.... Hij steekt immers iets verder uit t.o.v. de wang van de band

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden zei Derrek:

Denk niet dat dit veel zin heeft. De dealer zal altijd zeggen dat het niet kan. Uit commerciele overwegingen (je koopt de wielen immers niet bij hun)

Een grotere J-waarde bij dezelfde bandenmaat vergroot overigens wel het risico dat je de velg kunt beschadigen door een stoeprandje.... Hij steekt immers iets verder uit t.o.v. de wang van de band

Je moet er natuurlijk ook niet  bij vertellen dat je de velgen/banden niet bij hen koopt... :wink:

Je kunt ook bredere banden kopen of banden met een zogenaamde 'velgrand-beschermer' die zorgen dat je de velgen niet (of minder snel)  beschadigd bij het inparkeren langs een trottoirband.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 1-11-2016 om 15:19 zei Derrek:

Ik had altijd winterbanden voor mijn Kia Rio, maar heb er nu Michelin CrossClimate onder gezet.

Dat bevalt prima en ben af van dat banden/wielen wisselen. Ik was nooit zo voor 4-seizoenbanden, maar heb daarvoor nu toch gekozen omdat deze band bij vrijwel alle bandentesten bovenaan eindigt en een van de weinige "4-seizoenbanden" is die niet afgeraden wordt. Mijn ervaring met is dat de wegligging prima is en deze banden weinig geluid maken.

Ook bij mijn nieuwe Niro (die half november afgeleverd gaat worden) heb ik een goede deal met mijn dealer kunnen maken en die monteert vóór aflevering Michelin CrossClimate banden in plaats van de Michelin zomerbanden. Zeker bij een nieuwe auto is dat nuttig want je spaart de aanschaf van een set extra velgen uit plus een set (dure) TPMS sensoren en daarna ook de kosten voor het terugkomende halfjaarlijkse wissel.

Goeie tip, zo betaalt zich een paar uurtjes struinen op dit forum zich direct terug. Goed forum overigens, met overwegend positieve berichten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen