Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
ArjanS

Harde bonk remmen en daarna gasgeven

Recommended Posts

Ik heb een probleem met de Sorento 3.5 V6 dat als ik kort flink rem en de auto iets naar voren duikt - zoals bij een rotonde om iemand voorrang te verlenen - en daarna gas wil geven de motor eerst onbelast lijkt te draaien en toeren maakt en dan pas met een hevige schok in de aandrijving alsnog "pakt".

Als ik niet in de remmen duik en/of even 2 seconden wacht met accelereren doet ie dat niet, en is er niets aan de hand. Mijn vrouw rijdt wat rustiger en had niets gemerkt.

In handmatige bedienings modus doet ie dat ook, maar de display geeft aan dat hij wel in de 1 is geschakeld. Blijven hangen in een versnelling en dan pas terugschakelen lijkt dus niet de oorzaak. Overigens las ik dat het wel een zelflerende versnelingsbak is die ongewenste dingen kan oppikken zoals omgaan met een doorduwende caravan op vakantie en dan onaangepast schakelgedrag hebben opgedaan zonder. Zelf resetten lijkt niet te kunnen. Overigens schakelt de automaat soepel op en neer bij normaal rijden en lijkt niets te mankeren.

Door het duiken met remmen en ~1 seconde onbelast toeren maken wanneer de bonk volgt denk ik dat het iets is in speling in de aandrijving niet in, maar vanaf de versnellingsbak. Maar wat in de aandrijving na de versnelingsbak veroorzaakt nu dat de motor eerst ~1 seconde onbelast toeren kan maken ?

Ik heb gelezen dat er kruiskoppelingen op glijdende spiebanen in de assen zitten, maar snap niet hoe die zoveel speling zouden moeten hebben dat de motor ~1 seconde onbelast toeren kan maken. Dan is er nog de tussenbak ketting, maar ook daar weer er is even helemaal geen aandrijving dus ook geen achterwielaandrijving waar de voorwielaandrijving eventueel met een bonk bijkomt.

Bij een review van de toen nieuwe Mitusbishi Pajero 3.5 V6 - onze Sorento is in veel opzichten technish een kopie - merkte men op dat deze dat als nieuwe auto ook zo'n bonk bij gasloslaten en daarna accelereren had. Dat zou kunnen betekenen dat dit type auto's dat al gauw zou kunnen hebben, maar ook dat andere Sorento bezitters dat toch ook zouden moeten merken.

Ik kan me voorstellen dat je met een 4x4 die flink moet kunnen in en uitveren voor rijden in ruig terrein en asssen hebt die kunnen schuiven en dus ook door in de remmen duiken in zullen schuiven  en weer uit schuiven als je de rem loslaat , maar kan dat zulk gedrag veroozaken ? En dan vooral als er iets versleten is.

@ArjanS

Er is nooit op gereageerd maar dan nu toch.

Ik heb bovenstaande ook al een tijd. Als ik redelijk ferm afrem, meestal wel tot stilstand, rem ingetrapt houd, en daarna weer wil accelereren dan heb ik ook een bonk. 

Heb jij dit reeds opgelost? Bijvoorbeeld door het invetten van de achter aandrijfstang die in de versnellingsbak gaat?

Verversen olie in versnellingsbak en smeren kruiskoppelingen hebben bij mij geen effect.

Gr. Sander

Na dit gezien te hebben heb ik wel zo'n vermoeden wat het kan zijn.

Kijk, dat lijkt erop.

En zo te zien niet lastig te vervangen.

Die zet ik maar op mijn to-do-lijstje.

Thnx!

@ArjanS

Ik heb onlangs een andere constatering gedaan aangaande deze bonk.

Ik heb mijn remmen een beurt gegeven. Voor de remblokken vervangen, die waren op 1 mm na op en de zuigers komen dan erg ver uit de remklauw. Verder alle geleidepennen opnieuw gesmeerd, remvloeistof ververst en alles achter losgetrokken om ook de handremschoentjes te bekijken en eventueel te stellen.

Nadien is mijn bonk weg. Ik vermoed dat het bij mij dan een remzuiger was diemoeite had om terug te schuiven omdat die meestal niet zo ver uit de klauw komen of geleidepennen die niet lekker bewogen, of wellicht nog door vocht/lucht in remleiding? Ik weet het niet precies maar het is wel weg. 

Wellicht heb je er wat aan en zie je nog aanleiding om dit te checken.

Gr. Sander

@ArjanS

Ik moet helaas terugkomen op mijn laatste bewering vwb de bonk. Mijn bonk is nog wel aanwezig. Al is het op een of andere manier wat minder aanwezig.

Leuk projectje om de kruiskoppeling(en) nog eens te vernieuwen. Laat maar weten of jij eerder bent en hoe het ging. Ik bekijk het waarschijnlijk pas volgend voorjaar/zomer.

Gr.

@ArjanS

Ik voel een soortgelijke bonk wanneer ik vlakbij mijn werk over de weg rijd waarbij mijn rechtervoorwiel door een soort kuil in het asfalt rolt. De bonk treedt op zodra de band vanuit de kuil weer op vlak asfalt komt.

Zou dit ook op een kruiskoppeling aankomen en zijn er nog andere onderdelen in de aandrijving die onregelmatigheden horen op te vangen die wellicht speling/slijtage hebben...?

Check ook deze link voor info over de 'driveline bump'

https://www.kia-forums.com/threads/driveshaft-bump.40366/

Zou het niet eerder de spiebaan (slip joint/slip yoke) zelf zijn die de bonk geeft, die kruiskoppeling lijkt mij niet zoveel speling te hebben voor een dergelijke bonk. Of combinatie van beide onderdelen.

Citaat uit bovenstaande link: 

"Some Sorento owners may complain of an intermittent “bump” feeling when coming to a quick stop or pulling out after a quick stop. When this occurs the driveshaft slip joint may be binding from lack of lubrication on the splines at the slip yoke. To repair this condition remove the driveshaft from the vehicle, mark the driveshaft orientation for balance purposes. Separate the driveshaft halves, apply valve grinding compound (Permatex P/N: 34A) to the splines, work the driveshaft yoke back and fourth approximately 40 times to buff the mating surfaces. Thoroughly clean off all valve grinding compound from interior and exterior splines and apply a thin coating of Steelco*, Industrial Lubricant P/N: 488-1 Red Crown lubricant or equivalent to the splines. Reassemble the driveshaft and road test to verify proper operation, replace driveshaft if condition is still present.

Edited by spostma85

Het schuifstuk op de achteras lijkt niet afdoende via de nippel gesmeerd te kunnen worden en dient te worden gedemonteerd om afdoende te worden gesmeerd tegen bonken. Dat is op veel filmpjes te zien. Wellicht nog met een ander speciaal vet... (Ik heb ook eens gezien dat ze er een soort flexibel balletje in drukten die bepaalde bewegingen opving. Dat zou tenminste duurzamer zijn dan het vet dat regelmatig aangevuld/ververst dient te worden.)

Heeft de voorste as ook een schuifstuk??