Ga naar inhoud
Hempie

Winterbanden voor de Niro

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, dropje zei:

Vanmiddag nog even bij de plaatselijke bandenboer geweest, hij adviseerde de Vredestein Quatrac 5..... om de keuze nog makkelijker  te maken...

De Quatrac's liggen hier onder de Picanto, erg stil en bevallen prima. Bij de Niro worden de zomerslofjes, als het weer het vraagt, vervangen door Vredestein Snowtrac. Die laatste geven onder echt barre omstandigheden toch meer grip.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 2-11-2018 om 20:03, dropje zei:

Vanmiddag nog even bij de plaatselijke bandenboer geweest, hij adviseerde de Vredestein Quatrac 5..... om de keuze nog makkelijker  te maken...

Mss ommercieel belang? Maar ook de Vredesteim Quatrac zijn goede all-seasons. Zijn iets goedkoper. In vrijwel alle testen komen de CrossClimates en Quatracs als 1 en 2 uit.

Heb de Quatracs onder onze Picanto uit 2015 en bevallen ook prima. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
Op 2-11-2018 om 23:20, HenkM zei:

Bij de Niro worden de zomerslofjes, als het weer het vraagt, vervangen door Vredestein Snowtrac. Die laatste geven onder echt barre omstandigheden toch meer grip.

Dat winterbanen in barre omstandigheden meer grip geven zal zo zijn. Maar hoe vaak komt dat voor in ons land, sneeuw? Heel uitzonderlijk soms in de winter. Dat uitgezet tegen het aantal dagen dat je met winterbanden in het late voor- of vroege najaar plotseling tegen mooi zomerweer aanloopt en daarmee (vaak onbewust) tegen bijvoorbeeld (veel) langere remweg aanloopt omdat je  je winterbanden eigenlijk al had moeten  wisselen met je zomerbanden is veel groter. Want ja, wanneer wissel je nu precies de zomer- en winterbanden?

Gemiddeld rijd je met goede all-seasons veiliger en In dat licht zijn winterbanden tegenover de nu verkrijgbare goede all-seasons als de CrossClimates en Quatracs naar mijn mening in Nederland de veel hogere kosten tegenwoordig zeker niet meer waard. 

aangepast door Derrek
  • Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je zo redeneert kun je ook op zomerbanden blijven rijden, en als er dan en keer sneeuw ligt thuisblijven..In de zomer zijn zomerbanden weer beter dan crossclimate enz enz..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb op laatste 2 auto's alleen de zomerbanden gebruikt, en dat is prima gegaan. De sneeuw die hier valt is zo verdwenen door het snelle strooien en schuiven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ieder zo zijn mening, bij mij liggen er CrossClimates onder, wintersport doe ik niet en ik ben er tevreden over.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, gjcvro zei:

Als je zo redeneert kun je ook op zomerbanden blijven rijden, en als er dan en keer sneeuw ligt thuisblijven..In de zomer zijn zomerbanden weer beter dan crossclimate enz enz..

Ik heb het vorig jaar bekeken aan de hand van verschillende testen. Het is niet zo dat zomerbanden per definitie beter zijn dan de crossclimates. Er zijn een of twee betere zomerbanden, maar het verschil is zeer gering, Wel zijn er  veel meer slechtere zomerbanden te koop. In de genoemde testen betrof het met name de remweg op droog en nat wegdek. Ook bochtenwerk werd meegenomen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uren geleden, gjcvro zei:

Als je zo redeneert kun je ook je zomerbanden gewoon oprijden tot het profiel helemaal weg is. Je rijdt dan op sliks en dan is het wegcontact nog veel beter (denk maar aan onze Max Verstappen). In de zonnige zomer dan bij droge weg.

En als het dan eens regent? Ook gewoon thuisblijven!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎2‎-‎11‎-‎2018 om 15:33, dropje zei:

Onder de Megane dci hadden wij Michelin Crossclimate, die bevielen erg goed.

Zit nu een beetje te dubben of ik een hele set met velg/winterband/TPMS ga kopen, of toch maar weer de Crossclimates er onder (de + dan).

Enige jammere is dat er nog prima zomerbanden onder de Niro zitten, daar krijg ik natuurlijk geen drol voor 2de-hands.

Iemand ervaring met de Goodyear Vector 4season Gen2 ?? Die zit in tests af en toe nog boven de Crossclimate, beetje dezelfde specs, wel paar tientjes goedkoper.

Onder mijn vorige NIRO had ik de Crossclimate en die zijn erg goed bevallen maar gezien de iets betere test van de Goodyear Vector bij aflevering van mijn huidige NIRO deze er onder laten zetten, nu na er 8000 km mee gereden kan ik niet anders zeggen dat deze ook erg goed bevallen, maar de winter moet nog beginnen dus dan kan ik meer zeggen, maar ik ga dat met veel vertrouwen te gemoed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎4‎-‎11‎-‎2018 om 15:38, BvE zei:

Ik heb op laatste 2 auto's alleen de zomerbanden gebruikt, en dat is prima gegaan. De sneeuw die hier valt is zo verdwenen door het snelle strooien en schuiven. 

