Ga naar inhoud
Ron Penguin

LED koplampen Niro

Aanbevolen berichten

Zou me niets verbazen als menig "gerenommeerd" bedrijf de lampies gewoon uit China "plukt" en hier tegen een enorme marge verkoopt als zijnde "speciaal"'.

Blijkt vaak ook uit de plaatjes die identiek zijn aan exemplaren die op ebay en/of aliexpress een fractie van het bedrag kosten.

Dat de service achteraf dan manco gaat is ronduit schandalig gezien de gemaakte winst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, gjcvro zei:

Die van 10 euro houden het al een jaar en 20.000 km vol. Prijsverschil is toch een dikke tank benzine dan doe me die maar.

Je kunt ook mazzel hebben....:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uren geleden, ReneM zei:

het was een set van 100,-  Ik wil best voor een nieuw onderdeel betalen, maar dat autoledplaza op geen enkele manier reageert, geeft gewoon geen vertrouwen. Terwijl ik juist wat meer had uitgegeven omdat het een gerenommeerd bedrijf leek. En dan kies ik maar voor goedkoop, terwijl ik dan ook wel denk dat er geen garantie zal zijn, maar dat zit gewoon in dat lage aankoopbedrag

Klopt, heb ik er ook voor betaald. Dat ze niet reageren ben ik ook met je eens dat het niet juist is, horen het gewoon netjes af te handelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

h7 letlampen kosten op markplaats Phillips 235 euro ik begrijp niet waar om ze niet standard zijn gemonteerd  wand ik heb wel let dag rijverlichting mijn vraag is het niet schadelijk als ik  de lampen ver van voor letlampen zo nee dan zou ik ze vervangen voor let lampen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, h.smit1946 zei:

H7 ledlampen kosten op markplaats Phillips 235 euro. Ik begrijp niet waar om ze niet standaard zijn gemonteerd,  want ik heb wel led dagrijverlichting. Mijn vraag is, is het niet schadelijk als ik  de lampen van ver voor het ledlampen tijdperk er in laat zitten. Zo nee dan zou ik ze vervangen voor let lampen.

De punt, komma en hoofdlettertoets op uw toetsenbord werken niet, daarom is het wat lastig lezen. 

Bovendien begrijp ik uw vraag niet helemaal, maar ik heb geprobeerd met wat wijzigingen er achter te komen wat u bedoelt. Het eerste stuk is mij duidelijk.  Als LED lampen 235 Euro kosten, dan begrijp ik heel goed waarom deze niet standaard worden gemonteerd. Het werkt prijsverhogend. Nu zal KIA wel heel wat minder betalen, maar onderdelen gaan een paar keer "over de kop" voordat wij ze afgerekend hebben.

Het tweede deel van de vraag zou u misschien iets kunnen verduidelijken.

aangepast door Brat Pit

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is wat ik lees;

H7 LED-lampen kosten op Markplaats van het merk Phillips 235 euro.
Ik begrijp niet waar om ze niet standaard zijn gemonteerd, want ik heb wel LED dagrijverlichting.
Mijn vraag is; "Is het niet schadelijk als ik de lampen vervang door LED-lampen? Zo nee, dan zou ik ze vervangen voor LED-lampen

Het is mij niet duidelijk of bovenstaand nou een vraag of antwoord is. Ik ga maar even uit van een vraag.

LED staat voor Light Emitting Diode, dus een diode die licht geeft. Dat is een zeer efficiënte manier van licht opwekken t.o.v. gloeilampen, waarbij slechts 5 a 10% vsn de energie in licht wordt omgezet, de rest in warmte.

Maar ook LEDs produceren warmte, zeker bij grotere licht-output. Bij de opbrengst die nodig is voor stadslicht, achterlicht, richtingaanwijzer en DRL heb je niet heel veel koeling nodig. Dan KAN het gebruik van LED goedkoper zijn, maar hoeft niet, omdat je een LED-armatuur vaak niet zomaar op de boordspanning van een auto kunt aansluiten, dan gaan ze stuk.
Ze geven wel meer flexibiliteit met ontwerpen doordat je minder diepte nodig hebt voor spiegels/reflectoren.

Voor DRL grijpen sommige producenten standaard naar LED, maar er zijn er ook (waaronder Kia) die LED alleen gebruiken op "premium" uitvoeringen.
Kijk naar de laatste Picanto's; basismodellen hebben gloeilampen in DRL's in de bumper.
Duurdere uitvoeringen hebben LED-DRL in de koplampen (en stadslicht plus richtingaanwijzers), onderin de bumper zitten dan mistlampen, waar de basis-uitvoeringen DRL hebben.

Voor het licht dat een koplamp moet geven heb je hogere vermogens nodig en dat is met LED nog steeds lastig, dus duur en daarom niet standaard.

EN het geeft automakers kans om verschillen te maken in uitvoeringen. Kijk naar high-end systemen bij Audi, Mercedes en Volvo waar de koplampen delen van de bundel kunnen uitzetten op basis van camerabeelden die bepalen waar er tegen- of voorliggers rijden.

Mbt je laatste "vraag"?; als je lampen koopt van een goede kwaliteit en deze goed installeert is dit niet schadelijk. Het is wel zo dat je lichtbeeld hieronder KAN lijden. Het minst last hiervan heb je met projector-lampen, met reflectorlampen is er meer kans op verblinding en/of dode vlekken doordat je met (meerdere) LED-elementen simpelweg niet precies in het brandpunt van een spiegel die is ontworpen voor een gloeidraad kunt zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het geluk dat mijn Niro origineel af fabriek led-koplampen heeft. Ik lees regelmatig de stukjes dat mensen led in de standaard behuizing prutsen, past vaak niet of moeilijk ivm koeling, en dan soms blij zijn met het resultaat.

Ik vraag mij oprecht af of dat wel zo veilig is. Voor jezelf zie je meer licht, maar hoe is dat voor een tegenligger op een donkere en regenachtige avond. Vroeger had je dit ook met xenon. Daar prutsten ook veel mensen mee omdat het origineel zo duur was. Ik kan mij herinneren dat er echter wettelijke eisen voor waren zoals verplichte automatische lichtbundelhoogte verstelling. Zonder, geen apk en/of boete.

Ik vraag mij af of dat de (veelal Chinese) ledlampen de verkeersveiligheid dienen. Op basis van eigen waarnemingen onderweg lijkt het mij dat er teveel geknoeid wordt met verlichting.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik hou zelf in de gaten of de verlichting verblindend is. Ik zit niet altijd zelf in de auto, dus zo moeilijk is het niet.

En echt prutsen is het niet hoor, gewoon bolletje verwisselen, alleen de afdekkap is de uitdaging.

En dar heb ik dan zelf een 3d geprint  kapje voor gemaakt, probleem ook opgelost.

Waar het nog het meeste mis gaat is dat de lamp zelf niet goed wordt geplaatst, maar dat heb je ook al met de normale halogeen verlichting.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@gjcvro
 heeft helemaal gelijk, het is geen rocket science.

En, ja tegenwoordig komen zelfs philipslampen uit China eo.

Mooi toch? Setje Philips Lumiled's ZE S HB3 voor 30 dollar

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind dat PeterW61 wel een punt heeft.

Als LED lampen volledig gestandaardiseerd zouden zijn, was het uiteraard geen punt. Maar behalve de fitting blijkt dat niet zo te zijn. Bestel je in China of elders een  setje, dan heb je zelf "wellicht een prima zicht" (bijna sinterklaas), maar de vraag hoe de tegenligger dat ervaart , is wat mij zorgen baart. Ik heb diverse filmpjes over LED verlichting gezien die aantonen dat de lichtbundel niet goed kan worden afgesteld. 

Bovendien vind ik de normale verlichting prima werkt, zeker in vergelijking tot mijn vorige auto die door een soort waxinelichtjes werd verlicht. Wel vind ik de kleur van de LED's mooier passen bij de led strip rond de koplamp.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
52 minuten geleden, Brat Pit zei:

Ik vind dat PeterW61 wel een punt heeft.

Als LED lampen volledig gestandaardiseerd zouden zijn, was het uiteraard geen punt. Maar behalve de fitting blijkt dat niet zo te zijn. Bestel je in China of elders een  setje, dan heb je zelf "wellicht een prima zicht" (bijna sinterklaas), maar de vraag hoe de tegenligger dat ervaart , is wat mij zorgen baart. Ik heb diverse filmpjes over LED verlichting gezien die aantonen dat de lichtbundel niet goed kan worden afgesteld. 

Bovendien vind ik de normale verlichting prima werkt, zeker in vergelijking tot mijn vorige auto die door een soort waxinelichtjes werd verlicht. Wel vind ik de kleur van de LED's mooier passen bij de led strip rond de koplamp.

De led's heb ik zelf afgesteld (kruisjes op de muur) en kort daarop bij de dealer gevraagd, of men daar met die spiegel kon kijken of het goed was. 
Was prima in orde. In mijn geval bleken de led's dus goed af te stellen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind dat er wel een overdreven negatief beeld is rond o.a. problemen met plaatsen en die vermeende verblinding van zelf geplaatste LED verlichting. Ja, als je dubieuze setjes uit China of erg goedkope setjes hier koopt, dan kan je problemen verwachten. Maar als je voor LED's kiest die in dit forum al meer zijn aangeprezen (b.v. die met Philips Lumaled's, met of zonder ingebouwde kleine ventilator), dan hoef je je geen zorgen te maken. Deze passen zonder aanpassingen in de bestaande koplamp behuizing. En de LED's zijn exact geplaatst waar een normale lamp de gloeidraad heeft dus geven daarmee exact hetzelfde lichtbeeld. Ik weet dit uit eigen ervaring (ik heb ze bijna een jaar geleden zelf geplaatst) en ik lees dat ook in reacties van andere leden terug.

Dus probeer gewoon niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten en geef €100 tot €175 aan een betrouwbaar setje uit, dan loop je geen enkel risico. En ook je tegenliggers zullen niet klagen :winkiss:.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ron perguin ik ben bij verschillende Kia delers geweest in de buurt van Utrecht niemand levert die letlampen wel Zeno's  lampen kosten inclusief motace 250 euro 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

bij welke dieler kan ik letlampen laten monteren daar ik twee linkse handen heb prijs maak mij niet uit    

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als de prijs niet uitmaakt dan denk ik dat het aanbod erg groot is. Zet dat maar eens op werkspot en je hebt je mailbox vol. ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
7 uren geleden, Dik voor Mekaar zei:

Dus probeer gewoon niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten en geef €100 tot €175 aan een betrouwbaar setje uit, dan loop je geen enkel risico. En ook je tegenliggers zullen niet klagen :winkiss:.

Ook met "betaalbare" LED's is een prima resultaat te behalen. Simpel zoals hierboven aangegeven na vervanging laten controleren door garage of afstelling en strooilicht OK zijn. Sterker nog, ik zou dit zeker ook doen bij de dure exemplaren. Bij vervangen van halogeen lampen (altijd beiden) heb ik dit ook altijd gedaan, niets zo irritant als anderen te irriteren. Let maar op hoeveel auto's er rondrijden met 1 scheel oog doordat de peer er niet juist is ingezet (bij de HB3 is dit bijna niet meer mogelijk).

Mijn "budget" LED's (in zowel auto en motor) worden door de garage als APK-proof betiteld qua afstelling en strooilicht. Zou dit niet zo zijn geweest zaten ze er nu niet in.

aangepast door HenkM

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 3-12-2018 om 16:41, h.smit1946 zei:

Ron perguin ik ben bij verschillende Kia delers geweest in de buurt van Utrecht niemand levert die letlampen wel Zeno's  lampen kosten inclusief motace 250 euro 

Voor zover ik weet doen de dealers het inderdaad niet in de omgeving van Utrecht, Wolters idd niet (mijn dealer). Ik heb ze dus ook zelf geplaatst nadat ik ze via internet heb gekocht. De Philips LED-lampen waren 1,5 jaar geleden nog niet te koop (wel met Philips leds die ik heb).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

anwe achtic Philips whitevish7  set van twee lampen  gemonteerd voor34,50 euro let meer licht dan bestaan de lampen wit licht 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Murcielaygo zei:

Huh?

Anwb actie. Niet iedereen kan goed lezen ;)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jammer dat ik geen lid van de ANWB ben

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
48 minuten geleden, Murcielaygo zei:

ff gekeken, maar Philips White Vision zijn GEEN LED-lampen...

Klopt. Filmpje is ook verwarrend, bedrijf heet Lumiled maar laat vervolgens de 2 halogeenlampen zien. Hierdoor krijg je het idee dat het ledlampen zijn.

Zijn wel lampen die witter en helder zijn, maar niet te vergelijken met Xenon of LED. Dat is ook de reden van het grote prijsverschil. Maar inclusief montage is het wel een goede prijs voor deze halogeen lampen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De meeste mensen nemen een ANWB lidmaatschap voor de pechhulp. Die krijg je niet voor die €15 en heb je ook niet nodig als je Kia bij de dealer in onderhoud is, want dan heb je KIW...

Maar sowieso is dat in dit topic totaal onnodige informatie; het gaat hier over LED-lampen en de actie bij ANWB is GEEN LED!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen