Jump to content
ArjanS

Harde bonk remmen en daarna gasgeven

Recommended Posts

Ik heb een probleem met de Sorento 3.5 V6 dat als ik kort flink rem en de auto iets naar voren duikt - zoals bij een rotonde om iemand voorrang te verlenen - en daarna gas wil geven de motor eerst onbelast lijkt te draaien en toeren maakt en dan pas met een hevige schok in de aandrijving alsnog "pakt".

Als ik niet in de remmen duik en/of even 2 seconden wacht met accelereren doet ie dat niet, en is er niets aan de hand. Mijn vrouw rijdt wat rustiger en had niets gemerkt.

In handmatige bedienings modus doet ie dat ook, maar de display geeft aan dat hij wel in de 1 is geschakeld. Blijven hangen in een versnelling en dan pas terugschakelen lijkt dus niet de oorzaak. Overigens las ik dat het wel een zelflerende versnelingsbak is die ongewenste dingen kan oppikken zoals omgaan met een doorduwende caravan op vakantie en dan onaangepast schakelgedrag hebben opgedaan zonder. Zelf resetten lijkt niet te kunnen. Overigens schakelt de automaat soepel op en neer bij normaal rijden en lijkt niets te mankeren.

Door het duiken met remmen en ~1 seconde onbelast toeren maken wanneer de bonk volgt denk ik dat het iets is in speling in de aandrijving niet in, maar vanaf de versnellingsbak. Maar wat in de aandrijving na de versnelingsbak veroorzaakt nu dat de motor eerst ~1 seconde onbelast toeren kan maken ?

Ik heb gelezen dat er kruiskoppelingen op glijdende spiebanen in de assen zitten, maar snap niet hoe die zoveel speling zouden moeten hebben dat de motor ~1 seconde onbelast toeren kan maken. Dan is er nog de tussenbak ketting, maar ook daar weer er is even helemaal geen aandrijving dus ook geen achterwielaandrijving waar de voorwielaandrijving eventueel met een bonk bijkomt.

Bij een review van de toen nieuwe Mitusbishi Pajero 3.5 V6 - onze Sorento is in veel opzichten technish een kopie - merkte men op dat deze dat als nieuwe auto ook zo'n bonk bij gasloslaten en daarna accelereren had. Dat zou kunnen betekenen dat dit type auto's dat al gauw zou kunnen hebben, maar ook dat andere Sorento bezitters dat toch ook zouden moeten merken.

Ik kan me voorstellen dat je met een 4x4 die flink moet kunnen in en uitveren voor rijden in ruig terrein en asssen hebt die kunnen schuiven en dus ook door in de remmen duiken in zullen schuiven  en weer uit schuiven als je de rem loslaat , maar kan dat zulk gedrag veroozaken ? En dan vooral als er iets versleten is.

 

 

Link to post
Share on other sites

@ArjanS

Er is nooit op gereageerd maar dan nu toch.

Ik heb bovenstaande ook al een tijd. Als ik redelijk ferm afrem, meestal wel tot stilstand, rem ingetrapt houd, en daarna weer wil accelereren dan heb ik ook een bonk. 

Heb jij dit reeds opgelost? Bijvoorbeeld door het invetten van de achter aandrijfstang die in de versnellingsbak gaat?

Verversen olie in versnellingsbak en smeren kruiskoppelingen hebben bij mij geen effect.

Gr. Sander

Link to post
Share on other sites

Na dit gezien te hebben heb ik wel zo'n vermoeden wat het kan zijn.

 

Link to post
Share on other sites

Kijk, dat lijkt erop.

En zo te zien niet lastig te vervangen.

Die zet ik maar op mijn to-do-lijstje.

Thnx!

Link to post
Share on other sites

@ArjanS

Ik heb onlangs een andere constatering gedaan aangaande deze bonk.

Ik heb mijn remmen een beurt gegeven. Voor de remblokken vervangen, die waren op 1 mm na op en de zuigers komen dan erg ver uit de remklauw. Verder alle geleidepennen opnieuw gesmeerd, remvloeistof ververst en alles achter losgetrokken om ook de handremschoentjes te bekijken en eventueel te stellen.

Nadien is mijn bonk weg. Ik vermoed dat het bij mij dan een remzuiger was diemoeite had om terug te schuiven omdat die meestal niet zo ver uit de klauw komen of geleidepennen die niet lekker bewogen, of wellicht nog door vocht/lucht in remleiding? Ik weet het niet precies maar het is wel weg. 

Wellicht heb je er wat aan en zie je nog aanleiding om dit te checken.

Gr. Sander

Link to post
Share on other sites

@ArjanS

Ik moet helaas terugkomen op mijn laatste bewering vwb de bonk. Mijn bonk is nog wel aanwezig. Al is het op een of andere manier wat minder aanwezig.

Leuk projectje om de kruiskoppeling(en) nog eens te vernieuwen. Laat maar weten of jij eerder bent en hoe het ging. Ik bekijk het waarschijnlijk pas volgend voorjaar/zomer.

Gr.

Link to post
Share on other sites

@ArjanS

Ik voel een soortgelijke bonk wanneer ik vlakbij mijn werk over de weg rijd waarbij mijn rechtervoorwiel door een soort kuil in het asfalt rolt. De bonk treedt op zodra de band vanuit de kuil weer op vlak asfalt komt.

Zou dit ook op een kruiskoppeling aankomen en zijn er nog andere onderdelen in de aandrijving die onregelmatigheden horen op te vangen die wellicht speling/slijtage hebben...?

Link to post
Share on other sites

Check ook deze link voor info over de 'driveline bump'

https://www.kia-forums.com/threads/driveshaft-bump.40366/

Zou het niet eerder de spiebaan (slip joint/slip yoke) zelf zijn die de bonk geeft, die kruiskoppeling lijkt mij niet zoveel speling te hebben voor een dergelijke bonk. Of combinatie van beide onderdelen.

Citaat uit bovenstaande link: 

"Some Sorento owners may complain of an intermittent “bump” feeling when coming to a quick stop or pulling out after a quick stop. When this occurs the driveshaft slip joint may be binding from lack of lubrication on the splines at the slip yoke. To repair this condition remove the driveshaft from the vehicle, mark the driveshaft orientation for balance purposes. Separate the driveshaft halves, apply valve grinding compound (Permatex P/N: 34A) to the splines, work the driveshaft yoke back and fourth approximately 40 times to buff the mating surfaces. Thoroughly clean off all valve grinding compound from interior and exterior splines and apply a thin coating of Steelco*, Industrial Lubricant P/N: 488-1 Red Crown lubricant or equivalent to the splines. Reassemble the driveshaft and road test to verify proper operation, replace driveshaft if condition is still present.

Edited by spostma85
Link to post
Share on other sites

Het schuifstuk op de achteras lijkt niet afdoende via de nippel gesmeerd te kunnen worden en dient te worden gedemonteerd om afdoende te worden gesmeerd tegen bonken. Dat is op veel filmpjes te zien. Wellicht nog met een ander speciaal vet... (Ik heb ook eens gezien dat ze er een soort flexibel balletje in drukten die bepaalde bewegingen opving. Dat zou tenminste duurzamer zijn dan het vet dat regelmatig aangevuld/ververst dient te worden.)

Heeft de voorste as ook een schuifstuk??

Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

Hetzelfde deed zich voor bij onze auto(3.3 uit 2007 - 150dkm). Op een gegeven moment voelde je bij wegrijden na bijv een rood verkeerslicht een lichte bonk in de aandrijving.  Je hoorde niks, maar voelde het wel. En het gebeurde eigenlijk alleen na eerst een tijdje met de auto gereden te hebben, dus niet bij de eerste kilometers.

Dat werd erger. Het deed zich na een tijdje ook voor bij het stoppen na afremmen. En daarna meteen weer bij optrekken. Dat werd steeds erger en voelde echt zeer ongezond voor het mechaniek. En nog steeds kon je het alleen voelen, want er was geen geluid te horen

Garage zei: dat is de automaatbak, die moet geflushed worden.  Dat dus maar laten doen. En je raadt het al: leverde niks op.

Toen ben ik zelf maar eens onder de auto gedoken en de boel daar eens goed bekeken. Ik zag idd 3 smeernippels op de aandrijving (met dank ad info op dit forum).

Omdat de voorwielen op de weg eigelijk nooit actief meedoen (vanwege een geplaatste superlocker), ben ik begonnen met het smeren van de nippel op het schuifstuk vd achteraandrijving. En ook omdat ik de voorste 2 nippels niet gesmeerd kreeg :-)(De kop van de vetspuit paste niet id kruiskoppelingen, dus daarvoor maar een paar andere hulpstukken besteld).

Er ging aardig wat vet in en na een aantal keren pompen kwam het vet er aan de zijkanten uit.

Proefrit gemaakt: weg bonk. Echt weer helemaal smooth. Ongekend wat een beetje vet kan doen.  Ook na een lange rit van 200 km. nog steeds helemaal weg.  Dat schuifstuk zal ik dus regelmatig smeren. En straks ook de voorzijde doen. Het schuifstuk helemaal losmaken en apart smeren ben ik voorlopig niet van plan iig.

En het spoelen van de automaatbak was niet nodig geweest, maar goed.......dan zit daar ook weer frisse olie in.

Enfin.... mss heeft iemand iets aan deze info en kun je een bakspoeling uitsparen.

Grt.

Bur

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

@Bur

Dank voor het delen. Zou je na een tijdje nog eens willen melden of het nog steeds smooth is of wanneer het weer merkbaar minder wordt? Dan hebben we ook een indicatie voor de interval van het smeren.

Ik laat ze altijd smeren bij de apk, echter heb ik de bonk wel. Ik heb al een poosje een vetpistool liggen maar nog niet aan toegekomen. Zodra ik het heb gedaan zal ik het ook melden. Mocht het bij mij dan ook goed zijn dan krijgt mijn garage ook nog een preek :-)

Link to post
Share on other sites

Bij mij gaat na wat steviger remmen en daarna ga geven de motor een seconde hoger toerental draaien zonder dat er acceleratie komt en dan de bonk.

Je zou toch zeggen dat spiebanen die aangrijpen op spiegoten wel kunnen schuiven - en vast blijven zitten indien niet gesmeerd en dan evt met een bonk loskomen - maar niet kunnen slippen met rond draaien daar dat gezaag/geratel zou geven.

Waar ik aan denk is het mechanisme van de lockup en het terugschakelen van de automaat. Zolang de lockup aangrijpt - vaste verbinding motor : aandrijfas - werkt de torque converter niet.

Is de lockup te langzaam met ontkoppelen ( omdat de automaat te lang in een hogere versnelling blijft ) en wordt inmiddels al gas gegeven draaien de torque converter schijven ineens met een groot snelheidsverschil ( de seconde waarin de motor onbelast lijkt te draaien zonder accelelratie ) totdat dat gelijk wordt door het meetrekken van de andere schijf in de vloeistof.  Dat zou de bonk kunnen zijn waarna de auto wel gaat accelereren.

Als deze theorie zou kloppen kan er nooit een bonk zijn als je in de 1e versnelling blijft rijden, dan fors remt en dan gasgeeft.....want de 1e versnelling heeft geen lock up mogelijkheid die laat zou kunnen zijn met ontkoppelen, of te laat ( of te ruw ) met terugschakelen. Is de bonk er nog steeds is het echt de aandrijflijn.

Te laat of te ruw terugschakelen kan dan weer het gevolg zijn van remband slijtage in de automaatbak. En dat is dan jammer maar helaas gezien rembanden een paart tientjes zullen zijn maar de versnellingsbak laten demonteren om erbij te komen wellicht een paar duizend euro.

Maar er is natuurlijk ook BUR die heeft gemerkt dat die spiebanen smeren ook iets doet ( ik heb dat altijd gedaan via het nippeltje maar misschien werkt dat idd niet goed, nooit zwart/vies vet uitgeperst zien worden daar ) en dan is dat met de lockup veel te ingewikkeld gedacht. Ik ben zelf huiverig de as te demonteren omdat ik las over onbalans. Ik snap dat van het markeren zodat je hem terug kunt zetten zoals hij was, maar snel ronddraaiende assen hebben niet veel speling nodig om te gaan trillen....zou net iets voor mij zijn....bonk weg, continue trillen erbij...

Met een aangepaste rijstijl ( gewoon niet fors remmen en meteen weer gasgeven ) bonkt ie niet of nauwelijks dus zo wordt ie nog wel een paar jaartjes ouder in dienst. Ik zal dat smeren van dat schuifstuk eens nog meer aandacht geven en mijn eigen theorie eens testen ( in de 1 blijven dan dan remmen en gasgeven )

 

 

 

 

 

 

Edited by ArjanS
Link to post
Share on other sites

@ArjanS

Interessante theorie. Ben benieuwd naar de test. Ik zal zelf ook eens wat spelen met de versnellingen en remmen/gasgeven.

Stiekem hoop ik dat het smeren van het schuifstuk afdoende is natuurlijk.

Link to post
Share on other sites

Hi allemaal,

Ik heb ook weleens last gehad van de wel bekend bonk. Echter zoals jullie aangeven kan je dit met het rijstijl beïnvloeden en zodoende heb ik minder last van de bonk, en heel enkele gevallen komt het nog weleens voor. 

Enige tijd geleden heb ik ook een vetspuit en veel verschillende soorten opzet stukken besteld incl. vet. Ik ben van plan om aankomende weekend de as en de koppelingen in te smeren en zal daarna aan jullie terugkoppelen of het mij gelukt is alle 4 punten te smeren en wat de rij ervaring daarna oplevert. Ik ben benieuwd!

Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

Inmiddels weer bijna 10dkm erbij gereden. Nog steeds een super smooth aandrijving. Smeren van de aandrijving heeft dus echt geholpen. 

Ik had ook zo'n vetspuit-adapterset gekocht met een hoop hulpstukken erbij (naald, smalle kop, rubberen punt, stalen punt etc.) Kostte nog geen 37 euro en je kunt er echt alle smeernippels mee doen. Een uitkomst. Dus ook de 2 nippels op de kruiskoppeling zitten weer vol vet.

En afgelopen week ook de oliën van beide differentielen en tussenbak gedaan, omdat ik niet wist wanneer de laatste keer is geweest.

Kleur olie viel me niet tegen, toch nog enigszins transparant (en niet de zwarte of caramelkleur zoals je wel eens op Youtube ziet). Maar wel de typische vieze geur. Dus zal zeker niet de fabrieksolie zijn geweest. Ik merk na vervanging overigens geen enkel verschil bij het rijden, maar het geeft wel een gerust gevoel.

Olie in de diffs: Kroon Oil - GL-5 80w90. Geen olie voor LSD dus. 

Olie in de tussenbak: Kroon Oil - SP matic 2032.

Grt.

Bur

Link to post
Share on other sites

Hi allemaal,

Inmiddels een maand verder nadat ik de aandrijving ingevet heb meet een vetspuit. Vanwege Covid heel weinig gereden, maar zeker merkbaar dat e.e.a. soepeler draait. Wat ben ik blij dat ik dit zelf kan doen! Heb me voorgenomen om dit elk jaar bij een onderhoudsbeurt uit te voeren, en eventueel nodig om het half jaar.

Wat mij opviel is dat er bij de kruiskoppelingen nog vet inzat en dat er een beetje zwarte oude vet eruit kwam. Bij de schuifstuk in het midden kwam er helemaal geen zwarte vet uit, dit was dus echt nodig! Ik ga dit binnenkort dus ook bij de Sorento van mij vader doen, dat is er een uit 2007, zover ik kon zien ziet het er bij hem een beetje anders uit, daar heb ik maar 3 smeernippels kunnen vinden i.p.v. 4.

Verder heb ik in dat weekend ook gelijk een injectiereiniger in de brandstof tank gegooid (ik heb de auto sinds 2011) en nu voor het eerst dit gebruikt, merkte namelijk dat soms de auto niet in 1 keer wilde starten maar wel rond draaide, vermoeden is dat e.e.a. in de brandstof leidingen of injectie vervuild was. Aankomende week zal ik voor het eerst opnieuw gaan tanken zonder de reiniger in de tank, ben dan benieuwd of dit start probleem nog terugkomt, want na het gebruik van de injectiereiniger heb ik het probleem niet meer gehad.

By the way: heel fijn dat er hier nog een aantal mensen zijn die zo een leuke oude auto rijden en zelf de problemen uitzoeken en proberen op te lossen!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...