Ik vind dat te veel risico, je hebt niet altijd de keuze om af te wachten tot de sneeuw aan de kant geschoven is(althans wij niet, als vrouwlief na een avonddienst naar huis wil bijvoorbeeld)

Zoals eerder gezegd, wij hadden de Crossclimates onder onze vorige wagen, ik denk dat ik nu voor de Quatrac 5 ga.  Als ik de meest recente tests lees, dan is die gelijkwaardig of net een fractie beter. Echter is de verbruiksindex net iets beter (B tegen C voor de crossclimate)

heb al een prijsje van een lokale bandenbar, waar we via mijn werk af en toe wat zaken doen. Wil onze dealer ook een kans geven en daar ook nog een prijsje gevraagd. Even afwachten.

aangepast door dropje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De dealer gaf trouwens als tip dat als je vast zit in de sneeuw of modder, om de ESP af te zetten, dan heb je kans om wel weg te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, dropje zei:

Quatrac 5

ANWB test geeft iets andere resultaten voor de Quatrac 5  bij nat wegdek en sneeuw voldoende en net voldoende..

Zie net dat dit een 14* band is..

Bron: ANWB

aangepast door SatJunk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, SatJunk zei:

ANWB test geeft iets andere resultaten voor de Quatrac 5  bij nat wegdek en sneeuw voldoende en net voldoende..

Zie net dat dit een 14* band is..

Bron: ANWB

https://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/allseasonbandentest/as-205-55-r15-v

Pasgeleden zag ik nog een test waar hij net boven de Crossclimate uit kwam.

Maar je weer hoe dat gaat, als je zoiets weer probeert terug te vinden, dan vind je dat niet meer....:no:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Al 15 jaar enkel op zomerbandrn gereden en bevalt me prima. Ik pas mijn weggedrag aan door oa meer afstand te houden en gedoseerder gas te geven/remmen. Als het echt bar weer is met veel sneeuw heb ik stukken plastic achterin liggen die ik als schep en als 'rijgoot' gebruik. 

Probleem van winterbanden dat ik veel hoor is dat mensen de prestaties van die banden overschatten 'ik heb toch winterbanden?!' (en vaak icm met zelfoverschatting). Psychologisch nadeel in onverwachte situaties krijg je dan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zomerbanden zouden voor mij ook veiliger zijn als het glad is, ik kom mijn oprit dan niet op en moet dus thuis op de bank blijven zitten :innocent: .

• Like 1
  • Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, Rox zei:

Al 15 jaar enkel op zomerbandrn gereden en bevalt me prima. Ik pas mijn weggedrag aan door oa meer afstand te houden en gedoseerder gas te geven/remmen. Als het echt bar weer is met veel sneeuw heb ik stukken plastic achterin liggen die ik als schep en als 'rijgoot' gebruik. 

Probleem van winterbanden dat ik veel hoor is dat mensen de prestaties van die banden overschatten 'ik heb toch winterbanden?!' (en vaak icm met zelfoverschatting). Psychologisch nadeel in onverwachte situaties krijg je dan

Om nu met stukken plastic en alles rond te gaan rijden vind ik persoonlijk wel een beetje armoedig. Nu is mijn vrouw niet onhandig ofzo, maar daar zie ik haar toch niet mee gaan klooien, als ze 's avonds laat in het donker het parkeerterrein bij haar werk af probeert te komen.

Maar zodra je van dit psychologisch nadeel op de hoogte bent, dan ben je er toch al? Als je dan nog als een gek door blijft scheuren, dan vraag je er ook wel om.

Doe dan maar lekker de vierseizoenenbanden.  

Ik krijg erg sterk de indruk dat mensen die zeggen "ik blijf lekker op zomerbanden rijden" over het algemeen de keuze hebben de auto te laten staan, maar voor veel mensen gaat die vlieger niet op natuurlijk.

aangepast door dropje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uren geleden, bert111bel zei:

Je moet wel opletten dat je de Vector gen 2 hebt, die zijn iets duurder maar veel beter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb de gen 1 gehad. Waren best goede banden maar na verloop van tijd gaan ze erg veel herrie produceren. 

Ik zou voor de gen2 gaan of crosslimate +

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 uren geleden, Rox zei:

Dus eigenlijk moet je zomerbanden nemen om in het verkeer een psychologisch voordeel te hebben? Lijkt me niet erg veilig. Liever wat meer grip in die onverwachte omstandigheid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Winterbanden/all-seasons in de winter zou je niet alleen voor je eigen egoïstische veiligheid moeten nemen maar ook voor de veiligheid van de medemensen in het verkeer en uit respect voor anderen.

Hoe zou je er over denken als jouw kind wordt aangereden door je buurman in een slippende auto op zomerbanden in de winter?

Geldt overigens ook voor het rijden met winterbanden in de zomer (veel langere remweg). Ik ben voorstander van het Italiaanse systeem.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb jaren geleden een slipcursus gedaan. Die was ook zo rond het tijdstip dat sommigen al op winterbanden reden, anderen nog op zomerbanden.
Als je dan ziet wat een verschil je hebt met remafstand op glad wegdek (zo'n heel wit gemaakt stuk), is de keuze heel makkelijk hoor: 100% winterbanden.
En ja, het was met identieke snelheid en identieke auto's.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen